Jakub Szuppe | 2010-08-27

AMD potwierdza - będzie podstawka AM3+

Zobacz więcej w kategorii: płyty główne | procesory

producenci: AMD

 

Advanced Micro Devices ujawniło, że nadchodząca seria procesorów opartych na architekturze "Bulldozer" nie będzie kompatybilna z dotychczasową podstawką AM3.

  Warto przeczytać:
 

Według najnowszych informacji procesory z rodziny "Zambezi", które mają pojawić się w połowie 2011, nie będzie można uruchomić na płytach głównych z podstawką AM3. Dla uzyskania pełnej mocy zapowiadanych układów trzeba było zmodyfikować gniazdo procesora. Oznacza to, że każdy kto będzie chciał nabyć nowy produkt AMD, będzie musiał się liczyć również z wydatkiem na odpowiednią płytę główną.

"Na początku liczyliśmy na zgodność z AM3, jednakże później zdaliśmy sobie sprawę, że ulepszenia, jakie zamierzamy wprowadzić, kierują nas w inną stronę." - mówi w rozmowie z  Planet 3DNow! przedstawiciel AMD."Mogliśmy albo wprowadzić kompatybilność z AM3 i stracić część możliwości, jakie daje nam nowa architektura, albo stworzyć nowy socket AM3+, uzyskując tym samym większą wydajność."

Za rok AM3 odejdzie do lamusa

Zgodnie z zapowiedziami nowa podstawka będzie w pełni współpracować z procesorami AM3, a przede wszystkim z serią Phenom II. Jeżeli zaś chodzi o procesory serwerowe oparte na rdzeniach typu Bulldozer, to te rozwiązania bez problemu obsłużą gniazda G34 (Opterony 6000) oraz C32 (Opterony 4000).

Źródło: Planet 3DNow!, X-bit labs

Polecamy artykuły:    
Klonujemy komputer - maszyny wirtualne 100 porad i sztuczek do Windows 7 Test 4 kart GeForce GTX 460

odsłon: 20285

Komentarze

(55)

sevae

0 + - 2010-08-27 19:28

Zaskoczeniem to to nie jest.

Mixtape

0 + - 2010-08-27 19:36

Raczej ;)

sevae

0 + - 2010-08-27 19:43

Ale też nie wróży niskich cen Bulldozerów bo spryciarze zostawili sobie całą gamę procków pod AM3 - mądre i oszczędne posunięcie :)

Tania platforma AM3+ to taka z obecnymi procesorami (dość spory wybór od jednego rdzenia do sześciu).

Pełna AM3+, droższa z nowymi, wydajnymi procami.

Bany_krk

0 + - 2010-08-27 19:41

to jak już robią coś co nie ma kompatybilności to lepiej było LGA i dołożyć nóżek na rozłożenie zasilania

sevae

0 + - 2010-08-27 19:44

Ma kompatybilność z procami pod AM3, do bulldozerów pewnie będzie dopłata.

sevae

0 + - 2010-08-27 19:45

Tzn myślę ,że będą sporo droższe od obecnych PhenomówII, a ceny PhenomówII nie spadną bo przecież pasują pod AM3+.

Bany_krk

0 + - 2010-08-27 22:31

super, kupić nową płytę, żeby włożyć stary procesor

exon681

0 + - 2010-08-27 19:45

No i bardzo dobrze :)
Może procesory AM3+ będą tak samo wydajne jak od Intel'a

Ja nie czuję jakiego żalu bo i tak kupię Phenom X6 jak braknie mocy
Więc nie ma się co bać


A czy mogę wiedzieć czy procesory typu Athlon X2 phenom X4 oraz X6 nie zostały wycofane? Raczej nie skoro nie było newsa na BMK

sevae

0 + - 2010-08-27 19:47

Przecież te proce o które pytasz mają pasować pod AM3+ (jest w newsie), to bulldozery nie będą pasować pod AM3.

Promilus

0 + - 2010-08-27 20:57

Co jest dziwne - G34 i Buldozer? Działa? Jest kompatybilne? Nie ma problemów z wydajnością? No patrzcie pańtswo, a to socket na którym śmiga Magny Cours czyli dwa istanbule sklejone na jednej płytce! Nie ma w nich żadnego super hiper rozwiązania z Zambezi które to w desktopie nagle wymaga nowej podstawki! Zresztą to samo dotyczy owego C32 czyli następcy Socket F. Oj nieładnie, AMD, nieładnie. Jak taką politykę macie zamiar prowadzić to was pierdzielę...żeby sobie na takie lekceważenie klientów pozwolić to trzeba jeszcze mieć coś konkretnego do pokazania!

sevae

0 + - 2010-08-27 21:14

Może mają i dlatego pozwalają ;)

Promilus

0 + - 2010-08-27 21:24

No właśnie nie bardzo, bo co najwyżej mogą dojść bardzo blisko intela jeśli chodzi o wydajność zmiennoprzecinkową dla jednego wątku. I może nawet go przegonić jeśli chodzi o wydajność stałoliczbową wielu wątków. Nic nie wskazuje, by miało być jeszcze lepiej.

sevae

0 + - 2010-08-27 21:41

Zobaczymy jak będzie. Trza na testy poczekać.

Zmiany będą dość spore a już teraz sześć wątków AMD zrównuje się z ośmioma Intela. Z takim HT AMD jak ma być w bulldozerze gdzie to prawie pełne rdzenie, może być ciekawie w zastosowaniach gdzie te wątki są potrzebne. Do tego skok z trzech współdzielonych ALU/AGU na 2 ALU i 2 AGU dla każdego rdzenia... do tego dla drugiego wątku bulldozer ma kolejne 2 ALU i 2 AGU.


Testy testy testy. Nie ma co gadać o wydajności. O podstawkach już tak :)

exon681

0 + - 2010-08-27 22:45

Nie rozumiesz mnie ja się pytam czy procy na AM3 dalej będą klepać :P

Grinch

0 + - 2010-08-27 20:03

Niech zmieniają tylko czemu tak kąplikują to nazewnictwo?! NIe mogło by być AM4? Teraz trzeba będzie szukać w opisach tego cholernego plusa :P

hideo

0 + - 2010-08-27 20:45

+ :)

NuCore

0 + - 2010-08-27 21:21

Dokładnie. Wcześniej procki np.: AM3, pasowały do AM2+ i niektórych AM2, Am2+ do Am2 itd. Cała ta sytuacja z +'ami przypomina deko w pewien sposób politykę Via, która wydawała chipsety: KT133, a zaraz KT133A, później KT266, zaraz KT266A, ponownie KT333 i by klienci się nie wkurzali (podejrzewając, że nikt nie będzie chciał kupować chipsetów bez plusa) Via wprowadziła KT400, za moment wracając zaś z modelem KT400A. Dopiero KT600 i KT800, zerwały z polityką plusów i wprowadzania minimalnych zmian w chipsetach. AMD jak widać nadal tkwi w polityce plusów, która zadowalać niedługo zacznie tylko posiadaczy Polonezów Caro i Atu;), dla których przesiadka na model z plusem coś zmieniła;)
Jeżeli więc żaden model z AM3+ nie będzie pasował do Am3, firma powinna zmienić nazwę na AM4. Pozostawiając przedrostek Am3+, najwidoczniej chce wprowadzić podstawkę nie kompatybilną wstecz, a co sugeruje + w nazwie, by mniej świadomi użytkownicy licząc na kompatybilność, przypadkiem nie przeszli do niebieskich, skoro tak zapowiadanej kompatybilności jednak nie będzie.

sevae

0 + - 2010-08-27 21:29

Zapowiadana kompatybilność jest. Procki pod AM3 pasują na AM3+. Odwrotnej nie ma ale to sobie ubzdurali fanboje AMD, że MOŻE będzie.

NuCore

0 + - 2010-08-28 09:35

Kolega w ogóle czytał news'a, czy od razu zaczął komentować?
Cytat:
""Na początku liczyliśmy na zgodność z AM3, jednakże później..."

Te informacje nie wzięły się od user'ów, lecz od AMD, które jednak postanowiło zrobić małą niespodziankę osobą, które kupiły niedawno AM3, zwłaszcza tym z chipsetami 8xx.

sevae

0 + - 2010-08-28 12:23

No widzę że nie chciało się komuś czytać do końca ze zrozumieniem :)

Nie będzie kompatybilności Bulldozer-AM3.

Ale w newsie jak byj jest:

"Zgodnie z zapowiedziami nowa podstawka będzie w pełni współpracować z procesorami AM3, a przede wszystkim z serią Phenom II."

NuCore

0 + - 2010-08-29 10:24

Zanim coś napiszesz, pomyśl 3 razy, albo lepiej 4x, bo jak widać na razie ci to nie wychodzi. Czy w tekście pisze, że procki AM3+ będą pasowały do Am3? Nie. Coś jeszcze w temacie? To, że stare CPU będą pasowały, nie czyni to z AM3+ tak kompatybilnej podstawki jak AM2+ z AM3(czego nie negowałem jakbyś nie zauważył).
Cały czas od początku pisałem o tym, że nowe procki nie będą kompatybilne wstecz, a uczepiłeś się tego, że z łaski dali kompatybilność AM3 z AM3+. Jakbyś nie zauważył: kompatybilności AM3+ z AM3 NIE BĘDZIE. Teraz rozumiesz?

sevae

0 + - 2010-08-29 16:34

No nie będzie. To sobie fan boje ubzdurali. Jak ktoś pisał wcześniej w komentarzach, że będzie (na PClab i tu) to zawsze odpowiadałem, że prawdopodobnie nie będzie. Zapowiadana kompatybilność jest.

sevae

0 + - 2010-08-29 16:41

A ta kompatybilność którą dali to nie z łaski tylko przemyślane działanie. Dzięki niemu nie muszą obniżać cen proców ani szykować nowej oferty dla segmentu low, mid bo już są. Tylko wydajniejsze buldozery na początek wprowadzą i stopniowo będą mogli wymieniać ofertę...

Więc to nie złaski bo to też sobie dobrze robią - ale to nie zawsze jest sprzeczne z robieniem lekko dobrze klientom ;)

pscager

0 + - 2010-08-27 20:47

Jak nie będzie zmian w architekturze i wydajności to przechodzę do Intela.

b4rt3k

0 + - 2010-08-27 20:52

no to za rok zmiana plyty i proca albo samego proca ;]

sevae

0 + - 2010-08-27 21:15

Znaczy albo samej płyty? ;)

b4rt3k

0 + - 2010-08-28 01:28

nie, jesli plyty i proca to wiadomo ze na bulldozera a jak samego proca to dlatego ze starsza seria moze potanieje ;)

Patrick.

0 + - 2010-08-27 21:15

2 tygodnie temu kupiłem płytę główną pod AM3, a tu już informacje o nowej podstawce. Nie nadążam !

Kiziea

0 + - 2010-08-27 21:23

Idealne rozwiązanie, zmienię jedynie płytę główną i wrzucę nowy procesor, chodź może być tak samo jak w przypadku AM2+, gdzie za kilka miesięcy pojawiła się podstawka AM3, tutaj może pojawić się AM4.

JoHnNy08PL

0 + - 2010-08-28 11:15

Jakbyś się przeniósł na intela to też zmieniasz tylko procka i płytę... nic w tym idealnego :P

Idealne by było, gdyby nie trzeba było zmieniać płyty głównej ;]

MRx@PL

0 + - 2010-08-27 22:03

No to ch.. w bombki strzelił :(

Junior

0 + - 2010-08-27 22:31

JEJU! Przecież AM3 będzie takie przyszłościowe ! Chyba fani AMD się zdołowali, hahahaha.

NuCore

0 + - 2010-08-28 09:36

Hahaha hahaha idź na onet;) Kompatybilność AMD i tak będzie większa mimo tego. Ciekawe ile procków z 1156, "wejdzie" na 1155, albo ile z 1366, na 2011;)

SoundsGreat

0 + - 2010-08-27 22:38

powiem szczerze, że teraz to sam nie wiedziałbym co kupić, gdybym stanął przed takim wyborem. Ewidentnie i Intel i AMD chcą więcej zarabiać na chipsetach do płyt głównych. Gdyby tak nie było, to zrobili by dwie podstawki - tzn jedną pozostawili, ta istniejącą, a do tego dali by jaką mega kosmiczną wydajną podstawkę, która wystarczyła by na kilka lat ulepszeń.

asffaf

0 + - 2010-08-27 22:40

Buuu marzyłem o Buldożerach pod AM2+ :)

NomadDemon

0 + - 2010-08-27 22:43

zamknij jadaczke

te z plusem sa przyszlosciowe, procesory wsadzone w nie, nadal dialaja, na nowszych plytah, chcesz wymienic czipset, nie musisz wymmieniac proca, lapiesz?

asffaf

0 + - 2010-08-28 00:40

hmmm do mnie to było ? bo nie rozumiem ?

bennyone

0 + - 2010-08-27 22:57

ja to bym chcial zeby zamiast pogoni za rdzeniami byly jakies konkretne instrukcje wykorzystywa ne przez TrueCrypta czy tam cokolwiek innego. ATI juz moj portfel wygralo

robokop_78

0 + - 2010-08-28 02:36

Fajnie. Oby ten rdzeń buldożera był tak wydajny jak Ix bo fani AMD i tak są spóźnieni z rok. A tak pyzatym przy zmianie procka zawsze się zmienia płytę.

NomadDemon

0 + - 2010-08-28 08:01

do juniora, cos sie komentarze poprzestawiały, sorki jesli Cie urazilem jakos

Czajson

0 + - 2010-08-28 09:49

AM4 pojawi się dopiero z pamięciami DDR4. Nazewnictwo AM3+ jest całkowicie poprawne - analogia do podstawki AM3 do której nie da się włożyć procków innych niż AM3 (wbudowany kontroler DDR3) a z kolei te procki są kompatybilne w dół (posiadają dodatkowo wbudowany kontroler DDR2). Żadna nowość, bo AMD od dłuższego czasu ma tylko częściową kompatybilność. Nie ma o co bić piany przez posiadaczy AM2 i AM2+, bo przecież logiczne jest, że nowe procki nie będą miały wbudowanego kontrolera DDR2. A co do tych przesiadek na Intela - trochę nielogiczne myślenie. Przesiadka z AMD na Intela to kwestia wyłożenia na platformę większej kasy. Tą kasę można zainwestować w wydajniejszy procesor AMD i osiągnąć taki sam lub lepszy wynik pozostając przy swojej płycie głównej. Nie ma takich podstawek, które wystarczają na kilka lat, bo kilka lat w sprzęcie to całą wieczność. ;)

d i l

0 + - 2010-08-28 10:28

2011 cały rok zabawy do końca świata ;p
Intel wypuści zaraz po tym swoje nowości i ix zlecą z ceny. Tak AMD nie zarobi dużo i dalej będzie wąchał zadek konkurenta :)

kamaleon

0 + - 2010-08-28 14:37

I dobrze, bo nastawiam sie na tania platforme AM3+, 16 "rdzeni" kusi, a ja wlasnie potrzebuje tani i mocny zestaw (ceny serwerowych to przesada)

Krzychu2009

0 + - 2010-08-28 18:55

do czego potrzebujesz?

NomadDemon

0 + - 2010-08-28 18:48

jak bedzie ddr3+4 to ddr2 juz wyjda z obiegu, wiec w sumie taka kompatybilnosc jest nadzwyczaj wystarczajaca majac 2 i 3 a potem 3 i 4, nie ebde plakal jesli bedzie 4 i 5 bez 3

fermigf

0 + - 2010-08-29 12:30

Amd ma bardzo uniwersalną platforme nie wiem czemu ale co do uniwersalności intel przegrał tworząc dwie podstawki 1156 i 1356

a teraz do sandy brigde 1155 więc ci co mają dwie pierwsze podstawki to ich komputer nie nadaje sie do modernizacji bo zejdą do lamusa

co do AM3+ to i tak ciesze sie że bedą zgodne z Phenom 2

amd też zaliczył w wpadke z jednym pinem ale sie z rehabilitował



kososki

0 + - 2010-08-29 14:45

ja nie rozumiem, po co tyle zamieszania wokół tych podstawek.
Po co komu tak naprawdę ta kompatybilność ?
Rozumiem, że Intel trochę przegina, podstawki 1156 i 1356 są dość krótko na rynku, ale z drugiej strony takie coś może martwić kogoś co co roku chce wymienić proca.
Ja kupiłem kompa ok. 3,5 roku, chciałem zmienić teraz, ale w sumie poczekam na nowości przyszłego roku, a zapowiadają się naprawdę ciekawie.
I jak będę kupował nowego kompa, to mnie nic nie obchodzi kompatybilność, bo po 3 latach i tak całą technologia poszła do przodu. Z resztą po co komu możliwość wrzucenia przestarzałego procka do nowej płyty głównej. Mam uwierzyć, że ktoś kupi nową płytę główną po to by wsadzić do niego przestarzałego procka ?

Evil_Genius

0 + - 2010-08-29 15:12

Nie, ale chodzi o to żeby te podstawki na rynku pozostawały trochę dłużej. Ewidentnie widać tutaj dojenie klientów z kasy. Jak widać na przykładzie intela to przegiął z socketami 1156 i 1356, jak sam mówiłeś. Chcielibyśmy, żeby taka sytuacja po prostu się już nie wydarzyła.

Pixel

0 + - 2010-08-30 08:48

Tak czytam i czytam, hmm, może będzie fajnie? szkoda że DDR4 za 2 Lata, ale nic to nie zmienia bo mój Phenom II i tak nie wspiera tego czego jeszcze nie ma :P. Sam siedze na AM2+ z 2x2Gb DDR2 1066Mhz, więc jeżeli będą nowe Mobo szybsze i fajniejsze i podatniejsze na OC to Pewnie wpakuje sobie tego Phenoma II 955(AM3) w nowe AM3+.

d i l

0 + - 2010-08-30 14:54

No to ile na tym zyskasz, już te płyty co są teraz dają możliwość dobrego OC. Nie ma różnicy w praktyce, tak trzeba dać zarobić tym co współtworzą płyty główne. Chyba że komuś pasuje na raty brać cpu i podstawki.

Pixel

0 + - 2010-08-30 08:59

Ja w Sumie Jestem zadowolony, siedziałem na Socket 939 i DDR1, zrobiłem przesiadkę dopiero na AM2+ (na dobre mobo za 500zł) z DDR2 1066Mhz i Phenoma 9850 (AM2+), obecnie była przesiadka na Phenoma II 955 (AM3), w przyszłości na mobo AM3+ i jeszcze później na Procka z AM3+ :p

Curinga

0 + - 2010-08-30 10:47

Cholera. Zła wiadomość. Kupując płytę z podstawką AM3 (na szczęście rok temu, a nie wczoraj ;)) liczyłem, że pożyje ona jeszcze trochę. A tu psikus. Jeśli okaże się, że do mojej płyty "wepcham" procek wykonany w 32nm, to w sumie nie mam na co narzekać. Zanim zmienię proca, to miną jeszcze ze dwa lata. Nowy proc - kolejne dwa/trzy lata. I tak polityka AMD bardziej do mnie przemawia, niż INTELa... żeby jeszcze wydajność była podobna ;).

n1ckMen1

0 + - 2010-08-30 21:40

Wydajność z czasem kolego :)

Od 2007 roku mam am2+, właśnie kupiłem phenoma X4 955 i nadal pasuje do płyty a więc 3 lata i kompatybilność z podstawką + ram ddr2, a nadal mam dużą wydajność z niego.

AM3+ i tak jest dobrym pomysłem, bo i tak wystarczy na dłużej i będzie miał ogromną kompatybilność co i tak jest +

Polityka Intela: dojenie kasy, szczerze sobie to powiedzmy, mają wydajne procesory, jak ktoś stawia na wydajność, super wydajność to bierze intela i musi liczyć się z wymianą płyty głównej w przyszłości
(Intel: Dobra płyta- Droga płyta, gdyby CPU mniej kosztowało...)
Polityka AMD: nie tyle dojenie kasy co konkurencyjność, niższe ceny procesorów, wydajność pare % mniejsza, ale nadal wydajne rozwiązania (AMD: Dobra płyta- Może być droższa bo i tak oszczedzamy na CPU)

Czajson

0 + - 2010-08-31 20:15

Szczerze mówiąc mam Phenoma II 550 BE odblokowanego do X4, 4GB DDR2, grafikę HD5770 + 2 HDD w RAID0 i mi to w pełni wystarcza. Możliwości OC są jeszcze ogromne, więc to nie jest ostatnie słowo tego sprzętu. Takich jak ja jest pewnie ogromna grupa. Nie interesują mnie testy, podnoszenie wydajności o 5%. Ja widzę i odczuwam jak pracuje mój sprzęt i na dzień dzisiejszy mi to wystarczy. Jak będę potrzebował lepszego sprzętu to i tak nie będę patrzył na kompatybilność z czymkolwiek, bo kupię całą platformę. Najważniejszy będzie stosunek wydajności do ceny za określone pieniądze. A elementem, który zmienia się najczęściej i tak jest grafika, której gniazdo jakby nie patrzeć długo będzie kompatybilne ;) A o braku kompatybilności świadczą starsze platformy Intela, gdzie zdarzało się, że nawet procek z s478 nie pasował do płyty z s478. Pod tym względem AMD zawsze wypadało lepiej więc malkontenci przestańcie narzekać i sami sobie odpowiedzcie kiedy ostatnio wymienialiście sam procek lub samą płytę.

slawekgem

0 + - 2010-09-02 02:36

Witam
Ja tylko chcę dodać do tego wszystkiego, że miałem płyty od s939 poprzez Am2 potem odskok na s775 intela i potem AM3 więc można powiedzieć, że jestem lekkim fanboyem AMD i wierzę w nich.
Mam przeczucie, że po tych kilku latach ścigania Intela to teraz AM3+ spowoduje, że AMd wyjdzie na prowadzenie.
Tak jak to było w przypadku serii hd5xxx z grafikami ATI.
Potencjał mają wielki.
Grafikę Hd6870 kupię na pewno (czekam specjalnie na nią ze złożeniem nowego komputera)i myślę, że jak wyjdzie godny następca Pnenoma II X4 965BE to będę jednym z pierwszych, którzy go kupią :)

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie