Samochody elektryczne

W Polsce przybywa aut na prąd. Można przebierać w ofertach

przeczytasz w 2 min.

Samochodów elektrycznych na polskich drogach jest coraz więcej. Mowa nie tylko o tych, które wyjeżdżają prosto z salonu, ale też używanych. AAA Auto pokazuje skalę transformacji motoryzacji na przykładzie ilości ofert.

Na rynku wtórnym w kontekście samochodów wciąż liderami są modele napędzane silnikami spalinowymi. “Diesli” jest wprawdzie coraz mniej, a to oznacza, że ich ceny rosną. Coraz więcej jest z kolei elektryków – i mowa tu o wzroście na poziomie o 9 358 proc. na przestrzeni minionych lat.

Używane samochody elektryczne. W kilka lat przybyło sporo ofert

Jeszcze w 2018 r., kiedy elektromobilność w Polsce raczkowała, liczba ogłoszeń z samochodami elektrycznymi z drugiej ręki była równa 60. Przez ostatnie lata jednak sytuacja uległa dużej zmianie, a AAA Auto mówi o wzroście liczby ofert o ponad 9 000 proc. W 2022 r. chętni na zakup używanego elektryka mogli już wybierać spośród 5 675 ofert.

Zwiększona dostępność nie idzie w parze z niższymi cenami – jest wręcz przeciwnie. Mediana cen dostępnych w 2018 r. samochodów na prąd z rynku wtórnego wynosiła 77 750 zł, a w 2022 r. 115 000 zł. Oznacza to, że zakup auta jest coraz łatwiejszy z uwagi na szeroki wybór oferowanych egzemplarzy, jednak wymaga to poświęcenia większego budżetu. W Polsce wciąż rosną ceny nawet najtańszych samochodów elektrycznych.

ModelLiczba ofert I kw. 2023Mediana ceny (zł)Mediana przebiegu (km)Mediana wieku (lat)
Nissan Leaf30472 40068 5005,3
BMW i3154118 25049 0004,9
Renault Zoe10974 90041 7904,8
Tesla Model 3107210 50237 5002,4
Tesla Model S90202 400122 0006,2
Fiat 5007360 00035 0001,9
Audi e-tron62349 90018 6781,5
Volkswagen Golf4888 45082 2884,9
BMW iX46449 9008 3180,9
Skoda Enyaq45239 00015 0011,4

Źródło danych: AAA Auto

W 2023 r. najczęściej oferowane są Nissany Leaf

Podsumowanie pierwszego kwartału bieżącego roku pokazało, że najwięcej ofert używanych aut dotyczy Nissanów Leaf. W Q1 2023 liczba ogłoszeń przekroczyła 300 i stanowiła niemal dwukrotność ofert z BMW i3. Mediana ceny najpopularniejszego modelu wyniosła 72 400 zł przy przebiegu 68 500 km i wieku 5,3 lat. Drugi w tabeli model i3 statystycznie jest droższy, bo jego mediana ceny jest równa 118 250 zł. Lepiej wypada też w kwestii przebiegu (49 000 km) i wieku (4,9 lat).

"Tak olbrzymi wzrost liczby ofert aut elektrycznych na rynku wtórnym wynika przede wszystkim z szybko rosnącej liczby sprzedaży nowych samochodów, ale nie tylko. Klienci są bardziej świadomi, ponieważ w stosunku do okresu sprzed kilku lat rzadziej interesują się zakupem aut z Dieslem" – mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora AAA Auto.

Najszybciej swoich samochodów pozbywają się właściciele nowych BMW iX, których ofert w pierwszych miesiącach 2023 r. było 46, a mediana przebiegu wszystkich egzemplarzy wyniosła 8 318 km. Jest to jednocześnie statystycznie najdroższy i najmłodszy elektryk w pierwszej dziesiątce listy AAA Auto (449 900 zł i 0,9 lat).

Komentarze

20
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    indexinfo
    5
    A tymczasem w niektórych dzielnicach Warszawy brakuje prądu i trzeba go dostarczać z innych. W związku z tym o szerszej dostępności ładowarek w miejscach publicznych można zapomnieć.
    • avatar
      Marek1981
      2
      Marketingowy bełkot.... brakuje diesli bo była /jest odsuwa na rynku pierwotnym o 1-1,5 roku
      • avatar
        rafael
        1
        Przybył kolejny, bardzo silny argument przeciw elektrycznym autom: nie można nimi parkować we wszelkich garażach zamkniętych, bo w wypadku pożaru elektryka spłoną wszystkie auta w tym garażu.
        Szkoda ciężkiej kasy na nie.
        • avatar
          taki jeden
          1
          Ale żeście dojebali tym artykułem. Chyba kupie jutro dwa takie, bo taniej nie będzie.
          • avatar
            LubieBigos
            -2
            Majówka ledwu się zaczęła a my z maniusiem już napierdoleni jak meserszmity! Lyj maniuś lyj lyyyyyyyyj do kielicha az będzie się przelewać!
            • avatar
              pawluto
              0
              Czyli można parkować elektryka w garażu podziemnym czy nie ???
              Bo u was foty z takiego garażu...
              • avatar
                Rysiu54
                0
                Dużo rzeczy mnie w elektrykach odpycha, ale główny problem to bateria, fakt można skorzystać z pomocy np. autotesto żeby kupić używanego elektryka, który jeszcze trochę pojeździ, ale ja zdecydowanie wolę diesla