Karty graficzne

Nvidia usprawnia jedną ze swoich kluczowych technologii – gracze będą zachwyceni

przeczytasz w 3 min.

DLSS to jedna z kluczowych technologii obsługiwanych przez karty graficzne Nvidii. Od teraz będzie jeszcze lepsza i jeszcze powszechniejsza.

  • Technologia Nvidia DLSS pojawi się w kolejnych tytułach - wśród nich jest m.in. Battlefield 2042, Farming Simulator 22 i GTA: The Trilogy – The Definitive Edition.
  • Nvidia przygotowała ulepszoną wersję technologii - DLSS 2.3 pozwala uzyskać większą szczegółowość przemieszczających się obiektów.
  • Funkcja Nvidia Image Scaling zostąła ulepszona o nowy algorytm skalowania. Dodatkowo technologia zostanie udostępniona w postaci pakietu SDK z licencją open source.
  • Nvidia udostępniła narzędzie ICAT (Image Comparison & Analysis Tool) do porównywania i analizy jakości obrazu.

DLSS (Deep Learning Super Sampling) to technologia dostępna na kartach graficznych Nvidia GeForce RTX, która ma na celu przyśpieszenie działania gier, kosztem małego spadku jakości obrazu.

Nowe gry z obsługą DLSS

Technologia Nvidia DLSS jest obecna już w ponad 130 grach i aplikacjach, ale lista ta stale rośnie - wraz z nowymi sterownikami Game Ready, funkcja pojawiła się lub ma pojawić się w kolejnych tytułach:

  • Assetto Corsa Competizione - już wkrótce wzbogaci się o DLSS, zwiększając wydajność nawet 2-krotnie.
  • AWAY: The Survival - otrzyma obsługę DLSS 17 listopada. Technika zwiększy wydajność nawet 2-krotnie.
  • Battlefield 2042 - jest już dostępna z ray tracingiem oraz technikami NVIDIA Reflex i DLSS. DLSS zwiększa wydajność nawet 2-krotnie.
  • Bright Memory: Infinite - jest już dostępna z ray tracingiem oraz technikami NVIDIA Reflex i DLSS. DLSS zwiększa wydajność ponad 2-krotnie.
  • Elder Scrolls Online - jest już dostępna z technikami DLSS i DLAA. DLSS zwiększa wydajność nawet o 50%.
  • Farming Simulator 22 - zadebiutuje 22 listopada z technikami DLSS i DLAA. DLSS zwiększa wydajność nawet 2-krotnie.
  • Grand Theft Auto: The Trilogy The Definitive Edition - jest już dostępna z DLSS, a jej wydajność po zastosowaniu techniki wzrasta nawet o 85%.
  • Hot Wheels Unleashed - jest już dostępna z DLSS i oferuje wzrost wydajności nawet o 50%.
  • Jurassic World Evolution 2 - jest już dostępna z DLSS, a jej wydajność została zwiększona nawet o 60%.
  • Myth of Empires 0 ukaże się 18 listopada z ray tracingiem i DLSS. DLSS zwiększy wydajność rozgrywki nawet o 1,5x.

Obsługa DLSS może mieć kluczowe znaczenie dla słabszych komputerów – w zależności od tytułu, technologia pozwoli zwiększyć wydajność od 50 do nawet 150% (!).

Nvidia DLSS

DLSS 2.3 – Nvidia ulepsza swoją kluczową technologię

To jednak nie koniec rewelacji! Producent przy okazji zapowiedział ulepszenie technologii – DLSS w wersji 2.3 ma korzystać z bardziej dopracowanych wektorów ruchu, co pozwoli poprawić szczegółowość przemieszczających się obiektów, rekonstrukcji cząsteczek, usuwania efektu smużenia i stabilności dynamicznej.

Nvidia DLSS 2.3 w Cyberpunk 2077

Nvidia DLSS 2.3 DOOM Eternal

Warto dodać, że niektóre gry już potrafią lub niedługo będą potrafiły wykorzystać potencjał DLSS 2.3 – wśród nich są takie tytuły, jak:

  • Baldur’s Gate 3
  • Bright Memory: Infinite
  • Cyberpunk 2077 (wsparcie dla DLSS 2.3 powinno zostać dodane dzisiaj)
  • Crysis 2 Remastered
  • Crysis 3 Remastered
  • Deathloop
  • DOOM Eternal
  • Farming Simulator 22 (obsługa DLSS 2.3 pojawi się na premirę 22 listopada)
  • Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition (Grand Theft Auto 3 Definitive Edition, Grand Theft Auto Vice City Definitive Edition i Grand Theft Auto San Andreas Definitive Edition)
  • Jurassic World Evolution 2
  • Marvel’s Guardians of the Galaxy
  • Rise of the Tomb Raider
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Sword & Fairy 7

Nvidia ulepsza algorytm Image Scaling

Ciekawostką jest również funkcja Nvidia Image Scaling, która może być alternatywą dla DLSS - technologia pozwala na skalowanie i wyostrzanie obrazu we wszystkich grach (bez konieczności implementowania funkcji przez deweloperów).

Nvidia Image Scaling

Wraz z nowymi sterownikami, producent zaktualizował algorytm - teraz wykorzystuje on adaptacyjny filtr wyostrzania, dzięki czemu ma zaoferować jeszcze lepszą wydajność. Funkcja jest dostępna zarówno w panelu sterownia układem graficznym (Nvidia Control Panel), jak i w nakładce GeForce Experience.

Nvidia Image Scaling

Co więcej, producent udostępnił pakiet programistyczny Nvidia Image Scaling za darmo na platformie GitHub, dzięki czemu zainteresowani deweloperzy będą mogli zaimplementować technologię w swojej grze. Funkcja działa na wszystkich platformach i wszystkich procesorach graficznych.

Nvidia ICAT – narzędzie do porównywania zrzutów ekranu i filmów z gier

Na koniec ciekawostka dla graczy, którzy chcieliby dokładniej sprawdzić wpływ ustawień na jakość grafiki w grze – producent udostępnił narzędzie ICAT (Image Comparison & Analysis Tool), które sprawia, że każdy może szybciej i łatwiej przeprowadzić porównanie zrzutów ekranu i filmów z gier.

Nvidia ICAT

ICAT pozwala na łatwe porównywanie do 4 zrzutów ekranu lub materiałów wideo za pomocą suwaków, funkcji side-by-side oraz możliwością powiększania fragmentów obrazu. Jeżeli chcielibyście sprawdzić narzędzie, możecie je bezpłatnie pobrać z tej strony.

Źródło: Nvidia

Komentarze

26
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    sn00p
    25
    Niesamowite. Teraz jeszcze muszę tylko wygrać w lotto i kupię na allegro jedną z waszych topowych GPU :)
    • avatar
      StaryZgred
      7
      Twórcy gier zacierają ręce bo teraz to będą zupełnie mieli wyłożoną lachę na optymalizację.
      • avatar
        Qpers
        4
        Głupie pytanie: czego potrzebuję, by skorzystać z DLSS 2.3? RTX 20XX i nowszej?
        • avatar
          ino120kmnah
          4
          A po co kopaczom dlss?
          • avatar
            MokryN
            -3
            To DLSS to jest NAJWIEKSZY postem w jakosci obrazu od jakis 10 lat. Zadne tam HDR, RayTracing i inne.
            • avatar
              sabuk2006
              -6
              xyz
              • avatar
                kitamo
                -7
                DLSS to chyba najwiekszy ficzer ostatnich lat.
                Gdyby nie DLSS to by uzyskac 120fps w grach obecnie to GPU musial by łykac ze 100W wiecej.
                • avatar
                  Erikson83
                  -9
                  A ja mam RTXa !!! I jestem the besciak. Na kolana gimbaza na kolana małry.
                  • avatar
                    szymcio30
                    0
                    Przecież już jest DLSS 2.4 ale takie gry jak Bright Memory: Infinite
                    Marvel’s Guardians of the Galaxy
                    Rise of the Tomb Raider juz posiadają DLSS 2.3
                    Shadow of the Tomb Raider
                    • avatar
                      greghostor
                      0
                      Czyli takie sztuczne 4K
                      • avatar
                        Altru
                        0
                        Śmieszne są te porównania z lupą w ręku UUU OOO patrzcie, jakie to DLSS jest super a AMD FidelityFX to badziew, dzisiaj obie te technologie mają już 2 swoje generacje, czyli DLSS 2 i AMD FidelityFX Super Resolution i w obu przypadkach na ustawieniach optymalnych nie zobaczy się różnicy między nimi podczas grania, nawet linus to udowadniał i jeśli nie jesteśmy grafikiem lub nie wiemy się grze patrzeć to 99% nie zauważy różnicy bez uważnego i bliskiego przyglądania się obrazowi na monitorze. Mało tego nawet pierwsza geeneracja tych technologi byłaby niezauważalna dla osób a większość porównań robiona jest w przybliżeniach w bardzo kontrolowanych warunkach, gdzie normalny gracz nie zobaczyłby różnicy, działa to podobnie jak dynamiczna zmiana rozdzielczości, która jest używana bardzo często na konsolach.
                        • avatar
                          Mar3k
                          0
                          Mogli by coś na wzór DLSS zaimplementować do kopania krypto-walut, przecież obecne karty graficzne są im dedykowane nie graczom!