Na topie

Ładowanie aut podczas jazdy - tak widzą to Qualcomm i Vedecom

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki Motoryzacja Tematyka: Motoryzacja Samochody elektryczne

Stacje ładowania – a po co to komu? Akumulator będzie się ładował, gdy samochód będzie jechał lub stał na parkingu.

  • Ładowanie aut podczas jazdy - tak widzą to Qualcomm i Vedecom
A A

Niedawno pisaliśmy o pomyśle Holendrów na drogi, które same się naprawiają, a przy okazji doładowują akumulatory w elektrycznych pojazdach. Wizja dość futurystyczna, ale być może częściowo uda się ją wprowadzić w życie już niedługo. Bardzo podobną technologię (tyle że bez autonapraw) opracował (i przetestował już nawet) Qualcomm.

Qualcomm zdaje się już nie wierzyć, że kiedykolwiek – a przynajmniej w niedalekiej przyszłości – faktycznie pojawią się jakieś niesamowite akumulatory. W swojej nowej koncepcji postanowił więc działać przede wszystkim na tym, co ma. Opracował technologię dynamicznego ładowania pojazdów elektrycznych (DEVC), w której jezdnia pokryta jest pasem ładującym, przekazującym energię bezprzewodowo samochodowi, który znajduje się nad nim.

Pierwszy test odbył się na 100-metrowym odcinku ustawionym niedaleko Paryża i akumulatory przewożone przez samochody Renault Kangoo faktycznie były ładowane. Zebrano też cenne dane, które zostaną przekazane firmie Vedecom, która „oceni działanie, bezpieczeństwo i efektywność” tej technologii. Jeśli wszystko pójdzie dobrze – w połączeniu z ładowaniem na parkingu i technologią jazdy autonomicznej – uzyskamy coś takiego:

Co o tym myślicie?

Źródło: Engadget. Foto: Qualcomm

Odsłon: 2733 Skomentuj newsa
Komentarze

9

Udostępnij
  1. Q'bot
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2017-05-19 12:01

    Szybki sposób na unicestwienie kierowców - prawie jak praca przy transformatorze ;>

    Skomentuj

    1. krecik88
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2017-05-19 12:26

      Powierzchnia dachu samochodu przy powiedzmy do 3m^2, idealne nasłonecznienie 1300W / m^2 = 3900W, sprawność rzędu 20% (na ta chwile to i tak bardzo dobry wynik) -> 780W, do tego trzeba doliczyć straty ze względu na nieoptymalny kąt paneli, jakby się udało uzyskać 500W byłby sukces, i to w okolicach południa. A że dużo dni bywa pochmurnych, deszczowych, plus nasłonecznienie też spada, średnio może by uzyskało się 100W energii. Gdzie silnik by tak w miarę jakoś smigał po mieście można założyc 60kM = 45kW. Uzysk niewielki, może naładowałoby 2% akumulatora w dużych porywach.

      Może nie tyle co maty, co ładowanie na parkingu. Tylko tutaj powstaje drugi problem. 100 zajętych miejsc parkingowych na galerii handlowej (a niektóre mają jeszcze większe parkingi), każde auto powiedzmy ładowane chociażby 50kW energii = 5MW mocy do dostarczenia.

      Suma sumarum, zanim powstaną pasy ładujące, albo ładowania na parkingach, potrzeba przebudować infrastrukture energetyczną. A na pewno jej wydajność.

      Skomentuj

      1. Jakub Krawczyk
        Oceń komentarz:

        3    

        Opublikowano: 2017-05-19 13:50

        Przy pasach ładujących jest najmniejszy problem. Bo wystarczy w asfalcie (ewentualnie betonie) wtopić magnesy. Poruszający się pojazd sam wytworzy prąd.

        Co do ładujących się parkingach jestem sceptyczny. A co będzie jak osoba z rozrusznikiem serca zbliży się do takiego miejsca? A co jak będę miał batona w kieszeni? Przecież to musi wytwarzać mnóstwo pola elektromagnetycznego, które w takich ilościach jest szkodliwe.
        Właśnie wyobraziłem jak polak wykorzystuje takie miejsce (siedzi z garnkiem i gotuje zupę :) )

        Skomentuj

  2. Mroczny_Brokul
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2017-05-19 12:06

    Coś jak trzecia szyna w metrze? Ciekawe co się stanie jak ktoś na to wejdzie. Chociaż z drugiej strony, skończy się przechodzenie w niedozwolonych miejscach. Gorzej jak będziesz chciał przejść na drugą stronę na jakimś odludziu. =D

    Skomentuj

    1. Q'bot
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2017-05-19 12:31

      Buty mają gumowe podeszwy.. Będzie nowy sposób na reklamy - Skóra licowa + Gote-tex + Voltage Free podeszwa Vibram ;]

      Skomentuj Historia edycji

    2. Dideq
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2017-05-19 12:58

      A bezprzewodowa ładowarka do telefonu razi prądem? Nie. To działa na zasadzie indukcji, a nie trzeciej szyny czy trakcji elektrycznej. :)

      Skomentuj

  3. jaredj
    Oceń komentarz:

    5    

    Opublikowano: 2017-05-19 13:15

    A po co ładować? Niech to działa w trasie jak np. trolejbus - jedzie po pasie energetycznym to silnik pobiera energię z pasa a aku będzie wykorzystywany tam gdzie takiego pasa nie ma. Choć oczywiście sprawność przesyłu energii musiała by być sporo, poza tym energia pobierana przez tysiące samochodów na tym samym pasie ... kilka elektrowni dla zasilania jednego pasa ;)
    Ale coś w tym jest.

    Skomentuj

  4. kot-kreskowy
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-05-19 16:04

    Że się tak zapytam, po kiego logo samochodu na obrazku głównym jest zamazane a w tekście już ...nie?

    Skomentuj

    1. Siderion
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-05-19 22:38

      Motionblur ;)

      Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!