Gry komputerowe

Gra Left 4 Dead 2 na Linuksie i w OpenGL jest znacznie wydajniejsza niż na Windows w DirectX

z dnia
Damian  | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Damian
177 komentarzy Dyskutuj z nami

Optymalizacja to podstawa

Firma Valve obecnie intensywnie pracuje nad przygotowaniem natywnej wersji swojego klienta Steam dla systemów z rodziny GNU/Linux, jednocześnie portując do OpenGL różne gry i silnik Source. Niedawno Valve pochwaliło się, że gra Left 4 Dead 2 w OpenGL pod Linuksem działa znacznie szybciej niż w DirectX w systemie Windows.

Od dawna wiele osób wskazywało, że to czego potrzeba alternatywnym systemom operacyjnym to właśnie gry. Firma Valve zamierza ten punkt programu spełnić, może nie chodzi tutaj wyłączenie o promowanie Linuksa, choć sam Gabe Newell twierdzi, że jest systemem przyszłościowym i pełnym potencjału, ale również z powodów niechęci do nadchodzącego Windows 8.

Nowy system Microsoftu krytykuje coraz więcej osób, nie tylko za kwestie techniczne ale również za brak otwartości, próbę zamknięcia platformy PC oraz integrację "jednego i słusznego" sklepu.

valve steam left 4 dead 2 linux opengl wydajność windows directx

Wracając jednak do głównego tematu, Valve pracując nad przygotowaniem portu gry Left 4 Dead 2 dla systemów Linux w interfejsie programowania OpenGL poinformowało jak prezentuje się wydajność gry na różnych systemach i interfejsach.

Gra L4D 2 domyślnie w systemie Windows wykorzystuje interfejs programowania DirectX, który nie ma co ukrywać jest obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem tego typu w "okienkach". Od wielu lat toczy się spór pod tytułem "co lepsze OpenGL czy Direct3D?", odpowiedzi na to pytanie było wiele, jednak w takich sytuacjach wygrywa zwykle to co popularniejsze.

Teraz jednak Valve rzuca nowe światło zarówno na systemy Linux jak i sam interfejs OpenGL. Otóż firma Valve na potrzeby systemów Linux przeportowała grę L4D 2 do interfejsu OpenGL.

valve steam l4d 2 gra linux ubuntu wydajniej

Następnie wykonano kilka testów wydajności, porównując wydajność gry w różnych kombinacjach: system Windows z DirectX, Windows z OpenGL oraz Linux z OpenGL bez usprawnień i Linux z OpenGL z usprawnieniami. Początkowo gra L4D 2 odpalona na Linuksie z OpenGL - było to jedno z pierwszych uruchomień gry, która osiągnęła wówczas wydajność zaledwie 6 klatek na sekundę.

Gra uruchomiona w systemie Windows na interfejsie Direct3D, dopracowana do granic możliwości, pozwoliła cieszyć się płynną rozgrywką w 270.6 klatkach na sekundę. Różnica kolosalna jednak czego można oczekiwać po jednym z pierwszych uruchomień w OpenGL?

 steam valve linux ubuntu wygląd zestaw windows

Następnie Gabe Newell wraz z ekipą programistów wprowadzili kilka usprawnień i modyfikacji w grze dla jądra Linuksa, interfejsu OpenGL oraz optymalizacji dla sterowników graficznych. Następnie wykonano test gry L4D 2 w systemie Linux z OpenGL i co?

Zaskoczenie! Gra osiągnęła rezultat znacznie wyższy niż w Windows, gdyż osiągnęła 315 FPS.

steam valve linux ubuntu wygląd gra  window

Osiągnięty wynik zaskoczył nawet samych programistów, zaczęli oni więc analizować całą sytuację. Jednak już stwierdzili, że to zasługa zarówno producentów sterowników graficznych NVIDIA, AMD i Intela, z którymi współpracuje Valve.

Jednocześnie Newell stwierdził, że taki rezultat osiągnęli mając doświadczenie i pracując prawie zawsze w systemach Windowsów z DirectX, nie mając styczności z Linuksem. Jest to więc jeden z dowodów na to, że platforma Linux i OpenGL ma przed sobą przyszłość, i warto w nią inwestować.

 steam valve linux ubuntu wygląd zestaw l4d 2 wygląd sterowniki amd catalyst opengl

Na koniec testów Valve postanowiło uruchomić grę L4D 2 w systemie Windows z użyciem interfejsu OpenGL, wprowadzając do niego liczne usprawnienia. Jak się okazało gra w tej konfiguracji osiągnęła 303,4 FPS co jest zarówno znacznie więcej niż w przypadku wersji w Direct3D, a jednocześnie mniej niż w przypadku wersji dla Linuksa.

Warto wspomnieć, iż w gra była uruchamiana na tej samej maszynie z procesorem Intel Core i7 3930k, kartą graficzną NVIDIA GeForce GTX 680 oraz 32 GB pamięci operacyjnej RAM typu DDR3. Systemami na jakimi była uruchamiana gra były Windows 7 Service Pack 1 w wersji 64-bit oraz Ubuntu 12.04 32-bit.

valve steam linux l4d2 left4dead 2 cold strem windows 7 opengl direct3d

Valve zapowiedziało, że wystąpi i opowie o OpenGL w grach na Linuksie na odbywającej się w dniach 5-9 sierpnia konferencji SIGGRAPH na której prawdopodobnie zostanie zapowiedziany interfejs OpenGL ES 3.0.

Co sądzicie na temat wydajności Linux vs Windows oraz OpenGL vs Direct3D?


Więcej o Steam dla Linuksa:

Źródło: Valveblog, Phoronix, UbuntuVibes, omg.Ubuntu

Komentarze

177
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    WOW. Ktoś zrobił PORT gry na OGL. Niesamowite! Czyżby jeden z najpopularniejszych argumentów mówiący o tym, że porty są ZBYT kosztowne dla firm właśnie upadał (bo to bzdura straszna...)? Dzięki Ci VALVE! :)
    16
  • avatar
    mail_papieza
    Szkoda tylko, że idSoftware wycofało się z rynku gier dla Linuksa :/ Ale za to silnik Unreal Engine 4 ma działać na Linuksie :D
    Trzeba pamiętać o tym, że z Linuksa korzysta mały procent ludzi, bo na ten system jest mało gier i nie ma wielu profesjonalnych programów. A tych profesjonalnych programów i gier nie ma, bo jest mało użytkowników Linuksa i koło się zamyka...
  • avatar
    kabanosek
    Kiedyś czytałem sporo o Linuxie, i padały tam słowa, iż gdyby ta sama gra, została wydana równocześnie na Mac, Windows oraz Linuxa, to Linux, a wszystkie platformy byłyby zapatrzone w to samo, to Linux osiągałby wyniki o 40% lepsze niż Mac i Windows. Głównie chodzi o to że oba systemy nie są zoptymalizowane.
  • avatar
    MSShogun
    Świetnie, wielki powrót otwartego środowiska graficznego. Sam nie pamiętam kiedy była jeszcze możliwość wyboru spośród D3D oraz OGL w grach, chyba przy Return to Castel Wolfenstein choć mogę się mylić...
  • avatar
    Konto usunięte
    Ale to nie jest zadne zaskoczenie - od zawsze OpenGL byl szybszy od DirectX. Malo kto dzisiaj pamieta, ale byly kiedys gry, pod Windows, ktore pozwalaly wybierac biblioteke z ktorej maja korzystac - pod OpenGL'em chodzily nieporownywalnie szybciej niz pod DirectX.
  • avatar
    anthony0013
    Ciekawe jest to, że Ubuntu x32 prawidłowo rozpozna 32 GB ramu w PC a Windows nie. Podczas instalacji instalator ściąga z sieci jądro PAE, dzięki któremu system 32-bitowy widzi więcej niż te 3 GB ramu.
  • avatar
    Konto usunięte
    "mniemając styczności z Linuksem" -> "nie mając styczności z Linuksem"
  • avatar
    Skaza

    Zupełnie nie rozumiem oburzenia niektórych osobników. Valve może zrobić ze swoim produktem to, co im się podoba. Konwersja na Linux i OpenGL ? Moim zdaniem jest to doskonały pomysł i mam szczerą nadzieję, iż inni producenci również podziałają coś w tym samym kierunku. Jeśli zwiększy się liczba gier działających pod Linuxem, znacząco wzrośnie popularność tego systemu. To przyciągnie kolejnych producentów i równocześnie będzie większe "parcie" na dalszy rozwój.

    Na konkurencji w dziedzinie systemów operacyjnych skorzystamy wszyscy.

  • avatar
    Konto usunięte
    no i super! choćbym miał kupić jeszcze raz tą grę na linuksie, to moją kasę dostaną
  • avatar
    sevae
    Ostatnio często linuksa się popularyzuje. To przy okazji zainteresowania innymi systemami chciałbym przypomnieć o istnieniu FreeBSD, AmigaOS 4.1 (ale tym to nie każdy się pobawi) i HAIKU OS.
  • avatar
    Venat
    O tym że w linux drzemie moc wiedziałem od dawna.
    Jak wychodziły pierwsze procki AMD 64-bitowe był news, że Epic uruchomił na linuxie 64-bitowym i procesorze AMD specjalnie przygotowaną wersję unreal tournament. Gra ponoć chodziła 2,5 razy szybciej niż na XP!!!
  • avatar
    Konto usunięte
    DirectX jest przestarzały. Teraz nadchodzi czas OpenGL, który jest nowocześniejszy i przede wszystkim lepiej zoptymalizowany.
  • avatar
    Konto usunięte
    @UP widocznie nie wiesz o co w tym chodzi, taka przewaga pokazuje, że można zrobić dobrze wyglądające gry, które nie potrzebują nie wiadomo jakiego sprzętu.
  • avatar
    mgkiler
    Szkoda, ze nie napisano jakiej wersji OpenGL uzyto.

    W OpenGL 2.0 to sie nie dziwie, ze najpierw bylo 6fps. Bo w tej wersji OpenGL mozemy wszystko zrobic na 5 sposobow z czego 2 nie sa akcelerowane, 2 nie dzialaja i jest tylko 1 sluszny. W tej wersji OpenGL dziala jeszcze immediate mode (glBegin, glEnd), ktory jest masakrycznie wolny.

    Natomiast w OpenGL od 3.2 w gore juz jest to lepiej zrobione i programista ma o wiele mniej bladzenia, ktore rozwiazanie jest najwydajniejsze.
  • avatar
    AmigaPPC
    Zamiast "mniemając styczności" powinno być "nie mając styczności".
  • avatar
    aavil
    Czekam jeszcze na CSa na Linuxa i zmieniam system.
  • avatar
    wdowa94
    Hah, aż mi się śmiać zachciało jak przeczytałem to jako coś nowego, jako jakieś odkrycie, że otwarte oprogramowanie jakim jest OpenGL/CL jest o niebo szybsze, prostrze i elastyczniejsze niż zamkniety DirectX
  • avatar
    Konto usunięte
    Oby pingwin doczekał się tak rozbudowanego steam'a jak Apple OSX. Jak tylko pojawi się HL2 na linuksa, kupuję, nawet po to by wesprzeć Valve w tej - nierównej - "walce" z jedynym słysznym standardem (konsole to konsole i ich OGL jest inny niż OGL na PC, OGL na BSD - to już jakis punkt wyjścia i widać, że na nie-windowsie też można zdziałać wiele w kwestii gier )
  • avatar
    siwyandrew
    wzrost zainteresowania oprogramowaniem open source cieszy, szkoda ze jak narazie tylko uzytkownikow, gorzej z programistami, ktorzy moze jednak zaczna przenosic sie na linuxowska platforme
  • avatar
    warcab
    na taka chwile czekałem :D
  • avatar
    kitin
    "Następnie Gabe Newell wraz z ekipą programistów wprowadzili kilka usprawnień i modyfikacji w grze dla jądra Linuksa, interfejsu OpenGL oraz optymalizacji dla sterowników graficznych." - obyśmy my - zwykli gracze - nie musieli wprowadzać takich poprawek ;)
  • avatar
    off_line
    Fajnie że coś działają ale jedna gra to troszkę mało. Mogliby wypuścić port CS 1.6 na Linuxa i już mnóstwo osób zadowolonych :)
  • avatar
    Sakret
    w CS można zmeinić. i zawsze się zastanawiałem co by to dało gdybym przełączył na inną :D
  • avatar
    RexRX
    Jeśli OpenGL bije DirectX to chyba będziemy mieli kolejną wojnę technologiczną.
  • avatar
    filo301
    Chętnie przesiądę na linuksa :)
  • avatar
    Konto usunięte
    I znów bezsensowna kłótnia, który system jest lepszy.
    Każdy wybiera co woli, koniec i kropka.
    Jedni wolą Ferrari inni Lamborghini.
  • avatar
    ALEKS_D_RAVEN
    Proste, jakby L4D 2 był pod dx10 to osiągnął by taki sam wynik, ale mimo wszystko rzeczywiście dla gier valve, które nie są wyciskaczami potów dla karty graficznej to OpenGl będzie lepszy
  • avatar
    Konto usunięte
    Tylko zacierać rączki aż na linuxie bedą dzialac gry ze steam np skyrim duża część w polsce uzywa komputera tylko do grania w tym ja więc nie byłoby problemu a windows kosztuje 400 zł to już wole troche więcej napchac kieszenie valve i miec wiecej gier, darmowy system i tak juz duzo sie placi za gry :)
  • avatar
    bvcxz
    Dziś została wydana specyfikacja OpenGL 4.3 i ES 3.0 http://www.khronos.org/news/press/releases/khronos-releases-opengl-4.3-specification-with-major-enhancements
  • avatar
    Next_Gen_1987
    ''Systemami na jakimi była uruchamiana gra były Windows 7 Service Pack 1 w wersji 64-bit oraz Ubuntu 12.04 32-bit.''
    32GB RAM i 32 bity? ;-)
    -1
  • avatar
    kriz2000
    To super, że dostrzegają potencjał Linuxa gdyż sam go w sumie na co dzień używam ale obawiam się jednego. Dotychczas z tego co widziałem na Linuxa było darmowe. Widziałem wspomnienia o dotacjach itp. ale nie zdarzyło mi się, że musiałem za cokolwiek płacić. I tutaj moje obawy bo jak wiadomo za gry się płaci. Ok rozumiem dużo roboty niech mają. Tylko problem będzie jak np. twórcy oprogramowania jak przykładowo twórcy Libre Office pomyślą :"Skoro oni mogą pobierać opłaty za swoją grę, to czemu my nie możemy skoro też się napracowaliśmy?". Wtedy idea linuxa i open source zacznie upadać i zrobi się tak jak w windowsie tylko, że sam system będzie darmowy. Chociaż liczę, że idea open source nie zostanie zniszczona.
    -2
  • avatar
    kubas246
    Wszystko ładnie, pięknie i w ogóle. Jednak Linux nie ma szans na zyskanie większej popularności wśród graczy. Instalacja sterowników i programów na Linuksie to masakra. Na Windows klikasz na instalkę i gotowe a instalacja sterowników do grafiki na Linuksie to mordęga, przeciętny użytkownik nie będzie wiedział jak to zrobić. Dodatkowo aby osiągnąć dobrą wydajność wymagane są dodatkowe optymalizacje, jakiemu studio będzie się w to chciało bawić dla znacznie mniejszej ilości graczy niż na Windowsie?
    -2
  • avatar
    Konto usunięte
    A na co komu 500fps? 60 starczy
    -3
  • avatar
    Konto usunięte
    Nie jestem zbytnio za Linux-em ponieważ jest dość toporny w obsłudze... i przyzwyczaiłem się do Windy.

    Lecz jeśli gry będą lepiej działać i będzie ich więcej (niż aktualnie) na Linux-ie to przysięgam nauczę się z niego korzystać i oleję Windows-a. Mniejsza ilość klatek w grach tylko przez to, że korzystają z D3D? Podziękuję.
    -4
  • avatar
    Konto usunięte
    Tylko że później się okazało że porównywali dx9 do OpenGL4. Czyli cofnęli się o jakieś kilka lat. Dalej na stronach angielskich można wyczytać, że usunęli bugi więc chodził szybciej niż stare wydanie na dx9. Potem znowu można przeczytać, że też usunęli bugi na dx9 i teraz już chodzi wolniej haha.

    A najśmieszniejsze jest to, że ten OpenGL nawet nie dorasta w jakości wyświetlanej grafiki do dx11. Więc jakość raczej była uboga. Kupujecie karty za 2 tys zł a na OpenGL nie pokaże możliwości.

    To jak jarać się że Astra OPC wyciąga tyle samo co Aston Martin.
    -4
  • avatar
    sevae
    Source wywodzi się ID Tech... więc OpenGL. Ciekawe jak chodzi OpenGL na Windowsie.
    -5
  • avatar
    Marych
    Gry dla Linuksa zbawieniem? A ja tu widzę zagrożenie komercjalizacją Linuksa. Do tej pory ten system był fajną i darmową alternatywą dla Windowsa, nawet dla osób grających, ale teraz stanie się konkurentem i realnym zagrożeniem dla Windowsa. I have a bad feeling about this...
    -6
  • avatar
    Konto usunięte
    "Left 4 Dead 2 w OpenGL pod Linuksem działa znacznie szybciej niż w DirectX w systemie Windows." bzdura. Gra ma zupełnie inne silnik graficzne to są zupełnie inne produkty. Jeżeli open gl jest taki rewelacyjny to po co został zarzucony przez twórców oprogramowania? I to mimo swojej popularności, swojego czasu równej DX?
    "próbę zamknięcia platformy PC oraz integrację "jednego i słusznego" sklepu" co to znaczy zamknięcie platformy PC?! Bzdura!! Jedynie słuszny sklep jest to naśladownictwo ITune i AndroidMarket, oczywiście jak MS to robi to się nie podoba... Nigdzie MS nie powiedział, że dystrybucja softu tylko via ich kanały!!
    "Od wielu lat toczy się spór pod tytułem "co lepsze OpenGL czy Direct3D?" Kiedyś się toczył, Panie Damianie, kiedyś... proszę sobie sprawdzić jak rynek zweryfikował lepszość D3D i OpenGL.

    Jako żart, zabrakło jednej kluczowej informacji w artykule - porównywano DX9 do OpenGL, też to o czymś świadczy (OpenGL odpowiada technologicznie temu co oferował MS jakieś 10 lat temu...) no chyba, że celują w klientów z 10letnimi komputerami...
    Dalej nie czytam bo szkoda czasu na pierdoły
    -12
  • avatar
    Fiona
    I co na to mikromiękki ?
    Linuxa nie kupi, acz patenty już skupuje od dawna....
    Może opatentować chodzenie ? Każdy z Was by mi płacił ? ;P
    -14
  • avatar
    Konto usunięte
    Valve sie przejedzie na tym Linuxie.
    -19
  • avatar
    qwerty
    No tak. Ludzkie oko widzi 300 fps... Nie ma nad czym fapać.
    -62
  • avatar
    Maxdamage
    W sumie dobrze, nie zrozumcie mnie zle , systemu bym nie zmienil,ale byloby dobrze gdyby powstala alternatywa, MS popuscilby z cenami, a moze nawet dopracowal troche DX'a
  • avatar
    Konto usunięte
    Wiadomo, że Source będzie przeportowany na Linuksa - czyli mam się spodziewać HL2 i Portal 2 na Ubuntu?
  • avatar
    Destarian
    niestety - część ludzi ma nadal starszy sprzęt, nie wspierającego (przynajmniej nie oficjalnie) OGL 3.x - bądź co bądź w przypadku L4D i tak użytkownicy tego starszego sprzętu prawdopodobnie nie pograją z DX.
  • avatar
    Destarian
    Ta... na strasznie trudno kliknąć w automatyczne wyszukiwanie i instalacje sterów... Powiedz to osobie, która od zawsze ma pecha ze sterami na windzie, w dodatku w windzie trzeba masakrować się przeglądarką aby pobrać stery...
  • avatar
    Trigen
    Kto wie jak odpalić l4d2 w OpenGL na Windowsie?