Na topie

Polacy znaleźli remedium na e-sportowe oszustwa?

Autor:
Martyna Szweda

więcej artykułów ze strefy:
Gry

Kategoria: Gry Gry komputerowe Gry na konsole Tematyka: e-Sport

Sport to piękna idea. Niestety kiedy gra zaczyna być czymś więcej niż pasją, a do głosu dochodzi biznes i sława, niektórzy przestają postępować fair. Dotyczy to także sportów wirtualnych.

  • Polacy znaleźli remedium na e-sportowe oszustwa?
A A

Skala zjawiska jest przytłaczająca. Wystarczy fakt, że na wprowadzenie rozwiązań antyfraudowych polska firma Nethone – oferująca rozwiązania antyfraudowe oparte na sztucznej inteligencji - pozyskała z z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) dofinansowania opiewające łącznie na kwotę ponad 16 mln zł. Nad czym pracuje korporacja? Owocem prac ma być unikatowa platforma Elympics oparta na AI (ang. Artificial intelligence), odpowiadająca za dobór graczy i zapobieganie oszustwom.

Pora przestać udawać, że cybersport jest wolny od środków dopingujących. Tak prężnie rozwijająca się branża wywołuje nie lada presję na graczach, którzy próbując nadążyć za dynamicznie zmieniającymi się realiami. Żeby sprostać wyśrubowanym wymaganiom, próbują różnych środków farmakologicznych poprawiających wydolność. Jest to tylko jedna z „brudnych” praktyk wśród graczy.

Coraz częściej mamy do czynienia również z manipulacjami przy oprogramowaniu gier, co pozwala m.in. na szybsze poruszanie się, czy zadawanie większych obrażeń przeciwnikom. Wykrycie takich „wirusów” jest karkołomną i niezwykle trudną pracą. Na pomoc przychodzi znów Elumpics od Nethone. Jak zapewniają producenci, platforma będzie zdolna do szybkiego wykrycia nawet najbardziej wyrafinowanych prób oszustw elektronicznych.

nethone

Elympics ma więc wykorzystywać AI nie tylko do analizy psychologicznej graczy w celu sprawnego dopasowania ich podczas rozgrywki, ale przede wszystkim ma na celu skuteczne wykrywanie stosowanych przez nich oszustw.

Produkt dystrybuowany będzie w formie SDK (Software Development Kit), dzięki czemu dostępny będzie dla wszystkich twórców gier, nie tylko do bezpośredniego wykorzystania, ale również jako baza do tworzenia podobnych rozwiązań. Przełoży się to bezpośrednio nie tylko na zachowanie zasad fairplay, ale również ograniczy koszty związane z aspektem zabezpieczeń w produkcji gier.

E-sport przyciąga coraz więcej graczy i widzów, a co za tym idzie, także inwestorów. Niestety, tam, gdzie pojawiają się duże pieniądze, szybko zaczynają działać również naciągacze. Nawet jeśli nie możemy jeszcze mówić w przypadku e-sportu o dopingowej pladze, problem należy zdusić w zarodku – powiedział Hubert Rachwalski, CEO, Nethone.

Mamy nadzieję, że rozwiązania takie nie będą musiały zbyt często udowadniać swojej przydatności. Nie mniej, jesteśmy dumni z tego, że polska ekipa stworzyła obiecujący technologicznie projekt wspierający nie tylko e-sport, ale także producentów gier na całym świecie.

Odsłon: 11039 Skomentuj newsa
Komentarze

23

Udostępnij
  1. kitamo
    Oceń komentarz:

    13    

    Opublikowano: 2018-01-20 15:24

    taa i jak pojawi sie komisja dopingowa na turnieju esportowym to Rosjanie znów wszyscy nagle zapadną się pod ziemie :D

    Skomentuj

    1. tomangelo
      Oceń komentarz:

      9    

      Opublikowano: 2018-01-20 15:47

      Wszystkich rozłączy od serwera.

      Skomentuj

      1. kitamo
        Oceń komentarz:

        12    

        Opublikowano: 2018-01-20 16:20

        Putin :
        "To ja jestem serwerem"

        :D

        Skomentuj

  2. rlistek
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-01-20 16:02

    Czy tworzą matchmaking i antycheat w jednym, który producenci będą mogli sobie implementować w swoich grach. Fajnie.

    Moje pytanie tylko... co to ma właściwie wspólnego z esportem?

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2018-01-20 16:22

      esport to nie tylko sala gdzie spotykają się gracze na turniejach.
      Wiem że cięzko zrozumieć.

      Skomentuj

      1. Rebelmind
        Oceń komentarz:

        3    

        Opublikowano: 2018-01-20 18:05

        Aż wstałem z fotela i biję brawo. No no, @Kitamo...

        Skomentuj

      2. rlistek
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-01-20 18:57

        Esport to są rozgrywki profesjonalnych graczy. Strzelanie sobie na publicznych serwerach to jest granie w grę.
        Wiem, że na temat esportu za dużo nie wiesz, więc wybaczam twoją ignorancję.

        Skomentuj

        1. kitamo
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-01-20 20:05

          "Sport elektroniczny (e-sport, ang. electronic sports) – forma rywalizacji, w której przedmiotem działań zawodników są gry komputerowe. Rywalizacja między zawodnikami (graczami) odbywa się zarówno w formie rekreacyjnej, jak i na turniejach gier komputerowych (tzw. „pro gaming”).

          Mecze rozgrywane są na żywo, a publiczność może oglądać graczy siedzących przed komputerami, zaś ich posunięcia śledzić na wielkich telebimach. Rozgrywki w internecie są wykorzystywane częściej przy eliminacjach."

          Wiem ze pewnie za gówniak jestes by to widzieć czy pamiętać ale pierwsze turnieje od czasów wynalezienia internetu nie miały formy spotkań live - odbywały się tylko i wyłącznie za pośrednictwem internetu.

          Dawniej był też esport ale nie miał on formuły którą obecnie znamy - były to spotkania gdzie urządzano turnieje z uzyciem roznych gier komputerowych.
          Przyczyna była prosta - nie było powszechnego internetu.

          Obecnie spotkania esportowe organizuje się zarówno online jak i live.

          pojecie o esporcie masz jak krowa o fizyce kwantowej.

          Skomentuj Historia edycji

          1. rlistek
            Oceń komentarz:

            4    

            Opublikowano: 2018-01-21 02:37

            Bitch pls.

            Po pierwsze, polska wikipedia rzetelne źródło informacji Kappa.
            Jak już szukasz definicji jakiegoś pojęcia w internecie to rób to z głową. Znaczenia pojęć się szuka w słowniku, a nie pisanej przez amatorów stronce.

            esports or e-sports
            noun
            1.
            (usually used with a plural verb) competitive tournaments of video games, especially among professional gamers.
            adjective
            2.
            of or relating to esports: an esports event;
            esports gambling.

            Po drugie, turnieje online odbywają się po dziś dzień i to czy rozgrywki są online czy offline nie ma tu żadnego znaczenia bo chodzi właśnie o to, że są to rozgrywki.

            To, że sobie Andrzej wejdzie po pracy postrzelać z kolegami na publiku w Battlefielda nie ma kompletnie nic wspólnego z esportem. Ale esport to teraz modny termin, więc taki Andrzej się bardzo chętnie to niego przyklei, bo przecież jak dumnie to brzmi, że zamiast, grałem z kolegami po pracy w grę komputerową, to "uprawiałem esport".
            Opisywany tutaj system, przynajmniej z tego co wynika z tego opisu, to nic innego jak matchmaking+anticheat czyli coś czego co się w esporcie nawet nie używa. Nawet gracze aspirujący do wejścia na scenę esportową z tego nie skorzystają bo grają scrimy nie matchmaking.
            Ten system można nazwać usprawnieniem do gier online, a nie esportem. Z tym, że to fajne chwytliwe hasełko i popularne teraz więc co tam, piszemy, że to do "esportu". Takie casuale jak kitamo różnicy nie zauważą i się będą cieszyć i dumie uważać za "esportowców".

            I dla twojej informacji, skoro próbujesz już tu wyrażać się na temat mojej osoby... w temacie esportu siedzę od praktycznie jego początku od dobrych kilkunastu lat temu po dziś dzień. Ty od dawna za to też w czymś siedzisz, jak czytam tu twoje komentarze. W tym, że nie ważne czy pojecie o czymś masz czy nie to i tak się wypowiesz, do tego jeszcze udając eksperta.

            Skomentuj Historia edycji

          2. kitamo
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2018-01-21 18:24

            no szkoda mi naprawdę walczyc z tymi wydumanymi argumentami wiec posłużę się definicją tym razem nie z PL wiki.

            "eSports (also known as electronic sports, esports, e-sports, competitive (video) gaming, professional (video) gaming, or pro gaming) is a form of competition using video games.[1] Most commonly, eSports take the form of organized, multiplayer video game competitions, particularly between professional players."

            i to jest definicja esportu. nic dodac nic ując.

            To że masz profesjonalnych zawodników którzy mają sponsorów itp. to inna para kaloszy.
            Jak chcesz uprawiać sport to nie musisz jezdzic na wielkie turnieje. Tak samo jest z esportem.
            To po prostu zmagania na zasadzie competitive.
            To wszystko.

            Jeśli tego nie rozumiesz to jak możesz mowic ze jesteś związany z esportem od samego początku.?
            Od kiedy ? od lat 70tych ? serio ?
            jesteś młodszy odemnie a ja pomimo ze interesuje się esportem od lat 90tych to nigdy nie powiedział bym że jestem z nim związany od początku>
            Chyba wyraźnie początki Ci się pomyliły bo ja pamiętam jeszcze zawody organizowane w moim mieście w latach 90tych kiedy to Quake przeżywał swój złoty okres.
            Wtedy to co najwyżej do komunii może szedłeś a nie esportem się zajmowałeś.

            Obecnie jak wleziesz na twitcha to znajdziesz masę rozgrywek esportowych związanych z normalnymi graczami - grupami które scierają się ze sobą w przeróżnych grach i sa one transmitowane w internecie za pomocą streama. To jest czyste competitive i to jest właśnie esport.

            mam kilku znajomych którzy są w sumie profesjonalnymi już komentatorami rozgrywek esportowych i robia streamy dla ludzi.
            To są spotkania online.
            Jak twierdzisz że to jest tylko gra na zasadzie Andrzej po pracy odpala CSa to gratuluje.

            Skomentuj

          3. rlistek
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2018-01-22 14:40

            Termin esport został stworzony i zaczął być używany dopiero po roku 2000 (nie pamiętam dokładnie którym) w kontekście rozgrywek StarCrafta. Wcześniej termin ten nie istniał, pomimo, iż turnieje i różnego rodzaju rozgrywki w grach komputerowych (i nie tylko) oczywiście się odbywały.


            Do tego cytujesz definicję której sam nie rozumiesz.
            Zastanów się teraz i pomyśl, co w ogóle wspólnego ma i jak w ogóle może wpłynąć opisywany tu "rewolucyjny matchmaking" na te rozgrywki twoich kumpli czy te inne transmitowane online, bo tu właśnie zfailowałeś.

            Oczywiście, że esport to nie tylko esport pierwszoligowy czyli nie tylko LoL, DoTA2, CS czy Overwatch, ale esport to (słowo klucz:) rozgrywki. To nie jest wejście sobie postrzelać na soloQ bo to nie są żadne rozgrywki, nawet jakbyś sobie grał na szczycie laddera.

            Rozgrywki competitive to osobne środowisko, które z czegoś takiego jak matchmaking w ogóle nie korzysta, bo gra się tam i dobiera przeciwników na zasadach turniejowych (drużyna vs drużyna, nie że solo łapanka, czyba, że gra 1v1, to wtedy zawodnik vs zawodnik) i scrimy. W jaki sposób ten opisywany tutaj matchmaking może w jakikolwiek sposób na to wpłynąć?

            Zbulwersowałeś się, albo nie rozumiejąc czym jest esport albo nie rozumiejąc co jest napisane w tym artykule. Innego wyjścia nie ma.
            Ale oczywiście tradycyjnie wypowiadasz się jako ekspert od wszystkiego.

            Skomentuj

          4. BrumBrumBrum
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-01-30 10:18

            czy gra w szachy z komputerem jest e-sportem ?

            Skomentuj

  3. figer
    Oceń komentarz:

    -10    

    Opublikowano: 2018-01-20 16:06

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    Kupię sobie gierkę na steam, aby trochę relaksująco popykać - i za chwilę mój profil psychologiczny dostanie się do baz w internecie, bo producent uzna, że ponieważ gra ma MP to koniecznie trzeba w jego grze - również SP zainstalować oprogramowanie wykrywające oszustwa.

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      9    

      Opublikowano: 2018-01-20 16:21

      odcisk palca, próbka DNA i skrawek wątroby też musisz wysłać.

      Wincyj folii na głowe założyć musisz bo inaczej Cie znajdą

      Skomentuj

  4. simon5555
    Oceń komentarz:

    -3    

    Opublikowano: 2018-01-20 21:58

    Założę się że tak głupi i niepotrzebny projekt to po prostu ustawka kolesiów z partii rządzącej na wyciągnięcie kasy z NCBR. Nic oprócz produkowania papierologii nie muszą robić, a kasa leci. I żadna kontrola tego nie zakwestionuje.
    No chyba że to naprawdę projekt mający na celu badania i rozwój. Wtedy tylko bić brawo jak to polacy odkrywają amerykę i wymyślają punkbustery i wardeny do gier gdzie każdy game developer robi to samodzielnie od lat...

    Skomentuj

  5. Balrogos
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-01-21 14:06

    "Żeby sprostać wyśrubowanym wymaganiom, próbują różnych środków farmakologicznych poprawiających wydolność. Jest to tylko jedna z „brudnych” praktyk wśród graczy."

    Czyli Kofeina, tauryna i inne takie odpadaja.

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-01-21 19:05

      nie tylko - amfetamina i pochodne także.

      Skomentuj

      1. sosenka
        Oceń komentarz:

        -3    

        Opublikowano: 2018-01-21 23:05

        Proponuje zgłębić temat, a nie pierdoły wypisywać.

        Skomentuj

  6. Snack3rS7PL
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2018-01-22 08:46

    Szkoda, że nie na raka, ale co tam, e-sport ważniejszy przecież...

    Skomentuj

  7. krepel
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-01-22 13:38

    Proszę mi wybaczyć jeśli się mylę, ale ten artykuł chyba nie jest zbyt rzetelny. W informacji prasowej na stronie https://nethone.com/newsroom/nethone-ato-and-elympics/ można wyczytać, iż sprawa dotyczy gier mobilnych, a w artykule nie ma o tym ani słowa.

    "The very first truly smart matchmaking and anti-doping platform for mobile games will employ Artificial Intelligence to thoroughly analyse behaviour, skills and history of every single player..."

    "Thanks to our cooperation with Nethone and the generous NCRD subsidy we will be able to deliver Elympics for both indie and AAA mobile developers".

    "E-sport is becoming more and more popular, not only among players but also among viewers and, in consequence, investors who want to get a piece of this profitable pie too. Big money always attracts fraudsters and cheaters. Even if the scale of the problem in the case of mobile e-sports is not large yet, we aim to nip it in the bud"

    Skomentuj

    1. rlistek
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-01-22 14:43

      "mobile e-sports" LUL

      Skomentuj

    2. Moria
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-01-22 21:29

      No to jeszcze dwa cytaty z tej samej strony:
      “According to some forecasts, in 2020 mobile gaming will represent more than half of the total games market, generating nearly $65 billion in revenues. (...)
      “We have decided to join forces with our partners from DaftMobile to combine their rich experience in the field of mobile games development with our expertise in data science and cybersecurity.”
      Czyli jeśli koledzy się nie mylicie, to panowie w swoich (albo i obcych) przepowiedniach na temat rynku gier stwierdzili, że ponad połowa grania to będzie granie mobilne i w dodatku nazwali to e-sportem.
      Nie dziwię się, że macie obiekcje :)

      Skomentuj

  8. SirMichael
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-02-20 09:48

    no i dobrze bo cziterów jest od cholery powinni też zrobić program, który po znalezieniu takiego delikwenta sprawia, że komputer razi go prądem a telefon wybucha w kieszeni.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!