NFS SHIFT jest na sklepowych półkach już od niedawna, a właściwie 16 września. Przeszukując serwis pomyślałem, że napiszę recenzję tej gry, tylko, że tym razem nie będzie screenów. A dokładniej postanowiłem zrobić wideorecenzję razem z gameplayem. Najpierw napiszę coś o grze, a dopiero potem będzie film.
Co w grze?
Wchodząc do menu napotkałem pierwszą wadę. Dlaczego za każdym razem muszę wybierać język? Kolejną wadą są trochę idiotyczne opcje. Czy z tego już stalker się zrobił? Po każdej zmianie ustawień muszę odpalić ponownie grę? Fabuła jest taka średnia. Naszym celem jest ściganie się po torze prosto na podium, jednak ta gra nie jest taka łatwa na wysokim poziomie trudności. AI jest inteligentne zawsze jeździ idealnie, a czasami wypada z toru, spycha nas, uderza i można tak wymieniać. Jednak ściganie nie jest naszym jedynym celem, a mianowicie musimy zbierać gwiazdki, im więcej tym bliżej odblokowania wyścigów następnego poziomu. Za jeżdżenie dostajemy również pomniejsze odznaki i odznaki mistrzowskie np. za pokonaną ilość km w japońskim samochodzie. Ulepszenia też są. Dla fanów tuningu jest masa zaawansowanych opcji związanych z ustawieniem auta. Dla tych, którzy nie są tak zorientowani przygotowano prostrzą metodę tej procedury. Udziwnień związanych z estetyką aut także nie brakuje. Wracając do kariery, za każdy awans dostajemy gratisy. Dostajemy też punkty precyzji lub agresji za nasz styl jazdy. Albo widzimy ikonę agresji, lub ikonę precyzji, wszystko zależy od liczby punktów. To zależy od was.
Fizyka, model jazdy
Jak dla mnie realność w tej grze jest bardzo wysoka. To już nie jest stary NFS, w którym skręcamy z prędkością 200 km/h. Musimy zwalniać, to już nie jest jeżdżenie na "chama". Osiągi są realistyczne. Wpadamy w poślizgi, wypadamy z zakrętów. Jeden niewłściwy ruch i można powiedzieć, że "mamy po wyścigu". Efekty podczas zderzenia, ocierania się są naprawdę niesamowite.
Grafika, optymalizacja
Ten fragment też omówię. Optymalizjacja jest naprawdę bardzo dobra, na moim już bardzo leciwym GF9500GT da się grać na wysokich detalach i AA2x przy nie najmniejszej rozdzielczości. Grafika naprawdę jest ładna, jak dla mnie nawet lepsza niż w GRID. Jak wspomniałem wyżej efekty są bardzo fajne, a przy dużej prędkości widać rozmazanie, tak jak to było w Most Wanted.
Czego jeszcze brakuje do ideału?
Dla mnie w tej grze zdecydowanie brakuje możliwości przetestowania ustawień. Specjalnie muszę ładować tor i np. przegrać wyścig, bo nie mogłem przetestować tych ustawień. Kolejnej rzeczy jakiej mi brakuje w porównaniu do Most Wanted, to możliwość próbnego tuningu i wypróbowanie samochodu, który chciałbym kupić. Za wytraconą kasę na nowe autko, które nie przypadło mi do gustu nie odzyskam już całej gotówki.
Dźwięki
Dla moich uszu dźwięki samochodów to istna uczta, ten ryk. Niesamowite! Naprawdę się postarali, w życiu nie grałem w tak dopracowanego NFS'a. Slychać turbinę, a raczej kompresor, który piszczy na wskutek pompowania dużej ilości powietrza do komory silnika. Muzyka też jest dobrze skomponowana. Nie mam zastrzeżeń.
Konkluzja
Ode mnie gra dostaje 4/5 z powodu idiotycznych opcji i każdorazowego wybierania języka na starcie. Gra napewno spodoba się młodszym, a także tym starszym. Bardzo dobrze odwzorowywuje realia prawdziwych wozów. Bardzo dobre efekty, bardzo dobry model jazdy. Realistyczne przyśpieszenie. Ma się wrażenie, że prowadzi się 2 tonowego kolosa. Gra kosztuje jakieś 130 zł i myślę, że warto wydać tyle pieniędzy. Do kolejnego plusa dochodzi też bardzo szeroka gama wozów, naprawdę jest się czym rozpędzić. Kolejną zaletą jest widok z kokpitu, naprawdę piękne! Dla mnie nie było lepszego NFS'a i napewno będzie się on wam się kojarzył bardzo dobrze, i mam nadzieję, że zostanie dobrze przyjęty.
Komentarze
24Jak dla mnie to taka średniawka - 3 (i tak dobrze ;))
nie wiem czy ktoś zauważył ale gdy się stuknie w auto przed nami ze sporą prędkością to porostu wbijamy się pod to auto które przelatuje przez nasz samochód....
Czekam na coś konkretnego.
Za krótka+ brak screnów.
Grałem na początku na klawie (LogitechG15) i ledwo dało się jeździć (o ile w tier1 było ok to tier2 to już kosmos).
Pomyślałem więc może tu rzeczywiście przydała by się kierownica, więc kupiłem Logitech MOMO racig force i co się okazuje - nie jest dużo lepiej. Wszystkie auta w grze bez wyjątku są podsterowne. Normalnie masakra, żeby Lancerem z napędem 4x4 wylatywać z trasy na zakręcie przy 100km/h tak samo jak Nissanem 370z. Zwiększam tuningiem handling i to też nic nie zmienia - porażka. Wystarczy delikatnie ruszyć kułkiem w bok, aby auto zaczęło wirować.
Z ciekawości sprawdziłem kiere w innych grach - GRID , DIRT, TOCA3, NFS:PS, TDU i wszędzie jest ok - znczie lepiej niż na klawie.
TA gra to jedna wielka porażka - jedyna rzecz, która mi się w niej teraz podoba to model pojazdów - są naprawdę szczegółowe i piękne, ale to za mało żeby mnię przykuć do ekranu. Pozostanę jednkak przy GRIDzie i DIRcie- chyba przez długi nic ich jeszcze nie przebije (przybajmniej na PC.)
Inna sprawa to muzyka...ja wiem, że na temat gustów się nie dyskutuje, ale skąd oni wzięli te kawałki, niektóre są tak żenujące, że trudno to opisać, łącznie z polskim akcentem w postaci Jamala, ma gość parę fajnych utworów i generalnie nawet mam jego 2 płyty, ale ten przyspieszony utwór pasuje to ścigałki jak pięść do nosa. Ta gra do mocny średniak, ale nic więcej. Mam nadzieję że Dirt2 zarządzi.
Gorszej bzdury nie słyszałem... Tyle mam do powiedzenia, a co do recenzji - za krótka.