Karty graficzne

Zintegrowana grafika i gry w 1440p? AMD udowadnia, że to jest możliwe

przeczytasz w 2 min.

Nowe procesory AMD Ryzen wprowadziły rewolucję nie tyle w wydajności samego procesora, co właśnie zintegrowanej grafiki – okazuje się, że zastosowany układ AMD Radeon 680M nada się nawet do grania w 1440p.

Chodzi o procesory AMD Ryzen 6000, które bazują na architekturze Zen3+ i korzystają ze zintegrowanej grafiki na bazie architektury RDNA 2. Jakiś czas temu mieliśmy okazję sprawdzić laptopa ASUS ROG Zephyrus Duo 16 z takim układem i sprzęt zrobił na nas spore wrażenie.

Testy grafiki AMD Radeon 680M w 1440p

Na kanale AMD APU Gaming pojawiły się testy laptopa Lenovo IdeaPad 5 Pro 15ARH7. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie... chodziło o wydajność zintegrowanej grafiki.

Laptop został wyposażony w procesor AMD Ryzen 7 6800HS (8 rdzeni/16 wątków Zen 3+) ze zintegrowanym układem graficznym AMD Radeon 680M (12 bloków CU opartych o architekturę RDNA 2). Oprócz tego zastosowano 16 GB pamięci LPDDR5-6400.

Na co stać taką konfigurację? 

Okazuje się, że grafika pozwoliła na w miarę płynną rozgrywkę rozdzielczości 1440p w Forza Horizon 5 (wysokie ustawienia) i Metal Gear 5 (prawie maksymalne ustawienia). W obydwóch tytułach uzyskano jakieś 30 – 40 fps.

W kolejnym materiale sprawdzono wydajność układu w Devil May Cry 5 (ustawienia wysokie), FIFA 22 (ustawienia wysokie), GTA V (ustawienia bardzo wysokie) i World War Z (ustawienia średnio-wysokie). W dwóch pierwszych tytułach płynność animacji oscylowała w granicach 30 – 40 fps, ale w dwóch kolejnych było to już około 50 – 60 fps.

Oczywiście mówimy o mniej wymagających tytułach, a płynność na poziomie 30 – 40 fps i tak pozostawia wiele do życzenia. Widać jednak, że grafika AMD Radeon 680M nada się do grania nie tylko w 1080p, ale "od biedy" nawet w rozdzielczości 1440p (chociaż zdecydowanie lepiej obniżyć rozdzielczość). To obecnie najwydajniejszy zintegrowany układ graficzny, który osiągami dorównuje słabszym, samodzielnym kartom graficznym. Szkoda jednak, że (póki co) jest on dostępny tylko w laptopach.

Źródło: YouTube @ AMD APU Gaming

Komentarze

31
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    equalypse
    22
    pomyśleć, że za młodu graliśmy w vga 2d, potem na voodoo 1 z 20-25FPS i wszyscy się zachwycali płynnością i efektami :D
    • avatar
      _Ciekawski_
      4
      Jest szansa, że następna generacja APU, czyli "AMD Phoenix Point", będzie szybciej po premierze dostępna dla komputerów stacjonarnych. Podobno AMD ma celowo nie projektować GPU RDNA3 słabszego niż Navi33. Ten ostatni w pełnej wersji ma mieć wydajność w okolicach 6900 XT. Poniżej mają już być mocne APU.
      Czyli to powinny być właśnie "Phoenix Point". One mają mieć iGPU RDNA3 z 12CU. Czyli z podwojoną ilością jednostek FP32 w stosunku do opisywanego tutaj 680M. Do tego "Phoenix Point" ma mieć współdzielony L3, co powinno obniżyć wymagania co do przepustowości pamięci (tak jak RDNA2 w stosunku do RDNA1). To wszystko, w połączeniu z DDR5 i zapewne wyższymi zegarami samego iGPU, powinno podwoić wydajność w stosunku do 680M. Zatem wydajność może być nawet na poziomie zbliżonym do obecnych 6600. Takie APU powinno pozwolić na komfortowe granie nawet w najnowsze tytuły, na wysokich ustawieniach, w 1080p. Na średnich nawet w 1440p.
      • avatar
        Ravmaster
        3
        Mi to brakuje 3D cache w takim desktopowym apu.
        • avatar
          maluszek88
          2
          Gdzieś czytałem wczoraj o teście małej konsolki z tym GPU. Nawet spoko to chodziło. Wydaje się ok. Może to będzie miało sens w steam decku 2
          • avatar
            Biurokrata
            0
            Mam tą integre w Zephyrusie G14 2022 i faktycznie daje radę w FIFA22, ale głównie i tak używam dGPU czyli RX6800S :)
            • avatar
              Yamaraj6
              -3
              30-40 fps nie bądźmy śmieszni, niech lepiej pokażą 1080p z płynnym 60 fps. Wchodzenie na wyższe rozdzielczości niż FHD kosztem FPS (jeżeli jest poniżej 60) to głupota, szczególnie w gierkach wyścigowych, szybkich jak DMC czy strzelankach/FPSach jak GTA.
              Mogli pokazać też grę w 4k w 15-20 fpsac i to też by udowodniło, że możliwe jest odpalenie gry i "granie" na integrze w 4k tylko pytanie, jaki jest tego cel?
              • avatar
                Ekspert8K
                -4
                TAk naprawdę 1440p jest niewiele większa rozdzielczością od 1080p wiec na porządnej integryści można uzyskać satysfakcjonujaca płynność.
                Dla mnie 1080p jaki 1440p powinny już odejść całkowicie do lamusa.
                Absolutne minimum to 4K. Na 27 cało monitorze obraz jest prawie tak czysty jak na smartfonie i piksele są ledwo widoczne.
                Dopiero 8K daje nam obraz ostry jak żyleta na monitorach 27-34 cale. I to jest wystarczające.
                Jednak ja czekam na ostateczna rozdzielczość domowego użytkownika w dużych telewizorach czyli 16K i 1000 Hz.
                • avatar
                  racedriver
                  -7
                  XD 30fps i to na najniższych detalach to nieśmieszny żart a nie żadna wydajność