Internet

Mozilla pracuje nad 3D WWW - trójwymiarowe technologie w internetowej przeglądarce

Michał Szukała | Redaktor serwisu benchmark.pl
5 komentarzy Dyskutuj z nami

Organizacja Mozilla, zajmująca się rozwijaniem przeglądarki Firefox, wystąpiła z nową inicjatywą, która może zrewolucjonizować Internet. Mozilla chce stworzyć technologię, która w przyszłości pozwoli na wyświetlanie płynnej, akcelerowanej grafiki 3D bezpośrednio na stronach WWW. Najprawdopodobniej będzie ona stanowiła rozszerzenie języka HTML, podobne w pewnym stopniu do VML, języka grafiki wektorowej, opartego na XML.

Mozilla przekazała zadanie realizacji nowej technologii konsorcjum Khronos Group, zajmującym się tworzeniem otwartych standardów. Całość prac będzie nadzorowana przez Mozillę. Grupa robocza, która zajmie się rozwojem technologii została nazwana „Accelerated 3D on Web” i zacznie działać już w kwietniu. Pierwsze rezultaty owych prac w postaci działających prototypów mają być gotowe w ciągu 12 miesięcy.

Zaproponowana przez Fundację Mozilla specyfikacja nadchodzącego standardu oparta jest na stworzonym przez Khronos Group systemie OpenGL ES 2.0. Stanowi on podzbiór OpenGL i w chwili obecnej przeznaczony jest dla takich urządzeń, jak telefony komórkowe, palmtopy, czy konsole do gier. Mozilla zapowiada otwartość na wkład innych firm do rozwoju standardu „trójwymiarowej sieci”.

Istnieje więc spora szansa, że za parę lat grafika 3D na stronach WWW będzie codziennością. Takie gry, jak Quake Live, powinny stać się nie tylko bardziej powszechne, ale będą też działały w oknie przeglądarek bez konieczności instalowania dodatkowych plug-inów.

Źródło: TechConnect

Komentarze

5
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    Będzie się działo, rozwój technologii IT przytłacza ...
  • avatar
    Konto usunięte
    VML sie faktycznie nie sprawdzil
    adobie probowal wproadzic cos takiego jak Athmosphere, fajne bylo ale zaprzestali pracy nad tym.. a szkoda :)

    ale z drugiej strony - tak naprawde uzytecznosc takich WWW jest znikoma.
  • avatar
    Konto usunięte
    Taa i może jeszcze w Crysisa w przeglądarce zagramy... Jestem ciekaw jak oni to zrealizują. Pewnie trzeba będzie nowe szaty graficzne od początku robić.
  • avatar
    tjindy
    Nowe szaty.. hmm.. cała siła graficzna będzie oparta prawdopodobnie na teksturach proceduralnych. Można tym sposobem uzyskać bardzo ładne materiały, przy znikomej wielkości pliku.
    Coś takiego jak http://www.theprodukkt.com ;)
    Warto zassać i popykać..
  • avatar
    Ja myślę, że raczej jakaś hybryda XML z OpenGL - będzie pewnie można stosować tekstury proceduralne, ale również zwykłe, pobierane z plików na serwerze.

    A wyglądać to będzie pewnie jakoś tak (pseudokod XML):



    5
    10
    20
    example.gif