• benchmark.pl
  • Gry
  • AMD TressFX: technologia zwiększy realizm wyświetlanych włosów w grach komputerowych
Gry

AMD TressFX: technologia zwiększy realizm wyświetlanych włosów w grach komputerowych

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2013-02-26

Technologia AMD TressFX pozwala dostosować zachowanie się włosów do siły grawitacji, ruchów głowy i siły wiejącego wiatru jak w grze Tomb Raider.

AMD TressFX technologia grafika

Wczoraj pisaliśmy o tajemniczej zapowiedzi technologii AMD TressFX, natomiast dzisiaj jest już wszystko jasne i wiemy co przygotował dla nas gigant z Sunnyvale.

Technologia TressFX ma za zadanie zwiększyć realizm wyświetlanych włosów, a więc jednych z najbardziej skomplikowanych obiektów w grafice trójwymiarowej. Fryzura bohatera tworzona jest przez tysiące długich elementów, z których każdy rzuca swój cień i wymaga zaawansowanych metod wygładzania krawędzi. Ponadto ich położenie musi być na bieżąco synchronizowane z ruchami postaci.

Koncern AMD, wspólnie z firmą Crystal Dynamics, postanowił opracować pierwszą na świecie technologię renderowania włosów w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie to bazuje na języku DirectCompute, który zajmuje się przetwarzaniem obliczeń przez procesor graficzny, wykorzystujący architekturę GCN (Graphics Core Next).

Dodatkowo producent zastosował tutaj techniki Order Independent Transparency (OIT) oraz Per-Pixel Linked-List (PPLL). W efekcie możliwe jest dostosowanie zachowania się włosów do siły grawitacji, ruchów głowy bohatera czy siły wiejącego wiatru.

AMD TressFX technologia grafika
Teraz już wiadomo jaka nowa technologia zostanie zastosowana w grze Tomb Raider

Pierwszą grą, która wykorzystywać będzie technologię TressFX, jest nadchodzący Tomb Raider. Poniżej możecie zobaczyć porównanie fryzury Lary Croft przed oraz po zastosowaniu nowej techniki renderowania włosów. Prawda, że widać różnicę?

Kliknij na obrazek, aby go powiększyć
AMD TressFX technologia włosy prezentacja porównanie
Kliknij na obrazek, aby go powiększyć

AMD TressFX technologia włosy prezentacja porównanie
Kliknij na obrazek, aby go powiększyć

AMD TressFX technologia włosy prezentacja porównanie
Po lewej standardowe włosy, a po prawej wykorzystujące technologięTressFX

Źródło: AMD

marketplace

Komentarze

76
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Jestem rozczarowany, miałem nadzieję że AMD wreszcie stworzy szampon dzięki któremu pozbędę się łupieżu.
    Zaloguj się
    66
  • avatar
    http://cdn.overclock.net/3/3d/350x700px-LL-3d925184_e70a931127.jpeg
    Zaloguj się
    48
  • avatar
    Szkoda że tylko włosy, if you know what i mean :D
    Zaloguj się
    22
  • avatar
    Jak zwykle AMD krok przed "zielonymi". Czekamy na 8xxx.
    Zaloguj się
    20
  • avatar
    No jest to jeden z elementów, które psuje realistyczność postaci
    miedzy innymi dlatego łyse postacie wyglądają lepiej w grach niż te z włosami, z tym może będzie krok do przodu do realistyczności.
  • avatar
    Technologia fajna (ciekawe, co z wydajnością), ale wybór gry co najmniej mało trafiony.

    Sami zobaczcie - Lara jest pokrwawiona i poobijana, tymczasem włosy ma piękne i lśniące. 'Trochę' psuje to klimat i odejmuje realizmu. Coś jak w starych filmach przygodowych, gdzie bohater spada do wody, pada ofiarą lawiny, na koniec tratuje go stado koni i wpada w huragan - a po wszystkim nadal ma idealną fryzurę i nieskazitelny 'strój roboczy'.
    Zaloguj się
  • avatar
    tylko że TressFX będzie dostępna tak samo dla kart AMD jak i dla kart NV, wymagane będzie tylko posiadanie DX11, jest update na stronie z konferencji. Pozdrawiam.
    Zaloguj się
  • avatar
    Może wyjdzie patch który wykorzysta tressFX do symulacji trawy w Crysis3 co by na pewno w znacznym stopniu odciążyło CPU
    Zaloguj się
  • avatar
    Hahaha i AMD zaczelo montowac swoje "Physx" XD
    Teraz placzcie Physx'owcy, bo takich fajowych wlosow se nie zopbaczycie
    Zaloguj się
  • avatar
    Wg. AMD ta technologia ma działać na niektórych kartach z serii HD7000, więc zapewne na tych mocniejszych modelach. Ciekawe tylko jak będzie z wydajnością.
  • avatar
    Aaa kiepsko ze tylko z serii 7000; taki chwyt marketingowy zeby akurat kupic radka z serii 7000; za same wlosy nie bedze wymienial karty ale jakis krok w technlogi jest a to juz cos.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ale to realistycznie wygląda.. Chociaż.. Gdzie jest łupież ?
  • avatar
    Pozwolę sobie ocenić moim nieprofesjonalnym okiem na TressFX

    1. Na obrazku widać pogodę ? deszcz a włosy dalej powiewają jakby były suche, no w sumie nie widać ze są mokre.

    2. Postać cała mocno brudna a włosy piękne lśniące.

    3. No dobra tu nic nie mogę powiedzieć o wiele wiele ładniej wygląda

    ale tak czy inaczej przymykając oko na parę błędów to super wyglądają te efekty włosów na każdym z tych obrazków, zobaczymy czy przełoży się to później na inne jakieś zwierzęta. potwory.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja powiem, że ta cała wojna na benchmarku jest świetnym obiektem na pracę licencjacką lub magisterską dla przyszłych socjologów. ;)
  • avatar
    Dobra gdzie ta aktualizacja newsa, że wystarczy karta z dx11? Już na innych serwisach jest. Nawet człowiek co brał udział przy tworzeniu tego napisał, że chodzi na jego 680GTX.
  • avatar
    Rozumiem że w twoim pojęciu, titan jest żałosną próbą ratowania wizerunku przez "zielonych"?;P
    Zaloguj się
  • avatar
    Komentarz był do Sopel86 i kolegów plusujących, edycja gdzieś wypadła.. Miło by było gdybyście obiektywni byli...
  • avatar
    Popracowaliby nad realniejszym wyglądem innych części ciała Lary...
    Usuneli jej silikony....:)
  • avatar
    Tak jak pisaliśmy wczoraj. Włosy nie będą już wyglądać jak przetłuszczone :-)
  • avatar
    Ohh Panowie, grałem....te włosy są obłędne, aż z wrażenia..zły mi się cisną na oczy, to chore! ale ona wygląda tak przepięknie, że nie idzie odejść od komputera!! gra Tomb Raider będzie obłędnych hitem, tak samo jak jej włosy!
    Gra ciekawa, ładna (!!!) i przyjemna, ale wymagania ma....na GTX670 i i7 2600k w cut scenkach jak jest pokazana Lara to fps spada do nawet 10ciu klatek obciążając przy tym karę w 100%! wszystko przez te cudowne włosy ^^ pewnie na kartach AMD będzie to zupełnie inaczej wyglądać (ta płynność animacji w cut scenkach), gdyż to jest ich technologia.
    Kapitalnie gra chodzi ładnie, czasami jest 25 klatek, ale na ogół powiedziałbym, że to okolice 45+ fps podczas rozgrywki, w cut scenkach jak już mówiłem...bywa różnie, czasem 20, czasem 15, a czasem jeszcze mniej (tylko w przypadku, gdy na ekranie jest sama lara z baardzo bliska - jej twarz), ale nawet 30fps nie jest jakieś szarpiące, zresztą to nie gra typu fps, że ciągle trzeba lecieć do przodu.
    Kapitalnie polecam grę, jest warta ogromnej uwagi!
  • avatar
    ściema fajna jak zrobione screeny żeby była widoczna mega różnica :D ten pierwszy z włosami to są prawie że kwadratowe i głowa również i gdzie tu ten dx 11 ? :) a na drugim to juz wszystko zajebiste po prostu kolejny nic nie znaczący chwyt marketingowy :D
  • avatar
    E tam. Ważniejszy jest wygląd włosów łonowych.
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Ktoś w ogóle zwraca uwagę na takie pierdoły w grach?
  • avatar
    troche fizyki i to wszystko.. z tego co pamietam to nvidia pokazywala dema "super wlosow" przy promocji kart serii 4xx... Wiec mam wrazenie ze zajebistosc tej technologii bedzie podobna.. nikt w grach nie bedzie chcial marnowac polowy mocy grafy na wlosy. Lepiej sie skupic na ciekawych elementach swiata na ktore ktokolwiek zwroci uwage.
    Zaloguj się
    -5
  • avatar
    treska buhahaha czyli rodzaj peruki
  • avatar
    Technologia technologia, a ile wydamy na grafike zeby ogladac falujace na wietrze wlosy?

    Zapewne bedzie to opcja przy pelnych efektach, czyli zeby komfortowo pograc wydamy z 1,5-2k. :/
  • avatar
    Hmm jakoś mega szału nie ma ale jest skok widzialny a to dobrze :) Tylko jeszcze czekam aż pojawi się lista kart które wspierają technologię i jak to wpływa na ilość FPS w grze. Aby nie było, że w standardzie mam 50 FPS a z TressFX mam 15 FPS i to na Radku 7990
    Zaloguj się
    -16
  • avatar
    Rewelacja lara wyglada duze bardziej sexi z ładnymi włosami :D

    Ps. szkoda ze nie mozna zaznaczyc 2 opcji w ankiecie :{
  • avatar
    Gtx,y też obsłużą włosy hehe
  • avatar
    włosy łonowe są ble...ale każdy lubi co innego;)
  • avatar
    Najładniejsze włosy widziałem w Two Wordls 2
  • avatar
    i akurat teraz Max jest łysy :/,z nową czupryną wyglądałby jak Elvis :D
  • avatar
    wydaje mi się że na chwiłe obecną jest to tylko i wyłącznie photoshop... :) chociaż pomysł na włosy fajny, aczkolwiek takie włoski jak oni prezentują na screenach lub takie gdzie ponosi nad wyobrażnia można zrobić po prostu bez użycia tress fx... prawdopodobnie to kolejny marketing amd.
  • avatar
    I Kane z afro!