Ciekawostki

Gorilla Glass ze smartfonów do aut

przeczytasz w 1 min.

Jak informuje serwis The Drive, w samochodach sportowych marki Porsche zostanie wykorzystane szkło Gorilla Glass. Dlaczego? Ze względu na liczne atuty, rzecz jasna.

Gorilla Glass chroni nasze smartfony i tablety – i robi to naprawdę dobrze. Dlatego też na tym się nie skończy. Szkło tworzone przez firmę Corning będzie też trafiać pojazdów, a konkretnie do samochodów marki Porsche.

Dlaczego Porsche chce Gorilla Glass w swoich samochodach?

Niemiecki producent zapowiedział, że w niedalekiej przyszłości (tylne i tylne boczne) szyby w jego samochodach będą zabezpieczane z wykorzystaniem technologii Gorilla Glass. Porsche chce postawić na to rozwiązanie ze względu na jego liczne atuty, a więc przede wszystkim wysoką odporność na pęknięcia, stłuczenia i zarysowania.

To jednak nie wszystko. Szkło Gorilla Glass cechuje się bowiem także tym, że jest bardzo cienkie i lekkie. W samochodach sportowych liczy się każdy kilogram, a na samej tylnej szybie będzie można dokonać redukcji masy z 5,8 do 3,7 kg (jeśli weźmiemy za przykład samochód Porsche 911 GT3 RS – na zdjęciu otwierającym tego newsa). 

Kolejnym atutem szkła firmy Corning jest to, że bardzo skutecznie blokuje ono promieniowanie ultrafioletowe – jest w stanie osiągnąć skuteczność na poziomie 99 proc. (a obecnie stosowane szkło – tylko 70 proc.). Mówi się też o możliwości usprawnienia izolacji termicznej oraz zmniejszeniu zniekształceń optycznych (istotnych szczególnie przy tak stromych szybach, jak w niektórych modelach 911). 

Gorilla Glass technologią bez wad? Nie do końca

Wyjaśniliśmy już, dlaczego Porsche chce zdecydować się na wykorzystanie Gorilla Glass, ale warto też zwrócić uwagę na wady, jakie ma to rozwiązanie. Przede wszystkim jest to stosunkowo wysoka cena (co z pewnością odbije się na już i tak niemałych cenach samochodów). 

Minusem tego szkła jest również jego nadmierna elastyczność. Z tego właśnie powodu nie może ono być wykorzystane w szybach opuszczanych – duże prędkości mogłyby spowodować ich wygięcie uniemożliwiające późniejsze zamknięcie.

Porsche nie jest jednak pierwszym producentem, który przymknął oko na te wady. Z technologii Gorilla Glass w swoim samochodzie i8 skorzystało już wcześniej BMW. A czy będzie ostatnim? Cóż, to też wątpliwe...

Źródło: The Drive. Foto: Porsche

Komentarze

3
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    sampras
    -4
    "...przyszłości (tylne i tylne boczne)..." tylne i przednie boczne? :)

    PS.
    Bardzo lubię czytać Wasze artykuły, technologiczne aktualności i wiedzę czerpię przede wszystkim od Was.
    Pozdrawiam!!!