Na topie

Stratolaunch - największy samolot świata pokazany w pełnej krasie

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki Tematyka: loty i samoloty Producenci: Microsoft

Kadłub o długości 72 metrów i rozpiętość skrzydeł wynosząca 117 metrów. To główna wizytówka tego kolosa.

  • Stratolaunch - największy samolot świata pokazany w pełnej krasie
A A

Loty i samoloty nie są wiodącymi tematami na naszym portalu, ale obok pewnych wydarzeń wręcz nie wypada przejść obojętnie. Właśnie tak jest i tym razem, kiedy to po raz pierwszy w pełnej krasie pokazany został Stratolaunch - największy samolot świata.

Za projekt maszyny odpowiada Paul Allen, o którym niektórzy zapewne mieli kiedyś okazję usłyszeć. To jeden z założycieli firmy Microsoft i, jak łatwo się domyślić, bardzo bogaty człowiek. Miliardy dolarów na koncie postanowił spożytkować między innymi na Stratolaunch właśnie, który po raz pierwszy opuścił hangar.

To prawdziwy kolos. Kadłub o długości 72 metrów, rozpiętość skrzydeł wynosząca 117 metrów oraz waga 220 ton (bez paliwa i ładunku) z pewnością robią wrażenie. Dość powiedzieć, że do wyprowadzenia samolotu potrzeba było aż 28 kół.

Stratolaunch

Stratolaunch
foto: stratolaunch

Zdjęcia mogą nie oddawać skali rozmiarów samolotu dlatego też warto rzucić okiem na grafikę pokazującą, jak wygląda on na tle innych, latających już maszynach.

Stratolaunch rozmiary
foto: wikipedia

Zastosowano tu sześć silników znanych z Boeinga 747. Na pierwszy lot Stratolaunch trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Planowany jest on na 2019 rok.

Informacje uzupełnić wypada jeszcze o przeznaczenie maszyny. Celem Stratolaunch ma być wynoszenie rakiet z satelitami w powietrze, dzięki czemu ich start będzie podobno łatwiejszy niż obecnie. Łatwiejszy, a jednocześnie tańszy przez co już teraz wspomina się o pierwszych klientach zainteresowanych wykorzystaniem Stratolaunch.

Źródło: Stratolaunch, wikipedia

Odsłon: 5772 Skomentuj newsa
Komentarze

18

Udostępnij

Ciekawostki w marketplace

  1. czarnobrody
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2017-06-01 16:24

    Ciekawe ile będzie kosztowało jego wypożyczenie :D

    Skomentuj

    1. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-06-13 14:52

      akurat na komunię żeby dowieźć dzieciaka do kościoła :) i to pod same drzwi.

      Skomentuj

  2. BluePandoraBox
    Oceń komentarz:

    10    

    Opublikowano: 2017-06-01 16:34

    An-225 również ma dwudziestoośmio kołowe podwozie, główne, przednie to kolejne 4 koła, udźwig zapewne bez porównania większy od tego cudaka, długość i wysokość również jest większa
    An-225 ustanowił rekord przewożąc 253 tony ładunku na wysokości blisko 11 km pokonując odległość tysiąca km z prędkością przelotową 763.2 km/h
    mógłby Stratolaucha wziąć "na barana" jak Burana (sowiecki prom kosmiczny) dla którego powstał i jeszcze rakietę nośną z satelitą ;)

    Skomentuj

    1. BluePandoraBox
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-06-01 16:51

      aha, maksymalna masa startowa tego antka to aż 600 TON!!!
      komora ładunkowa ma pojemność 1300 metrów sześciennych,
      a jej wymiary to 6,4 x 4,4 x 43,35 metrów (po wymnożeniu wychodzi 1220, na wiki nie umieją liczyć?)

      Skomentuj

  3. BluePandoraBox
    Oceń komentarz:

    -3    

    Opublikowano: 2017-06-01 16:43

    "do wyprowadzenia samolotu potrzeba było aż 28 kół" - podwozie dwudziestoośmio kołowe ma większy sens
    pośpiech jest wskazany wyłącznie przy jedzeniu z jednej miski i łapaniu pcheł :)

    teraz będziecie kasować komentarze w których są opisane błędy w tekście?
    może to napiszcie w regulaminie aby była jasność
    dla wyjaśnienia - wcześniej wpisałem komentarz w których wyłapałem jeszcze inny błąd, został poprawiony ale również skasowano mój wpis

    Skomentuj

  4. stach122
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2017-06-01 16:56

    Mnie zastanawia czemu nie połączyli jeszcze z tyłu. Może niepotrzebnie ale dręczy to środkowe skrzydło.

    Skomentuj

    1. baca130
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-06-01 17:29

      O to się nie martw, zapewne zrobili różnorodne symulacje komputerowe wytrzymałość materiałów przy projektowaniu samolotu. Zdziwiłbym się jak by doznało jakiegoś uszczerbku przy normalnym locie.

      Skomentuj

      1. ElFi_
        Oceń komentarz:

        4    

        Opublikowano: 2017-06-01 18:13

        Projektowanie na "normalne" zachowania, szybko kończy się fiaskiem. Maszyna MUSI umieć sobie poradzić przede wszystkim przy "nienormalnych" warunkach.

        Skomentuj

    2. ElFi_
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-06-01 18:11

      Musi być połączenie w części ogonowej, inaczej większy wiaterek lub ostrzejszy skręt połamie tego samolocika. Podstawy awiacji.....

      Skomentuj

      1. Himoto
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2017-06-01 18:43

        Same kadłuby są stosunkowo krótkie, ale jak wiadomo z historii, samoloty 2 kadłubowe powinny mieć podwójne łączę między kadłubowe, własnie ze względu na wiatry boczne które zwykłym jedno kadłubowcem potrafią nieźle wstrząsnąć :)

        Lecz mogę się mylić gdyż nie jestem specjalistą od tych rzeczy :)

        Skomentuj

        1. ElFi_
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2017-06-01 19:56

          Nie mylisz się:) A przy prądach zstępujących może jedno skrzydło ciągnąć w dół a drugie do góry - co się wtedy stanie? Złamie się na płacie łączącym:)

          Skomentuj

    3. Lister
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-06-02 00:04

      Środkowe skrzydło to element do podwieszania rakiet, które mają polecieć w na orbitę okołoziemską.
      Przy współczesnych materiałach nie ma co kombinować z usztywnianiem dodatkowym tylnym skrzydłem, które zabierałoby tylko niepotrzebnie masę startową.
      Mnie ciekawi, czy Virgin lub ktoś podobny będzie z niego korzystał do wysyłania turystów na niską orbitę.

      Skomentuj

  5. sebmania
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-06-02 02:03

    Prawdopodobnie tańsza jest konstrukcja o wiele ponieważ samolot jest zrobiony z 2 mniejszych

    Skomentuj

  6. Kropeczka
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-06-02 06:54

    Brak pasów na taki rozstaw kół.
    Na normalne sytuacje obciążenia są pewnie z malutkim zapasem.
    Ale w sytuacjach ekstremalnym nie trudno zgadnąć iż z jednego zrobią się dwa....

    Ale spoko to taka zabawka, która nigdy nie wejdzie do produkcji.....

    Skomentuj

  7. piotr.potulski
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-06-02 16:48

    Ten artykuł zawiera zaledwie kilka paragrafów a większość komentujących i tak go nie przeczytała. To nie jest samolot transportowy - to latająca wyrzutnia rakiet kosmicznych. Nie robili go by był największy, tylko po to, żeby był w stanie wypełnić swoje zadanie, czyli wynieść rakietę na orbitę. Nie ma znaczenia, czy na świecie są lotniska na którym może wylądować bo on nigdzie się nie wybiera. Pogoda i sytuacje ekstremalne, też nie mają znaczenia, bo będzie eksploatowany w warunkach dla niego odpowiednich. I wreszcie on nie wejdzie do produkcji, on już wszedł. Ten egzemplarz z tego co wiem ma być jedynym.

    Skomentuj

  8. Kropeczka
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-06-04 09:56

    Piotrze - lotnisko dla niego musi zostać zbudowane, chyba że planujesz sam go wynosić na własnych pleckach na orbitę...

    I to nie jedno a przynajmniej dwa, pogoda potrafi być nieprzewidywalna i takie są procedury bezpieczeństwa.

    Jak się olewa procedury to się później ma Smoleńsk i prawie niedawno Londyn.

    Bogatemu wolno - na świecie jest masa samolotów które zostały wyprodukowane po jednej sztuce, ba rosjanie nawet prom kosmiczny zrobili. I później te zabawki, albo gniją, albo trafiają do muzeum...

    Zanim nam szaraczkom zarzucisz że komentujemy nie czytając sam poszerz swoją wiedzę...

    Skomentuj

    1. piotr.potulski
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-06-06 10:29

      Budowa odpowiedniego pasa startowego, to drobne w tym projekcie. Zakładając, że będzie potrzebny, bo standardowo "duże" pasy startowe mają 80m szerokości. Ten samolot nie ma latać według "cywilnych" procedur VFR / IFR. Jeżeli zostanie dopuszczony do lotu przez FAA, to na 100% zostaną dla niego ustalone osobne procedury. Lot tego samolotu to start, wejście na pułap 12-13 km, odpalenie ładunku, podejście, lądowanie - całość zajmuje jakąś godzinę, może trochę ponad, jeżeli przewidzieli tankowanie po starcie. Dla takiego okresu pogodę można przewidzieć w 100% i nawet nie trzeba do tego bacy. W związku z powyższym - nie sądzę, żeby było potrzebne wyznaczanie lotnisk zapasowych wymaganych w IFR. Sam samolot to nie jest jakieś wielkie osiągnięcie techniki - ot, taka prosta ciężarówka, która ma dźwignąć rakietę na pułap kilkunastu kilometrów i sprawić, że nie będzie potrzebny jej pierwszy i najbardziej kosztowny stopień. Wszystko razem ma sprawić, że będzie taniej - tylko i aż. Wszystko za sprawą użycia mniejszych i tańszych rakiet nośnych.

      Skomentuj Historia edycji

  9. simon5555
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-06-05 14:12

    To nie jest prima aprilis, więc to musi być kolejna bańka finansowa. Taka jak te loty kosmiczne Elona Muska.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!