Technologie i Firma

Algorytm Amazona wyklucza najsłabsze (ludzkie) ogniwa [AKT.]

opublikowano przez Wojciech Kulik w dniu 2019-04-29

Sztuczna inteligencja analizuje produktywność pracowników i jeśli jest ona zbyt niska, informuje kogo trzeba. Przyszłość? Nie – teraźniejszość.

Aktualizacja: Poniżej zamieszczamy oficjalny komentarz Amazon do tej sprawy:

„Jest to absolutna nieprawda, że pracownicy są zwalniani przez automatyczny system. Nigdy nie rozwiązalibyśmy umowy bez uprzedniego upewnienia się, że dana osoba otrzymała nasze pełne wsparcie, w tym dedykowane szkolenia. Ponieważ stale się rozwijamy, naszym celem biznesowym jest zapewnienie pracownikom najlepszych warunków pracy i utrzymywanie talentów. 

Podobnie jak w wielu innych firmach, wyznaczamy cele naszym pracownikom niezależnie od tego, czy pracują w naszych biurach korporacyjnych czy centrach logistyki e-commerce. Ustalane są one obiektywnie, w oparciu o analizę dotychczasowych wyników członków naszego zespołu. 

Natomiast do każdej osoby, która ma problem z osiągnięciem celu, podchodzimy indywidualnie i oferujemy wsparcie, aby pomóc jej poprawić wyniki i odnieść sukces w Amazon”.

 

News: Sztuczna inteligencja może pomagać w optymalizacji pracy na wiele różnych sposobów. Ten, na jaki postawił  Amazon, wzbudza jednak olbrzymie kontrowersje. (Choć nie wiadomo, czy rzeczywiście są aktualnie wykorzystywane) odpowiednie algorytmy mianowicie monitorują produktywność pracowników, a gdy ta jest niezadowalająca, podejmują decyzję o ich zwolnieniu.

Z dokonanej przez serwis The Verge analizy dokumentów wynika, że system Amazon jest w stanie samodzielnie monitorować produktywność pracowników, a następnie generować ostrzeżenia czy też dawać wypowiedzenia bez wkładu ze strony ludzkich przełożonych. Amerykański gigant zapewnia, że nie do końca tak jest i wspomina nie tylko o nadzorze, ale też o planie szkoleniowym dla tych „najsłabszych ogniw”.

Można by stwierdzić, że taki system to nic strasznego, przecież pracodawcy też najczęściej podejmują takie decyzje, opierając się na wynikach pracowników. Problem w tym, że sztuczna inteligencja (co zrozumiałe) nie bierze pod uwagę żadnych innych czynników i w efekcie ludzie traktowani są jak roboty. Ale… 

Choć dziś brzmi to bardzo kontrowersyjnie, naprawdę dziwne byłoby, gdyby takie algorytmy w przyszłości nie stały się standardem. Najprawdopodobniej sztuczna inteligencja w przyszłości będzie wykorzystywana zarówno podczas rekrutacji, jak i podejmowania decyzji o zwolnieniach. Czy to dobrze? Zachęcamy do dyskusji.

Źródło: The Verge, Futurism. Ilustracja: geralt/Pixabay

marketplace

Komentarze

9
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Dlatego nigdy bym tam nie chciał pracować i być traktowany jak maszynka. Zatrudniając się tam tracisz całą prywatność,wiedzą o tobie wszystko. Brakuje tylko czytnika linii papilarnych i skanera tęczówki na wejściu i wyjściu bo monitoring wszędzie non-stop to już jest. Jak w nowoczesnym obozie dla niewolników. A na koniec kopną cię w pupkę i na bruk bo amiga500 stwierdzi że byłeś na kacu parę razy i nie miałeś siły
    Zaloguj się
  • avatar
    Cyt:
    "Problem w tym, że sztuczna inteligencja (co zrozumiałe) nie bierze pod uwagę żadnych innych czynników i w efekcie ludzie traktowani są jak roboty"

    Chyba autor pomylił tabelkę z arkusza kalkulacyjnego z AI. Ale nic dziwnego, kiedyś The Verge miało ciekawe publikacje, ale od paru lat to już tylko clickbait i szczyt niekompetencji dziennikarskiej.
  • avatar
    To jest "AI" do zrealizowania na 8-bitowym Commodore 64;) Ostatnio każda automatyczna decyzja podejmowana przez komputer to już AI, zabawne. Cóż, każde lata mają swoje medialne i społeczne mody.
  • avatar
    Takie algorytmy to naturalny kolej rzeczy. I są one przede wszystkim sprawiedliwe.
    Niesprawiedliwe jest, gdy dwaj pracownicy od dłuższego czasu mają gorsze wyniki, ale zwalnia się tego co ma ciut lepsze od drugiego, tylko dlatego że drugi ma rodzine na utrzymaniu.
    Nielogiczne jest zwalniać pracownika, który ma lepsze wyniki w pracy. Nieekonomiczne. Po prosu głupie. choć prócz samej efektywności są również czasem niemierzalne aspekty, równie ważne dla całego zespołu.
    Zrozumie to przedsiębiorca. Plebs będzie się burzył, stawiając się w automacie na miejscu nieefektywnego pracownika...
  • avatar
    To i tak bez znaczenia, skoro firmy robotyzacją miejsca pracy. To tylko chwilowa ciekawostka, w przyszłości, gdy za te 20-40 lat czeka nas słodkie lenistwo i tylko jakieś 15-25% ludzi będzie musiało pracować... oczywiście o ile nie rozwali nas globalne ocieplenie :>
    Zaloguj się