Oprogramowanie

Nvidia zorganizowała konferencję dla programistów Vulkan API - premiera lada moment

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2016-01-21

Vulkan API to otwarty interfejs programowania nowej generacji, który ma być konkurencją dla DirectX 12.

Vulcan API logo

We wtorek Nvidia zorganizowała pierwszy w historii Vulkan Developers Day, a więc imprezę dla programistów wykorzystujących interfejs programowania Vulkan. Na spotkaniu ujawniono kolejne szczegóły oraz zaprezentowano pierwsze aplikacje wykorzystujące nowe API.

Nowy standard został opracowany przez konsorcjum Khronos Group, które zajmuje się otwartymi standardami API, umożliwiającymi tworzenie i odtwarzanie multimediów na wielu różnych platformach i urządzeniach. Jego najnowszym dziełem jest Vulkan - otwarty interfejs programowania nowej generacji, który zapewnia szybki niskopoziomowy dostęp do obliczeń. Z nowego standardu będzie można korzystać na nowoczesnych kartach graficznych wszystkich znanych producentów i pod obsługą wszystkich najpopularniejszych systemów operacyjnych (Windows, Linux, SteamOS i Android).

Wprawdzie premiera Vulkana miała nastąpić pod koniec ubiegłego roku, ale najwyraźniej została opóźniona. Producent zapowiada jednak, że nastąpi ona lada moment.

Vulcan API - platformy

Spotkanie zorganizował Neil Trevett – prezes Khronos Group i zarazem jeden z pracowników Nvidii. Na konferencji udowodniono, że nowy standard to nie tylko papierowe specyfikacje. Programiści mogli posłuchać wykładów na temat najlepszych sposobów wykorzystania Vulkan ze sprzętem Nvidii, a także wysokiej wydajności programowania w nowym API. Ponadto uczestnicy spotkania mogli zwrócić się po indywidualne porady do ekspertów Nvidii.

Vulcan API - współpraca z kartami graficznymi Nvidii Vulcan API - współpraca z kartami graficznymi Nvidii

Nagrania z poszczególnych sesji zostaną udostępnione na portalu Nvidia dla deweloperów, gdy tylko Vulkan zostanie oficjalnie zaprezentowany.

Źródło: Nvidia

marketplace

Komentarze

29
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Najważniejszą funkcją Vulkana jest jego wieloplatformowość. Programiści chętniej zdecydują się na API które działa niemal na każdym popularnym systemie i platformie, niż na DX 12 który działa tylko pod 10 i Xbox One. Btw. Jak Steam dorzuci swoje trzy grosze, wtedy zapowiada się jakiś postęp.
    Zaloguj się
  • avatar
    Oby Vulkan zyskał większą popularność na Windowsie niż OpenGL. Bo gdy zbliżała się premiera Visty to MS skutecznie zniechęcił programistów do OpenGL, oznajmiając że Vista nie będzie wspierać tego API. Oczywiście OpenGL był i jest wspierany przez producentów GPU na Windowsie, ale MS i tak dopną swego.
    Zaloguj się
  • avatar
    Otwarty Vulcan i zamkniete software'owe rozwiazania nVidii... no coz, oby do tego nie doszlo.
  • avatar
    Jeśli nVidia macza w tym palce to jest duża szansa na popularyzację i wymierny zysk dla graczy. AMD ma dużo fajnych pomysłów i szkoda żeby karty graficzne AMD były hamowane w grach przez zamulasty DirectX11. Są testy w których wydajność kart nVidii i AMD wyrównuje się w DirectX12. Szacunek dla nVidii za krok_w_stronię_nie_monopolowania.

    Dodam że gry to nie wszystko. W niektórych zastosowaniach jest na odwrót, tzn. wydajność kart AMD w programach do obróbki wideo (np. Sony Vegas) jest dużo lepsza niż kart nVidii. W kompresji wideo OpenCL jest wydajniejszy od CUDA.
    Zaloguj się
  • avatar
    Niech w końcu wprowadzają to API i niech to poprawia wydajność bo DX12 to sie chyba nie doczekamy.
  • avatar
    Wreszcie.

    Nie rozumiem dlaczego do tego API do tej pory nie ma dostępnej dokumentacji ani SDK dla programistów.

    Nie pamiętam takiej historii nigdy. Zawsze jak wychodziło coś nowego to wchodziłem na stronę, ściągałem SDK, ściągałem dokumentacje i samemu mogłem sobie potestować nową bibliotekę/API/cokolwiek.

    Nie wiem kto ma dostęp - jakieś wybrane grono firm partnerskich. Ale zwykli programiści, którzy by chcieli sobie po godzinach hobbystycznie pobawić tym API to nie mogą...

    Nie rozumiem dlaczego Mantle/Vulkan jest objęty taką tajemnicą.

    Może po konferencji w końcu coś udostępnią by każdy programista mógł się pobawić nowym API i zobaczyć o co całe halo.
    Zaloguj się
  • avatar
    Cytat z użytkownika z innego portalu IT: "...tydzień temu na nvidiowym blogu było info, że już na premierę Vulkana nvidia przygotowała kilka rozszerzeń..."

    Moje zaufanie do nV jest tak małe że samo to iż maczają w tym paluchy daje mi powód do obaw o 'otwartość' całego tego rozwiązania.
    Zaloguj się
  • avatar
    Wulkan srulkan. Wszyscy wiedzą że DirectX 13 dla Windows 10½ Premium Enterprise Pro na topowe procesory za 7500zł zmiecie wszystko :)
    Zaloguj się
    -15
  • avatar
    Z nowego standardu będzie można korzystać na nowoczesnych kartach graficznych wszystkich znanych producentów i pod obsługą wszystkich najpopularniejszych systemów operacyjnych (Windows, Linux, SteamOS, Android, Sony Playstation 5 + VR + 4K SDR).
  • avatar
    Basemark przygotowuje nowy benchmark pod API Vulkan i postanowił przygotować się na jego nadejście i zapowiedział, że właśnie opracowuje dedykowany mu benchmark o nazwie Basemark GPU Vulkan.

    Ten projektowany jest pod kątem testowania i porównywania wydajności urządzeń korzystających z nowego API od Khronos Group, a oprogramowanie przygotowywane jest we współpracy z takimi firmami, jak AMD, Imagination Technologies, Intel, Nvidia, Qualcomm i Renesas. Po ujawnieniu wstępnej specyfikacji Vulkana w sierpniu tego roku, do pracy nad programem do testowania zaprzęgnięto branżowych ekspertów oraz wiodących na rynku producentów, co według twórców zapewni jego wiarygodność oraz obiektywność.