Na topie

Komputer pokonał mistrza Go (a to nie koniec)

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki Nauka Tematyka: DeepMind sztuczna inteligencja Producenci: Google IBM

Do tej pory wydawało się niemożliwe, aby program komputerowy mógł wygrać z mistrzem. Udało się jednak, a to dopiero początek przygody.

Go AlphaGo

AA

Go to starochińska gra, której korzenie sięgają jeszcze setek lat przed naszą erą i o której pisał nawet Konfucjusz, uważając ją za jedną z czterech podstawowych sztuk wymaganych od prawdziwego uczonego. 

Choć jej zasady na pozór są bardzo proste, Go to gra o bardzo głębokiej złożoności. Dość powiedzieć, że istnieje 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 możliwych ustawień (tak dużo, że prawdopodobnie przebiegliście tylko po tej liczbie wzrokiem) – to więcej niż szacowana liczba atomów we wszechświecie. 

Go B&W
Library of Congress

Ta złożoność sprawia, że niemal niewykonalne jest stworzenie dla niej systemu teoretycznego, a więc stanowi ona niezwykle duże wyzwanie dla naukowców rozwijających technologie sztucznej inteligencji (AI), dla których gry są najlepszym poligonem doświadczalnym.

Komputer kontra człowiek

Gry to pole testowe dla elastycznych algorytmów, które mają „myśleć” w sposób podobny do człowieka, tylko szybciej i nieomylnie. 

Pierwszą grą opanowaną przez maszynę było kółko i krzyżyk – jeszcze w 1952 roku. 42 lata później sztuczna inteligencja zrozumiała warcaby, a w 1997 roku stworzony przez IBM komputer Deep Blue wygrał w szachy z arcymistrzem Garri Kasparowem 3½ : 2½. 

Do tej pory jednak Go było barierą nie do przeskoczenia i sztuczna inteligencja potrafiła osiągnąć poziom co najwyżej amatorski. Aż do teraz.

Maszyna stworzona do wygrywania

Konwencjonalne metody AI opierają się na tworzeniu drzewka zapytań analizującego wszystkie możliwe pozycje. Te jednak nie sprawdzają się w przypadku tak złożonych gier jak Go. Inżynierowie firm Google i DeepMind (teraz wspólnie pod skrzydałami Alphabetu) postanowili pójść nieco dalej – stworzyli system, który typowe drzewko łączy z techniką deep learningu (głębokiego uczenia maszynowego).

Go komputer
Takashi Osato/WIRED

AlphaGo, bo tak nazywa się ten system, był trenowany przez ekspertów, w wyniku czego utworzyła się sieć neuronowa potrafiąca wymyślić najlepszy ruch, oszacować szanse na wygraną i domyślić się reakcji przeciwnika. 

System AlphaGo był trenowany tak długo, aż udało się osiągnąć 57-procentową skuteczność. To wymagało rozegrania tysięcy partii – tak, aby metodą prób i błędów zrozumieć efekty poszczególnych zachowań. 

AlphaGo versus Mistrz

Nadeszła pora na testy. Pierwszym z nich była rywalizacja systemu AlphaGo z konkurencyjnymi komputerami. Rozwiązanie Google i DeepMind wygrało 499 na 500 pojedynków. Pozostał już zatem tylko jeden etap.

Firma Google zaprosiła do gry trzykrotnego Mistrza Europy (2013, 2014, 2015). Fan Hui, który doskonali się w Go od 12. roku życia, przegrał pod koniec ubiegłego roku z AlphaGo wynikiem 0:5. 

To była pierwsza sytuacja, kiedy program komputerowy pokonał profesjonalnego gracza Go. Sam Fan Hui był pod wrażeniem i opisał AlphaGo jako „bardzo mocy i stabilny program. Gdyby nikt mi nie powiedział, że AlphaGo jest komputerem, myślałbym, że to nieco dziwny, ale bardzo mocny gracz”.

Kolejne wyzwania przed AlphaGo

To ogromny sukces, ale zapytać trzeba: „co dalej?”. Firma Google zapowiedziała, że nadszedł czas na próbę ostateczną. W marcu odbędzie się mecz pomiędzy AlphaGo a legendarnym Lee Sedol – czołowym graczem z Korei Południowej, który ma na koncie 27 tytułów mistrzowskich w swoim kraju i kolejnych 17 międzynarodowych.

Wygrana będzie niezwykle dużym osiągnięciem dla całego sektora naukowo-technologicznego. Pamiętajmy bowiem, że AlphaGo nie opiera się wyłącznie na wiedzy ludzkich ekspertów, ale też na tym, czego nauczył się samodzielnie dzięki metodzie deep learning. 

Ogromny potencjał 

Pojedynki z kolejnymi mistrzami to jednak – jak zaznaczyliśmy we wstępie – tylko testy. W maszynach takich jak AlphaGo, a właściwie przede wszystkim w deep learningu i szeroko pojętej sztucznej inteligencji, drzemie bowiem ogromny potencjał. 

Któregoś dnia nowoczesne technologie tego typu mogą pomóc nam w rozwiązywaniu największych problemów społecznych i naukowych. Łącząc doświadczenie specjalistów z wyciągniętymi przez siebie wnioskami, maszyny mogą umożliwić między innymi tworzenie modeli analiz chorób. Komputer konta nowotwór? Także tutaj chcielibyśmy zobaczyć zwycięstwo. 

Dlatego też trzymamy kciuki za Google i wszystkich naukowców zajmujących się rozwojem technik i technologii takich jak te.

Źródło: Google Blog, Nature, Science Direct, Wired, inf. własna

Odsłon: 7684 Skomentuj newsa
Komentarze

14

Udostępnij
  1. Maciej Grub4DOS
    Oceń komentarz:

    10    

    Opublikowano: 2016-01-29 20:21

    Nie wiem czemu ale przypomniał mi się dialog z filmu Terminator 2:
    Pytanie (człowieka): "Boli cię coś gdy ktoś cię postrzeli?"
    Odpowiedź (maszyny): "Rejestruję uszkodzenia. Te dane można by zinterpretować jak ból."
    (W oryginale: "Does it hurt when You get shot? I sense injuries, the data could be called pain.")

    Skomentuj

  2. behemot
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2016-01-29 20:41

    Fan Hui - "As of 2015, he is ranked 2 dan professional". Do TOPu mu daleko ale nie umniejsza to sukcesu maszyny. Generalnie - WOW!

    Skomentuj

    1. Wojciech Kulik
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2016-01-29 20:44

      Ale jednak trzy razy European Go Championship wygrał. ;)

      Zobaczymy jak maszyna wypadnie w marcu - to już zawodnik z 9 dan.

      Skomentuj

      1. behemot
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2016-01-30 11:33

        Mistrzostwo Europy nic nie znaczy w świecie GO.

        Najlepsza drużyna trzeciej ligi nadal nie będzie (bezwzględnie) dobrą drużyną ;)

        Skomentuj Historia edycji

    2. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2016-02-03 13:39

      fakt, do TOPu mu daleko. jednak maszyna musi wygrać najpierw z takimi graczami (którzy są bardzo mocni), aby ci wyżej w rankingu uznali maszynę za godnego gracza z którym można zasiąść do stołu.

      Skomentuj

  3. narval
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2016-01-29 22:08

    w wyniku czego utworzyła się sieć neuronowa--Kto pisze takie artykuły i jeszcze żeby to czytać bez zastanowienia....

    Skomentuj

    1. Maciej Grub4DOS
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2016-01-29 23:29

      Niektóre "skróty myślowe" są zaskakujące. No ale pamiętajmy że komunizm technologiczny każe bardziej wierzyć w maszyny niż w ludzi. I nawet przypisywać im "zdolności twórcze" czy "poznawcze". LOL

      Skomentuj

    2. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2016-02-03 13:41

      konkretnie to utworzyło się odwzorowanie sieci neuronowej. taki skrót myślowy. chyba da się to pojąć?

      Skomentuj

  4. krynka
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2016-01-29 23:00

    Ja nie wiem czy sztuczna inteligencja na zbyt wysokim poziomie nas nie zgubi? Bo jak niby to przechytrzyć, skoro zna twoje 5 następnych ruchów zanim ty pomyślisz o pierwszym?

    Skomentuj

    1. K.L.F
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2016-01-29 23:32

      Pewnie wyjdę na jakiegoś cymbała i kogoś kto nie ma bladego pojęcia o czym się mówi niemniej widzę pewne ( teoretyczne) wyjście z takiej sytuacji : Bez względu na to na jakim poziomie będzie sztuczna inteligencja musi być "zaprzężona" pod Prawa Assimowa. Co prawda jest to fantastyka niemniej kiedyś latanie było "nieosiągalne" a skoro się udało musimy próbować nowych rzeczy które obecnie są nieosiągalne bądz nawet dziwne.

      Skomentuj

      1. skyman
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2016-01-30 02:02

        "1. Robot nie może skrzywdzić człowieka, ani przez zaniechanie działania dopuścić, aby człowiek doznał krzywdy.
        2. Robot musi być posłuszny rozkazom człowieka, chyba że stoją one w sprzeczności z Pierwszym Prawem.
        3. Robot musi chronić sam siebie, jeśli tylko nie stoi to w sprzeczności z Pierwszym lub Drugim Prawem."

        1. Jak zdefiniujesz maszynie człowieka? Czy osoby martwe też są ludźmi? Czy osoby, które doznały śmierci klinicznej, ale zostały odratowane będą nadal traktowane jako ludzie? Czy osoby z defektami genetycznymi będą uznawane przez maszynę za ludzi?
        2. Co w przypadku, gdy rozkaz będzie swojego rodzaju Dylematem wagonika?
        3. Czy robot może uznać za konieczne w obliczu nieuchronnego zniszczenia, samopowielanie swojego programu i danych ryzykując przy tym, że niektóre dane zostaną utracone przez co jego dalsze działanie po umieszczeniu w nowym ciele może różnić się od pierwowzoru i tym samym nie przestrzegać Etyki Robotów?

        Więcej tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=tcdVC4e6EV4

        Skomentuj

    2. Kirito.
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2016-01-30 00:00

      Powiem tak, według mnie jest to bardzo możliwe, bo od czego są w końcu wszelkie wojny? Ano właśnie od testowania nowych broni. Zacznie się zapewne "niewinnie", od testowania przez USA autonomicznych dronów na terenach głęboko wierzących w jedyną, słuszną religię, a skończy zapewne tak jak zawsze. My tych czasów raczej nie doczekamy (nie mówię, że będzie to techniczne niemożliwe, ale jeszcze trochę im zejdzie na skonstruowanie odpowiednich baterii i softu). Zastanawia mnie tylko to jak to będzie, jak już komputery kwantowe i grafen będą opanowane. Może Japończycy wybudują swoją windę do nieba i utworzą elektrownię słoneczną?

      Skomentuj

    3. neXt___
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2016-01-30 00:41

      Nie oglądasz filmów? Serwuje się takiej maszynie jakiś paradoks logiczny i po zawodach. Zawsze działa.

      Skomentuj

  5. Balrogos
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2016-01-30 22:21

    A nie lepiej odpalic 2 instancje AlphaGO i niech graja miedzy soba ;)?

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!