• benchmark.pl
  • RTV
  • Intel, Replay i Sky zapowiadają przełom w telewizyjnych transmisjach sportowych
RTV

Intel, Replay i Sky zapowiadają przełom w telewizyjnych transmisjach sportowych

przeczytasz w 1 min.

Technologia FreeD pozwoli widzom oglądać mecze z perspektywy, która do tej pory była nieosiągalna.

FreeD

Trzy firmy połączyły siły, aby – jak same mówią – „wprowadzić przełom w telewizyjnych transmisjach sportowych”. Te firmy to Intel, Replay Technologies oraz Sky. Rzeczonym przełomem natomiast ma być technologia FreeD.

Zaprojektowana przez inżynierów Replay technologia FreeD pozwala na przesyłanie obrazu 360° do telewizji Sky, której producenci mogą go dowolnie obracać, aby pokazywać swoim widzom akcję pod każdym możliwym kątem. Żeby było to możliwe wokół stadionu zainstalowane muszą być 32 kamery o rozdzielczości 5K, które w ciągu sekundy rejestrują obraz zajmujący około 1 TB. Wszystkie te strumienie wideo przesyłane są do serwerów Intela wyposażonych w procesory Xeon E5 oraz Core i7 – generują one następnie jeden wirtualny obraz modyfikowalny dla producentów telewizyjnych.

Jaka realna korzyść płynie z wdrożenia tego systemu? Miłośnicy piłki nożnej nie będą musieli zastanawiać się czy był spalony albo czy zawodnik zgodnie z przepisami przejął piłkę, czy też faktycznie doszło do faulu. „Jako twórcy FreeD jesteśmy bardzo dumni ze współpracy z Intelem i Sky oraz z tego, że zapewniamy fanom piłki nożnej w Europie rewolucyjny, trójwymiarowy format telewizyjny” – mówi Jonathan Levene, wiceprezes Replay Technologies. Wiceprezes Sky Deutschland, Burkhard Webber dodaje: „Widzowie telewizji Sky skorzystają z wyjątkowych doświadczeń telewizyjnej rozrywki - mogą oglądać mecze z perspektywy, która do tej pory była nieosiągalna. Dzięki technologii FreeD transmisje sportowe wkraczają na wyższy poziom”.

„Jeszcze kilka lat temu zapewnienie mocy obliczeniowej potrzebnej do obsługi technologii takiej jak FreeD byłoby zwyczajnie zbyt drogie. Obecnie, dzięki postępowi technologicznemu oraz doskonałemu procesowi produkcji Intela, innowacyjne rozwiązania stają się coraz bardziej powszechne i dostępne dla szerokiego grona odbiorców. Dzięki prawu Moore’a Intel, Replay i Sky zmieniają reguły gry” – komentuje Bernadette Andrietti, dyrektor marketingu w regionie EMEA w Intelu.

Pilotażowa usługa została na razie udostępniona Sky w Niemczech i Austrii. A wygląda to mniej więcej tak:

Źródło: Intel

Komentarze

23
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kenjiro
    5
    Wow! Nic dodać, nic ująć.
    • avatar
      AndreoKomp
      3
      Fajna technologia, ale osobiście wolałbym, żeby najpierw były normalne transmisje zawsze w 60 klatkach i z mniej skompresowanym obrazem Full HD (bitrate powyżej 100Mbps). Potem można myśleć o transmisji 360 stopni.
      • avatar
        gukeskl
        2
        "Intel to synonim rozsądnych kosztów " hahahaha
        • avatar
          Jozio
          1
          1 kamera wykonuje jedną sekundę w 32gb w 5k, według mnie nie jest to jakoś mega dużo bez kompresji. Fajna technologia znana już od dawna ( przy tworzeniu filmów podczas green screenu ), na boisku o tyle fajnie że jest coś( serwer ) co to łączy w całość z automatu.
          Podejrzewam że będą nagrywane 3-4 minuty ( 8 tb na jedną kamerę ) tak aby sprawdzić jakieś zagrania, a potem jak już technologia i rozwój dysków pozwolą to na pewno pójdzie to w większą skalę :) Na razie musieli by stworzyć małą serwerownie pod stadionem :D
          • avatar
            loctor
            -1
            "Jaka realna korzyść płynie z wdrożenia tego systemu?"
            Ano taka, że koszta transmisji poszybują w kosmos. Mniej stacji będzie stać na wykupienie praw a te które będą mogły sobie na to pozwolić zakodują i zażądają ekstra opłat bo abonament tego nie pokryje. Do tego pewnie bilety na mecze też podrożeją bo 32 kamery 5k wraz z montażem swoje kosztują.
            Może niepotrzebnie kraczę ale tego nikt za darmo nie zrobi i nie udostępni.
            • avatar
              PL_SBX
              -1
              No ciekawe... 1TB(na sekundę obrazu) * 90(teoretyczny czas gry) * 60(sekundy) = 5400TB = 5,529,600GB
              Dla porównania przeciętny dysk twardy w nowych komputerach to 1 lub 2 TB czyli 1024 i 2048GB.

              No dobra po przetworzeniu spadnie to do hm... maksymalnie 4000TB. Wciąż dużo.

              Jak oni to zapisują? Wiem że to suche dane, ale mimo wszystko raczej lekkie takie zapisy nie są. Oby technologia kompresowania plików i nośników pamięci ruszyła do przodu dzięki temu. SSD mogłoby spaść do niższych cen. (128GB za 200zł? Nie dzięki)
              • avatar
                suntzu
                -2
                Nie chce się czepiać... Ale to chyba zbyt duże koszta...
                1TB/s zbuforować 3min-> 180TB
                Pytanie czy HDD... jaki RAID to uciągnie...

                Dwa obraz jest strasznie nieostry w stosunku do tego co dziś mamy w TV.
                • avatar
                  kokosnh
                  0
                  Samo obracanie jednej klatki to za mało, przydała by się możliwość odtwarzania w spowolnionym tępię z możliwością obrotu ( wtedy widać by wyło wszystko dokładnie )
                  Żeby to zrobić stacje potrzebowały by niezłych maszynek już u siebie.
                  • avatar
                    adivxv5
                    0
                    bardzo ciekawe.