Gry

Just Cause - Prawie jak GTA, a jednak prawie robi wielką różnice, Recenzja

Dariusz Bednorz | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Dariusz Bednorz
4 komentarze Dyskutuj z nami

Kiedy gra ta wychodziła na półki sklepowe określano ją mianem pogromcy GTA, i faktycznie coś w tym było. Mamy otwarty Świat praktycznie dostępny już od początku gry, stopniowo odblokowujemy bronie, pojazdy specjale itp. Ale mimo to coś tu jest nie tak, aaa już wiem. Jesteśmy nie w San Andreas tylko tropikalnym raju San Esperito.


Fabuła

Na wyspie której jesteśmy sa frakcje polityczno-społeczne, które ciągle walczą o władzę. To jak kierujemy naszą postacią ma wpływ na to jak będa nas mieszkańcy postrzegać. Nie ma przeszkód by podburzać tłumy i rozpocząć rebelię. Podstawą Just Cause jest otwartość i brak ograniczeń. Rodriguez został opisany przez producentów jako "dziecko tysiąca komiksów i filmów akcji. Jest on niczym James Bond, Mad Max, El Mariachi, Wolverine, Punisher, Chuck Norris, Panek, Rambo, Tony Montana, Jack Bauer, Han Solo i Vincent Vega połączeni w jedną osobę. I z Enrique Iglesiasem jako wisienką na szczycie tortu!

Źródło: Wiki (tylko połowa opisu)

Zatem mamy już ogólny wgląd na treść, teraz czas na szczegółowe opisanie podstawowych funkcji i świata.

Crysis w prowincji Mirasoles


Świt Gry i jego błędy

Jak podają autorzy świat ma 1225 mil kw. w co wchodzi dżungla (ona zostanie opisana niżej), plaża, woda, wioski i miasta. Full wypas i wakacje. Już na początku gry możemy się przyjrzeć małemu obszarowi gry ponieważ zaczynamy grę... w powietrzu:)

yhym, no to gdzie te seniority?

Zostaliśmy zrzuceni wprost do środka walki, bo jak tylko wylądujemy na plaży zaczyna sie jatka. Jako że cały czas widzimy plecy Rico, warto niekiedy skorzystać z przybliżenia, ale moim zdaniem nie podoba mi się to. O ile zza niego widzimy wszystko przed nim, to po przybliżeniu ćwierć ekranu to plecy, kark i głowa naszego bohatera.

No to nie zdradzając fabuły więcej niż trzeba opiszemy jeden z największych moim zdaniem + w grze - dżungla. Wygląda naprawdę ładnie i jest to pewnego rodzaju wisienka w całej grze. Zresztą popatrzcie sami, poniżej są 3 zdjęcia pierwsze z JC, drugie z gry która pierwsza miała tak piękny teren i zadawała nie lada trudu kartom graficznym - Far Cry. Ostatni to dobrze nam znany Crysis.

Jednym z najważniejszych elementów w grze jest baza "wypadowa", to z stąd będzie się otrzymywać misje, zmieniać bronie, uzupełniając zdrowie i amunicję.
Na zdjęciu pokazane jest 7 elementów które będą widoczne przez całą grę:
1. Tutaj dostajemy misje główne (czasami przyczepa jest gdzie indziej)
2. Pojazd agencji jaki nam przyślą
3. Radiostacja - zapis
4. Bronie
5. Apteczka
6. Amunicja
7. Garaż na pojazdy (raczej mało używamy)

Tragedia to fizyka w grze, a raczej jej brak. O ile mamy kilka modeli jazdy samochodami to i tak przy pełnej prędkości wylądujemy na drzewie. Ale to jak policja wjedzie na motorze w drzewo i nic mu się nie stanie to przegięcie. Policjanci w grze maja metodę by spychać cie na pobocze gdzie są drzewa, jak dobrze się wymanewruje pojazdem to na drzewie może zostać policja, kiedy już myśli się że koniec pościgu zostajemy zaskoczeni przez dościgającą nas tą samą jednostkę policji (mimo iż wcześniej wjechała w drzewo)

I believe I can fly

Zostając już przy błędach należy opisać że nie znalazłem patcha, a przydałby się, i to bardzo. Kiedy jesteśmy na dachu, podchodząc do krawędzi nie ma obaw że spadniemy, tam są niewidzialne szyby, oto mała fotka poniżej:

Magia:D

O ile ciężko zginąć w walce, to przez głupotę zginiemy od.. boku samochodu. Już wyjaśniam - policja i inny bandyci mają talent do driftów, niestety robią to tak umiejętnie że można zostać potrąconymi przez bok samochodu, myśląc że stracimy co najwyżej trochę paska zdrowia mamy niespodziankę bo giniemy. Z tym elementem jest jak z loterią, czasami się uda, czasami nie.

Tragedia to są miasta, wyglądają jak klocki na planie prostokąta. O ile małe wioski są powtarzane mniej więcej o ten sam schemat co nie razi w oczy, to miasta wyglądają tak samo. Są to klocki (domy, budynki) które leżą na siatce ulic, między klockami dodatkowo mamy małe uliczki. Każdy wie że miasto nie jest idealne i planu kwadratu czy innej figury raczej nie przyjmie. Ja Wam mówię że wszyscy jesteście w błędzie. Przyjmie:) I tak mamy wszędzie. Dlaczego tworząc tak wielki świat, tyle rzeczy w nim umieszczając, nie można było dopracować miast? Tego naprawdę nie potrafię zrozumieć. Pojedyncze lokalizacje też mogą zostawić wiele do życzenia, bo są uproszczone ale zostawmy to w spokoju bo nie gramy w sims żeby wybierać kolory okien:)

 

Dosadnie wszystko widać

Dodatkowo mamy jeszcze misje poboczne, dobra odskocznia jeśli chcemy być na wakacjach kilka dni więcej. Polegają one głównie na wyzwalaniu pojedynczych prowincji. Najpierw prowincja musi być odpowiednio zaznaczona (o tym później), dalej trzeba wyzwolić wioskę a później już dostajemy misje by zlikwidować jakąś niewygodną osobę, przejąć transport broni i cała gamę brudnych interesów.


 PDA i Interfejs

PDA jest najbardziej rozwiniętym menu w grze, posiada aż 8 opcji w czym dorównuje opcjami graficznymi:D Jest to podzielone na: mapa, mapa polityczna, ewakuacja, relacje z rebeliantami i riojasami, zrzut i statystyki. 

Na początek mapa świata gry, są tu pokazane drogi i ważniejsze lokacje.

Dalej mamy mapę polityczna, wyspa jest podzielona na nazwijmy to prowincje. Dodatkowo tutaj są 3 typy prowincji: jasnoniebieski - pod kontrola rządu, zielony - kontrolują rebelianci i czerwony - miejsce do popisu dla nas by zabawić się w la'revolution

Ewakuacja - bardzo przydatna funkcja gdy się gdzieś zapędzimy w eksploracji wysp, wystarczy że staniemy na jakimś otwartym terenie, wezwiemy agencje, a ona nas zabierze do wybranej lokacji.

Zrzut - przydaję się gdy nasze aktualne środki transportu zawiodły, mamy tu motor, jeep, helikopter oraz łódź.

Jeszcze troszkę o interfejsie, prosty i tyle. Pierwszy zdrowie, i broń jaka aktualnie używamy, jak zmieniamy je pojawia się większy pasek. A drugi to mapa razem ze wskaźnikiem zainteresowania naszą osobą.

Mamy jeszcze statystyki wszystkich naszych poczynań, relacje z regionalnymi grupami, oraz informacje o misji gdzie trzeba się udać i co zrobić.

I believe I can touch the sky


Walka i AI przeciwników

Walka w grze jest średnia, przeciwnicy są tępi najczęściej stoją w miejscu i strzelają. Jedyna rada na nich to bieganie w bok, można tak wybić całą grupę kilkunastu policjantów bez utraty życia. Nie najlepiej też wygląda umieranie, zazwyczaj wylatują w tył jakby byli na linach tak jak kaskaderzy jak w filmach. Tutaj już opisałem system przybliżania wiec nie będę dwa razy pisał o nim.

taaa, wy leżycie a ja tu pracuje..


Menu

Proste, nieskomplikowane, tyle ile trzeba. Zresztą co ja będę pisał, popatrzcie sami:

Troszkę więcej opcji maja ustawienia graficzne, innych nie będę opisywał bo nie ma po co. Mamy tu kilka rozdzielczości, i kilka poziomów szczegółowości obrazu, jak na te wymagania muszę powiedzieć ze to spokojnie starsza ale mimo wszystko zawsze chce się powiedzieć "dajcie trochę wiecęj".


Grafika i Muzyka

Różnice między minimalnymi i maksymalnymi jakościami obrazu są niewielkie, można by sądzić że dżungla stanie się pusta, woda kanciasta a jednak nie do końca.

Widzimy różnice miedzy maksymalnymi i minimalnymi detalami na plaży przy wodzie, a teraz na lądzie:

Co tu dużo pisać, sami widzicie że różnice są naprawdę małe. 

Ciężko mi cokolwiek napisać o muzyce bo.. jej nie ma? Gra staje się nudna bez muzyki, a jedynie co słyszymy to dźwięki otoczenia. Odgłosy broni, samochodów i całej reszty jest ok, do tego nie można mieć zastrzeżeń, ale nie ukrywam że mogły by być lepsze. Co mnie zdziwiło na moim sprzęcie gra się lubiła przyciąć, zwalniała tak ze walka stawała się trudna. Pokaz slajdów to to nie był, jednak już niewiele mu brakowało. 


Wymagania

Jako że gra jest bardzo dobrze zoptymalizowana (według mnie) to poza niektórymi błędami które patch by wyeliminował, wymagania nie są jakieś straszne. Oto konfiguracje zalecane według READ_ME gry: 

Wymagania Minimalne

System Operacyjny Microsoft Windows 2000/XP
Procesor Pentium 4 1,4 GHz lub porównywalny Athlon
RAM 512 MB
Grafika Karta graficzna 64 MB w 100% kompatybilna z DirectX 9.0c z obsługą TnL oraz Pixel Shader 1.1 (GeForce4 ti4200 / seria Radeon 9)
Dźwięk Karta muzyczna kompatybilna z Windows 2000/XP (w 100% kompatybilna z DirectX 9.0c)
DVD-ROM Napęd DVD-ROM o czterokrotnej prędkości (4x)
Twardy Dysk 7.4GB Wolnego Miejsca na Dysku
Urządzenia Peryferyjne Myszka i klawiatura w 100% kompatybilne z Windows 2000/XP

 

 

System Operacyjny Microsoft Windows 2000/XP
Procesor Pentium 4 2,8 GHz lub porównywalny Athlon
RAM 1024 MB
Grafika Karta graficzna 256 MB w 100% kompatybilna z DirectX 9.0c, z obsługa Pixel Shader 2.0 (seria Nvidia GeForce 7 / Ati X-1800)
Dźwięk Karta muzyczna kompatybilna z Windows 2000/XP (w 100% kompatybilna z DirectX 9.0c)
DVD-ROM Napęd DVD-ROM o czterokrotnej prędkości (4x)
Twardy Dysk 7.4 Gb wolnego miejsca na twardym dysku
Urządzenia Peryferyjne Myszka i klawiatura w 100% kompatybilne z Windows 2000/XP

Inne

No to jeszcze troszkę oficjalnych informacji o grze:

Producent:Avalanche Studios
Wydawca: SCi / Eidos
Dystrybutor PL: Cenega Poland

22 września 2006 ( światowa data premiery )
06 października 2006 ( data wydania w Polsce )
27 września 2006 ( data premiery w USA ) (NTSC)

Gra została wydana na platformy: PC, PS2, X360

Cena w dniu premiery: 99.90zł

Nośnik: 1DVD

Aktualna cena w empik.com: 12.49zł

Ja zakupiłem za podobną cenę, nie pamiętam już dokładnie.


Oceny na innych serwisach:

Gry-Online: 8,2/10

Gry.o2.pl: 9/10

wp.pl: 8.6|8.0/10

 

Więcej ocen nie znalazłem.


Galerie Wszystkich Zdjęc

Tutaj parę linków do wszystkich zdjęć, również nie opublikowanych w tej recenzji.

Galeria 1   Galeria 2   Galeria 3


Podsumowanie

Moim skromnym zdaniem gra za niecałe 15zl jest warta kupna, nawet więcej niż warta.  Za tą cena trzeba ja mieć. Nieduże wymagania, piękny niedoskonały raj tropikalny i strzelanina rodem GTA na planie crysis'u. Jak już mówiłem i powiem to jeszcze raz, przydałby się patch który by usuwał te drobne błędy które psują ogólny obraz. 

Zalety 

  • Misje Poboczne
  • Arsenał broni
  • Grafika i wymagania
  • Świat, ogromny świat
  • Cena
  • Ilość środków transportu

Wady

  • Muzyka, a raczej jej brak
  • Czasami potrafi się ciąć niemile
  • Misje poboczne z czasem nudzą
  • Miasta
  • Brak patcha (przynajmniej ja nigdzie nie znalazłem)

 

Jest to moja pierwsza mini-recenzja wiec proszę o względną wyrozumiałość:) A już za jakiś czas zapraszam do recenzji monitora.

Komentarze

4
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    y0ddh4
    Bardzo fajny tekst :) Na zachętę 5 - jednak brakuje mi tutaj wykresu o ilości FPSów na minimalnych i maksymalnych ustawieniach ;)
  • avatar
    _nick_
    Ja też dałem piąteczkę ;) Fajna recka. Nie wiem czemu ma tak niską średnią.
  • avatar
    grzesiekmos
    Bardzo fajna recka :)