Na topie

„Połączenie aut” zwiększy czy zmniejszy bezpieczeństwo na drogach?

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki Motoryzacja Tematyka: Ericsson Motoryzacja Producenci: intel Toyota

Nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi na to pytanie. Pod pewnymi względami będzie bezpieczniej, ale trzeba uporać się z potencjalnymi zagrożeniami.

  • „Połączenie aut” zwiększy czy zmniejszy bezpieczeństwo na drogach?
A A

„Samochody połączone” to koncepcja, która zakłada utworzenie sieci połączonych ze sobą pojazdów. Te mogłyby się ze sobą komunikować, by przekazywać sobie dane na temat swojego położenia, ale też np. stanu drogi za nimi. Połączone z infrastrukturą drogową i miejską mogłyby dodatkowo odbierać inne przydatne informacje, takie jak status sygnalizacji świetlnej. Do realizacji koncepcji dąży coraz więcej firm, więc warto się temu tematowi przyjrzeć.

Giganci chcą, by samochody gadały z chmurą

Spece od samochodów (Toyota), od sprzętu (Intel) i od łączności (Ericsson) wraz z przyjaciółmi stworzyli „Automotive Edge Computing Consortium” – organizację, której celem jest stworzenie ekosystemu dla „samochodów połączonych”. Mają się na niego składać elementy systemów jazdy autonomicznej i półautonomicznej, mapy aktualizowane w czasie rzeczywistym i inne tego typu składniki oparte na chmurze.

Architektura – zdaniem konsorcjum – musi powstać, ponieważ do 2025 roku samochody na drogach będą generowały 10 eksabajtów danych na miesiąc (to 10 tysięcy petabajtów, a 1 petabajt to 1000 terabajtów – innymi słowy: sporo). Ale czy wysiłek się opłaci? Czy połączenie aut rzeczywiście przyniesie pozytywny skutek w postaci poprawy bezpieczeństwa na drogach?

Pozytywny wpływ połączenia samochodów na bezpieczeństwo

Dzięki gromadzeniu danych przez wszystkie samochody na drogach i przetwarzaniu tych informacji w chmurze (a przy okazji jeszcze za sprawą rozwoju samokierujących się aut) możliwe będzie między innymi zredukowanie korków. Raz, że mapy uwzględniające natężenie ruchu będą aktualizowane na bieżąco. Dwa – nie będzie trzeba (przynajmniej zbyt długo) stać na czerwonym świetle. Mniej korków to mniej rozdrażnienia, a mniej rozdrażnienia to większe bezpieczeństwo.

Sieć połączonych ze sobą samochodów to także inne korzyści. Przykład: dochodzi do wypadku – my go nie widzimy, bo stało się to zaraz za zakrętem, ale auto przed nami zarejestrowało to i od razu przesłało informację naszemu. Efekt: zatrzymujemy się w bezpiecznej odległości. Takie przykłady można mnożyć, ale istnieją też…

Zagrożenia związane z siecią samochodów

Prawda jest taka, że im więcej „elektroniki” w samochodach, tym więcej może się zepsuć, a im więcej „łączności”, tym większe pole do popisu dla cyberprzestępców. Z kolei połączenie jednego i drugiego może skończyć się tak, że cyberprzestępca po złamaniu zabezpieczeń może nawet przejąć kontrolę nad naszym autem.

To jednak zagrożenie dla jednego auta połączonego z Internetem. Teraz wyobraźmy sobie atak na sieć połączonych ze sobą samochodów. Strach pomyśleć, jaki mógłby być tego finał.

Producenci zabezpieczają swoje samochody

Producenci starają się jednak nie dopuścić do takiego scenariusza i mają na to konkretne sposoby. Najważniejszym elementem jest oddzielenie od siebie funkcji, tak by złamanie zabezpieczeń nie dawało cybeprzestępcy dostępu do wszystkiego. Oprócz tego dużym plusem w kwestii bezpieczeństwa jest mnogość producentów samochodów, ponieważ obejście jednych zabezpieczeń może nie sprawdzić się w innym aucie.

Nie powinniśmy się więc specjalnie obawiać (tak przynajmniej przekonują nas producenci). Jak dobitnie podsumowuje Jon Geater z Thales Security – „ludzie na każdym kroku udowadniają, jak kiepskimi i niebezpiecznymi są kierowcami. Oni za kierownicą są znacznie groźniejsi niż potencjalny cyberprzestępca”. Zgadzacie się z taką opinią?

Źródło: The Register, The Guardian, inf. własna. Foto: Minesweeper/Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Odsłon: 2544 Skomentuj newsa
Komentarze

5

Udostępnij
  1. Kenjiro
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-08-14 14:58

    Akurat mnogość producentów co najwyżej nieco utrudnia sprawę włamywaczom, ale wcale nie zdejmuje z producenta obowiązku zaprojektowania całości w sposób bezpieczny.
    Do pewnego momentu producenci samochodów nie musieli dbać o bezpieczeństwo bardziej niż o odpowiednie ukrycie portu OBD, a wpadki z dostępem bezprzewodowym pokazują, jak daleko są we wdrażaniu bezpieczeństwa swojego oprogramowania.

    Aczkolwiek zgadzam się z podsumowaniem, codziennie widzę setki debili, którzy nagminnie olewają ograniczenia prędkości, wyprzedzają na pasach, zawracają na zielonym sygnalizatorze ruchu bezkolizyjnego w lewo, czy nie zatrzymują się przed sygnalizatorze warunkowym w prawo. Tak, zdecydowanie lepszy tysiąc crackerów, niż miliony baranów nadmiernie wierzących w swoje umiejętności...

    Skomentuj

    1. corwin999
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-08-14 16:47

      Święta prawda, ostatnio widziałem dziadka jak wyprzedził mnie w strefie 30 na przejściu dla pieszych przed szkołą podstawową, podpowiem jechałem 30k/h on chyba z 50, przy czym prawie czołówki nie zrobił

      Skomentuj

  2. Snack3rS7PL
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2017-08-14 20:21

    Przecież największym niebezpieczeństwem nie są cyberprzestępcy tylko służby rządowe...

    Skomentuj

  3. anemus
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-08-15 14:00

    Zagrożeń jest więcej: co z nie połączonymi użytkownikami dróg? Rowerzyści, piesi, przypadkowe obiekty jak zwierzęta?
    Ich pojawienie się na drodze było by jak analogowy atak hakerski.

    Skomentuj Historia edycji

    1. BluePandoraBox
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-08-16 12:39

      dodaj do tego wypadający z ręki telefon lub tlący się papieros albo kubek z gorącą kawą,
      a jeszcze jak okrasisz to żoną/córką/matką/siostrą która uważa że podczas jazdy najlepiej się z Tobą kłócić bo nie odpyskujesz tak jak w domu starając się mimo wszystko skupić na tym co przed autkiem to katastrofa murowana :]

      Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!