Na topie

AMD porzuca nazwę CrossFire - od teraz będziecie korzystać z Multi GPU

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Karty graficzne

Kategoria: Komputery Podzespoły Karty graficzne Tematyka: AMD Radeon DirectX 12 Producenci: AMD

Zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany. Producent postanowił dostosować się do realiów rynku i zmienił podejście do owej funkcji.

  • AMD porzuca nazwę CrossFire - od teraz będziecie korzystać z Multi GPU
A A

AMD podąża za najnowszymi trendami i zmienia podejście do technologii łączenia kart graficznych. Co z tego wyszło i czy powinniśmy się czegoś obawiać?

Jeżeli śledzicie informacje o sterownikach graficznych, ostatnio mogliście poczuć lekkie zdziwienie – w najnowszej wersji pakietu AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.9.2 zabrakło wzmianki o technologii CrossFire (zamiast niej za to pojawiło się określenie Multi-GPU). Serwis PC World postanowił dopytać producenta skąd te zmiany.

Okazuje się, że AMD postanowiło porzucić nazwę CrossFire – zamiast niej będzie funkcjonować określenie Multi GPU (w skrócie mGPU). Zmiana ma wynikać z rozwoju interfejsów graficznych, bowiem określenie to odnosiło się do metody renderowania pod starszymi API. Obecnie coraz więcej tytułów korzysta z interfejsu DirectX 12, gdzie deweloperzy mają dużo lepsze możliwości wykorzystania potencjału kilku kart graficznych.

To jednak nie koniec zmian, bo producent postanowił ograniczyć wsparcie dla łączenia kilku akceleratorów. Standardowo przewidziano opcję połączenia tylko dwóch kart graficznych, natomiast konfiguracje potrójne i poczwórne będzie można wykorzystywać jedynie przy obliczeniach i profesjonalnych zastosowaniach. Decyzja wydaje się jak najbardziej uzasadniona, bowiem skalowanie bardziej rozbudowanych platform w grach często pozostawiało wiele do życzenia.

Źródło: PC World, Guru3D

Odsłon: 2785 Skomentuj newsa
Komentarze

21

Udostępnij
  1. mufasa
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2017-09-26 09:59

    i wuj z tym
    mój r9-270 zdechł tydzień po gwarze i mam teraz solo gpu :D
    wygrana w totka powinna mi pomóc :)

    Skomentuj

    1. LuckyNumber8
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2017-09-26 10:31

      Swoją drogą to mówiąc o totku przypomniała mi się zabawna sytuacja jaka miała miejsce w wakacje w moim mieście. Jeden alkoholik z sąsiedztwa prawidłowo wytypował szóstkę, ale gdy miał iść sprawdzić czy coś wygrał, to spotkał kolegę, który go nakłonił na wódkę i skończyło się na tym, że w końcu tych liczb nie sprawdził wcale. Gdyby sprawdził, to byłby bogatszy o 20 baniek i można powiedzieć, że miałby kasy na chlanie do końca życia i to jeszcze mógłby stawiać alkohol swoim wszystkim kolegom :). Z gościa się teraz każdy śmieje, ale tak to już jest, że nawet gdy taką łajzę spotyka szczęście, to taka osoba sama sobie życie utrudni. Życie pisze scenariusze jak w kabarecie i czasem aż trudno uwierzyć, że to wszystko jest zwykłym przypadkiem.

      Skomentuj Historia edycji

    2. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-10-04 10:16

      ankieta do kitu. jest wiele konfiguracji na intelach z multi gpu, gdzie jest równolegle użyta integra z APU oraz grafika dedykowana.

      Skomentuj

  2. anglik666
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-09-26 10:14

    'obecnie coraz więcej tytułów korzysta z interfejsu DirectX 12' - proszę o przykłady ;)

    Skomentuj

    1. Stasiek_Zabojca
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-09-26 10:25

      Np. Forza Motorsport 7... która jak na razie według producentów celowo używa tylko 1-2 rdzeni procesora, przez co gra zacina się na niemal dowolnej konfiguracji niezależnie od ustawień a GPU jest ledwie używane :P

      Skomentuj

    2. Paweł Maziarz
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2017-09-26 10:32

      Star Wars Battlefront, Rise of the Tomb Raider, Gears of War: Ultimate Edition, Tom Clancy's The Division, Hitman, Ashes of the Singularity, Quantum Break, Total War: Warhammer, Deus Ex: Mankind Divided, Forza Motorsport 6: Apex,
      Halo 5: Forge, Heroes & Generals, Forza Horizon 3, Gears of War 4, Battlefield 1, Civilization VI, Sniper Elite 4, Halo Wars 2 (niedługo też FIFA 18 i Forza Motorsport 7)

      Skomentuj

      1. Tomasz Słowik
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-09-27 10:38

        18 gier z czego do części "dorzucono" DX12 po drodze. Szału nie ma. W tym 7 gier z ramienia MS. Ten standard to niewypał. Trochę tak jak z "rokiem Windows Phone" powtarzanym jak mantra kilka lat temu przez fanów tej platformy.

        Skomentuj

  3. AlexBe
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-09-26 10:29

    No cóż , kilka osób pewnie będzie niepocieszonych , ale dla większości entuzjastów dwie grafiki to wystarczający komplikator życia ;-) .
    Czy DX12 nie miał sam z siebie korzystać z dostępnej mocy obliczeniowej wszystkich zamontowanych kart graficznych ?

    Skomentuj

    1. chotnik2
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-09-26 16:03

      Nie. Zalozeniem DX12 bylo to, ze sam z siebie robi mniej niz DX11. mGPU tworcy powinni sami zaimplementowac.

      Co ogolnie jest troche dziwnym ruchem ze strony MS biorac pod uwage obecna sytuacje na rynku gier - gdzie glownie chodzi o to zeby zrobic hype i szybko wydac, a nie dziergac miesiacami kod.

      Skomentuj

  4. LuckyNumber8
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2017-09-26 10:35

    Skalowanie u AMD było aż takie słabe na 3 czy 4 kartach? U Nv skalowanie jest tak dobre, że gość stworzył cały kanał na YT poświęcony pokazywaniu gier w 8K i 60fps, bo SLI z 4 kart sobie z tym radzi.

    Skomentuj

    1. supervisor
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-09-26 10:57

      Nie opłaca się optymalizować crossfire dla 3 i 4 kart graficznych bo jest to odsetek odsetka procenta użytkowników. Skupią się na crossfire x2 (dx11) i na wsparciu explicit mGPU (dx12, i niedługo vulkan)

      Skomentuj

    2. Finear
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-09-26 11:03

      mysle to nie tyle kwesita scalowania co odpalania czego kolwiek na 3-4 kartach

      u nvidi to kiepsko działa a crossfire zawsze było gorsze

      Skomentuj

      1. LuckyNumber8
        Oceń komentarz:

        -4    

        Opublikowano: 2017-09-26 11:06

        No nie wiem czy tak kiepsko działa to u Nv, bo gość odpala większość gier obsługujących SLI w 8K ze skalowaniem na poziomie blisko 100% na czterech kartach.

        https://www.youtube.com/watch?v=_uhlxAuMwZw

        Sprawdziłem wiele gier na jego kanale (jak też na paru innych podobnych kanałach) i wygląda mi na to, że 4x SLI sprawdza się dobrze

        Skomentuj Historia edycji

        1. Finear
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2017-09-26 11:52

          no spoko ale ja nie mówie o scalowaniu tylko o tym ile problemow wiaże sie taka konfiguracja

          wiele gier sie po prostu nie odpali albo bedzie wywalac błedy
          czesto żeby to naprawic trzeba sie mocno nameczyc np. sciagac stare wersje sterownikow eksperymetując ktore działaja a które nie

          Skomentuj

          1. LuckyNumber8
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2017-09-26 16:34

            Aaa o tego typu problemach piszesz. Pewnie masz rację i ci YT'berzy spędzili trochę czasu aby dobrać odpowiednie profile SLI, czy wersje sterowników. Widać jednak, że gdy już jednak SLI działa, to te 4 karty titanXP zapewniają właściwie 60fps przy 8K w większości gier, a to pokazuje, że potencjał w technologi łączenia 4 kart jest i trochę szkoda, że Nv jak i teraz AMD się z tego wycofuje. Wiadomo, że przeciętny kowalski nie kupiłby takich 4 kart, ale zawsze była by taka możliwość, aby posiadając monitor 8K zaserwować sobie 4x GPU i cieszyć się dość płynną grą przy takiej jakości.

            Skomentuj

          2. mathewitp
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-09-27 09:37

            Facet o czym Ty mówisz ? 4x Karta po 5k daje 20 k złotych tylko po to aby pograć w 8k ?

            Skomentuj

    3. supervisor
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-09-26 11:07

      SLI też zostało ograniczone do 2 kart.

      Skomentuj

      1. LuckyNumber8
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2017-09-26 11:13

        U Nv dało się to jednak obejść i są poradniki jak to zrobić. Goście mają 4x SLI z titanów XP z doskonałym skalowaniem.

        Skomentuj Historia edycji

    4. hexenisalive
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-09-26 17:04

      SLI I CF zależało od gry.
      A to 8k jest na SLI bo po prostu NV ma najmocarniejsze GPU z największa ilością VRAM.

      Skomentuj

  5. HardCorak
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2017-09-26 11:12

    nie wiem dlaczego ale ja zawsze myślałem że sli to połączenie 2 kart a crossfire 4 kart u obu producentów. powymyślają nazw określających to samo a później się ich ucz.

    Skomentuj

    1. baca130
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-09-26 14:04

      Mają swoje patenty i zastrzeżone nazwy, więc musza mieć własne

      Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!