Na topie

Płyty główne AMD 300 i 400 opcjonalnie pozwolą wykorzystać PCIe 4.0 [AKT. 2]

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Płyty główne

AMD sprostowało wcześniejsze informacje. W kwestii wsparcia dla magistrali PCI-Express 4.0 wszystko będzie zależeć od producentów płyt głównych - AMD nie będzie sztucznie ograniczać konstruktorów.

  • Płyty główne AMD 300 i 400 opcjonalnie pozwolą wykorzystać PCIe 4.0 [AKT. 2]
A A

Trzecia generacja procesorów AMD Ryzen może nieźle namieszać na rynku komputerów PC. Nadchodzące jednostki wprowadzą nie tylko nową mikroarchitekturę Zen 2 i większą liczbę rdzeni, ale też wsparcie dla magistrali PCI-Express 4.0. Z potencjału nowych złączy będzie można skorzystać również na starszych płyt głównych. Informacje potwierdziła firma Gigabyte.

Wraz z najnowszą aktualizacją BIOS-ów dla płyt głównych B450 i X470, producent rozszerzył funkcjonalność UEFI – opcja PCIe Slot Configuration obejmuje również tryb PCIe 4.0. Do skorzystania z nowego trybu konieczne jest obsadzenie nowego procesora na bazie mikroarchitektury Zen 2 (to właśnie w nich zintegrowano kontroler PCIe 4.0)

Gigabyte UEFI - PCIe Slot Configuration PCIe 4.0

AMD w oświadczeniu dla serwisu Tom's Hardware potwierdziło, że płyty główne AM4 z serii 300 i 400 technicznie mogą obsługiwać złącze PCI-Express 4.0, ale wszystko będzie tutaj zależeć od producentów płyt głównych i tego czy wprowadzą odpowiednią aktualizację BIOS-u.

Wersja
PCI-Express
Kodowanie Transfer Przepustowość
PCIe x1
Przepustowość
PCIe x4
Przepustowość
PCIe x16
1.0 8b/10b 2,5 GT/s 250 MB/s 1 GB/s 4 GB/s
2.0 8b/10b 5 GT/s 500 MB/s 2 GB/s 8 GB/s
3.0 128b/130b 8 GT/s 984,6 MB/s 3,938 GB/s 15,754 GB/s
4.0 128b/130b 16 GT/s 1,969 GB/s 7,877 GB/s 31,508 GB/s

Magistrala PCI-Express 4.0 oferuje dwukrotnie wyższą przepustowość względem PCI-Express 3.0 - w przypadku slotu x16 wzrasta ona z 15,754 GB/s do 31,508 GB/s. Co prawda wszystkie obecne konsumenckie karty graficzne nie wykorzystują potencjału szybszego złącza, ale różnica ta może mieć znaczenie w przypadku kolejnych generacji akceleratorów.

Aktualizacja 03.06.2019 12:00

AMD przesłało nam oficjalne oświadczenie w kwestii wsparcia dla magistrali PCI-Express 4.0 na starszych płytach głównych z serii 300 i 400:

Z uwagi na to, że płyty główne przed wprowadzeniem chipsetu X570 nie były projektowane pod kątem PCIe 4.0, to mogą nie być w stanie obsłużyć sygnałowania PCIe 4.0 z wymaganą stabilnością i wydajnością. W celu zapewnienia niezawodności i spójności w działaniu PCIe 4.0 nie będzie ogólnie dostępną opcją dla płyt głównych projektowanych pod chipsety starsze niż X570. Użytkownicy mogą korzystać z BIOSów beta, jeśli tego chcą, ale wydajność i stabilność nie mogą zostać w tym wypadku zagwarantowane.”

Wychodzi więc na to, że wprowadzenie wsparcia dla PCI-Express 4.0 na starszych płytach 300 i 400 może powodować problemy, aczkolwiek AMD nie ma zamiaru sztucznie ograniczać producentów płyt i będą oni mogli wydać BIOSy z taką funkcją.

Źródło: Guru3D, Tom’s Hardware, Reddit

Odsłon: 11646 Skomentuj newsa
Komentarze

37

Udostępnij
  1. AmigaPPC
    Oceń komentarz:

    26    

    Opublikowano: 2019-05-20 11:57

    AMD znowu przeciera szlaki.

    Skomentuj

    1. mjwhite
      Oceń komentarz:

      -39    

      Opublikowano: 2019-05-20 11:58

      Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

      Tak, do dna...

      Skomentuj

      1. Betonowy Druid
        Oceń komentarz:

        21    

        Opublikowano: 2019-05-20 12:10

        No tak, bo jak Intel ograniczał nowe CPU do tylko i wyłącznie nowych chipsetów to było wspaniale.
        Potem wychodziło że na starych chipsetach po modzie biosu ruszały nowe CPU, nawet kontroler DDR3 odkopali w CPU.

        Tu mamy wsparcie wszyskich starych płyt, a jak się producent postara to jest szybsze PCI-e.
        Jak by nie patrzeć AMD robi co może by możliwie docisnąć z technologią. Dzięki nim może w tym roku 32 wątki w konsumenckim PC będzie dostępne ^^

        Skomentuj

        1. Eternal1
          Oceń komentarz:

          9    

          Opublikowano: 2019-05-20 12:18

          Zostaw go, On nienawidzi samego siebie. Jako że troluje dla zakłamanego RP intela, obowiązkowo sączy jad pod każdym jednym artykułem o AMD. Ignorować.

          Skomentuj

      2. DaviM
        Oceń komentarz:

        13    

        Opublikowano: 2019-05-20 12:13

        Po postach @mjwhite widać, że w Intelu coraz większa histeria panuje. I prawidłowo.
        Nowa architektura Zen2 w 7nm wraz z PCIe 4.0 na pierwszych płytach pod Zen sprzed dwóch lat. Bajka.

        Skomentuj

        1. arnakus
          Oceń komentarz:

          -2    

          Opublikowano: 2019-05-20 15:22

          Dzień bez minusowania @mjwhite to dzień stracony ;)

          Skomentuj

        2. kokosnh
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2019-05-20 19:09

          Ale tu nie ma nic nadzwyczajnego. Po prostu jak płyta ma ścieżki bezpośrednio pod CPU podpięte, bez żadnych switch-y PCI-e po środku, to będzie wspierać (nie chce mi się szukać, jak to się poprawnie nazywa).
          Tak samo było z budżetowymi płytami P67 itp z jednym złączem PCI-e podpiętym pod CPU. Wsadzałeś CPU nowej generacji i miałeś PIC-e 3.0.

          Skomentuj

          1. gormar
            Oceń komentarz:

            3    

            Opublikowano: 2019-05-20 23:30

            To nie jest takie proste. Obsługa PCI-E w wersji 4.0 wymaga spełnia bardziej restrykcyjnych wymagań dla połączeń niż przy 3.0. Przykładowo ścieżki muszą mieć odpowiednią grubość, długość oraz odstępy pomiędzy nimi.

            Skomentuj

          2. kokosnh
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2019-05-21 08:36

            No to zobaczymy, czy któraś sobie nie poradzi...

            Skomentuj

          3. kokosnh
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-06-01 08:42

            AMD jednak stwierdziło, że musi sprzedać nowe płyty... :/

            Skomentuj

          4. kitamo
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-06-04 08:01

            Jest to doskonały przykład tego co od bardzo dawna pisze - chwalebne że AMD pod jedno gniazdo robi tyle procesorów przez tak długi czas ale nie oznacza to że skórka jest warta wyprawki. W tym wypadku wieksze korzyści przynosi zmiana nie procesora a płyty głównej ze względu własnie na obsługe nowych technologii.
            Jak ktos by dzisiaj przesiadał się na 3800x to i tak by płyte wymienił bo szkoda by było stracic dostep do pcie4.0

            Skomentuj

      3. AmigaPPC
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2019-05-21 16:30

        Widzę, że do konta multiuser dorwała się jakaś ameba z IQ na debecie.
        Żal, że takich metod musi się Intel imać żeby konkurować z AMD (bo produktami nie za bardzo może).

        Skomentuj

  2. Kapitan Nocz
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2019-05-20 12:00

    karty graficzne sobie poradzą, mają już wystarczająco duzo pamięci, żeby zoptymalizować sobie pobierania danych przez PCIe, za to narzut na komunikacji dla PCIe o szerokosci 16x jest taki, ze przy kofiguracji SLI, lepsze wyniki daje 2x8 niż 2x16. Tutaj widze nadzieje dla przyspieszenia wszelkich pamięci masowych, konfiguracji wielu kart bez dodatkowych mostkow...

    Skomentuj

    1. Eternal1
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2019-05-20 12:10

      W pierwszej kolejności z wydajności PCI-E 4.0 skorzystają chyba karty sieciowe.

      Skomentuj

      1. Betonowy Druid
        Oceń komentarz:

        12    

        Opublikowano: 2019-05-20 12:15

        Na pcie x4 leci Intel X-520-DA2 czyli 2*10Gb/s więc, tu raczej jest sporo zapasu. PCI-e x4 gen 3 40Gb/s.

        Bardziej to zyskają dyski ssd, to co obecnie leci na PCI-e x4, można przerzucić na PCI-E x2, co da opcję na większą ilość dysków ssd w kompie i większe pole manewru pod RAID, bez pchania się w podstawki serwerowe.

        Multi GPU jest na umarciu, więc poza liczydłami dla twórców materiałów multimedialnych, to chyba najbardziej w dyski poleci.

        Skomentuj

      2. paulus99
        Oceń komentarz:

        4    

        Opublikowano: 2019-05-20 12:21

        Zdecydowanie pierwsze z PCIE 4.0 skorzystają dyski SSD NVME. Dla kart sieciowych aktualnie wystarcza PCIE 2.0 x8 (tak jest w Intelu X540-T2 z 2 portami 10Gb) lub PCIE 3.0 x4 (Intel X550-T2).

        Skomentuj

        1. madagascar3
          Oceń komentarz:

          3    

          Opublikowano: 2019-05-20 13:37

          i macie rację. Już są testy:
          http://www.benchmark.pl/aktualnosci/phison-ps5016-e16-prezentacja-kontrolera-ssd-pod-pci-express-40.html

          Skomentuj

  3. Kenjiro
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2019-05-20 12:23

    Oby tylko producenci nie dostali alergii na ten pomysł i przygotowali odpowiednie BIOSy.

    Aczkolwiek trzeba sobie też zdawać sprawę, że nie każda płyta jest technicznie gotowa na dwukrotne zwiększenie przepustowości, wszystko się okaże.

    Skomentuj

    1. Betonowy Druid
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2019-05-20 12:27

      Myślę że w przynajmniej pierwsze gniazdo PCI-e dedykowane dla GPU, spokojnie ogarnie. Podobnie z gniazdami ssd, resztę można przyblokować do gen. 3.

      Skomentuj

      1. kamaleon
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2019-05-20 12:34

        Akurat GPU jakos specjalnie nie potrzebuja PCIE 4.0 ale NVMe juz tak i tam nalezalo by najpierw udostepnic 4.0

        Skomentuj

  4. Daniel.S
    Oceń komentarz:

    5    

    Opublikowano: 2019-05-20 12:35

    GIGABYTE Announces BIOS Updates For Next Gen. AMD Ryzen CPUs

    2019/05/17

    https://www.gigabyte.com/Press/News/1689

    BIOS updates for the X370 and B350 AMD motherboards will be released before the end of the month.

    To czekamy :)

    Skomentuj

    1. Paweł Maziarz
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-05-20 14:07

      Tak, pisałem o tym we wspomnianym newsie :-)
      http://www.benchmark.pl/aktualnosci/gigabyte-lista-kompatybilnych-plyt-b450-i-x470-z-procesorami-amd.html

      Skomentuj

  5. Dudi4Fr
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2019-05-20 14:09

    No fajnie AMD pokazuje Intelowi po raz kolejny jak się powinno robić kompatybilność sprzętu, tylko może ktoś mi wytlumaczyc jedna rzecz:

    Na wszystkich zdjęciach płyt X570, te mają wentylatory na PCH ponieważ przez własnie PCI-E 4.0 pobierają on około 3-4 razy wiecej prądu niż poprzednie X370 i X470 (4-5W vs 15W jeśli dobrze pamietam). Więc jak oni wcisną nowy protokół w "stare" matki bez narażenia ich na uszkodzenia?

    Skomentuj

    1. DaviM
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2019-05-20 14:18

      x470 nie obsługuje PCIe4.0, a x570 obsługuje, więc płyta z x570 obsłuży więcej urządzeń PCIe4.0 i będzie ten chip w szczycie znacznie więcej prądu żarł. Poza tym może mieć kilka innych dodatków i może być produkowany w innym procesie, który być może jest akurat trochę bardziej prądożerny ale np. bardziej wydajny (co może być wymagane do PCIe4.0), ale przede wszystkim chodzi chyba o obsługę większej (i w ogóle) ilości urządzeń PCIe4.0.

      Skomentuj

    2. Daniel.S
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-05-20 20:37

      Nie wszystkie płyty bedą mialy wentylator na chipsecie.

      np.
      - ASUS ROG CROSSHAIR VIII
      https://www.tweaktown.com/news/65325/asus-rog-crosshair-viii-formula-teased-first-pcie-4/index.html

      - MSI X570-ACE
      https://twitter.com/msitweets/status/1126472130877587457

      - ASROCK's X570
      https://www.eteknix.com/asrock-and-biostar-teases-upcoming-amd-x570-motherboards/

      i wiele innych nie bedą miały

      a 15W jest prawdopodobie z powodu wiekszej ilosci złaczy M.2 i zwiększenia częstotliwości OC pamięci DDR4 które mogą siegnąc do 5000 Mhz w teorii, lecz myśle że to bedzie około 4500 Mhz, płyta biostara ma 4000Mhz, ale ona nie jest wysokiej klasy. No i nie brał bym pod uwage tych 15W bo nie jest to jeszcze potwierdzone.

      Więcej dowiemy się za tydzień na Computex.

      Skomentuj

      1. Dudi4Fr
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-05-21 09:20

        Dzięki za info!

        Sam czekam na Formula od Asus'a, dobrze by było gdyby wbudowany blok na VRM mógł za razem zając się PCH.

        Skomentuj

      2. awesome1337
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-05-21 10:40

        >zwiększenia częstotliwości OC pamięci DDR4 które mogą siegnąc do 5000 Mhz w teorii,

        ten limit o niczym nie swiadczy, intel ma niby 8000mhz

        Skomentuj

        1. Daniel.S
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2019-05-21 11:13

          tylko płyty AMD w teorri maja 4000Mhz OC a obsługują do 3600Mhz OC czyli tylko 10% róznicy.

          A jeśli Intel ma 8000Mhz w teorri (według ciebie), a obsluguje 4800Mhz Oc to jest różnica 40%

          Według mnie nie powinno dosłownie porównywac sie cech plyt AMD i Intela, tylko ogólną wydajnoscią.

          Z resztą dotyczy sie to do wszystkiego.

          Skomentuj

  6. DragonRed
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-05-20 21:20

    Z AMD można pić do dna a u Intela nawet DNO jest dziurawe.

    Skomentuj

  7. gormar
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-05-20 23:25

    To było do przewidzenia. Ale nie zachęcałbym do używania PCI-E 4.0 na płytach z jedynie aktualizacją BIOS. To raczej powinny być nowe rewizje płyt lub nawet nowe modele.

    Skomentuj

    1. Daniel.S
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-05-21 10:52

      Przecież kontroler Pcie 4.0 jest zaimplementowany w Zen 2 a nie w samej płycie.

      Skomentuj

      1. gormar
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-05-21 21:15

        Zgadza się, ale sygnał od procesora jakoś do gniazda musi dotrzeć. Ponieważ PCI-E w wersji 4.0 przenosi dwa razy więcej danych to i wymagania co do jakości tych połączeń są większe.

        Skomentuj

        1. Daniel.S
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2019-05-22 19:35

          Pruducenci wiedzieli o takiej ewentualnosci i nie wydaje mi sie żeby robili jednorazówki. X370, X470 to sa dobre płyty, można mieć obawy do A320

          Skomentuj

          1. gormar
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-23 20:00

            Producenci płyt zapewne wiedzieli o tym, że przyszłe procesory pod gniazdo AM4 będą obsługiwały PCI-E w wersji 4.0, ale to nie oznacza, że chcieli ponieść większe koszty na dotrzymanie warunków tej specyfikacji. Poza tym bez rozległych testów nie byliby w stanie reklamować takich rozwiązań. Dlatego podejrzewam, że dopiero teraz będą sprawdzali, czy ich rozwiązania się nadają, ale na pewno nie będą to wszystkie z nich.
            Bardzo podobna sytuacja miała miejsce w przypadku procesorów Intela z rodziny Ivy Bridge, które wprowadziły obsługę PCI-E w wersji 3.0 do gniazda LGA 1155.

            Skomentuj

          2. gormar
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-23 20:47

            Tutaj możesz więcej na ten temat poczytać:https://www.guru3d.com/news-story/pcie-4-feature-pops-up-in-x470-motherboard-bios.html
            Spójrz szczególnie na pierwszy komentarz pod tą wiadomością:
            "Our sources tell us that after unlocking the feature via a BIOS update, the older motherboards supply a PCIe 4.0 x16 connection to the first slot on the motherboard, but the remainder of the slots revert to PCIe 3.0 signaling rates. That's because any trace routing on the motherboard that exceeds six inches requires newer redrivers and retimers that support PCIe 4.0's faster signaling rates. That means the PCIe slot nearest to the CPU will easily support PCIe 4.0, while the other slots, including M.2 ports, will run at a PCIe 3.0 signaling rate".

            Co w skrócie można opisać, że do około 15 centymetrów od środka gniazda procesora slot PCI-E 4.0 powinien działać na starych płytach. Dla bardziej oddalonych złączy raczej nie ma szans. Te ostatnie dotyczy w największym stopniu M.2 dla SSD PCI-E z NVMe.

            Skomentuj

  8. DaviM
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-06-03 09:31

    Ściągnijcie sobie biosy v40 do wszystkich płyt B450 i X470 Gigabyte z obsługą PCIe4.0 póki jeszcze są...

    Skomentuj

    1. DaviM
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-06-03 12:37

      Wychodzi na to, że wsparcie beta jednak będzie, więc te wspomniane wyżej biosy pozostaną.

      Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!