Na topie

AMD Ryzen 2000 - potężny wyciek informacji o specyfikacji, wydajności i cenach

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Procesory

Procesory Ryzen 2000 to kolejny krok w ewolucji. Powinniśmy oczekiwać wyższej wydajności w podobnej cenie. Ponadto producent planuje nową serię płyt głównych 400.

  • AMD Ryzen 2000 - potężny wyciek informacji o specyfikacji, wydajności i cenach
A A

Czekacie na nowe procesory AMD? Co prawda premiera drugiej generacji układów Ryzen ma nastąpić dopiero w przyszłym miesiącu, ale już teraz w sieci pojawia się sporo przecieków – właśnie poznaliśmy planowane modele, specyfikację, wydajność i sugerowane ceny.

Procesory Ryzen 2000 to raczej ewolucja niż rewolucja – zgodnie z wcześniejszymi informacjami, producent zastosuje tutaj usprawnioną mikroarchitekturę Zen+, a układy będą produkowane w niższym procesie technologicznym (12 nm zamiast 14 nm).

AMD Ryzen 2000

Sporą zmianą ma być udoskonalona wersja technologii SenseMI, która wprowadzi funkcje Precision Boost 2, XFR 2 i dopracowaną technikę Smart Prefetch. Możemy więc liczyć na bardziej agresywne zwiększanie zegarów (szczególnie w modelach z dopiskiem X).

AMD Ryzen 2000

W przypadku wydajniejszych modeli (z dopiskiem X) możemy dodatkowo liczyć na technologię Precision Boost Overdrive, która pozwoli jeszcze bardziej podbić taktowanie i tym samym uzyskać jeszcze wyższą wydajność.

No właśnie, jakie modele pojawią się w ofercie producenta?

AMD Ryzen 2000

Do niedawno wydanych układów Ryzen 3 2200G i Ryzen 5 2400G (generacja APU Raven Ridge) dołączą cztery nowe jednostki: 6-rdzeniowe/12-wątkowe Ryzen 5 2600 i Ryzen 5 2600X oraz 8-rdzeniowe/16-wątkowe Ryzen 7 2700 i Ryzen 7 2700X.

Model Rdzenie/wątki Taktowanie/Max Boost Pamięć L3 Kontroler pamięci TDP Cena
Ryzen 7 1800X 8/16 3,6/4,1 GHz 16 MB DDR4-2666 95 W $349
Ryzen 7 2700X 8/16 3,7/4,35 GHz 16 MB DDR4-2933 105W $369
Ryzen 7 1700X 8/16 3,4/3,8 GHz 16 MB DDR4-2666 95 W $309
Ryzen 7 2700 8/16 3,2/4,1 GHz 16 MB DDR4-2933 65 W $299
Ryzen 7 1700 8/16 3,0/3,75 GHz 16 MB DDR4-2666 65 W $299
Ryzen 5 2600X 6/12 3,6/4,25 GHz 16 MB DDR4-2933 95 W $249
Ryzen 5 1600X 6/12 3,6/4,1 GHz 16 MB DDR4-2666 95 W $219
Ryzen 5 2600 6/12 3,4/3,9 GHz 16 MB DDR4-2933 65 W $199
Ryzen 5 1600 6/12 3,2/3,7 GHz 16 MB DDR4-2666 65 W $189
Ryzen 5 2400G 4/8 3,6/3,9 GHz 4 MB DDR4-2933 65 W $169
Ryzen 5 1400X 4/8 3,2/3,45 GHz 8 MB DDR4-2666 65 W $169
Ryzen 3 2200G 4/4 3,5/3,7 GHz 4 MB DDR4-2933 65 W $99
Ryzen 3 1200 4/4 3,1/3,45 GHz 8 MB DDR4-2666 65 W $109

Na uwagę zasługuje wyraźnie wyższe taktowanie taktowanie i szybszy kontroler pamięci RAM, aczkolwiek w przypadku topowego modelu wyższe zegary zostaną okupione zwiększonym współczynnikiem TDP.

AMD Ryzen 2000

Jakie chłodzenia znajdziemy w zestawie? W przypadku Ryzena 5 2600 będzie to model Wraith Stealth, a więc ten sam co w modelach Ryzen 3 2200G i Ryzen 5 2400G. Modele Ryzen 5 2600X i Ryzen 7 2700 zostaną wyposażone w model Wraith Spire (w drugim przypadku z podświetleniem LED), natomiast topowy Ryzen 7 2700X otrzyma nowy cooler Wraith Prism.

AMD Ryzen 2000

Ryzen 7 2700X oferuje trochę lepsze osiągi w grach względem dotychczasowego lidera wydajności, modelu Ryzen 7 1800X (a przynajmniej tak wynika z wewnętrznych testów producenta).

AMD Ryzen 2000

Jak wygląda porównanie względem konkurencji? Ryzen 7 2700X w grach ma być tylko nieznacznie słabszy od konkurencyjnego modelu Core i7-8700K – średnia różnica wydajności wynosi 7,7% na korzyść procesora Intela.

AMD Ryzen 2000

Co prawda procesory Ryzen 2000 będą kompatybilne z obecnymi płytami głównymi z serii 300 (wymagana będzie jedynie aktualizacja BIOS-u), ale przy okazji producent planuje wprowadzić też nową serię płyt głównych 400 (początkowo będą to modele z serii X470, natomiast później pojawią się również tańsze B450).

Nowe płyty nie wprowadzą linii PCI-Express 3.0 w chipsetach (jak to wcześniej podejrzewano). Główne zmiany mają sprowadzać się do usprawnionego zasilania, a także wsparcia dla technologii XFR 2 Enhanced i Precision Boost Overdrive oraz obsługi szybszych pamięci RAM. Dodatkowo możemy liczyć na obsługę bootowalnych macierzy RAID NVMe (jak w przypadku platformy X399).

AMD Ryzen 2000

AMD Ryzen 2000

Według ujawnionych informacji, producenci już pracują nad płytami głównymi z chipsetem X470. Premiera takich konstrukcji została zaplanowana na 19 kwietnia i już wtedy klienci będą mieli do wyboru po kilka modeli. Ekonomiczne modele B450 pojawią się później (jeszcze nie wiadomo kiedy).

AMD Ryzen 2000

Wygląda więc na to, że kwiecień upłynie pod znakiem premiery nowej platformy AMD. Raczej nie powinniśmy oczekiwać opadu szczęki jak podczas premiery pierwszej generacji Ryzenów, niemniej jednak jeżeli planujecie budowę nowego komputera warto wstrzymać się do premiery.

Źródło: VideoCardz, El Chapuzas Informatico

Odsłon: 9554 Skomentuj newsa
Komentarze

24

Udostępnij

Procesory w marketplace

  1. Rebelmind
    Oceń komentarz:

    13    

    Opublikowano: 2018-03-07 12:51

    Zacnie się to zapowiada.

    Czekamy™!

    Skomentuj

  2. FennPL
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-03-07 13:24

    Postęp to zawsze dobra rzecz, ale ja jednak z moim ryżym 1600 poczekam na zen 2.

    Skomentuj

  3. kamild1996
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-03-07 13:25

    Ostatni slajd - R5 2600 będzie w zestawie z chłodzeniem Stealth zamiast ze Spire? hmm

    Skomentuj

  4. kamild1996
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2018-03-07 13:27

    Wait, "Embargo Lift March 15, 2017"? A nie 2018?

    Skomentuj

  5. anglik666
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2018-03-07 13:31

    "Nowe płyty nie wprowadzą linii PCI-Express 3.0 w chipsetach (jak to wcześniej podejrzewano). Główne zmiany mają sprowadzać się do usprawnionego zasilania, a także wsparcia dla technologii XFR 2 Enhanced i Precision Boost Overdrive oraz obsługi szybszych pamięci RAM."

    Panie redaktorze, o ile nam wiadomo chipset połączony jest z CPU za pomocą lini PCIe 3.0. Co ma więc chipset płyty z XFR2, PBO i obsługą szybszych pamięci jak wszystkie te technologie wbudowane są w procesor i nie są transportowane przez PCIe. Czy chce mi Pan powiedzieć że na płytach z chipsetem serii 3xx te technologie nie będą obsługiwane ?

    Skomentuj

    1. Himoto
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-03-07 14:05

      Dokładnie tak będzie, o ile AMD poszło w dobrą stronę i dało możliwość użycia serii 2x00 na płytach 3x0, o tyle najnowsze rozwiązania jak przytoczone w artykule i w twoim komentarzu, będą domeną tylko i wyłącznie płyt z serii 4x0) [masz w slajdach ładnie zaznaczone].
      O tym było wiadomo już dużo wcześniej i jak widać chyba będzie tak jak przewidywano. Nie wiadomo na ile ma to związek z chipsetem [który u AMD jest czymś więcej niż u Intela*], a ile ma to za zadanie napędzić sprzedaż serii płyt 4x0.

      Były przypuszczenia że seria 2x00 wraz z płytami 4x0, może dostać większą ilość linii PCIex 3.0 [choć w sumie z tyłka bo wiadomo było że 2x00 będzie tym samym co 1x00 tylko po poprawkach i zejściu z litografia]. Lecz jak widać, tak się nie stało. Być może seria 3x00 dostanie zwiększoną ilość linii PCIex 3.0, kosztem tych 2 linii PCIex 2.0.


      * drobne sprostowanie - Intel wszystko co mógł wpakował w CPU [szli w tym kierunku już od C2D a w core to uzupełnili], pozostawiając po za CPU tylko to czego się już nie dało przesunąć. Zaś AMD przy Ryzenach nadal [jak w starszych CPU] pozostawił dość mocno rozbudowany chipset. Gdzie nie tylko CPU, ale i MOBO [w dość znacznym stopniu] są odpowiedzialne za dane funkcje [trochę za ogólnikowo opisane, ale różnica jest znaczna i wymiana wszystkich ich, zajęłaby pewnie kilkanaście stron A4]. Ale kto śledzi trochę temat wie co mam na myśli.

      Skomentuj

      1. puchatek2
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-03-07 15:21

        to po co obsługa raid nvme jak jeden dysk będzie na pcie3.0x4 z cpu a drugi maks z chipsetu po pcie2.0 x2 i jak tu raida robicna dwóch róznych jeśli chodzi o predkości interfejsach

        Skomentuj

      2. anglik666
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-03-07 19:27

        1.Procesory AMD Ryzen są układami SoC i mogą działać bez chipsetów, wątpię aby te funkcje wbudowane w procesor nie działały bo braknie dodatkowego chipa bo to zaprzeczenie SoC, trzeba sprawdzić wersje V1000 embedded, brak chipsetu nie powoduje braku precision boost 2!

        2.Nawet na tych slajdach nie potrzebny jest chip serii 400 do niczego więcej [jest to bardzo ładnie zaznaczone].

        3.Płyty oparte na chipsetach 400 mają mieć lepiej zaprojektowane ścieżki do RAMu, aby wspomagały wyższe częstotliwości pracy. RAM działa w trybie równoległym i wszystkie sygnały muszą dochodzić do pamięci w tym samym czasie, więc ścieżki muszą mieć równą długość, dlatego na naszych płytach widzimy takie zawijańce od proca do RAM. Czym wyższa częstotliwość tym ścieżki muszą być 'równiejsze'. Ale tu chodzi o nominalne wartości dla danych serii procesorów, większość płyt na serii 300 i tak wspomaga pamięci 3200/3400 więc po co akurat 400?
        Poza tym myślę że będą miały te same wyprowadzenia i pierwsze pojawią się płyty z serii 300 z 'naklejonym' 400 - tak robiła kiedyś VIA, ułatwiało to projektowanie płyt.

        4.Chipset u AMD był czymś więcej w czasach FXów i poprzednich CPU, teraz jak by się ktoś postarał to pewnie mógłby zrobić tandem chip amd proc Intel i vice versa. To nie FCB czy Hyper Transport, a zwykłe PCIe i nie transportuje ono żadnych, powtarzam, żadnych specjalnych cudów, chip jest po prostu następną kartą rozszerzeń - hubem innych, mniej wymagających urządzeń i rozdzielnią PCIe 3 na większą liczbę PCIe 2, tyle.

        5.Nie zapominajmy że to 'wyciek', więc nie ma się za bardzo co podniecać ;)

        Skomentuj Historia edycji

        1. Himoto
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-03-07 21:39

          Nie chcę się kłócić, bo możliwe że masz rację [aż tak bardzo nie wchodziłem w temat budowy Ryzenów].
          Tylko wydawało mi się że cześć złączy jak np. USB itd. za nie odpowiada chipset a nie samo CPU. Tak przynajmniej podczas premiery było to określane - iż to jest jedna z głównych różnic [oczywiście po za sama archi rdzenia] dzielących Core i Ryzen. Pamiętam nawet że niektórzy sugerowali iż jest to powrót do phenoma [pod pewnymi elementami rozwiązania rozłożenia zależności CPU-chipset.

          Wygląda na to że przyjdzie mi zajrzeć w specyfikacje i sprawdzić, jak to w rzeczywistości wygląda - bo jak to mówią SOC, SOC'owi nie równy :).

          Co do nowych funkcji, to raczej pozostanie tak jak wymieniłem, gdyż jeszcze w 2017 jak napominano o ZEN2 [czy jak kto woli serię 2x00], to jako główna różnice pomiędzy 3x0 a 4x0 wymieniano możliwość braku wsparcia dla nowszych technologi w tym nowsze XFR na płytach z serii 3x0 - podkreślam było to wymieniane jako możliwość, a nie konieczność. Czy tak będzie to będziemy wiedzieć po premierze, i najprawdopodobniej niedługo po premierze ktoś rozwiąże zagadkę [jeśli zablokują] czy blokada jest natury fizycznej czy systemowej. Bo może być tak że zablokują tylko po to by napędzić sprzedaż nowszych płyt.

          Skomentuj

          1. anglik666
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-03-08 14:58

            Krótka notka:

            The Zeppelin die currently the only die using the Zen processor. Ryzen 3/5/7 contains one Zeppelin die, Ryzen Threadripper contains two, and EPYC contains four. Here is what I have been able to piece together about the I/O capabilities of the chip:

            The Zeppelin die supports 32 PCIe lanes, in two groups of 16.

            It is not clear to what extent these groups can be subdivided. One group can be subdivided into at least 8/8. The ability to subdivide this group is disabled on Ryzen 3/5/7 unless the processor detects an X370 chip set.

            The second group can, I hypothesize, be divided into 4/2/2/2/2/1/1/1/1.

            In addition to supporting the PCI protocol, one of these groups of 16 (it's not clear which one) can support the Infinity Fabric protocol as well as PCI. (The Infinity Fabric protocol presumably looks like PCIe at a low level, but uses messages optimized for managing memory.) This support is disabled on processors other than the two socket EPYC models.

            The die also contains four USB controllers supporting speeds up to 10 Gbps. Since 10 Gbps is faster than the 8 Gpbs supported by a single PCIe lane, I hypothesize that each controllers is connected two PCIe links from the second group. These controllers are unconditionally enabled on Ryzen 3/5/7, meaning that the 8 PCIe links feeding them are not available for other purposes. They are disabled on Ryzen Threadripper and EPYC.

            The die also contains two SATA controllers. These each take one PCIe lane from the second group. These can be optionally enabled on Ryzen 3/5/7, and are disabled on Ryzen Threadripper and EPYC. If these are disabled, the two PCIe lanes which would feed them are available for other purposes.

            The die also support Azalia High Definition Audio

            Skomentuj

  6. Dudi4Fr
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2018-03-07 13:54

    Zapowiada się bardzo ciekawie! 2700X będzie bardzo interesujący o ile cena z tabelki bedzie się zgadzać. Ciekawe co AMD wyciągnie z 2800X, może w tej generacji bedzie sens dokładania troszkę pieniazkow do wyższego modelu.

    Skomentuj

    1. Himoto
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-03-07 14:12

      2800X najprawdopodobniej nie powstanie [sugeruję to po części slajd przedstawiający porównanie 2700X a 1800X], bo zabiłby sprzedaż 1900X, no i nie ma aktualnie sensu taka wersja [chyba że dla prawdziwych entuzjastów w bardzo małym nakładzie].
      Wyjdzie za to najprawdopodobniej, gdzieś koło 3Q/4Q nowa seria TR 2900X-2950X już na nowej litografii. Chodzą także pogłoski o nowej serii Epic [ale tu nawet nie zakłada się dat].

      Ogólnie wygląda na to że AMD szykuję [albo to tylko mrzonki fanboy'ów] replay z zeszłego roku - czyli cały rok premier w sektorze CPU.

      Pytanie tylko jak z GPU, bo tutaj coś cicho się zrobiło, zwłaszcza po ostatnim ich wyczynie.

      Skomentuj Historia edycji

      1. Dudi4Fr
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2018-03-07 15:26

        2800X mógł by podgonić 1900X co nie zmiana faktu że TR dalej ma 64 linij PCI-E i 4 kanałowy RAM wiec jego pozycja w segmencie HEDT nie bedzie zagrożona. Do tego 2900X też bedzie lepszy od swojego poprzednika więc wszystko się wyrówna.

        Skomentuj

        1. Himoto
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-03-07 21:25

          W sumie masz rację, a moje stwierdzenie że zabiłoby to sprzedaż 1900X było trochę bezsensowny :D.
          Zresztą jak widzimy, są to slajdy które nie wiadomo czy są prawdziwe czy nie.
          Jeśli są prawdziwe, to wedle tych slajdów 2800X raczej nie będzie, a przynajmniej one takiego CPU nie zakładają.

          Skomentuj

  7. sebmania
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-03-07 14:09

    Ciekawie zapowiada się Ryzen 5 2600X szkoda tylko że różnica w cenie miedzy 2600x a 2700x jest taka wielka

    Skomentuj

    1. Himoto
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2018-03-07 14:13

      Jest podobna do tej jaka była pomiędzy 1600X i 1700X.

      Skomentuj

  8. mbe13
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2018-03-07 14:28

    Od kiedy to 2200G i 2400G mają 8MB L3
    ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    Ja tu wyczuwam "Fejk"

    Skomentuj

    1. mat9v
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-03-07 16:10

      Popatrz też na daty NDA na slajdach, są z zeszłego roku.
      Napisy na niektórych slajdach mają różne czcionki, są źle wyśrodkowane - dla mnie to jak napisałeś - fejk.

      Skomentuj

  9. Rebelmind
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2018-03-07 15:05

    "(...) obsługi szybszych pamięci RAM.".

    Skoro obecnych Ryzenach można już pamieci puścić na 3500 MHz to czyżby na nowych płytach miałyby pójść jeszcze wyżej?? Oo

    Skomentuj

    1. mat9v
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-03-07 16:13

      A o prezentacji pamiątek na Ryzenie na 4000 zapomniałeś? - tak też można :) Wedle wyników ostatnich benchmarków które są bardziej wiarygodne, kontroler pamięci w nowych Ryśkach pracuje w stosunku 2:1 (pamięć do kontrolera) a nie 2.7:1 tak jak w obecnych procesorach Ryzen.

      Skomentuj

      1. Rebelmind
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2018-03-07 16:41

        Nie tyle zapomniałem co nawet nie wiedziałem (chociaż między wierszami czytam, że jakiś wałek z tym był) - podlinkuj coś proszę do nadrobienia zaległości?

        Skomentuj

  10. thoorin
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-03-07 16:27

    Wytłumaczy mi ktoś o co chodzi z kontrolerem pamięci użytym w procesorach i jak to się ma do możliwości wykorzystania RAMu o danym taktowaniu? Stara generacja ma kontroler DDR4-2666, czyli tak na chłopski rozum, taka maksymalna szybkość pamięci powinna być użyta z tym procesorem(?), dlaczego w takim razie płyty pod Ryzeny obslugują wyższe taktowania pamięci? Czy jedno nie ma kompletnie związku z drugim i możliwość użycia pamięci o danym taktowaniu definiuje tylko płyta główna?

    Skomentuj

  11. sambaverde
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-03-08 18:41

    Ryzen 7 2700X.... czyli podkręcony 1800X w podniesionej cenie. Zupełnie nieopłacalny zakup.

    Skomentuj

  12. Mecqb
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-03-10 11:41

    R5 2600 z Wrath Stealth? 1600 była ze Spire obawiam się, że Stealth może nie wystarczyć i trzeba będzie kupić dodatkowe chłodzenie...+

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!