Konsole do gier

Największa konsolowa porażka Sony zadebiutowała 10 lat temu

przeczytasz w 2 min.

Konsola PlayStation Vita skończyła dziś 10 lat. Jej historia skończyła się jednak zdecydowanie wcześniej. Przypomnijmy sobie dziś urządzenie, które okazało się jedną z największych porażek w historii firmy Sony.

PlayStation Vita – 10 lat temu zadebiutowała konsola, o której dziś mało kto już pamięta

PlayStation Portable – a więc słynne PSP – cieszyło się olbrzymią popularnością i sympatią wśród graczy, którzy kupili ponad 80 milionów egzemplarzy. Kiedy więc Sony zapowiedziało następczynię tej konsolki, sukces wydawał się murowany. PlayStation Vita – bo taką nazwę jej nadano – miała większy ekran, który w dodatku był dotykowy, dwie gałki analogowe (zamiast jednej), pojemniejszy akumulator i wbudowany moduł Bluetooth w standardzie. Dziś już wiemy, że nie wszystko poszło zgodnie z planem i była to największa konsolowa porażka japońskiego producenta

Zacznijmy jednak od początku. Firma Sony zaprezentowała konsolę PlayStation Vita na początku 2011 roku, a pod jego koniec wydała ją na rynku japońskim. Do Stanów Zjednoczonych i Europy dotarła kilka tygodni później: 22 lutego 2012 roku. Dokładnie dziś obchodzimy więc dziesiątą rocznicę tego wydarzenia. Dziesięć lat temu zadebiutowało urządzenie, o którym dziś już mało kto pamięta. 

PS Vita wygląd

Mało kto też bowiem w ogóle miał tę konsolę. W przeciwieństwie do PSP, PS Vita osiągnęła koszmarne wyniki sprzedaży – rozeszło się trochę ponad 10 milionów egzemplarzy (przy czym Sony nie podaje konkretnych wyników). Japończycy nigdy wcześniej ani nigdy później nie ponieśli takiej porażki – wystarczy zresztą zerknąć na te wyniki: 

Sprzedaż konsol Sony (stan na 22.02.2022):

  • PlayStation 2 (z 2000 roku) – ponad 155 milionów
  • PlayStation 4 (z 2013 roku) – ponad 116 milionów
  • PlayStation (z 1994 roku) – ponad 102 miliony
  • PlayStation 3 (z 2006 roku) – ponad 87 milionów
  • PlayStation Portable (z 2004 roku) – ponad 80 milionów
  • PlayStation 5 (z 2020 roku) – ponad 17 milionów (i rośnie)
  • PlayStation Vita (z 2012 roku) – ponad 10 milionów

Dlaczego PS Vita okazała się porażką?

Choć PSP sprzedawało się świetnie, firmie Sony nie wszystko się podobało. Dużym problemem było na przykład piractwo. Aby mu zapobiec, w PS Vita zrezygnowano z wbudowanej pamięci i całość opierała się na kartach flash – nie wszystkim przypadło to do gustu. 

Jeszcze większym problemem był jednak brak wysokobudżetowych gier. Ciekawych tytułów pojawiło się zaledwie kilka (warto wspomnieć o Uncharted: Złota Otchłań, Killzone: Najemnik, Teraway, LittleBigPlanet, Assassin’s Creed: Liberation oraz Gravity Rush), tymczasem ich ceny, jak również cena samego urządzenia, nie należały do najniższych. Właściwie rzecz należy ująć w ten sposób: były bardzo wysokie. 

Sony samo zaszkodziło sobie też, zaledwie rok później wypuszczając… tak dobrą konsolę jak PlayStation 4. PS Vita nie miała z nią żadnych szans, a sam producent cały marketingowy nacisk kładł na PS4 – efekt nie mógł być inny. 

Mimo to konsola PlayStation Vita jeszcze przez wiele lat była w produkcji. Dopiero 1 marca 2019 roku firma Sony zadecydowała, że nie będą już tworzone kolejne egzemplarze. 

A czy twoja gamingowa ścieżka przecięła się z PS Vita? Jeśli tak, to jakie masz wspomnienia z tą konsolą i za którą grą tęsknisz najbardziej (jeśli jest taka)?

Źródło: Sony, informacja własna

Komentarze

4
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    darek79r19
    1
    Nintendo odrobiło lekcje, pozwoliło portować na switcha wszystko i używać tanich kart sd - i jest sukces
    • avatar
      pawluto
      0
      Szczerze ? To już PSP była porażką ale Vita przebiła PSP...
      Za mało gier wychodziło na PSP - z Vitą jest to samo - Dobry sprzęt ale nie wykorzystany przez programistów...
      Dziś u mnie w szufladzie leży PSP - oczywiście zhakowany - najczęściej uruchamiam na niej emulator MAME...
      i wreszcie mam w co grać na PSP.