Na topie

„Mark Zuckerberg to największy dyktator świata”

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki Internet Tematyka: Facebook Prywatność społeczeństwo

Takich słów użył Peter Sunde, który twierdzi, że oddajemy zbyt wiele informacji w ręce jednego człowieka i że nie może nam to wyjść na dobre.

„Mark Zuckerberg to największy dyktator świata”

A A

„Wszystko poszło nie tak. Nie chodzi o to, co wydarzy się w przyszłości, lecz o to, co dzieje się teraz. Udostępniliśmy wszystkie nasze dane facetowi, który nazywa się Mark Zuckerberg i jest w zasadzie największym dyktatorem na świecie, choć nie został przez nikogo wybrany”. To słowa, którymi Peter Sunde, będący współzałożycielem The Pirate Bay, podsumował to, jak widzi dzisiejszy świat z Facebookiem w centrum.

Sunde zwrócił uwagę na to, że Internet początkowo był prawie idealnym miejscem, który cechował się niemal nieograniczoną wolnością. Z czasem jednak zaczęto zbierać od użytkowników coraz więcej informacji – te trafiają do operatorów, dostawców usług internetowych oraz przedsiębiorstw z sektora mediów. Całkiem dokładny opis każdego użytkownika Internetu znajduje się w bazie jednej lub kilku z tych firm: Amazon, Apple, Google, Microsoft i Facebook.

I choć aktualnie wszystkie te informacje są gromadzone głównie w celach reklamowych, Sunde twierdzi, że tylko kwestią czasu jest to, by zaczęły one być inaczej wykorzystywane. – „Ludzie są zadowoleni z koncepcji samokierujących się samochodów, ale kto jest ich właścicielem (i kto przetwarza zbierane przez nie informacje)?” – pyta i zwraca uwagę, że w przyszłości takie auto może na przykład odmówić zawiezienia człowieka do celu, choćby dlatego, że należy on do konkurencyjnej firmy albo dlatego, że są wątpliwości co do jego legalności. To oczywiście tylko jeden z przykładów. 

Być może najwięcej wie właśnie Facebook, z którego aktywnie korzystają ponad 2 miliardy użytkowników (to więcej niż ludność jakiegokolwiek kraju i więcej niż jest wyznawców jakiejkolwiek religii innej niż chrześcijaństwo). Taka centralizacja informacji jest według współzałożyciela Zatoki Piratów ogromnym zagrożeniem dla prywatności i wolności. Najgorsze zaś ma być to, że nie ma możliwości, by to naprawić. 

Sunde porównuje korzystanie z platform społecznościowych (i wszelkich innych usług opartych na przetwarzaniu ogromnej ilości informacji) do palenia papierosów. Możemy nawet wiedzieć, że nie wyjdzie nam to na dobre, ale jesteśmy już od tego uzależnieni i nie jesteśmy w stanie się wycofać. Zgadzacie się z tymi stwierdzeniami?

Źródło: Geek. Foto: Free-Photos/Pixabay (CC0)

Odsłon: 3714 Skomentuj newsa
Komentarze

18

Udostępnij
  1. hapima
    Oceń komentarz:

    21    

    Opublikowano: 2017-10-27 13:33

    smutna prawda

    Skomentuj

    1. Fenio
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-10-28 12:16

      Wielu to potwierdzi co widać nawet po łapkach w górę. Jednak ci sami ludzie nadal będą używać portali społecznościowych i nadal nie będzie ich obchodzić polityka prywatności firm z których usług korzystają.

      Skomentuj

  2. Himoto
    Oceń komentarz:

    7    

    Opublikowano: 2017-10-27 13:55

    Najgorsze jest to że mimo iż wiele osób unika tworzenia kont i wszelkiego kontaktu z usługami FB itd. to nadal wiele serwisów niepostrzeżenie oddaje ogromne ilości danych bez naszej wiedzy tej pijawce.
    Loginy, wyszukiwania, wciskane klawisze, rejestrowanie ruchu kursora itp. Myślicie że po co był wprowadzany nowy standard HTML5.0, bo na pewno nie po to by zabić Flash'a.

    Powinno się wprowadzić w UE całkowity zakaz współpracy stron trzecich [witryn www] z FB, czyli np. masz własny serwis to jakie kolwiek powiązanie [Loguj przez itp.] z usługami FB powinny być zakazane [pod groźba kary więzienia do 5lat] ewentualnie jeśli tak usilnie chcesz to przed wejściem na konkretną witrynę strona przejściowa jak niegdyś z stronami dla pełnoletnich gdzie masz "enter" i "exit" do wyboru po zapoznaniu się z treścią która jednoznacznie wskazywałaby jakie info o tobie zbiera dana strona i przypięte do niej skrypty firm trzecich.
    Do Google się wszyscy przyzwyczaili, i jakoś ciężko byłoby odseparować witryny WWW od usług Google, nie tylko z powodu reklam, ale także ze względu na totalne zajęcie rynku przez ich usługi. Wystarczył mały błąd w działaniu google by pół sieci internetowej w Japonii była niedostępna.

    Odseparowanie osobnych stron od FB zajęłoby max rok, a od google kilka lat.

    Skomentuj

    1. Snack3rS7PL
      Oceń komentarz:

      -5    

      Opublikowano: 2017-10-27 14:31

      Stąd popularyzacja Linuxa i kontenerów jest konieczna dla bezpieczeństwa.

      Skomentuj

      1. benutzer
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2017-10-27 15:51

        A co ma do tego linux? Myślisz, ze cie to zabezpieczy? Oni rozpoznają serów po samym zachowaniu i aktywności. Nigdzie nie trzeba się logować. Nawet IP im nie jest potrzebne.

        Skomentuj

        1. Snack3rS7PL
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2017-10-27 21:17

          Nie, raczej znajomość działania mechanizmów szpiegujących pozwoli przygotować jakąkolwiek linię obrony, zatem jest to mocno konieczne, do tego tak jak mówisz, warto by przygotować fałszywą tożsamość, myślałem o tym jakiś czas temu.

          Skomentuj

      1. Himoto
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-10-27 15:11

        Owszem ciut się zapędziłem, ale to chyba ty nie rozumiesz związku HTML 5.0 a dzisiejszego sposobu łączenia usług. Sprawdź sobie co doszło wraz z HTML5.0 i do czego się to aktualnie wykorzystuję a zrozumiesz związek.

        Skomentuj

        1. baca130
          Oceń komentarz:

          5    

          Opublikowano: 2017-10-27 16:04

          To nóż kuchenny też musi być złą rzeczą skoro jest wykorzystywany do morderstw. Tak samo samochody którymi zabijają się kierowcy. itp.

          Skomentuj Historia edycji

    2. Misza102
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-10-27 17:14

      Karać za używanie FB?! albo przez powiązanie stron?
      STUKNI SIE W ŁEP! każe Ci ktoś mieć FB? Ja go nigdy nie założyłem.

      Skomentuj

      1. Snack3rS7PL
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2017-10-27 21:20

        Czego w tym nie rozumiesz, jeśli ktoś bez Twojej zgody pozyskuje od Ciebie informacje to co innego można zrobić? I nie, nie mów - zrezygnować z internetu bo Ci Państwo nie są jego władcami, ja uważam FB za największy ściek w internecie w XXI w. Sprowadził postęp technologiczny do miana rynsztoku i ukazuje obraz idiotów, którzy stale robią sobie te selfiki i komentują każdą głupotę. Ogłupia ludzi kompletnie.

        Skomentuj

        1. supervisor
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2017-10-28 02:25

          Najgorsze to sa dla mnie te zombie ze smartfonami w rękach. Idzie po chodniku - smartfon, w kawiarni - smartfon, w pracy - smarftonuje zamiast pracować. Jakby im smartfony dusze wciagły.

          Skomentuj

          1. Snack3rS7PL
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-10-28 07:30

            Bo tak jest.

            Skomentuj

        2. Fenio
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2017-10-28 12:22

          Jak nie FB to powstanie inny portal działający w ten sam sposób. Tego nie da się powstrzymać skoro ludzie chcą w taki sposób używać internetu. Powstało nowe pokolenie internautów dla których internet to FB. Internet poza FB dla nich nie istnieje, FB udostępnia uproszczoną formę wszystkich popularnych usług z "normalnego" internetu. Maile, czaty, www, wyszukiwarki, widekonferencje, przesyłanie plików, wszystko w jednym miejscu. Podane w formie odpowiedniej dla 60 letniej gospodyni domowej która nawet nie wie co to jest "system operacyjny".

          Skomentuj

          1. Snack3rS7PL
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-10-28 12:50

            Ale FB to zapoczątkował, a Zuckerberg to wykorzystał, chociażby dlatego, że studiował psychologię. Wszystko dałoby się znieść, gdyby nie to, że całe masy są tym zahipnotyzowane i niedługo pozostaną sami ignoranci. I co gorsza będzie to ich wybór.

            Skomentuj Historia edycji

          2. Fenio
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2017-10-28 13:31

            Tak naprawdę te "masy zahipnotyzowane" nie używałyby internetu 20 lat temu. Po roku 2000 sieć zaczęła być zalewana użytkownikami których możliwości internetu przerastały a to co stworzył Zuckerberg jest tylko odpowiedzią na zapotrzebowanie. Z każdym kolejnym rokiem internet był coraz bardziej komercjalizowany, jeśli nie FB to powstałaby inna platforma dla internautów klasy C.

            Skomentuj

  3. Adrian Waleczny
    Oceń komentarz:

    -5    

    Opublikowano: 2017-10-27 16:50

    Ojejku, i co teraz ? Mam się bać ?

    Skomentuj

    1. Bruce
      Oceń komentarz:

      6    

      Opublikowano: 2017-10-27 19:43

      Nie.
      Wystarczy, że zaczniesz myśleć i świadomie korzystać z technologii.

      Skomentuj

      1. Adrian Waleczny
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-10-29 19:46

        Ale ty wiesz, że to był żart prawda ?
        A co do Facebooka, to konta nie posiadam, bo w ogóle mnie to nie interesuje.

        Skomentuj Historia edycji

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!