Komputery

Co to jest DLSS?

opublikowano przez Marcin Jaskólski w dniu 2019-04-09

DLSS, czyli Deep Learning Super Sampling to technologia dostępna na kartach graficznych NVIDIA GeForce RTX, która ma na celu przyśpieszenie działania gier, kosztem małego spadku jakości obrazu.

DLSS było jedną (obok ray-tracingu) z "ekskluzywnych" technologii dostępnych wyłącznie na kartach NVIDIA GeForce RTX (architektura Turing). Przypomnijmy, że ray-tracing w czasie rzeczywistym wykorzystuje rdzenie RT, natomiast DLSS rdzenie Tensor, odpowiedzialne za uczenie maszynowe.

O ile kwietniowy update sterowników NVIDII ma udostępnić ray-tracing również użytkownikom kart GTX (do GTX 1060), to DLLS pozostanie funkcją kart RTX - jak widać rdzeni Tensor nie da się tak łatwo zastąpić jak RT. Więcej na temat architektury NVIDIA Turing znajdziecie w publikacji na naszych łamach.

Czy DLSS przyśpiesza działanie gier?

Tak, właśnie po to powstała ta technologia. Geneza jej powstania prawdopodobnie leży o obok ray-tracingu, który miał duży wpływ na szybkość działania gier. Nawet najwydajniejsze modele GeForce RTX mogły nie pozwolić na płynną rozgrywkę w rozdzielczości 4K z włączonym ray-tracingiem. Często dopiero równoczesne wykorzystanie DLSS to umożliwia.

Jakiego wzrostu wydajności można się spodziewać?

Wszystko zależy od danej gry i rozdzielczości. Poniżej możecie zobaczyć wpływ technologii DLSS na wydajność w Metro: Exodus:

Metro: Exodus - 3840 x 2160, ultra, Hairworks, Adv. PhysX
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti FE

Bez ray-tracingu 61
50
RT wysoki + DLSS 54
46
Ray-tracing wysoki 37
31
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Czy DLSS poprawia jakość obrazu?

Nie, chyba, że porównamy jej działania z temporalnym wygładzaniem krawędzi (TAA) - w niektórych przypadkach DLSS działa znacznie lepiej.

Czy DLSS to po prostu upscaling?

Upscaling to tylko jedna z technik z których korzysta DLSS. Jeśli już chcemy to nazwać upscalingiem - bo gra faktycznie renderowana jest w niższej rozdzielczości - to jest to najbardziej zaawansowany upscaling na rynku, do którego działania wykorzystuje się nie tylko rdzenie Tensor i superkomputery NVIDII.

Z jakich technik korzysta DLSS?

Uczenie maszynowe, upscaling, generowanie brakujących pikseli i wygładzanie krawędzi.

Które gry obsługują technologię DLSS?

Na razie jest ich niewiele, ale ich liczba sukcesywnie rośnie. Tymczasem można wymienić Battlefield V, Shadow Of The Tomb Raider, Final Fantasy XV, Metro: Exodus, czy Anthem.

Źródło: informacja własna

marketplace

Komentarze

30
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Do działania DLSS wykorzystujemy Tensory, za które zapłaciliśmy dodatkową kasę oraz superkomputery Nvidii, które przeliczą niezliczone ilości scen w grze.

    To samo da się uzyskać za pomocą zwykłego skalera i wbudowanego TAA, czy obojętnie jakiego innego AA.

    Co z DLSS? Zerowe informacje na ten temat, ale nie martwcie się napiszę to za was. DLSS jest zablokowany, jeżeli twoja karta jest w stanie zrobić ~60fps w danej grze. Na przykład nie możesz odpalić DLSS w 1080p na 2080 żeby uzyskać 144fps (przykład) bo ten upscaling będzie odbierał fpsy, a nie dodawał. Czas na wygenerowanie klatki będzie mniejszy bez niż z DLSS w takich warunkach.
    Dodatkowo - Wszyscy widzą dokładnie jak DLSS wpływa na jakość obrazu oraz jest mnóstwo porównań do zwykłego upscalingu. Mało kto natomiast testuje DLSS w mniejszej rozdziałce niż 4k. Dlaczego? Ja wam powiem. RTX 2060 nie nadaje się do 4k, ale ma tensory. Możecie to wykorzystać w 1080p. Problem jest tylko taki, że w 1080p DLSS ma 4x mniej pikseli, z których można próbkować, a to oznacza jeszcze bardziej rozmazany obraz i stratę detali tekstur niż w 4k, czy nawet 1440p.
    Więc tak. Uważam, że DLSS to jest największy badziew jaki Nvidia w życiu wypuściła na świat. Konieczność posiadania jakichś wyimaginowanych Tensorów na karcie i superkomputer, który będzie to przeliczać. Ogromne koszta, brak jakichkolwiek oznak poprawy obrazu w porównaniu ze zwykłym upscalingiem i kompletnie idiotyczne blokowanie tej technologii jeżeli nie spełnisz bardzo wąskich kryteriów wydajnościowych.
    Zaloguj się
    30
  • avatar
    Po przeczytaniu artykułu nadal nie wiem jak działa DLSS
    Zaloguj się
    23
  • avatar
    Jak to co? To przecież skrót od "Doesn't Look So Sharp" ;-).
  • avatar
    Co to jest DLSS? W skrócie: kolejna badziewna technologia, którą Nvidia desperacko próbuje ratować gównianą wydajność RTXów po włączeniu RT. :E
  • avatar
    Hmm, czyli kupuję drogą kartę po to, żeby zjeżdżać z grafiką w dół na poczet większej ilości klatek, sztucznie renderowanych przez rdzenie?

    Ja to rozumiem tak: dajemy dobrą kartę, ale albo gracie w ultra na mniejszych fps, albo gracie ze słabszą grafiką na więcej fps...

    No to po co taka karta tyle kosztuje, jak nie potrafi rozwinąć skrzydeł? Pewnie i to samo da się zrobić na gtx...DX12 też nie dało się zrobić na Win7, bo 'architektura na to nie pozwala'...Raytracing to samo...a jednak ;)
  • avatar
    Ponieważ 2080 Ti to wciąż nie jest karta do 4K to Nvidia zaimplementowała DLSS żeby podciągnąć wydajność. A że to oznacza renderowanie w niższej rozdzielczości (czyli nie jest prawdziwym 4K) i rozmycie obrazu to "szczegół".
  • avatar
    dlss - bubel, rozmyte nieostre badziewie.
  • avatar
    DLSS jest średniej jakości technologią UPSCALINGU. Dziekuje dobranoc

    Czy DLSS przyśpiesza działanie gier?

    Nie, nie opowiadajcie bajek.


    Czy DLSS poprawia jakość obrazu?

    Nie, wręcz przeciwnie obniża ją w dość znaczy sposób w porównaniu z innymi technologiami UPSCALINGU.
    Zaloguj się
  • avatar
    A jak po raz pierwszy udało mi się przeczytać o DLSS to był zachwyt... ale nie mogło być aż tak pięknie.

    Jako, że to AI się uczy to pewnie efekt zależy od czasu poświęconego na to uczenie. Nie wiem ile to zajmuje ale jak widać za długo by było powszechne.

    Nadal moja wiara jest w kierunku zmarnowanej technologii i jej potencjału.

    Pewnie się mylę ale żeby to naprawdę sprawdzić trzeba by testu z naprawdę gotową AI do pracy.
  • avatar
    Pan Marcin to szef marketingu - intel i nvidia wsypują kasę a on pisze artykuł :)
  • avatar
    "O ile kwietniowy update sterowników NVIDII ma udostępnić ray-tracing również użytkownikom kart GTX (do GTX 1060), to DLLS pozostanie funkcją kart RTX - jak widać rdzeni Tensor nie da się tak łatwo zastąpić jak RT."
    – zobaczycie jak łatwo da się zastąpić rdzenie RT jak tylko wyjdą te sterowniki i pojawią się pierwsze testy ;)
  • avatar
    Najlepsze jest to że krytykują to osoby który na oczy nie widziały RTX albo DLSS w akcji :) poczytać pooglądać obrazki i tyle w temacie :)

    Zaloguj się
    -9