Oprogramowanie

Microsoft zaprezentował DirectX 12 - będzie jeszcze efektywniej

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2014-03-21

Nowy DirectX to ogromny postęp w świecie gier komputerowych.

Microsoft DirectX 12 logo

Zgodnie z naszymi niedawnymi zapowiedziami, Microsoft ujawnił na konferencji GDC 2014 pierwsze oficjalne szczegóły na temat interfejsu wysokopoziomowego programowania DirectX 12. Zapowiada się zatem mały przełom w branży gier – nie tylko dla komputerów stacjonarnych, ale też konsol i urządzeń mobilnych.

Genezę interfejsu DirectX 12 można prześledzić w trendach technologicznych. Wydajność procesorów graficznych nieustannie rosła, podczas gry wydajność centralnych procesorów jednordzeniowych była ograniczona przez ograniczenia mocy. Wielordzeniowe procesory centralne osiągają wyższą wydajność, ale wciąż nie prześcigają one procesorów graficznych. Jednocześnie aplikacje coraz częściej wykorzystują równoległe wątki, stosując zaawansowane systemy planowania w celu dostosowania wydajności do liczby dostępnych rdzeni procesora centralnego. Sytuacja ta wymusiła potrzebę stworzenia interfejsu API, który skalowałby się odpowiednio do liczby rdzeni. Wydajność procesora graficznego można wykorzystać na trzy sposoby: możliwość rysowania lepszych pikseli, większej liczby pikseli i większej liczby obiektów.

Microsoft DirectX 12 moc obliczeniowa CPU i GPU wykres
Z biegiem czasu moc obliczeniowa procesorów centralnych i procesorów graficznych rośnie, ale to właśnie te drugie oferują znacznie lepsze osiągi i są ograniczane przez pierwsze

DirectX 12 koncentruje się na radykalnym zwiększeniu jakości grafiki poprzez znaczące zmniejszenie narzutu interfejsu API na procesor. Historycznie, sterowniki i oprogramowanie systemu operacyjnego zarządzały pamięcią, stanem oraz synchronizacją urządzeń za programistów. Niestety takie uniwersalne podejście skutkuje nieefektywnością wynikającą z niedoskonałego zrozumienia potrzeb danej aplikacji. Nowy DirectX daje aplikacjom możliwość bezpośrednio zarządzania zasobami oraz ich stanem, a także wykonywania niezbędnej synchronizacji. W efekcie programiści tworzący zaawansowane aplikacje mogą skutecznie kontrolować procesor graficzny, dostosowując go do zachowania samej gry.

Microsoft DirectX 12 moc obliczeniowa CPU i GPU wykres
Nowy DirectX 12 to przede wszystkim lepsze wykorzystanie potencjału wielordzeniowych CPU

Warto również zauważyć, że z nowym DirectX będzie kompatybilnych większość (wg szacunków jest to około 80% rynku) obecnie używanych akceleratorów graficznych. W przypadku kart AMD będą to modele bazujące na architekturze Graphics Core Next (Radeon HD 7000 i Radeon R7/R9 200), w przypadku Nvidii karty graficzne bazujące na architekturach Fermi, Kepler i Maxwell (GeForce 400, 500, 600, 700 i 800), natomiast Intel potwierdził zgodność zintegrowanych układów graficznych w procesorach Haswell (HD 4400/4600 i Iris/Iris Pro). Ponadto Microsoft chwali się jego obsługą przez swoją konsolę Xbox One.

Microsoft DirectX 12 - prezentacja w 3DMark 11  Microsoft DirectX 12 - prezentacja w 3DMark 11
Porównanie obciążenia procesora w benchmarku 3DMark 11 z zastosowaniem DIrectX 11 (po lewej) i DirectX 12 (po prawej)

Warto jednak pamiętać, że pierwsza prezentacja nowego API koncentrował się głównie na formie interfejsu graficznego, tj. na jego modelu. Przyszłe wersje Direct3D będą zawierać dodatkowo nowe funkcje renderingu, wspierające zaprezentowany model sterowników i aplikacji. Materiały przedstawione na GDC są jedynie częścią prac, które zostaną zaprezentowane w przyszłości.

Microsoft DirectX 12 - prezentacja Forza Motorsport 5
Nvidia pochwaliła się Forzą Motorsport 5 przeportowaną na komputer PC

Swój wkład w prezentację miała również Nvidia, która pochwaliła się nowym API za pomocą technicznej demonstracji gry wyścigowej Forza Motorsport 5 z konsoli Xbox One, uruchomionej na komputerze PC z kartą graficzną GeForce GTX Titan Black z płynnością na poziomie 60 fps. Producent już dostarczył developerom gier odpowiedni sterownik, który ułatwi im opiniowanie interfejsu jak i samego procesu programowania gier.

Kiedy możemy się spodziewać pierwszych gier korzystających z dobrodziejstw DirectX 12? Microsoft przewiduje, że pierwsze tytuły pojawią się już (lub jak kto woli dopiero) na święta Bożego Narodzenia w 2015 roku. Oczywiście nie zabraknie w nich nowych efektów graficznych, a oferowana przez nie grafika będzie jeszcze bardziej realistyczna.

Źródło: Microsoft, Nvidia, ComputerBase

marketplace

Komentarze

94
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Idę o zakład, że DirectX 12 będzie dostepny tylko na Win 8.
    Zaloguj się
    56
  • avatar
    microsoft ma taki skok graficzny z dx 12 jak activision z codem...
  • avatar
    O matko. W latach 90tych szybciej niż co rok wychodził nowy DX.

    Teraz nowy DX wychodzi raz n 4-5 lat i wszyscy marudzą "po co to komu", "trzeba będzie nowe karty kupować".

    Co wy robiliście w latach 90tych?
    A no tak. Byliście w żłobku.
    Zaloguj się
  • avatar
    Panie arnakus, zakład przyjmuję. Biorąc pod uwagę że premiera dx12 zapowiedzia jest na końcówkę 2015, natomiast premiera win9 na początek 2015 (niechaj jednoczesna premiera). Można wnioskować, że bedzie dobrze jeśli premiera również odbędzie się na wskazanym przez Pana systemie.
  • avatar
    smiac mi sie chce

    jak wychodzilo mantle "o pewnie gowno bedzie, nie wiadomo po co to komu bla bla bla"

    wychodzi kazdy nowy DX "o KUR ale bedzie miazga !!! +2 fps w kazdej grze OO JAAA!!!!!

    lepiej nad opengl byscie sie zastanowili w takim razie, ogl jest jeszcze szybszy i ma wieksze mozliwosci od DX i nie jest ograniczany do systemu
  • avatar
    DX11 też miało być zgodne z kartami DX10, a skończyło się tylko na obiecywaniu. Potem dochodzi do momentu, kiedy karty na DX10 nie mogą odpalać poszczególnych gier, bo są "DX11 ONLY" mimo, ze bez problemu by je uciągnęły. Dla producentów gpu wyjście nowej wersji DX jest doskonałym podbiciem sprzedaży nowych kart, które będą "DX12 supported".
  • avatar
    Wprost wspaniale. Siedzieli do tej pory z założonymi rękoma i łaskawie dzięki AMD ruszyli du*ska.
  • avatar
    Sam dx 11.2 jest dostepny tylko na win 8, wiec to pewne ze 12 nie bedzie na 7...
  • avatar
    Ciekawe - kompatybilność z kartami obsługującymi DX11, oby nie były to tylko czcze słowa.
  • avatar
    Ok, mantle właśnie zdechło
    Zaloguj się
  • avatar
    Nvidia pochwaliła się Forzą Motorsport 5 przeportowaną na komputer PC



    JA TO CHCĘ z tego powodu że na pc nie ma takich gier:/ a do mojego x360 i forzy 4 nie podepnę niestety driving force gt:/

    Zaloguj się
  • avatar
    Czyli żeby pograć w Forze w 60fps potrzebuję jedynie titan black za 1000usd?
  • avatar
    W międzyczasie wspólna prezentacja AMD, Intela i Nvidii w temacie OpenGL

    "NVIDIA, AMD, Intel Explain How OpenGL Can Unlock 15x Performance Gains"

    http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/opengl-gdc2014/
  • avatar
    Może to co napiszę to mały offtop ale mam pytanie.

    Wśród wielu komentarzy widzę teksty typu "kolejny DirectX, a grafika wygląda tak samo". O ile mi wiadomo zarówno DirectX i OpenGL bezpośrednio nie wpływają na jakość grafiki w grach. To jak będzie wyglądała gra zależy od tego jak deweloperzy wykorzystają to co mamy dostępne w DirectX i OpenGL i nawet na takim DirectX 9.0c można uzyskać realistyczną grafikę.

    Oba API w nowych wersjach mogą zawierać jakieś nowe funkcje, które np rysują szybciej obiekty (instanced rendering itp.), albo nowe funkcje dla shaderów, ale i tak wszystko zależy od deweloperów. Dlatego też tak wielu wciąż korzysta z DirectX 9.0 - nie ma potrzeby przesiadać się wyżej.

    Wydaje mi się, że sporo osób myśli, że jak gra korzysta z nowego DirectX'a czy OpenGL'a jest równoznaczne ze skokiem graficznym w stylu Far Cry -> Crysis.

    Poprawcie mnie jeśli się mylę...
    Zaloguj się
  • avatar
    To pewnie niestety zeby zmienic winde na 8
  • avatar
    "efektów efektów"
    Dostępność DX12 nie będzie problemem jeśli M$ będzie konsekwentnie wydawać dopracowany co drugi system - A taki się szykuje Win aka'9 xD
  • avatar
    Jeśli dobrze się przyjrzeć to screen z 3DMARKA na DX12 jest ciut obcięty z detali.
    Druga sprawa DX12 na co to komu? Mantle jest Open Source działać może na kartach AMD i NVIDIA ale Ci drudzy gdyby z korzystali z technologii wroga zhańbili by swój honor.
    Forza 5 60fps i Tytan black? To pokazuje nie udolność w portowaniu czyt. brak optymalizacji ;)
    DX11 miało być cudem nie było bo raptem 10 gier z tego korzysta z czego 5 tylko z API bez ficzerów które daje DX11.
    Zamiast wydawać kolejne DX-y skupili by się nad optymalizacją tego API robiąc je niskopoziomowym.
    Ale słaba optymalizacja = kup pan grafę za kilka kafli = napędzany marketing.
    I tak w kółku i kółku ale ludzie nie wiem opaski na oczach mają i latają do sklepów jak idioci.
    Głupia tesselacja była w DX9 tylko trochę uszczuplona i pod inną nazwą wystarczyło doszlifować ale po co lepiej zbijać hajs na fagasach ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    Wreszcie poszli po rozum do głowy i nie bede musial wymieniać karty na nową ale zapewne bez wymiany Windowsa się nie obejdzie windows 8.1 albo 9 ....
  • avatar
    Ten direct x 10 i 11 to jakaś pomyłka była moim zdaniem
    Np.: Crysis 1 dużo lepiej chodził przy wymuszeniu dx 9 i zachowaniu takiej samej jakości grafiki
    Tak samo jest z dirtem 3(dx 11 na dx 9)
    To było chyba na siłę żeby nakręcić kasę
  • avatar
    Z tego co mówisz wynika, że Mantle to nic innego jak wytwornica mgły dla kart graficznych AMD. Człowieku zastanów się trochę nad tym co mówisz. Żaden z tych screenów nie jest zrobiony klatka w klatkę więc nie mamy o czym mówić. Często w grach wystarczy delikatnie skręcić głową bohatera i poblask od słońca powoduje, że część kadru staje się niewyraźna. Z przedstawionych screenów wynika również, że Mantle zżera także kolor niebieski bo niebo jest białe. Pewnie niebieski tak bardzo obciąża Radeony, że trzeba wyłączyć wyświetlanie tego koloru w Mantle aby gra nie klatkowała xD
  • avatar
    Juz 10 miała robić niewiadomo co :D
  • avatar
    Pomijając pogorszoną grafikę przy użyciu API Mantle, technologia dawała zysk przy słabszych procesorach, skoro główną zmianą DX12 jest zmniejszenie narzutu na procesor i lepsze rozkładanie obliczeń na rdzenie, przestaje widzieć jakikolwiek sens technologii Mantle. Wiedziałem, że albo tak to się zakończy albo NV wprowadzi coś podobnego. Teraz producenci gier niech lepiej skupią się na lepszej optymalizacji niż wydawaniem gry pod dwa API.
  • avatar
    Szjet, gorsze cienie byndom :(
  • avatar
    Czekam na GTA V z DX 12.
  • avatar
    Co jest magicznego w odpaleniu forzy 5 na gpu 4 razy szybszym od xbone?
  • avatar
    Sorry, to miało być do mgkller.
  • avatar
    I tak pewnie jak w wypadku mantle cała para pójdzie w gwizdek
  • avatar
    Win 8 wiadomo, ale ciekawe czy będzie trzeba kupić nowe karty? Swoją drogą obsługa dx siedzi w gpu czy sterowniku?
    Zaloguj się
    -7
  • avatar
    Nawet jeśli będzie tylko na Win 8 lub 9 to i tak lepiej niż Mantle dostępny tylko na niektórych Radeonach.

    Po za tym dla fanów Mantle przypominam skąd tak naprawdę dodatkowe FPSy w Battlefieldzie:

    http://forum.hardwarepal.com/battlefield-4-mantle-vs-directx-image-quality-comparison/

    Żadna lepsza wydajność, tylko ograniczone pole widzenia na Mantle, mniej trawy i brak filtra anisotropowego.
    Zaloguj się
    -8
  • avatar
    Tutaj nie ma się co zastanawiać Windows 9 premiera 2015 wraz z DirectX 12, żeby była motywacja dla graczy do update'u ;]
  • avatar
    Czy ktoś potrafi wyjaśnić kwestię obsługi DX 12 przez Fermi, ale brak obsługi w pełni DX11.1/2? Zamierzają powycinać te elementy, czy jak? Czy może takie Fermi zyska na wydajności poprzez DirectX 12 , ale wszystkich jego elementów nie będzie obsługiwać, więc tak naprawdę nie będzie w pełni zgodne z DirectX 12. Może emulacja?
    Zaloguj się
  • avatar
    Zabawne a roznica w grafice taka jak pomiedzy dx9 a dx11 czyli zadna procz teselacji.
  • avatar
    Nie ma się z czego cieszyć, dlaczego gry muszą zaraz być tylko na Windowsie!?
  • avatar
    Ciekawe kiedy byśmy o tym usłyszeli, gdyby nie AMD i ich Mantle :S
  • avatar
    Pora modnąć win 8 żeby wyglądał identycznie jak win 7 i problem rozwiązany. A poza tym wierze w mantle.
    Zaloguj się
  • avatar
    Dafuq? Wyłączyli SSAO przy DX12 i pokazuja różnicę w czasie generowania klatki. GJ M$
  • avatar
    Już wolę mieć lepsze cienie niż mniejszy narzut na proca....
  • avatar
    BLA BLa
  • avatar
    "Nvidia pochwaliła się Forzą Motorsport 5 przeportowaną na komputer PC"- Pierwsze słyszę :O
  • avatar
    Dzis zrobilem testy odnosnie dx 12 i zaleznosci od cpu
    wiec podobno dx 12 wykorzystuje powyzej 4 rdzeni cpu
    Zrobilem test i okazalo sie ze na 2 rdzenie wynik jest 6 600 000 na 4 rdzenie 12 000 000 a na 6 rdzeniach dokladnie tyle samo co na 4 rdzeniach wiec ktos tu nie pisze prawdy.
    Tak czy inaczej roznica pomiedzy 2 rdzenie a 4 wynosi 100%.
    Test zrobiony na i7 4930k z grafika Nvidia gtx Titan system windows 10.
    Pozdrawiam.