Na topie

Microsoft zaprezentował DirectX 12 - będzie jeszcze efektywniej

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Oprogramowanie

Nowy DirectX to ogromny postęp w świecie gier komputerowych.

Microsoft DirectX 12 logo

AA

Zgodnie z naszymi niedawnymi zapowiedziami, Microsoft ujawnił na konferencji GDC 2014 pierwsze oficjalne szczegóły na temat interfejsu wysokopoziomowego programowania DirectX 12. Zapowiada się zatem mały przełom w branży gier – nie tylko dla komputerów stacjonarnych, ale też konsol i urządzeń mobilnych.

Genezę interfejsu DirectX 12 można prześledzić w trendach technologicznych. Wydajność procesorów graficznych nieustannie rosła, podczas gry wydajność centralnych procesorów jednordzeniowych była ograniczona przez ograniczenia mocy. Wielordzeniowe procesory centralne osiągają wyższą wydajność, ale wciąż nie prześcigają one procesorów graficznych. Jednocześnie aplikacje coraz częściej wykorzystują równoległe wątki, stosując zaawansowane systemy planowania w celu dostosowania wydajności do liczby dostępnych rdzeni procesora centralnego. Sytuacja ta wymusiła potrzebę stworzenia interfejsu API, który skalowałby się odpowiednio do liczby rdzeni. Wydajność procesora graficznego można wykorzystać na trzy sposoby: możliwość rysowania lepszych pikseli, większej liczby pikseli i większej liczby obiektów.

Microsoft DirectX 12 moc obliczeniowa CPU i GPU wykres
Z biegiem czasu moc obliczeniowa procesorów centralnych i procesorów graficznych rośnie, ale to właśnie te drugie oferują znacznie lepsze osiągi i są ograniczane przez pierwsze

DirectX 12 koncentruje się na radykalnym zwiększeniu jakości grafiki poprzez znaczące zmniejszenie narzutu interfejsu API na procesor. Historycznie, sterowniki i oprogramowanie systemu operacyjnego zarządzały pamięcią, stanem oraz synchronizacją urządzeń za programistów. Niestety takie uniwersalne podejście skutkuje nieefektywnością wynikającą z niedoskonałego zrozumienia potrzeb danej aplikacji. Nowy DirectX daje aplikacjom możliwość bezpośrednio zarządzania zasobami oraz ich stanem, a także wykonywania niezbędnej synchronizacji. W efekcie programiści tworzący zaawansowane aplikacje mogą skutecznie kontrolować procesor graficzny, dostosowując go do zachowania samej gry.

Microsoft DirectX 12 moc obliczeniowa CPU i GPU wykres
Nowy DirectX 12 to przede wszystkim lepsze wykorzystanie potencjału wielordzeniowych CPU

Warto również zauważyć, że z nowym DirectX będzie kompatybilnych większość (wg szacunków jest to około 80% rynku) obecnie używanych akceleratorów graficznych. W przypadku kart AMD będą to modele bazujące na architekturze Graphics Core Next (Radeon HD 7000 i Radeon R7/R9 200), w przypadku Nvidii karty graficzne bazujące na architekturach Fermi, Kepler i Maxwell (GeForce 400, 500, 600, 700 i 800), natomiast Intel potwierdził zgodność zintegrowanych układów graficznych w procesorach Haswell (HD 4400/4600 i Iris/Iris Pro). Ponadto Microsoft chwali się jego obsługą przez swoją konsolę Xbox One.

Microsoft DirectX 12 - prezentacja w 3DMark 11  Microsoft DirectX 12 - prezentacja w 3DMark 11
Porównanie obciążenia procesora w benchmarku 3DMark 11 z zastosowaniem DIrectX 11 (po lewej) i DirectX 12 (po prawej)

Warto jednak pamiętać, że pierwsza prezentacja nowego API koncentrował się głównie na formie interfejsu graficznego, tj. na jego modelu. Przyszłe wersje Direct3D będą zawierać dodatkowo nowe funkcje renderingu, wspierające zaprezentowany model sterowników i aplikacji. Materiały przedstawione na GDC są jedynie częścią prac, które zostaną zaprezentowane w przyszłości.

Microsoft DirectX 12 - prezentacja Forza Motorsport 5
Nvidia pochwaliła się Forzą Motorsport 5 przeportowaną na komputer PC

Swój wkład w prezentację miała również Nvidia, która pochwaliła się nowym API za pomocą technicznej demonstracji gry wyścigowej Forza Motorsport 5 z konsoli Xbox One, uruchomionej na komputerze PC z kartą graficzną GeForce GTX Titan Black z płynnością na poziomie 60 fps. Producent już dostarczył developerom gier odpowiedni sterownik, który ułatwi im opiniowanie interfejsu jak i samego procesu programowania gier.

Kiedy możemy się spodziewać pierwszych gier korzystających z dobrodziejstw DirectX 12? Microsoft przewiduje, że pierwsze tytuły pojawią się już (lub jak kto woli dopiero) na święta Bożego Narodzenia w 2015 roku. Oczywiście nie zabraknie w nich nowych efektów graficznych, a oferowana przez nie grafika będzie jeszcze bardziej realistyczna.

Źródło: Microsoft, Nvidia, ComputerBase

Odsłon: 29678 Skomentuj newsa
Komentarze

77

Udostępnij
  1. arnakus
    Oceń komentarz:

    56    

    Opublikowano: 2014-03-21 11:19

    Idę o zakład, że DirectX 12 będzie dostepny tylko na Win 8.

    Skomentuj

    1. apalen
      Oceń komentarz:

      21    

      Opublikowano: 2014-03-21 11:27

      yep

      Skomentuj

      1. aviel
        Oceń komentarz:

        50    

        Opublikowano: 2014-03-21 11:31

        A nie chodziło wam o Windows 9 :) Spójrzcie na ramy czasowe, w które celują - święta 2015 roku.

        Skomentuj

          1. krzysiek098
            Oceń komentarz:

            3    

            Opublikowano: 2014-03-21 16:42

            Masz rację mam takie same wrażenie jak ty.

            Skomentuj

          2. Zombie280
            Oceń komentarz:

            -6    

            Opublikowano: 2014-03-22 09:33

            To sprawdźcie Wasze monitory. Oba kadry są identyczne, różni je tylko pokazane obciążenie u góry (sprawdzone w programie do porównywania grafiki)

            Skomentuj

          3. czacha994
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2014-03-22 10:47

            Te dwa screenshoty naprawde nie są identyczne. Sprawdzane w przeglądarce metodą klik 1 klik 2. Drugi ma mniej cieni.

            Skomentuj

          4. shakal84
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2014-03-22 11:28

            Zombie ale bredzisz hehe na tym z DX12 jest mniej cieni faktycznie hm ciewkawe. znowu oszukują :D

            Skomentuj

          5. Vego7
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2014-04-29 12:24

            Wydaje mi się, że screen z DX12 był wzięty później, więc czas gry trochę ruszył do przodu przez co słońce jest wyżej i rzuca mniej cieni. Takie wrażenie odnoszę patrząc na oba zdjęcia.

            Skomentuj

          6. Zero-Cool
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2014-08-27 22:57

            Bo aktualnie to jest tylko "beta" pokazana i chodzi chyba o cyferki na obrazkach a nie grafike która pewnie nawet w ostatecznej wersji sie nie zmieni (tzn.dx11 i dx12 dla oka bedzie wyglądał tak samo), nowy dx z tego co zrozumiałem ma bardziej obciążać gpu bo cpu są do dupy i "ograniczają te pierwsze".

            Skomentuj

    2. remi.88
      Oceń komentarz:

      30    

      Opublikowano: 2014-03-21 11:29

      Obawiam sie ze bedzie gorzej, i nowy DirectX bedzie tylko dla Win 9

      Skomentuj

    3. pavvel42
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2014-03-21 11:33

      chyba win 9

      Skomentuj

    4. sadys
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2014-03-21 11:33

      nie bylbym taki pewny - byc moze pojda o krok dalej i bedzie tylko dla windows 9 ...
      Na 99% jednak mozemy byc pewni ze dla najlepszego obecnie widnowsa tez directx z przyczyn marketingowych nie bedzie dostepny.



      Skomentuj

    5. stalkerpl
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-21 13:46

      zanim to dopracują to trzeba będzie kupic win 9, na win 8 może juz nie pójść

      Skomentuj

    6. alkold
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2014-03-21 16:14

      a ja bym chciał zobaczyć porównanie x12 z mantle które będzie bardziej wydajniejsze bo już mają rywala więc niech się postarają dla klientów

      Skomentuj

    7. liptons
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2014-03-21 17:04

      Po pierwsze to windows 9 mid będzie aid już nazywał ani windows ani 9

      Skomentuj

    8. burak230
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-22 11:28

      Marketing ^^ co rok nowy windows i directx ^^ to już przesada ^^

      Skomentuj

  2. Tofer
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2014-03-21 11:27

    To pewnie niestety zeby zmienic winde na 8

    Skomentuj

  3. mgkiler
    Oceń komentarz:

    -8    

    Opublikowano: 2014-03-21 11:31

    Nawet jeśli będzie tylko na Win 8 lub 9 to i tak lepiej niż Mantle dostępny tylko na niektórych Radeonach.

    Po za tym dla fanów Mantle przypominam skąd tak naprawdę dodatkowe FPSy w Battlefieldzie:

    http://forum.hardwarepal.com/battlefield-4-mantle-vs-directx-image-quality-comparison/

    Żadna lepsza wydajność, tylko ograniczone pole widzenia na Mantle, mniej trawy i brak filtra anisotropowego.

    Skomentuj

    1. Marcin Jaskólski
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2014-03-21 11:48

      Zarówno Mantle jak i DX 12 zadziałają tylko na Radeonach opartych na architekturze GCN

      Skomentuj

      1. mgkiler
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2014-03-21 12:24

        cytat:

        "Warto również zauważyć, że z nowym DirectX będzie kompatybilnych większość (wg szacunków jest to około 80% rynku) obecnie używanych akceleratorów graficznych."

        Skomentuj

      2. mgkiler
        Oceń komentarz:

        -3    

        Opublikowano: 2014-03-21 12:24

        cytat:

        "Warto również zauważyć, że z nowym DirectX będzie kompatybilnych większość (wg szacunków jest to około 80% rynku) obecnie używanych akceleratorów graficznych."

        Skomentuj

      3. BadWolf
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2014-03-21 14:51

        Ciekawe, że będzie działać na fermi?

        Sam mam Radeona HD 6870 i można powiedzieć czuje się pominięty i zawiedziony.

        Skomentuj

          1. HardcoreQ
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2014-03-22 11:06

            Jak już się tak bawimy w cytowanie: ,,W przypadku kart AMD będą to modele bazujące na architekturze Graphics Core Next (Radeon HD 7000 i Radeon R7/R9 200), w przypadku Nvidii karty graficzne bazujące na architekturach Fermi, Kepler i Maxwell (GeForce 400, 500, 600, 700 i 800)". Jak widać, starsze serie Radków znowu pominięte.

            Skomentuj

    2. aviel
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-21 12:05

      Czyli według Twojego rozumowania taka R9 290X strasznie by zyskała na wydajności (kilkadziesiąt procent) jakby zamiast Mantle wyłączyć jej w grach filtrowanie anizotropowe, trochę trawki i FOV lekko zmniejszyć? Pokaż jeszcze w Thiefie jak to zmniejszyli ilość trawy i filtrowanie anizotropowe wyłączyli, aby była jakaś różnica wydajności między DirectX a Mantle.

      I tacy doświadczeni twórcy jak Crytek i DICE dali się nabrać AMD na Mantle, lub knują z nimi niecny spisek. No ale przecież Ty jesteś doświadczonym producentem gier i wiesz lepiej od nich wszystkich co to jest to Mantle.

      Niektórych to strasznie tyłek boli, że te slajdy AMD w końcu okazały się w miarę zgodne z prawdą :)

      Nie wziąłeś pod uwagę, że ten portalik, który linkujesz mógł zrobić tendencyjne porównanie? Uważasz, że takie tuzy jak Anandtech i Tomshardware lub inne portale dały się zaślepić marketingowi AMD?

      Skomentuj

      1. mgkiler
        Oceń komentarz:

        -9    

        Opublikowano: 2014-03-21 12:23

        Zamiast gadać pierdoły to zerknołbyś na screeny.

        Ale oczywiście lepiej gadać bzdury zamiast obejrzeć fakty.

        Skomentuj

      2. mgkiler
        Oceń komentarz:

        -11    

        Opublikowano: 2014-03-21 12:26

        Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

        Po za tym co ma FOV do zasięgu widzenia?

        Widać, że nie klikałeś na screeny.

        Na tych w DX11 - widać góry. Na tych Matnle widać tylko drzewa do 10 metrów.

        Skomentuj

      3. mgkiler
        Oceń komentarz:

        -3    

        Opublikowano: 2014-03-21 12:36

        Jak nie wierzysz jednemu serwisowi to tu masz inne źródło:

        http://www.techpowerup.com/img/14-01-30/127a.jpg


        Jak dla mnie to Ty jesteś fanboy AMD.
        Pokazują CI screeny, a Ty dalej mówisz, że nie prawda.

        To Ciebie boli i nie chcesz pogodzić się z prawdą.

        Jak dla Ciebie screeny z wielu różnych portali w necie to bujda to Ciebie nic nie przekona...
        Złapać za rękę a będziesz mówił, że to nie twoja ręka.

        Skomentuj

        1. Minimal
          Oceń komentarz:

          -3    

          Opublikowano: 2014-03-21 13:21

          a jak dla mnie to masz straszny ból dupy o ten Mantle ;) wyluzuj chłopaczku to tylko sterowniki

          Skomentuj

        2. aviel
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2014-03-21 13:25

          Ja fanboy'em człowieku, naprawdę chcesz mnie wyzywać od fanbojów? Moje dwa GTXy 750 Ti się z Ciebie śmieją teraz, tak samo GTX 660 służący do grania. Nawet leciwy GeForce 256 prychnął śmiechem.

          Po pierwsze po co mam brać pod uwagę screeny z porównaniem jakości grafiki w grze , która do tej pory jest ZEPSUTA! A Mantle jest w fazie wczesnej alphy jeśli można to jakoś określić. Drugi screen, który podałeś przeczy pierwszemu, bo już nie ma aż tak widocznej różnicy miedzy odległością rysowania obiektów jak na pierwszym screenie. Bardziej to wygląda tak jakby "mgła" była bliżej pozycji gracza. Samo DICE przyznało, ze Mantle zostało zastosowane głównie w oświetleniu obiektów. Chcesz się z tym kłócić?

          O FOV napisałem bo na tym pierwszym portalu przez Ciebie tak to wyglądało, jakby FOV był przestawiony odrobinę, ale może po prostu screen nie był dokładnie w tym samym miejscu zrobiony i wyciągnąłem błędny wniosek.

          Te góry o których mówisz są złożone z ilu wielokątów? Jaki to by miało wpływ na wydajność, skoro to zwykłe TŁO, a nie obiekty złożone z kilku tysięcy wielokątów. A te budynki w tle, jeśli chodzi o drugiego screena? Też nagle tyle wydajności zyskasz jak wyłączysz prostackie modele z tła? Nie potrafisz logicznie myśleć? Przecież to co jest w tle nie jest okraszone niesamowita ilością efektów graficznych, jak te modele, które znajdują się na pierwszym planie.

          Mantle polega według Ciebie na zmniejszeniu jakości ustawień graficznych i Crytek, DICE i inne firmy dają się na to nabrać, albo uczestniczą w takim spisku, czy tak rozumieć Twoje słowa?

          Skomentuj

          1. mgkiler
            Oceń komentarz:

            -3    

            Opublikowano: 2014-03-21 16:11

            Akurat trawa wpływa mocno na CPU.

            Także nie dziwie się, że jej ograniczenie zmniejszyło zużycie CPU.

            Ja tylko stwierdzam fakty, które widzę na screenach. Nic więcej.

            Skomentuj

          2. mgkiler
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2014-03-21 16:13

            A mgła właśnie dlatego jest większa, by rysować mniej obiektów - nie rysować tych dalej, przykryć je większą mgłą.

            Nie chodzi o to, że skybox gór jest mniej widoczny. Ale o to, że jest mniejszy dystans rysowania drzewek, trawki itp - a maskuje to mgła.

            Po to jest ta mgła by nie było widać, że obiekty pojawiają się bliżej.

            Skomentuj

          3. TotallyNormal
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2014-03-21 18:30

            Po co w ogóle porównywać wersje, które nie mają nic wspólnego z finalną?

            Skomentuj

          4. mgkiler
            Oceń komentarz:

            -3    

            Opublikowano: 2014-03-21 19:15

            Można spytać w drugą stronę.

            Po co w takim razie wychwalać Mantle pod niebiosa skoro na razie nie ma ANI JEDNEGO rzetelnego testu wydajności.

            Bo sceny ustawione specjalnie by pokazać wyższość Mantle mnie nie interesują.

            Skomentuj

        3. ALEKS_D_RAVEN
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2014-03-21 13:27

          oglądałem twoje screeny oraz screeny od innych, i jak dla mnie tylko na twoich widać różnice.

          Poza tym DICE przyznało że postprocessing na Mantle nie działa do końca poprawnie, ale to już chyba poprawili.

          Poza tym powiedz mi jak niby gorsza widoczność gór w oddali które i tak nadal są widoczne może wpłynąć tak drastycznie na lepszy fps?

          Skomentuj

        4. ALEKS_D_RAVEN
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2014-03-21 13:35

          albo po prostu looknij sobie na to
          http://screenshotcomparison.com/comparison/61286

          Skomentuj

  4. daniyal
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2014-03-21 11:32

    Panie arnakus, zakład przyjmuję. Biorąc pod uwagę że premiera dx12 zapowiedzia jest na końcówkę 2015, natomiast premiera win9 na początek 2015 (niechaj jednoczesna premiera). Można wnioskować, że bedzie dobrze jeśli premiera również odbędzie się na wskazanym przez Pana systemie.

    Skomentuj

  5. BraYneX
    Oceń komentarz:

    -7    

    Opublikowano: 2014-03-21 11:33

    Win 8 wiadomo, ale ciekawe czy będzie trzeba kupić nowe karty? Swoją drogą obsługa dx siedzi w gpu czy sterowniku?

    Skomentuj

    1. kaczor112
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2014-03-21 16:47

      a czytałeś wgl artykuł oprócz tytułu ?

      Skomentuj

  6. SPAMer
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2014-03-21 11:35

    Sam dx 11.2 jest dostepny tylko na win 8, wiec to pewne ze 12 nie bedzie na 7...

    Skomentuj

  7. Silver
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2014-03-21 11:37

    Ciekawe - kompatybilność z kartami obsługującymi DX11, oby nie były to tylko czcze słowa.

    Skomentuj

  8. Tr0tyl
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2014-03-21 11:41

    "efektów efektów"
    Dostępność DX12 nie będzie problemem jeśli M$ będzie konsekwentnie wydawać dopracowany co drugi system - A taki się szykuje Win aka'9 xD

    Skomentuj

    1. aviel
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2014-03-21 12:22

      Ale czy przypadkiem FORZa działająca na PC i Windows 7 nie była już podczas pierwszych pokazów Xbox One. Na E3 jej nie pokazywali na stanowiskach z Xbox One, znaczy się PCtach złożonych z Intela i Nvidii? :) Ot taki mały żarcik, bo ta wpadka była śmieszna.

      http://hexus.net/gaming/news/industry/56841-microsofts-e3-xbox-one-demos-ran-nvidia-powered-pcs/

      Skomentuj

      1. azbestor
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2014-03-23 18:09

        Wpadkę, to właśnie zaliczyłeś. Poczytaj, o co biegało z tymi PC udającymi xbone.
        A M$ tylko przebiera nóżkami, żeby jedną z niewielu sensownych gier na xbone wydać na PC. Keep dreaming.

        Skomentuj

  9. maker
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-21 12:02

    Tutaj nie ma się co zastanawiać Windows 9 premiera 2015 wraz z DirectX 12, żeby była motywacja dla graczy do update'u ;]

    Skomentuj

  10. NomadDemon
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2014-03-21 12:03

    smiac mi sie chce

    jak wychodzilo mantle "o pewnie gowno bedzie, nie wiadomo po co to komu bla bla bla"

    wychodzi kazdy nowy DX "o KUR ale bedzie miazga !!! +2 fps w kazdej grze OO JAAA!!!!!

    lepiej nad opengl byscie sie zastanowili w takim razie, ogl jest jeszcze szybszy i ma wieksze mozliwosci od DX i nie jest ograniczany do systemu

    Skomentuj

  11. aviel
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-21 12:10

    Czy ktoś potrafi wyjaśnić kwestię obsługi DX 12 przez Fermi, ale brak obsługi w pełni DX11.1/2? Zamierzają powycinać te elementy, czy jak? Czy może takie Fermi zyska na wydajności poprzez DirectX 12 , ale wszystkich jego elementów nie będzie obsługiwać, więc tak naprawdę nie będzie w pełni zgodne z DirectX 12. Może emulacja?

    Skomentuj

    1. kaczor112
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2014-03-21 16:50

      aktualizacja serowników/biosu :)

      Skomentuj

  12. kbrbabzbtb
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2014-03-21 12:17

    Czyli żeby pograć w Forze w 60fps potrzebuję jedynie titan black za 1000usd?

    Skomentuj

  13. przemek2503pl
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-21 12:19

    Juz 10 miała robić niewiadomo co :D

    Skomentuj

  14. bvcxz
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2014-03-21 12:29

    W międzyczasie wspólna prezentacja AMD, Intela i Nvidii w temacie OpenGL

    "NVIDIA, AMD, Intel Explain How OpenGL Can Unlock 15x Performance Gains"

    http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/opengl-gdc2014/

    Skomentuj

    1. mgkiler
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2014-03-21 13:00

      Mantle to otwarty standard, to nie ma nic wspólnego z Open Source.

      OpenSource to otwarty kod źródłowy jakiejś aplikacji.
      Mantle to nie jest aplikacja. To standard. API.
      Nie mozna Mantle zgrać na pendrive :)
      Więc nie może być też OpenSource.

      OpenSource może być co najwyżej konkretny sterownik, pod konkretne urządzenie, a nie standard.

      Tak samo OpenGL.

      Skomentuj

    2. apuk666
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-21 21:15

      Na tytanie black to i pewnie więcej było, ale oni korzystają również z adapcyjnego v-sync, dlatego 60 + g-sync zapewne. Dzisiaj pojęcie "60fps" ma charakter marketingowy. Fakt, że ta gra działa na pc, nie jest żadną filozofią. Założę się, że wszystkie gry na nowe konsole działają, ale tylko M$ wie jak to zrobić. Nie biadol o słabych portach, bo to była bolączka starych konsol, ze względu na ich architekturę.

      Skomentuj

  15. devilson131313
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2014-03-21 12:55

    DX11 też miało być zgodne z kartami DX10, a skończyło się tylko na obiecywaniu. Potem dochodzi do momentu, kiedy karty na DX10 nie mogą odpalać poszczególnych gier, bo są "DX11 ONLY" mimo, ze bez problemu by je uciągnęły. Dla producentów gpu wyjście nowej wersji DX jest doskonałym podbiciem sprzedaży nowych kart, które będą "DX12 supported".

    Skomentuj

  16. mgkiler
    Oceń komentarz:

    8    

    Opublikowano: 2014-03-21 13:04

    O matko. W latach 90tych szybciej niż co rok wychodził nowy DX.

    Teraz nowy DX wychodzi raz n 4-5 lat i wszyscy marudzą "po co to komu", "trzeba będzie nowe karty kupować".

    Co wy robiliście w latach 90tych?
    A no tak. Byliście w żłobku.

    Skomentuj

    1. apuk666
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-21 21:17

      Przyzwyczajenie, że do gier wystarczy 8800gt.

      Skomentuj

    2. devilson131313
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-21 22:29

      W latach 90-tych miałem Voodoo i śmigałem na 3DFX Glide.

      Skomentuj

    3. OBoloG
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-22 09:19

      Ale wtedy miałeś Win95a/b albo Win98/SE i nie musiałeś zmieniać systemu operacyjnego żeby mieć nowsze DirectX tylko co najwyżej to grafikę, nie wspominając o tym że druga połowa lat 90' to była epoka voodoo i glide'a (okrojonego OpenGL przystosowanego do obsługi czipów 3DFx).

      Skomentuj

  17. kaczor112
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2014-03-21 13:05

    Wreszcie poszli po rozum do głowy i nie bede musial wymieniać karty na nową ale zapewne bez wymiany Windowsa się nie obejdzie windows 8.1 albo 9 ....

    Skomentuj

  18. Harrymaster
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2014-03-21 13:14

    Może to co napiszę to mały offtop ale mam pytanie.

    Wśród wielu komentarzy widzę teksty typu "kolejny DirectX, a grafika wygląda tak samo". O ile mi wiadomo zarówno DirectX i OpenGL bezpośrednio nie wpływają na jakość grafiki w grach. To jak będzie wyglądała gra zależy od tego jak deweloperzy wykorzystają to co mamy dostępne w DirectX i OpenGL i nawet na takim DirectX 9.0c można uzyskać realistyczną grafikę.

    Oba API w nowych wersjach mogą zawierać jakieś nowe funkcje, które np rysują szybciej obiekty (instanced rendering itp.), albo nowe funkcje dla shaderów, ale i tak wszystko zależy od deweloperów. Dlatego też tak wielu wciąż korzysta z DirectX 9.0 - nie ma potrzeby przesiadać się wyżej.

    Wydaje mi się, że sporo osób myśli, że jak gra korzysta z nowego DirectX'a czy OpenGL'a jest równoznaczne ze skokiem graficznym w stylu Far Cry -> Crysis.

    Poprawcie mnie jeśli się mylę...

    Skomentuj

    1. mgkiler
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2014-03-21 17:39

      Jest trochę tak jak mówisz, ale nie do końca.

      Bo np na Direct X 3.0 takiego Crysisa nie da się zrobić.

      Bo wielu rzeczy nie obsługuję.

      Kiedyś każdy kolejny DirectX, czy OpenGL wprowadzał nową funkcjonalność dającą nowe efekty wizualne.
      Np Cube Mapping chyba w DirectX 5, czy coś koło tego.
      Shadery w DirectX 8.

      i tak dalej.

      Zobacz np tesselacja - ona wpływa na wizualny efekt.
      No teoretycznie można by zrobić to samo bez, ale trzeba by zrobić modele bardzo hi-poly.

      Ale jest też jak mówisz, że wchodzą czasem rzeczy, które jedynie mają wpływ na wydajność, a nie na wizualną część.


      Skomentuj

      1. apuk666
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2014-03-21 21:23

        Lowpoly robi się teraz obcinając hipoly, z którego najpierw wypala się normal mapy. Wystarczyłoby mniej obciąć hipoly i po sprawie. Ale tesselacja podajże działa w ten sposób, że na scenie (w polu widzenia) zawsze wyświetla się zbliżona ilość trójkątów, powiedzmy te 2 miliony z marginesem błędu do ok 10k. Żeby to tak nie żarło.

        Skomentuj

      2. Harrymaster
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2014-03-21 22:26

        Tak zdaję sobie z tego sprawę. Pisząc to miałem bardziej na myśli DirectX 9.0 w górę kiedy już były te shadery i dały programistom możliwość rezygnacji z fixed pipeline'a i implementację bardziej zaawansowanych metod.

        Teselacja fakt - wpływa na jakość grafiki, ale to nie jest chyba skok jaki sobie niektórzy wyobrażają, a też wybód DirectX 11 przez dewelopera nie oznacza, że ta teselacja będzie wykorzystana :)

        Skomentuj

  19. Balrogos
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-21 14:06

    Zabawne a roznica w grafice taka jak pomiedzy dx9 a dx11 czyli zadna procz teselacji.

    Skomentuj

  20. Polhar
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2014-03-21 14:23

    Czekam na GTA V z DX 12.

    Skomentuj

  21. KMyL13
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-21 15:59

    Ciekawe kiedy byśmy o tym usłyszeli, gdyby nie AMD i ich Mantle :S

    Skomentuj

  22. tanto
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-21 16:14

    Pora modnąć win 8 żeby wyglądał identycznie jak win 7 i problem rozwiązany. A poza tym wierze w mantle.

    Skomentuj

    1. kaczor112
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-21 16:38

      mantle masz w thiefie w bf'ie ,cry enine zapowiedział wsparcie mantle, nowy sniper elite tez ma mieć mantle powoli liczba gier się zwiększa

      Skomentuj

    1. OBoloG
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-22 09:38

      Znając wcześniejsze posunięcia M$ to DX12 trafi do następcy windows 8 czyli prawdopodobnie 9 a więc nie wiem z czego tu się cieszą posiadacze starszych radeonów czy Geforsów, po pierwsze nowy system będzie mieć wieksze wymagania co do sprzetu a wiec wasze stare blaszaki na pewno na tym nie zyskają, po drugie zapewne większość z was nie pomyśli nawet o kupnie nowego windowsa bo co skoro można spiracic a kase wydać na upgrade starego złomka lub ktos kto niedawno kupil win 7, win 8 nie bedzie chciał kupowac po roku nowego OSa, a po trzecie wymiana grafiki w starym kompie na np. radka obslugującego arch. GCN to niewielka kwota.

      Skomentuj

  23. AndreoKomp
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-21 19:45

    Pomijając pogorszoną grafikę przy użyciu API Mantle, technologia dawała zysk przy słabszych procesorach, skoro główną zmianą DX12 jest zmniejszenie narzutu na procesor i lepsze rozkładanie obliczeń na rdzenie, przestaje widzieć jakikolwiek sens technologii Mantle. Wiedziałem, że albo tak to się zakończy albo NV wprowadzi coś podobnego. Teraz producenci gier niech lepiej skupią się na lepszej optymalizacji niż wydawaniem gry pod dwa API.

    Skomentuj

  24. Marucins
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2014-03-21 21:20

    Wprost wspaniale. Siedzieli do tej pory z założonymi rękoma i łaskawie dzięki AMD ruszyli du*ska.

    Skomentuj

  25. Lubiem placki
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-22 11:11

    Szjet, gorsze cienie byndom :(

    Skomentuj

  26. wirher
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-22 12:56

    Dafuq? Wyłączyli SSAO przy DX12 i pokazuja różnicę w czasie generowania klatki. GJ M$

    Skomentuj

  27. Lubiem placki
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-22 18:35

    Już wolę mieć lepsze cienie niż mniejszy narzut na proca....

    Skomentuj

  28. immpyrc
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2014-03-22 21:52

    Ten direct x 10 i 11 to jakaś pomyłka była moim zdaniem
    Np.: Crysis 1 dużo lepiej chodził przy wymuszeniu dx 9 i zachowaniu takiej samej jakości grafiki
    Tak samo jest z dirtem 3(dx 11 na dx 9)
    To było chyba na siłę żeby nakręcić kasę

    Skomentuj

  29. Geriavit
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2014-03-22 22:30

    Z tego co mówisz wynika, że Mantle to nic innego jak wytwornica mgły dla kart graficznych AMD. Człowieku zastanów się trochę nad tym co mówisz. Żaden z tych screenów nie jest zrobiony klatka w klatkę więc nie mamy o czym mówić. Często w grach wystarczy delikatnie skręcić głową bohatera i poblask od słońca powoduje, że część kadru staje się niewyraźna. Z przedstawionych screenów wynika również, że Mantle zżera także kolor niebieski bo niebo jest białe. Pewnie niebieski tak bardzo obciąża Radeony, że trzeba wyłączyć wyświetlanie tego koloru w Mantle aby gra nie klatkowała xD

    Skomentuj

  30. Geriavit
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2014-03-22 22:32

    Sorry, to miało być do mgkller.

    Skomentuj

  31. solasoft
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2015-03-28 02:41

    Dzis zrobilem testy odnosnie dx 12 i zaleznosci od cpu
    wiec podobno dx 12 wykorzystuje powyzej 4 rdzeni cpu
    Zrobilem test i okazalo sie ze na 2 rdzenie wynik jest 6 600 000 na 4 rdzenie 12 000 000 a na 6 rdzeniach dokladnie tyle samo co na 4 rdzeniach wiec ktos tu nie pisze prawdy.
    Tak czy inaczej roznica pomiedzy 2 rdzenie a 4 wynosi 100%.
    Test zrobiony na i7 4930k z grafika Nvidia gtx Titan system windows 10.
    Pozdrawiam.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!