Technologie i Firma

Polacy liderami blokowania reklam - czy spasują tak jak dzieje się to w USA?

opublikowano przez Karol Żebruń w dniu 2016-08-03

Internauci powoli poddają się w walce z reklamami na stronach. Tak jest w USA, w Polsce między innymi za sprawą Cloud Technologies tak może się stać.

Temat walki z blokowaniem reklam jest ważki nie tylko dla użytkowników wszelkiego typu systemów usuwających reklamy z treści wyświetlanych na stronach, ale również firm, które na wyświetlaniu tych reklam zarabiają.

Ci pierwsi boją się o przegraną w boju o świat bez reklam. Ci drudzy boją się, że brak możliwości blokowania reklam zniechęci internautów do odwiedzania ich stron, na rzecz innych witryn skaże ich biznes internetowy na porażkę.

Wiadomo, świat pełen reklam nie jest piękny, ale gdyby nie te reklamy do wielu treści internauci nie mieliby nigdy dostępu. Bo reklamy to dla wielu firm ważne źródło utrzymania, a perspektywa pobierania opłat zamiast reklam nie jest korzystna dla żadnej ze stron. Internauta, który woli mieć wszystko szybko i za darmo, prędzej przejdzie na inną witrynę, niż zapłaci.

Reklamy Times Square
Reklamy na Times Square to element popkultury, z Internetem już tak nie jest

Poza tym, lubimy mieć możliwość wyboru. Chcemy korzystać z więcej niż jednego źródła informacji w internecie. A płacić za dostęp do każdego, po to by przekonać się, że za każdym razem inna witryna spełnia nasze oczekiwania, raczej nikt nie chce.

Wydawcy treści internetowych zaczynają wygrywać

Wygląda na to, że w tej walce szala zwycięstwa zaczyna przechylać się w stronę firm. Za sprawą kilku czynników.

Po pierwsze techniki programistyczne pozwalają dziś bardzo skutecznie wykrywać mechanizmy blokujące reklamy, a potem uniemożliwiać dostęp do strony, gdy blokery reklam są aktywne.

Po drugie firmy, które oferują treści w internecie zrozumiały, że nie można uciekać się do najprostszej metody - całkowitego zakazu. Zamiast twardych nacisków na samodzielną deaktywację blokerów, na stronach pojawia się miękki wariant takiego zakazu - przycisk, który pomaga wyłączyć narzędzie do blokowania reklam.

Po trzecie, internauci są z natury leniwi, ale i rozsądni. Cenią swój czas i zamiast szukać lepszej strony są skłonni pogodzić się z reklamami. Szczególnie gdy zrozumieją, że znalezienie witryn z treściami na wysokim poziomie, które są bez reklam, lub takich, w których prosto zablokować reklamy, jest dziś praktycznie niemożliwe.

Po czwarte, pojawiają się sposoby deaktywacji blokowania reklam, a zarazem dostarczania ich w postaci dopasowanej do oczekiwań internauty. Jednym z takich rozwiązań jest UnBlock nad którym pracuje polska firma CloudTechnologies

Badania w USA to potwierdzają - z blokowaniem reklam da się walczyć

Badania przeprowadzone przez Związek Pracodawców Branży Internetowej (IAB) w USA wskazują, że wśród byłych użytkowników blokerów reklam prawie 1/3 zrezygnowała z blokowania reklam ze względu na skuteczność skryptów przeciwdziałających narzędziom blokującym reklamy na stronach internetowych.

Znacznie mniej niż 20% przekonało się do reklam bez perswazji ze strony dostawców treści internetowych. Niecałe 10% z kolei przestało korzystać z mechanizmów blokujących przez przypadek.

Podsumowując - prawie trzy czwarte użytkowników stacjonarnego  Internetu w USA nie blokuje reklam. Mniej więcej jedna czwarta z tej grupy to osoby, które zrezygnowały z blokowania reklam. Nieco mniej osób rozważa blokowanie reklam, ale nie stosuje jeszcze tej techniki.

Ci, którzy blokują są znacznie mniej tolerancyjni wobec reklam. Dlatego jeśli chce się ich przekonać by jednak nie korzystali z blokowania, należy udostępnić reklamy w sposób, który nie naruszy wygody przeglądania strony. Nie wolno blokować całej treści na stronie, trzeba dać możliwość wyboru.

Branża mobilna to kompletnie inna historia. Jej inna natura i inny sposób dostarczania treści (mowa tu o mobilnych wersjach stron) i trudniejsze uruchomienie narzędzi blokujących reklamy sprawia, że unikanie reklam jest zjawiskiem dużo rzadszym. Tylko 15% respondentów przyznało się do blokowania reklam. Ci, którzy to robią jako podstawowy argument wymieniają znaczne spowolnienie przeglądania sieci przez reklamy na stronach.

A jak wygląda blokowanie reklam w Polsce i jak z nim się walczy

Według badań Cloud Technologies, polskiej firmy, która pracuje na technologią UnBlock, która pogodzi oczekiwania internautów z oczekiwaniami wydawców treści internetowych, Polacy to liderzy blokowania reklam online na świecie.

Aż 60% internautów w wieku 18-24 lata blokuje reklamy. Pokolenie 25-34 latków jest mniej skore do blokowania, ale nadal połowa nie chce reklam w komputerze czy smartfonie. Im starszy użytkownik tym rzadziej blokuje reklamy. Można to połączyć z mniejsza świadomością technik blokowania reklam wśród starszych użytkowników. Średnio jest to 38% wszystkich internautów czyli 7 milionów osób.

Polski internauta blokowanie reklam

UnBlock jest rozwiązaniem, które łączy już znane systemy reklam kontekstowych, ze wspomnianą możliwością deaktywacji reklam i silnym narzędziem do detekcji blokerów reklam i omijania ich działania.

Docelowo UnBlock ma zadowolić internautę , który uważa, że sieć jest przeładowana reklamami spowalniającymi działanie stron, a także wydawców internetowych, którzy będą mogli osiągnąć spodziewane zyski z udostępniania reklam swoich witrynach.

Rozwiązanie Cloud Technologies jest już wstępnie chronione przez polski UP, a w przyszłości ochrona ma zostać rozszerzona na cały region Unii Europejskiej oraz Stany Zjednoczone.

Źródło: IAB, Cloud Technologies 

marketplace

Komentarze

74
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    To wszystko wina TVN i Polsatu, że tak nienawidzimy reklamy człowiek powoli ma dość oglądania telewizji bo co 30-45min filmu blok reklamowy po 20-30 min. Więc idzie sobie do internetu a tam BOOM reklama etopiryny którą widział przeszło 100 razy nowy passat kia i cholera wie jakie jeszcze gówno. I co robi statystyczny Polak? Nie klika w reklame oj nie tylko szuka krzyżyka do zamknięcia okna jeden, drugi, trzec(a te skur@#$%y są coraz mniejsze)i. Aż nareście możemy się cieszyć treścią strony, a co bystrzejsi założą adblocka.
    Zaloguj się
    38
  • avatar
    Polska liderami blokowania reklam?

    , wszystko PRZEZ ZACHŁANNOŚĆ POLSKICH STRON WWW.

    stosowania agresywnych reklam, macie pecha adblock 24/7 włączony

    Zaloguj się
    36
  • avatar
    Blokujemy w Polsce reklamy to nas nie stać na to, co jest w tych reklamach.
    Zaloguj się
    30
  • avatar
    "Po pierwsze techniki programistyczne pozwalają dziś bardzo skutecznie wykrywać mechanizmy blokujące reklamy"

    Odpowiednio skonfigurowany "NoScript" i nic nie wykrywa :P

    Zresztą jak bym chciał oglądać reklamy to nie oddawał bym telewizora dobre 6 lat temu.

    Zaloguj się
    14
  • avatar
    gdyby nie nachalność i waga ( bo strony się strasznie długo ładują ) tych reklam to nikt by ich nie blokował.
    pamiętamy jak reklamy były normalne i nikt ich nie blokował, bo nie było potrzeby.
    Zaloguj się
    13
  • avatar
    Rozwiązanie jest proste jak struna - dawajcie reklamy nienachalne (małe - zarówno w cm i kb, statyczne, związane z treścią witryny, nie śledzące każdego kliknięcia na innych stronach) to nikt nie będzie ich blokował.

    Jeśli traktuje swoich użytkowników jak dojne krowy, z których jeszcze odcinacie kawałki mięsa na kotlety, to się nie dziwcie że blokują.


    A takie artykuły to tylko wam wstyd przynoszą. Na portalu technologicznym każdy użytkownik dobrze wie, że wcale nie chodzi o kasę z reklam dla Was, tylko o cały "back end" e-marketingu (profilowanie, tracking, itd). Nie piszcie więc artów "dla idiotów" o tym jak to dziennikarz nie ma co do garnka włożyć, bo ludzie używają Adblocka.
    Zaloguj się
    10
  • avatar
    Na dodanie do białej listy trzeba sobie zasłużyć. Strona z agresywnymi reklamami i/lub słabymi materiałami zawsze będzie na czarnej liście.
  • avatar
    Reklamy mogą być ale tylko w jednym miejscu, a nie że na cały ekran wyskoczy jakiś szajs i jeszcze w tle reklama reklamy z dźwiękiem bo można oszaleć!!!
    Zaloguj się
  • avatar
    Polacy coraz częściej sięgają po produkty prozdrowotne - czy spasują tak jak dzieje się to w USA i przejdą na żywienie fast food?
    Tak się poczułem jak przeczytałem artykuł.

    Nawiasem mówiąc reklamy swoją drogą, ale jest jeszcze masa zbędnych śmieci, które niekoniecznie poprawiają responsywność i przejrzystość strony - np. mój benchmark (kończy się wpis i mamy komentarze - nic więcej - bez sklepiku, bez natrętnych wpisów z których treścią mogłem się nie zapoznać, czy socjal-mediowego balastu)
    https://s32.postimg.org/qhq19z0bp/Screenshot_04_08_2016_00_46_38.png
    Zaloguj się
  • avatar
    Drogi Redakcjo.
    Chciałem ostatnio napisać komentarz pod jakimkolwiek postem, ale napisaliście artykuł na temat, więc proszę bardzo: na chwilę obecną blokuje reklamy na waszej stronie korzystając z androida. Dlaczego? Bo jak od razu po wejściu na portal wyskakuje reklama na CAŁY 5.2" ekran, a klikniecie na x i tak powoduje wejscie na daną stronę i jak to samo powtarza się po wejciu na jakikolwiek temat, nie dajecie mi wyboru. Nie mówiąc, ze znalezienie tego x-sa też jest nielada wyczynem. Narazie nie mam tego efektu na PC, ale jeśli stanie się tak, zacznę blokować i tu.
    Zarabiacie na reklamach, to waszym obowiazkiem jest pilnowanie zeby nie byly inwazyjne.
    Pozdrawiam.
    Zaloguj się
  • avatar
    A są jeszcze ludzie którzy twierdzą "płace za internet i nikt dodatkowo na mnie zarabiać nie będzie wiec blokuje"
    Zaloguj się
  • avatar
    Wbijam na bencza, a tu na pół strony wylatuje coś po rumuńsku, produkt, który pierwszy raz widzę na oczy.

    Czemu jak chodzę po sklepach internetowych z audio sprzętem czy sportowymi bajerami, to później jakoś przeglądarka potrafi dobrać mi reklamy na które rzucę okiem..
    Zaloguj się
  • avatar
    O, kolejny artykuł sponsorowany przez UnBlock. No, ale skoro użytkownicy blokują reklamy, to z czegoś się trzeba utrzymywać ;)
  • avatar
    ta firma która zamierza unieruchomić adblocka i inne tego typu rozwiązania chyba zaczęła kampanie informacyjno-uświadamiającą mającą piętnować użyszkodników korzystających z blokerów reklam
    co rusz pojawiają się gdzieś podobne chyba sponsorowane teksty piętnujące takie rozwiązania tak jakby to było coś strasznego, jeszcze pełne manipulacji i kłamstw bo niby jak 20%+10% daje 3/4
    nie będę zdziwiony gdy za jakiś czas ten cykl zmieni się w podobny sposób jak teksty o piratach - gwałty, kradzieże aut i inne kretyńskie porównania
    do tych ludzi najwyraźniej nie dociera że używanie blokad jest KONSEKWENCJĄ upierdliwych reklam,
    tak jak wcześniej napisałem, reklama może być, nawet spora ale zrobiona w nie inwazyjny sposób gdyż wtedy ma wręcz przeciwny skutek, specjalnie nie kupię produktu którego reklama mnie znerwiła, to co dla wszystkich jest oczywiste to dla tych pacanów jest nie pojęte
    z takim podejściem doprowadzą do wojny w necie i blokowania już nie tylko reklam ale całych serwisów, przecież można zgłaszać że strona zawiera niebezpieczne treści by była zablokowana przez antyvira :P
  • avatar
    Proste - skala zjawiska blokowania reklam jest wprost proporcjonalna do ich nachalności.

    Kiedyś używałem jedynie flashblocka (do blokowania tych najgorszych reklam we flashu), będąc świadomym tego, że strony muszą utrzymywać się z czegoś. Ale to podejście skończyło się dawno temu.
  • avatar
    Jeszcze jesteście zdziwieni? Z żadnej reklamy dotychczas nie skorzystałem, wręcz przeciwnie, tylko mnie odpychały i wkurzały.
    Konsument sam przyjdzie, o ile dana firma i produkt będzie coś warty, reklamy nękają ludzi.

  • avatar
    Materiał promocyjmny jak w pysk strzelił. Kogo wy chcecie nabrać tym tekstem. Dostaliście kasę od tej firemki i nawet nie raczyliście dodać informacji tak jak to jest w prasie "Materiał promocyjny"
  • avatar
    No i tak drogi benchmarku ja blokuje wasze reklamy nie dla tego ze nie lubie ale dlatego ze upierd.... az do bolu.
    No chyba ze sie cos zmienilo od roku albo dwuch ;)
  • avatar
    Reklamy blokuje każdy kto potrafi to zrobić. Nie chodzi o wiek a umiejętności obsługi komputera i przeglądarki.
    Zaloguj się
  • avatar
    Gdyby nie strony, gdzie jest nasrane reklamami, tak że treść właściwa ciągnie się przez 3 ekrany, a dodatkowo strony gdzie pierwsze kliknięcie gdziekolwiek wyzwala nową kartę.. ojj nie.

    A jeszcze jak nagle zacznie coś gadać na tej karcie i wyskakuje alert żeby w ogóle móc zamknąć kartę... no poje**ne.

    Staram się nie blokować reklam na stronach, które odwiedzam regularnie, które mają sensowne reklamy, ale czasem się nie da.

    TV jest bez sensu, 50% programów, 50% reklam, pomijając lektorów i dubbing w filmach.. tragedia.
  • avatar
    Jeszcze jesteście zdziwieni? Z żadnej reklamy dotychczas nie skorzystałem, wręcz przeciwnie, tylko mnie odpychały i wkurzały.
    Konsument sam przyjdzie, o ile dana firma i produkt będzie coś warty, reklamy nękają ludzi.

  • avatar
    Jeszcze jesteście zdziwieni? Z żadnej reklamy dotychczas nie skorzystałem, wręcz przeciwnie, tylko mnie odpychały i wkurzały.
    Konsument sam przyjdzie, o ile dana firma i produkt będzie coś warty, reklamy nękają ludzi.

  • avatar
    Jestem terrorystą blokuje reklamy. Jako terrorysta dodam ze abonamentu także nie płacę bo możliwszy oglądania TV została mi zabrana dzięki pracy. Myślę ze wypada powiedzieć o mrocznej stronie reklam. Aż strach zacząć ale powiem to reklamy i zamulenie jakie powodują w leciwych komputerkach polaków skutkuje znacznie większym obciążeniem procesora i poborem prądu. Reklamy są dla nas kosztem kradną nam czyste pieniądze i czas, zamulają nasz biedny wolny niestabilny internet.
  • avatar
    Prośba do redakcji by ładnie czerwonym stemplem [grafika] oznaczać artykuły sponsorowane :) Bo czasem są w tych artykułach takie zwroty że mało zorientowani w temacie wezmą je za rzeczywistość :) Jak np. w tym artykule że ludki kochane w USA [królik? :D] sami tak chętnie odblokowują strony internetowe :) co jest lekko rzecz ujmując rozmijaniem się z prawdą, po pierwsze już niedługo w USA blokowanie reklam będzie zabronione, po drugie blokery przestają działać bo używa się inwazyjnego skryptu [przez który także można się włamać do komputera użytkownika]. Ostatnia sprawa że statystyki w USA chyba zawsze należały do tych naginających czasoprzestrzeń i rzeczywistość. Niby wszyscy kochają Obamę w USA a jakimś cudem partia opozycyjna jest na takiej fali że pierwszy raz od dawien dawna maja szanse mieć swojego prezydenta u władzy :) to wierzyć statystyce czy raczej faktom? xD
  • avatar
    Bo w Polsce Janusze od reklam nie mają umiaru, na większości stron. I blokuje jak leci. Z wyjątkiem tego portalu, bo tu jakoś ich ilość mi nie przeszkadza, nie denerwuje nie utrudnia korzystania.
  • avatar
    Ogólnie to jestem przeciwnikiem blokowania reklam, jak serwis można normalnie przeglądać to stronę dopisuję do wyjątków, ale często niestety ale później tego żałuję, dlaczego poniżej dwa przykłady:
    - Jak serwis ma reklamę na całą stronę jako tło strony(to jescze bym przebolał) i przypadkowe kliknięcie w tło odpala inną zakładkę z reklamą to nie dziwcie się że blokuje reklamy. Niejednokrotnie miałem tak że w innym oknie mam komunikator aby przejść na przeglądarkę klikam w tło strony a tu zonk, zakładka z reklamą. Pomimo iż serwis lubię i reklamy poza tą jedną nie są uciążliwe to z powrotem włączyłem adblocka na ów stronie.
    - YouTube też se u mnie faila strzeliło, w zdjęciu reklamy bodajże obrazek jelita się wyświetlał, raz, drugi... przeżyłem ale sory nie będę się gapił ciągle na tak obrzydliwe zdjęcie, nie każdy człowiek potrafi w swoje wnętrzości paczeć - adblock znowu włączony
  • avatar
    Korzystanie z internetu bez blokowania reklam przypomina spacerowanie po kolana w śmierdzącym szlamie. Drogi Autorze, podobają się Tobie polskie miasta zasyfione reklamami pod korek? Albo kilogramy ulotek w skrzynce pocztowej? Przekonaj ludzi, że ogromna reklama podpasek kilka metrów od okien ich mieszkania jest czymś dobrym.
  • avatar
    Niech ktoś policzy ile jest reklam na np bbc.com a potem na wp.pl czy onet.pl. Kiedyś zmierzyłem ile prądu pobiera mój komputer. Z adblockiem 28 W bez 37W. Reklamy na portalach dla doba naszej planety powinny być całkowicie zakazane.
  • avatar
    Po prostu hamburgery są tak durne, że jak nie ma wielkiego przycisku BLOKUJ to nie ogarną
  • avatar
    Dojdzie do tego, że skrypty będą skutecznie blokowane przez mechanizmy przeglądarek.
  • avatar
    Gdyby nie Adblock to korzystanie z Internetu byłoby bardzo nieprzyjemnym doświadczeniem. Reklamy mnie wkurzają, szczególnie gdy przeglądam Internet przez komórkę. Nic dziwnego, że są potrzebne ośmiordzeniowe procesory w telefonach, skoro na jednej stronie otwiera się KILKA animowanych okienek z reklamami.
    Reklamy to zło !
  • avatar
    BTW, reklamy na benchmark.pl mam w Adblocku odblokowane. ALE mam Noscript i nie pozwalam na uruchamianie skryptów z googlesyndication.com , google-analytics.com , googletagmanager.com i smartadserver.com .
    przerażajace jest to, ile skryptów z obcych stron chce się uruchamiać na zwykłej stronie (nie mówię tu akurat o benchmark.pl ). Masakra. Jedna strona a chodzą skrypty z piętnastu innych. Plus google i twarzoksiążka...
  • avatar
    Nie.
  • avatar
    Gdzie te witryny z treściami na wysokim poziomie o których mowa w artykule a które są obładowane reklamami? Może autor poda jakieś przykłady?

  • avatar
    Bo w Polsce Janusze od reklam nie mają umiaru, na większości stron. I blokuje jak leci. Z wyjątkiem tego portalu, bo tu jakoś ich ilość mi nie przeszkadza, nie denerwuje nie utrudnia korzystania.
  • avatar


    Znowu BMK zrobiło mi psikusa :) i dało odp nie tam gdzie powinna być :}
  • avatar
    Na wp.pl i podobnych są same reklamy,aż czasem przeglądarka sie przywiesza.A treści są pisane prowokująco żeby nabiċ maks ilość kliknięć.