Karty graficzne

Technologie

przeczytasz w 2 min.

Karta graficzna Radeon R9 Fury X bazuje na architekturze GCN (Graphics Core Next), a więc też wspiera najnowsze interfejsy programowania: DirectX 12, Mantle API i Vulcan API.

Dodatkowo obsługuje technologię Virtual Super Resolution (VSR) – pozwala ona na uruchomienie gier w wyższej rozdzielczości (np. 4K), a następnie przeskalowanie obrazu do rozdzielczości monitora (np. Full HD). Otrzymujemy więc lepszą jakość obrazu, co oczywiście wiąże się też ze spadkiem wydajności (karta renderuje obraz w wyższej rozdzielczości).

Oprócz tego możemy liczyć na wsparcie dla technologii FreeSync, która umożliwia poprawę jakości rozgrywki, synchronizując wyświetlany obraz z renderowanymi klatkami animacji. W rezultacie zmniejszone zostają opóźnienia, co umożliwia zredukowanie lub wyeliminowanie defektów wizualnych, jakie pojawiają się podczas grania. Do obsługi technologii FreeSync wymagany jest odpowiedni monitor – producenci zapowiedzieli już 16 modeli, z czego kilka już jest dostępnych na rynku.

Sterowniki dla kart Radeon 300 i Fury X zostały także wyposażone w udoskonaloną funkcję PowerTune, która umożliwia łatwiejsze i bardziej elastyczne podkręcanie.

Użytkownik może więc zmienić taktowania karty, jednocześnie zachowując ustawioną prędkość obrotową wentylatora czy też limit poboru mocy i temperatury rdzenia. Same limity też można regulować, co powinno przełożyć się na wyższy potencjał OC (kosztem wyższego poboru mocy i/lub temperatur).

Na uwagę zasługuje też nowa technologia Frame Rate Targeting Control, która pozwala określić limit płynności animacji (FPS). Funkcja ta sprawdzi się w mniej wymagających grach, gdzie dana karta potrafi wygenerować bardzo dużo klatek na sekundę, a monitor (czy też ludzkie oko) nie wykorzysta tego potencjału.

Można więc określić limit generowanych klatek (w zakresie 55 – 95 FPS), co też przełoży się na zmniejszenie poboru mocy akceleratora - w przypadku Radeona R9 Fury X podobno można zaoszczędzić nawet 140 W. Warto jednak zauważyć, że technologia Frame Rate Targeting Control działa tylko z grami uruchomionymi w trybie DirectX 10 i DirectX 11.