Ciekawostki

Jak wzrastała moc obliczeniowa komputerów w ciągu ostatnich 60 lat - zobacz infografikę

przeczytasz w 2 min.

Uwierzycie w to, że obecne inteligentne zegarki oferują kilkaset tysięcy razy wyższą moc obliczeniową niż pierwsze superkomputery?

IBM 704 superkomputer
IBM 704 z 1954 roku - pierwowzór obecnych superkomputerów. Obecne smartwatche oferują kilkaset tysięcy razy większą moc obliczeniową.

Postęp technologiczny w branży komputerowej jest wręcz niewyobrażalny. Nie wierzycie? W takim razie co powiedzie na to, że obecne smartwatche dysponują kilkaset tysięcy razy większą mocą obliczeniową niż pierwsze superkomputery?

Pierwsze komputery działały na liczbach całkotiwych, ale w latach 60-tych położono większy nacisk na działania na liczbach zmiennoprzecinkowych, wygodniejszych w większości zastosowań. Współcześnie moc obliczeniową wyraża się zwykle w liczbie takich operacji na sekundę (FLOPS – ang. FLoating point Operations Per Second). Warto jednak zauważyć, że poszczególne urządzenia bazują na różnych architekturach, przez co moc obliczeniowa nie odzwierciedla ich faktycznej wydajności.

Porównując moc obliczeniową superkomputerów, konsol, smartfonów i smartwatchy, można dojść do ciekawych wniosków – okazuje się bowiem, że przez ostatnie 60 lat wzrosła ona aż bilion razy (czyli milion milionów).

Apollo vs NES

Przykładowo, komputer sterujący statkiem kosmicznym Apollo, któremu zawdzięczamy pierwsze lądowanie człowieka na księżycu w 1969 roku, dysponował procesorem o taktowaniu 2 MHz i 4 KB pamięci RAM. Połowę jego mocy obliczeniowej oferował NES (Nintendo Entertainment System) z 1985 roku – pierwsza konsola, która zrewolucjonizowała rynek gier wideo.

Cray 2 vs Apple iPhone 4

Przyjrzyjmy się zatem superkomputerowi Cray 2 z 1985 roku, a więc jednej z pierwszych konstrukcji firmy Cray Research – obecnie jest to główny producentów tego typu systemów na świecie. Jego procesory pracowały z „zawrotnym” taktowaniem 244 MHz, co przełożyło się na około 1,9 GFLOPSa mocy obliczeniowej. Niewiele niższą wydajność oferuje iPhone 4 z procesorem o zegarze 800 MHz, natomiast iPhone 5 może się pochwalić już 2,7-krotnie większą moc obliczeniową od superkomputera z 1985 roku.

Samsung Galaxy S6 vs Sony PlayStation 2

Mało? W takim razie co powiecie na porównanie smatfona Samsung Galaxy S6 z konsolą Sony PlayStation 2? Topowy smartfon Samsunga oferuje 5-krotnie większą wydajność, aniżeli niegdyś jedna z najpopularniejszych konsol do grania (zapewne niejeden z naszych czytelników ma ją jeszcze u siebie w domu).

Tianhe 2 vs Sony PlayStation 4

Na koniec pojedynek wagi ciężkiej. Najwydajniejszy superkomputer na świecie Tianhe-2 dysponuje mocą obliczeniową na poziomie 33,86 PFLOPSów – żeby uzyskać podobny wynik trzeba by połączyć... 18 400 konsol Sony PlayStation 4. Jesteśmy ciekaw kiedy podobną wydajność zaoferują smartfony lub smartwatche.

Poniżej znajdziecie ciekawą infografikę, która porównuje moc obliczeniową smartwatchy, smartfonów, konsol i superkomputerów w latach 1956 - 2015. Aż strach pomyśleć co czeka nas za kolejne sześć dekad...

Moc obliczeniowa smartwatchy, smartfonów, konsol i superkomputerów - infografika
Kliknij, aby powiększyć infografikę

Źródło: Experts Exchange, Wikipedia, Princeton (foto)

Komentarze

24
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    krynka
    13
    I co nam po tej wydajności?
    Dziś mamy telefony 8 (a już niedługo więcej) rdzeniowe, 4giga ramu, prawie 3GHz, ekrany super hiper ultra hd o wydajności superkomputerów sprzed iluśtam lat.
    A przychodzi sobie takie PSP, ekran 480x272 procesor 333MHz, nie wiem ile to miało ramu, ale chyba żadna gra na androida nie może się równać tym z PSP. Wciągająca fabuła, klimat, i wiele godzin rozgrywki.
    A na androidzie? Możemy wybrać sobie dowolną z pośród 9999 gier o bieganiu/jechaniu/skakaniu/niewiemco do przodu i zbieraniu monet, ewentualnie gry logiczne/zręcznościowe z mikropłatnościami typu pay2play (albo czekaj ileś dni na nowe życia...)
    • avatar
      gumol
      13
      Czyli w kieszeni nosimy sprzęt, który posiada niesamowite możliwości, a używamy go do oglądania zdjęć śmiesznych kotów i robienia sobie selfie w brudnym lustrze. Cóż za marnotrawstwo zasobów...
      • avatar
        Konto usunięte
        9
        Ten "wykres" już gdzieś widziałem. Generalnie sorry, ale kompletne lamerstwo. To coś porównuje moc konkretnych sprzętów. niestety nie ma tu porównania w czasie, a właśnie to jest najbardziej interesujące. brak tez jest sprzętu popularnego którego MY używaliśmy, czyli dla przykładu pecetów, i obecnie legendarnych już makówek. a to by było bardzo interesujące :)

        tak jak jest teraz, to jest szare prasowe ...... mydło.
        • avatar
          Konto usunięte
          6
          A najlepsze jest to że to wszystko jest możliwe dzięki ujarzmieniu przez człowieka prądu elektrycznego.
          Gdyby nie tacy ludzie jak André Ampère, Alessandro Volta, Nikola Tesla, Thomas Edison i wielu innych którzy pracowali nad wykorzystaniem energii elektrycznej dla potrzeb ludzkości, nie byłoby dziś komputerów, smartfonów, telewizorów.
          Nie ma takiego czegoś jak zera i jedynki! To są elektrony blokowane i przepuszczane przez tranzystory! Im szybciej tranzystor przepuszcza i blokuje elektrony, tym szybciej dane urządzenie działa!
          Dlatego dla większości śmiertelników robiących sobie selfie, każda wystarczająco zaawansowana technologia, jest nieodróżnialna od magii!!!
          • avatar
            Himoto
            5
            Po pierwsze infografika była mocno sponsorowana, stąd tak niedorzeczne porównanie [raz GPU raz CPU a czasem nie wiadomo co]

            Po drugie brak tu podawania CPU standardu PC [konkretne modele], oraz osi czasu, by mówić tu o jakimś poprawnym porównywaniu sprzętu.

            zwykła nic nie wnosząca infografika która ma za zadanie nabijać ilość odwiedzin bo przecież nic nie wnosi.

            Proponuje by Benchmark zrobi swoje własne porównanie sprzętu gdzie będą podawane dane we Flopach i porównać najpopularniejsze procesory domowe klasy PC na tym samym okresie czasu. Można nawet skorzystać z oficjalnych info lub nawet z wikipedii. Sam chętnie bym porównał jak się ma mój pierwszy procesor do takiego i5 2500 :) albo najnowszych i7.
            • avatar
              Konto usunięte
              4
              panie pawle zrobił pan błąd
              Już wa razy wyższą moc obliczeniową oferował NES (Nintendo Entertainment System) z 1985 roku
              • avatar
                Kynareth
                4
                Ta infografika jest mało konsekwentna. Porównywane są CPU z GPU i nie jest napisane o które chodzi.
                Np. dla takiego PS2 wzięto pod uwagę CPU+GPU, dla PS3 tylko GPU i dla PS4 tylko GPU. Co najważniejsze, dla smartfonów wzięto pod uwagę nie do końca wiadomo co. Dla iPhone 4 wybrano GPU, dla iPhone 6 - samo CPU(które jest coś dziwnie słabe). Dla SGS3 wybrano nie wiem co, bo procek jest słabszy, a GPU mocniejsze, gdy dla SGS6 wybrano sam procek. Gdyby, tak jak dla PS3 i Xboxa 360 wzięto pod uwagę samo GPU dla SGS6, to byłby na poziomie 275 "Billion FLOPS", tym samym przebijając wymienione konsole.
                • avatar
                  Konto usunięte
                  2
                  Wydajności rzędu PFlop w urządzeniach mobilnych nie doczeka najmłodszy czytelnik benchmark.pl.
                  Tempo rozwoju spada (zarówno PC jak i HPC), bez fundamentalnej zmiany w postaci wprowadzenia komputerów kwantowych należy się spodziewać wyhamowania tempa rozwoju. Co zresztą jest naturalne, przy dochodzeniu do granic możliwości.

                  • avatar
                    Konto usunięte
                    1
                    trochę bezsensu że przy wydajności ps3 uwzględnili tylko procesor albo tylko gpu a nie całość.
                    • avatar
                      maqmba
                      0
                      Ktoś tu napisał "Po co nam ta wydajność". Racja skoro kiedyś z mocą kalkulatora osobistego można było na księżyc polecieć a dziś każdy ma superkomputer w dłoni, a na księżycu nie byliśmy 40 lat. Niestety nie wykorzystujemy sprzętu by więcej osiągnąć i stać się lepsi, a po to by zarabiać, bawić się i się nawzajem dy..ać. Nawet dosłownie bo zapewne postęp w zabawkach erotycznych jest nie współmiernie większy niż w podboju kosmosu.