Bany_krk | 2010-04-12

Przełomowy wzrost wydajności komputerów

Zobacz więcej w kategorii: procesory

producenci: HP

 

Nowe odkrycie firmy HP może w najbliższej przyszłości doprowadzić do przyspieszenia i wzrostu mocy obliczeniowej komputerów oraz innych urządzeń elektronicznych.

W laboratoriach HP odkryto, że memristor (ang. memory resistor), nowy element elektroniczny opracowany przez HP w 2008 r., ma znacznie większy potencjał niż początkowo sądzono. Wcześniej traktowano go głównie jako nowy typ układu, podobnego do pamięci flash. Inżynierowie stwierdzili jednak, że memristory mogą także tworzyć własną logikę. Umożliwi to produkcję układów, które mogą zarówno wykonywać obliczenia jak i przechowywać dane, potencjalnie eliminując potrzebę stosowania tradycyjnych CPU.

 

memristor

Zdjęcie spod mikroskopu elektronowego ukazujące obraz układu z 17 rzędami memristorów.
 Składają się one z dwóch warstw dwutlenku tytanu podłączonych do przewodów. Kiedy przez przewód przepływa prąd, rezystancja memristorów się zmienia, co może być zarejestrowane jako dane.


- Memrezystywne urządzenia mogą zmienić ogólny wzorzec standardowych komputerów poprzez umożliwienie wykonania obliczeń w układach, w których dane są przechowywane, a nie w specjalistycznej jednostki centralnej - powiedział w swoim oświadczeniu R. Stanley Williams, dyrektor HP Information and Quantum Systems Lab. - W przyszłości spodziewamy się stworzyć bardziej zwarte i energooszczędne systemy obliczeniowe, nawet gdy nie będzie już możliwe dalsze zmniejszanie rozmiaru bramki tranzystora zgodnie z prawem Moore'a. -

Na pomysł ten wpadł, jako czysto teoretyczną możliwość, na początku lat 70., profesor Leon Chua z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. Memristor, skrót od rezystora i pamięci, może zachować dane nawet wtedy, gdy odłączone zostanie zasilanie. Memristory uważa się za czwarty typ elementów biernych obok rezystorów, kondensatorów i cewek, który znajduje zastosowanie w projektowaniu i produkcji współczesnych mikroprocesorów.

W świetle najnowszych badań HP stwierdzono, że memristory zużywają mniej energii i są szybsze niż obecne stosowane technologie magazynowania danych, takie jak pamięci flash, oraz mogą przechowywać dwa razy więcej danych w tej samej przestrzeni. Są praktycznie odporne na promieniowanie, które może powodować uszkodzenia w mniejszych, tradycyjnie zaprojektowany układach scalonych. Memristory nie tracą zgromadzonego ładunku, co może prowadzić do powstania komputerów, które można łatwo włączać i wyłączać jak włącznik światła - wyjaśniał przedstawiciel HP.

Co dalej z memristorem? HP twierdzi, że już utworzyło nową architekturę układów scalonych przy użyciu memristorów i uważa, że wyposażone w nie urządzenia mogą trafić na rynek w ciągu najbliższych kilku lat. Naukowcy HP Labs stworzyli również architekturę, w której wiele warstw memristorów można ustawiać jedną na drugiej, w jednym układzie scalonym.

W ciągu następnych pięciu lat, takie chipy mogłyby 10-krotnie zwiększyć pojemność urządzeń przenośnych i spowodować szybszy rozwój superkomputerów niż zakłada to prawo Moore'a. Poza tym procesory zbudowane z memristorów mogłyby ostatecznie zastąpić krzem stosowany wyświetlaczach tzw. e-papieru, a może  nawet odsunąć konieczność stosowania krzemu w większej liczbie urządzeń na szerszą skalę.

Źródło: cnet

odsłon: 9321

Komentarze

(30)

kuziu

0 + - 2010-04-12 12:18

zdjęcie wygląda jak krakers ,lub coś podobnego

Krakers

0 + - 2010-04-12 12:44

wcale, że nie... :(

faro666

0 + - 2010-04-12 13:42

LOL

R2rrO

0 + - 2010-04-12 15:14

Dobre :D

1wilq

0 + - 2010-04-13 09:18

hahaha.. =D

Silver

0 + - 2010-04-12 14:46

W pierwszej chwili myślałem, że to papieros :) (niepalący jestem jak coś)...

Darxis

0 + - 2010-04-12 15:47

:)

Ad33k

0 + - 2010-04-12 21:49

Słone paluszki ?

AceDude

0 + - 2010-04-12 12:24

Wow! To może być przełom! Mam nadzieję, że Hp będzie konsekwentnie rozwijało tę technologię i nie będzie robiło problemów z odsprzedażą...

tamahagane

0 + - 2010-04-12 12:28

ale "ciacho":P

dzemski

0 + - 2010-04-12 12:29

patrząc na to zdjęcie i znając specyfikę mikroskopów elektronowych, jestem niemal pewien, że zdjęcie pochodzi z mikroskopu AFM, czyli Mikroskopu Sił Atomowych, który nie należy do grupy mikroskopów elektronowych.

Flaqs

0 + - 2010-04-12 13:33

Dokładnie! Widziałem podobne zdjęcia na moim wydziale (duża chemia, UMCS). 99,9% że to zdjęcie z AFM jak już kolega wyżej napisał. BTW bardzo ciekawe to wszystko jest :) Oby rozwijanie tego poszło w dobrym kierunku. Jakby nie patrzeć nowe technologie są potrzebne bo jeszcze trochę i producenci procesorów schodząc na coraz niższy proces technologiczny trafią na mur nie do przebicia. Obecnie o ile się nie mylę wszedł 32 nanometrowy proces. Gdzieś na rozkładzie jazdy chyba intela widziałem już w planie 22 nm. Atomy mają średnicę rzędu 0,1nm. Także nieuchronnie postęp zbliża się do tej granicy nie do pokonania. Powodzenia hp ;)

Pozdrawiam

Silver

0 + - 2010-04-12 14:44

Wymiar technologiczny to szerokość bramki myślę, że zbudowanie procesora o bramce szerokości 8nm bądź 12nm jest możliwe jednak kwestia czy się opłaci oraz jak wytrzymałe to będzie - przecież powstaje ciepło, co na poziomie atomowym może doprowadzić do zerwania wiązania. Do takich procesów pewnie minie z 10 lat. Być może za tyle zaczną wprowadzać powyższe rozwiązania bądź procesory grafenowe.

Flaqs

0 + - 2010-04-12 17:47

Dokładnie! Nic dodać, nic ująć :)

Pozdrawiam

Warmonger

0 + - 2010-04-12 18:41

Producenci sprzętu opracowują technologię na przynajmniej dwie generacje do przodu. Teoretycznie mogliby rzucić coś takiego na rynek, ale to się nie opłaca - lepiej raz po raz wypuszczać nieco lepsze urządzenia i czekać, aż ludzie je wykupią, a reszta branży się do tej technologii dostosuje.
Przykładem są procesory wielordzeniowe, których prototypy już mają kilkadziesiąt rdzeni, ale nadal przeciętny Kowalski nie potrzebuje i nie potrafi ich wykorzystać, a na pewno nie zapłaci za nie kilku tysięcy.

XaRaDaS

0 + - 2010-04-12 12:41

Dla mnie zdjęcie przedstawia mięso mielone ;) ale sam pomysł jest rewelacyjny.

Bany_krk

0 + - 2010-04-12 12:45

dziękuje redakcjo za tak szybkie zainteresowanie się newsem, którego napisałem 4 dni temu, nie ma to jak najświeższe wiadomości

_nick_

0 + - 2010-04-12 12:50

A jak z wydzielaniem ciepła?

logoth

0 + - 2010-04-12 13:02

Ciekawa perspektywa. jednak ostatni paragraf: "a może nawet odsunąć konieczność stosowania krzemu w większej liczbie urządzeń na szerszą skalę." nie ma sensu.

dwutlenek tytanu moze nie jest obecnie drogi, ale gdyby stosowac go tyle co krzemu... tytan bedzie setki razy drozszy niz krzem...

Krakers

0 + - 2010-04-12 13:08

tytan i tak jest droższy... i pewnie jest go mniej.

biolog

0 + - 2010-04-12 14:02

Tytanu jest duzo mniej ;). Szacuje sie, ze skorupa ziemska zawiera ponad 25% Krzemu, a Tytanu cos kolo 0.5%

zepter

0 + - 2010-04-12 20:36

i trzeba będzie znaleźć jakąś PANDORĘ:) i dokonać jej podboju:)

kulbi

0 + - 2010-04-12 13:18

a mi to przypomina kwadratowe wstążki serowe położone na paluszku

jogin211

0 + - 2010-04-12 13:24

niech podadzą przybliżone wartości oraz koszty dla "końcowego odcinka" łańcucha tej technoligoo jakim są prywatni konsumenci :>

Baleryon

0 + - 2010-04-12 13:50

Za wcześnie na to, dostałbyś niezbyt miarodajną wartość. Przypomnę, że pierwszy komputer PC AT z 286 kosztował coś $8000.

jeomax.co.uk

0 + - 2010-04-12 14:44

Jak dla mnie kolejny krok w kierunku zbudowania sztucznej inteligencji wygladajacej wcale nie jak druciki i scalaki.

pomidor

0 + - 2010-04-12 15:18

Matryce FPGA też są rekonfigurowalne, szybsze i zużywają mniej prądu od CPU. Jednak nie wyparły CPU, ze względu na oczywiste wady. Podobnie będzie pewnie z tymi memristorami. Kolejny news typu 'Wyolbrzymiamy zalety, ukrywamy wady'

madnes13

0 + - 2010-04-12 18:22

Tak. Istnieje przecież grafen o ,którym obecnie przewiduje się, że będzie następcą krzemu zwłaszcza, że proces produkcji układów scalonych jest w jego wypadku podobny. Co do e-papieru to istnieją już wyświetlacze e-ink i o ile się nie myle to do podtrzymawania przykładowow wyswietlanej treści tez nie trzeba dostarczać energii, tylko do jej zmiany. CHociaż możliwe, ze memrystor jeszcze nam pokaże na co go stać.

JjForcebreaker

0 + - 2010-04-12 16:50

To przecie paluszki, trochę niekształtne, ale jednak. Nie znacie się ;)

mpajonk

0 + - 2010-04-12 20:15

lepiej, żeby hpek nie wiedział nic o rosnącej wydajności, bo bdzie robić jeszcze bardziej zamulające oprogramowanie...

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie