Oprogramowanie

DirectX 12 nie będzie obsługiwany przez Windows 7 [AKTUALIZACJA]

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2014-11-17

Przedstawiciel AMD ujawnił, że najnowsza wersja DirectX nie będzie obsługiwana w systemie operacyjnym Windows 7.

Microsoft DirectX 12 logo

Microsoft już od jakiegoś czasu pracuje nad interfejsem programowania DirectX 12, który udoskonali proces renderowania grafiki i pozwoli lepiej wykorzystać potencjał procesorów wielordzeniowych. Jak się okazuje, z nowego API będą mogli korzystać tylko użytkownicy najnowszych systemów z rodziny Windows.

Podczas targów PDXLAN w USA odbyła się konferencja AMD (poprowadzona przez Richarda Huddy'ego – osobę ściśle związaną z działem gier), na której dowiedzieliśmy się, że nowy DirectX nie będzie obsługiwany przez system operacyjny Windows 7. W tym momencie warto zauważyć, że według statystyk serwisu NetMarketShare, właśnie ta wersja ma ponad 50% udziałów na rynku systemów operacyjnych, natomiast nowsze wersje „okienek” obejmują zaledwie trochę ponad 12% rynku.

Pragniemy jednak przypomnieć, że premiera DirectX 12 została zaplanowana dopiero na koniec 2015 roku, a do tego czasu sytuacja na rynku systemów operacyjnych powinna się zmienić – oczywiście na korzyść nowszych wersji, wliczając w to debiutującą w tym samym czasie wersję Windows 10. Nie należy również zapominać o DirectX 11.3, który ma zaoferować część funkcjonalności z DirectX 12, a przy tym być kompatybilny ze starszymi układami graficznymi. Niewykluczone, że będzie on również zgodny z systemem Windows 7.

Powyżej możecie zobaczyć nagranie ze wspomnianej konferencji AMD - fragment o wsparciu dla DirectX 12 zaczyna się mniej więcej w 20:50.

 

Aktualizacja 17.11.2014 16:40

Firma Sapphire zablokowała dostęp do nagrania z konferencji AMD. Poznaliśmy również oficjalne stanowisko producenta ws. informacji przekazanych przez Richarda Huddyego.

Ostatnio pojawiły się doniesienia z nagraniami wideo, na których Richard Huddy z AMD wypowiada się o DirectX 12 i wersjach systemu Windows. Przede wszystkim Richard Huddy nie mówił w imieniu firmy Microsoft, a jego przemyślenia dotyczące planów Microsoft względem systemu Windows 7 i jego wsparcia były wyłącznie niefortunną i niewiążącą wypowiedzią. Richard nie ma pełnej wiedzy o planach i kamieniach milowych projektów Windows i DirectX. Firma AMD pragnie zapewnić, że Microsoft jest jej kluczowym, strategicznym partnerem, z którym nieustannie współpracuje opracowując nowe DirectX 12.

Źródło: ComputerBase, YouTube, NetMarketShare, AMD

marketplace
avatar
Dodaj
  • avatar
    No faktycznie nowosc.
    Bylo to juz wiadomo przeciez od samego poczatku i nie ma w tym nic dziwnego.
    Zaloguj się
    39
  • avatar
    Drażni mnie to sztuczne ograniczanie oprogramowania dla wyciągnięcia od użytkowników kolejnej kasy.
    Przecież większość wciąż korzysta z Win7.
    Więc całej rzeszy graczy MS pokazuje środkowy palec i bezczelny uśmiech w przekonaniu że zamiłowanie do gierek zmusi użytkowników do kolejnych wydatków, technicznie rzecz biorąc - zupełnie niepotrzebnych.

    Sztuczne postarzanie hardware i software. Grrrrr....

    Dlatego cieszę się że AMD, pomimo wsparcia DX12, przekazało dokumentację Mantle grupie Khronos i pomaga tworzyć nisko-narzutowe OpenGLNG.
    OpenGL nigdy nie było bezczelnie ograniczany korporacyjną pazernością.
    Na tle DirectX był mniej wygodny dla developerów, lecz mam nadzieję że OpenGLNG to zmieni.
    Do gry powoli wkracza kolejny gracz na rynku "gammingowych OS-ów" - Linux, a co za tym idzie, waga tego API będzie rosła.
  • avatar
    na próbę wyłączyłem adbocka dla benchmarka. niestety okienka reklamowe bardzo chamsko się wpychają na ekran. sorry chłopaki ale trudno. może za rok to wyłączę w waszym serwisie.
  • avatar
    Metoda kija i marchewki - stara, dobra, sprawdzona i szeroko stosowana.
    Zaloguj się
    17
  • avatar
    Ale wątpię że wielu ludzi zmieni Win7 na 10 tylko dla DX. Sam tego na pewno nie zrobię. Gdybym wtedy składał nowego kompa to i owszem, ale rezygnacja z systemu (na który wydało się kasę) tylko dlatego że będzie parę efektów mniej w grafice gry? Nie ma mowy :)

    Tylko zablokowanie uruchamiania się większości softu zmusiłoby mnie do zmiany systemu przed wymianą platformy (płyty głównej). A na to się nie zanosi bo LGA1155 jest wciąż wyst. wydajne.
    Zaloguj się
  • avatar
    Dx12 nie będzie obsługiwane przez W7. Gry nie będą obsługiwać Dx12.

    Ms może na tym więcej stracić niż zyskać, ponieważ miejsce Dx może zajmować OGL z najnowszymi technologiami, które będzie obsługiwane przez W7, a dodatkowo ma mniejszy narzut na procesor.
  • avatar

    Microsoft ponownie straszy...

    A nawet grozi, bowiem jak inaczej nazwać podobną politykę? Ale spokojnie, najwyżej nie kupię żadnej gry wymagającej DirectX 12. Inwestycja, w obecnie posiadany Winows 7, była dla mnie sporym wydatkiem i naprawdę nie widzę najmniejszego powodu, aby przesiadać się za każdym razem, gdy tylko Microsoft postanowi wyssać trochę pieniędzy. Tym bardziej, że Siódemka działa doskonale. I straszenie mnie niekompatybilnymi Directami, Officami i masą niepotrzebnych mi usług, tego nie zmieni.

  • avatar
    A jeszcze tydzien czy dwa temu jeden z glownych gosci z M$ wypowiadal sie ze zaczna dbac o rynek PC oraz ze zmieni sie ich podejscie... lecz jak to zwykle z M$ jest takie slowa mozna wlozyc pomiedzy bajki.
  • avatar
    skoro sa tacy pazerni na kase to niech wydadza platny path do windows 7 ktory umozliwi obsluge dx12.
    Nie mam nic do nowych OS-ow ale nie kazdemu chce sie robic reinstal systemu w celu doinstalowania pakietu dx12...
    Troche to strzelanie z armaty do komara - pomine juz kwestie ceny.
    Dla mnie jako wygodnego uzytkownika win7 - platny path bylby idealnym rozwiazaniem.
    Zaloguj się
  • avatar
    to samo było przy premierze Visty i "przymusowym" wprowadzeniu DX 10. Do tego afera z Crysisem i naciąganymi ustawieniami pod DX 10, które były też w DX 9.

    Mimo to obecnie już nikt nie pamięta o DX 8 czy 9....
    Zaloguj się
  • avatar
    A ja zawsze kupuje oryginalne Windowsy, a oni mówią mi że mam się pierdolić i kupić 8 bo nie będę mógł korzystać z Directx 12. Fajno.
    Zaloguj się
  • avatar
    Przecież od samego powstania Win 8 - M$ zależy na tym aby w pierwszej kolejności uśmiercić Win XP, potem Vistę a na 7-demce skończywszy. Bo nie od dziś wiadomo na czym tak naprawdę zależy M$, i nie od dziś też wiadomo jaki system posiada najwięcej programów inwigilujących użytkownika.
    Zaloguj się
  • avatar
    win7 jest bardzo nowoczesnym systemem. win8/8.1 wnosi tu niewiele nowego. brak wsparcia to nic innego jak uporczywa kampania wycinania wszystkiego co starsze od najnowszej wersji. takie wyciąganie forsy na siłę.

    No cóż. I tu jest kolejny kamyczek do ogródka, dlaczego Mantle ma sens. Dobrze by było aby Mantle wspierało nie tylko przetwarzanie grafiki, ale też zapewniało przynajmniej częściowo zunifikowane API dla aplikacji. Przynajmniej ja tak to widzę, bo to znacznie ułatwia przenoszenie aplikacji pomiędzy platformami. Mam nadzieję że AMD też tak to widzi, ale czas pokaże.
    Zaloguj się
  • avatar
    path to sciezka a nie latka.
    Zaloguj się
  • avatar
    Będzie direcx12 a gry będą takie super jak większość nowych, których szkoda nawet odpalać. Mnie to nie martwi, starszych gier mam tyle, że za nim we wszystkie zagram to czasu minie.
  • avatar
    Krotko mowiac pozbycie sie lysego grubasa nie pomoglo. Beton w MS jest niereformowalny. Aby podazyli sladami Nokii.
  • avatar
    Mogli by pewnie bez problemu zaadoptować DX12 w WIN7 ale poco skoro można w ten sposób wymusić kupno WIN10.Gnoje.
  • avatar
    No to juz wiemy gdzies od miesiaca czy dwoch :P
  • avatar
    Ciekawa ta 10 jednak przy 7 jestem pewien z czym mam do czynienia. Jak tak chcą zarobić to niech wypuszczą w7 refresh z DirectX12. Nawet na taki kompromis nie można pójść?
    Zaloguj się
  • avatar
    Nie zrezygnuję z resztek prywatności na rzecz jakiegoś DX shitu.