Konsole do gier

Project Scorpio - najpotężniejsza konsola wszech czasów - specyfikacja

opublikowano przez Wojciech Kulik w dniu 2017-04-06

Firma Microsoft (z pomocą Digital Foundry) ujawniła oficjalną specyfikację techniczną swojej nowej konsoli znanej jako Project Scorpio.

Project Scorpio ma być najmocniejszą konsolą wszech czasów, nic dziwnego więc, że gracze z całego świata wyczekują informacji na jej temat z wypiekami na twarzy. Ekipa Digital Foundry miała tę przyjemność, by wpaść do siedziby Microsoftu i poznać je wcześniej. Teraz dzieli się nimi także z nami.

Co kryje w sobie Project Scorpio?

Najważniejsza wiadomość dnia: poznaliśmy oficjalną specyfikację techniczną nowej konsoli Microsoftu. Sercem Project Scorpio jest ośmiordzeniowy procesor x86 taktowany zegarem 2,3 GHz (o 30 proc. wydajniejszy niż ten w Xbox One). Pod obudową znalazło się też miejsce dla 4,6-krotnie mocniejszego układu graficznego z 40 zmodyfikowanymi jednostkami obliczeniowymi w 1172 MHz oraz 12 GB pamięci operacyjnej GDDR5. Przepustowość pamięci to aż 326 GB/s.

Project Scorpio procesor

Zatrzymajmy się jeszcze na chwilę przy procesorach, bo Microsoft dostosował CPU i GPU do własnych potrzeb. Jak tłumaczy Eurogamer: „każdy pojedynczy procesor Scorpio Engine schodzi z linii produkcyjnej TSMC z własnym, dostosowanym profilem napięć. Zamiast stawiać na wartości obejmujące wszystkie urządzenia, producent dokładnie zgrywa płytę główną z procesorem”. Same rdzenie to najprawdopodbniej zmodyfikowane AMD Jaguar.

Dysk twardy konsoli Project Scorpio ma pojemność 1 TB i cechuje się przepustowością wyższą o 50 proc. Dzięki temu wszystkie czasy ładowania mają ulec znaczącemu skróceniu. Niezmieniony został za to procesor dźwięku.

Konsola zostanie wyposażona w „najbardziej efektywny w historii Xboksów” zasilacz 245 W. Jeśli zaś chodzi o chłodzenie, to znajdziemy tutaj układ złożony z radiatora z komorą parową oraz wentylatora. 

Project Scorpio części

Project Scorpio to także nowy napęd optyczny, który umożliwia odtwarzanie materiałów wideo zapisanych na Blu-ray w rozdzielczości 4K Ultra HD. Nagrywarka Xbox GameDVR pozwala zaś na zapisywanie wideo w jakości 4K60p i w HDR. 

Specyfikacja techniczna konsoli Project Scorpio

Konsola Project Scorpio Xbox One PlayStation 4 Pro
Procesor CPU: 8 rdzeni x86 (Jaguar?), 2,3 GHz 8 rdzeni Jaguar, 1,75 GHz 8 rdzeni Jaguar, 2,1 GHz
Procesor GPU: 40 jednostek obliczeniowych, 1172 MHz 12 jednostek obliczeniowych, 853 MHz (914 MHz w Xbox One S) 36 jednostek obliczeniowych, 911 MHz
Pamięć: 12 GB DDR5 8 GB DDR3 + 32 MB ESRAM 8 GB GDDR5
Przepustowość pamięci: 326 GB/s 68 GB/s (DDR3) + 204 GB/s (ESRAM) / 219 GB/s w Xbox One S 218 GB/s
Dysk twardy: 1 TB, 2,5" 500 GB /1 TB / 2 TB, 2,5" 1 TB, 2,5"
  • Napęd optyczny: 4K Blu-ray
  • Zasilacz: 245 W
  • Wyjście HDMI: 2160p, 60 Hz, HDR10, HDCP 2.0
  • Kodeki wideo: HEVC/h.265, VP9, AVC/h.264, MPEG2, MPEG4 part 2, VC1/WMV9
  • Audio HDMI: Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, PCM 2.0/5.1/7.1, Dolby TrueHD z Atmos (z gier)
  • Łączność bezprzewodowa: IEEE 802.11ac, 2x2 Wi-Fi
  • Łącznośc przewodowa: Ethernet 10/10/1000

Takie podzespoły sprawiają, że jest to zdecydowanie wydajniejszy sprzęt niż obecna konsola Xbox One. Moc obliczeniowa jest też wyraźnie większa niż w przypadku PlayStation 4 Pro. Musi tak jednak być, skoro urządzenie to umożliwiać ma płynną rozgrywkę w natywnej rozdzielczości 4K Ultra HD (a że tak jest potwierdza Digital Foundry).

Wszystkie gry z Xbox One ruszą na Project Scorpio

Każda gra, która została wydana na Xbox One będzie dostępna również na Project Scorpio. Co więcej, jeżeli umożliwiała rozgrywkę co najmniej w 900p, to na nowym urządzeniu będzie mogła zostać uruchomiona w natywnej rozdzielczości 4K, także w 60 klatkach na sekundę (jeżeli taką płynność oferuje też na obecnej konsoli).

Z kolei gry, które z płynnością mają jakiekolwiek problemy na Xbox One, na Project Scorpio powinny działać bez zarzutu. Microsoft zapowiada też lepsze filtrowanie tekstur.

Project Scorpio wnętrze

Wygląd obudowy poznamy dopiero podczas tegorocznej edycji targów E3. Już teraz natomiast wiemy, że układ portów będzie niezmieniony w stosunku do Xbox One S.

Źródło: Eurogamer. Foto: Digital Foundry

marketplace
avatar
Dodaj
  • avatar
    Jasne, a za rok wydadzą kolejną wersje konsol. To jest jakaś masakra. Co chwile wydają co raz to nowe "usprawnione wersje" konsol, zamiast zrobić raz a porządnie.

    PS. Sam jestem zwolennikiem konsol ale ta generacja to jakieś jaja.
    Zaloguj się
    14
  • avatar
    Czyli ciagle tabletowy Jaguar?
  • avatar
    Sony zapowiedziało że ps5 będzie mieć minimum 9-10 tflops przy premierze i zapewni niemal fotorealistyczną grafikę w rozdzielczości 4k przy 60 kl/s.Jeśli to się sprawdzi to nowe Playstation 5 pozamiata cały rynek konsol.

    Microsoft dał tyłka bo faktycznie gry na xboxa to teraz jakaś parodia i co z tego że wypuszczą tego przypakowanego scorpio skoro nie ma w co grać.Kto rozumny kupi konsole dla 3 dobrych gier i hordy szmir lub gier dostępnych również na PC które kupimy za połowę ceny.

    Sony idzie w dobrym kierunku będzie oferowało bardzo mocny sprzęt i bardzo dobre gry natomiast Microsoft się cofa,za dużo już mają forsy i stracili oko tygrysa w ringu konsolowym.

  • avatar
    PS4 PRO zostało właśnie ZNISZCZONE!
    Zaloguj się
  • avatar
    Właśnie, co z tym prockiem? To nadal jaguar?
    Zaloguj się
  • avatar
    https://www.youtube.com/watch?v=j-G5X7VUy8w

    Forza w 4K działa na i7 ,RX 480 w 60fps. Na tym zdjeciu od DF podobno wykorzystali ponad 60% mocy GPU. Ciekawe jak będzie z innymi grami i do czego zdolny jest Scorpio.
    Zaloguj się
  • avatar
    Nic specjalnego w porównaniu do PC.

    Ten procek to pewnie znowu lekko podkręcony Jaguar (4+4),który nie ma żadnego startu do Ryzenów i SkyLake pod względem wydajności na zegar.

    https://i.imgsafe.org/6da60ecb0f.png


    GPU wygląda już lepiej mamy tu coś na poziomie RX480.

    Tak czy siak. 8 rdzeni Jaguar@2.3GHz to będzie poważny hamulcowy. Dla przykładu taki Ryzen7@3.8GHz będzie szybszy od tego jaguarka o ponad 3 razy zarówno w INT'ach jak i FLOAT'ach.
  • avatar
    Będzie 60fps czy nie? Dalej siedzą w zapierdziałej technologi czy w końcu zobaczymy te 60fps?
    Zaloguj się
  • avatar
    czyli bedzie konsola do multiplatform w 4k 30fps.......nie dzieki zostane przy combo 1070 + ps4
  • avatar
    ze starym układem dźwiękowym to już pojechali, nowszy kosztuje pewnie o 3,70$ więcej
    cięcia księgowych jak zwykle nie w tych miejscach co powinni
    jestem ciekaw czy będzie S/PDIF
    Zaloguj się
  • avatar
    "najpotężniejsza konsola wszech czasów"

    Czy każda konsola najmocniejsza w danym czasie na rynku, nie jest najpotężniejszą konsolą wszech czasów.... No jest, wiec o co to halo.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ciekawym newsem jest obsługa Freesync na Scorpio. Zobaczymy niedługo telewizory z freesync?
  • avatar
    No ok ale nie zapominajmy, że na konsolach sama optymalizacja wyglada lepiej i gra na z pozoru leciwym sprzęcie potrafi wyglądać dobrze. Pamiętacie co siedziało w PS3? I w co graliśmy? God of War 3, Uncharted 3. Śliczne gry na z pozoru słabym tosterze. Także porownywanie podzespołów tutaj mija się z celem kochani.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ta recenzja az ocieka marketingiem..Oczywiscie ta konsola bedzie bardzo slaba{krol konsol hehh} a za 1.5 roku kolejna...Widze ze to juz sie nie zmieni,bo kasa jest na tym dobra ..Jak na telefonach co chwile nowe...Zreszta konsole sa dobre np na komunie dzieciak sie cieszy i tyle..dla powaznego gracza tylko pc ..takie moje zdanie pzdr
    Zaloguj się
  • avatar
    Wygląda na to że za kilka miesięcy dzieki Scorpio natywne 4K na dobre zagości w domach konsolowców.
    I już widze ten ból tyłka fanbojków takich jak PS4MasterRace, gdy po analizie DF bedą sobie wmawiać, że nie widać różnicy między skalowanym 4k a natywnym w tej samej grze na PS4Pro i Scorpio buahahhahah
    Zaloguj się
  • avatar
    Bez dobrych exlusive MS może sobie w pupala wsadzić nowe Scorpio. Ludzie grają w gry a nie w ładne cyferki w specyfikacjach.
    Na dzień dzisiejszy moim zdaniem PC + PS4Po to najlepsze combo do gier. Tak czy siak to co będzie na Sorpio prędzej czy później wyjdzie na windozę czego nie można powiedzieć o grach ze stajni Sony.
    Zaloguj się
  • avatar
    Pamięć DDR5? Chyba chodzi o GDDR albo ja o czyms nie wiem








  • avatar
    Gdyby tak konsola dostała bebechy jakiegoś mocniejszego PCta (taki GTX1080Ti + Skylake/KabyLake/Ryzen) - byłby killer, być może ruszyło by to rozwój grafiki o lata do przodu. A tak dalej będą ładować ścierwo i jeszcze wydawać co roku. Szkoda.
    Zaloguj się
  • avatar
    1,8 Tera więcej od PS 4PRO.Nie dali tam VEGI ani POLARISA wiec pewnie będzie korzystał z rozwiązań VEGI bo o dziwo ma wysoki zegar mimo konsoli ale CU 40 sztuk a nie 64.Desktop ma średnio 35% wyższy zegar od tego co jest w rdzeniu graficznym konsoli to możemy założyć ,że takie cacko z 40CU na rynku konsumenckim mogłoby mieć 1550Mhz na rdzeniu.Jak nic wydajność między GTX 1070 a 1080.To VEGA dobrze się zapowiada bo ma mieć te 64CU.
    Zaloguj się
  • avatar
    245 Watt , o to cud technologi XXI wieku :)
    jak się rozpędzi to ile 500W ????