Na topie

Sztuczna inteligencja nie daje szans graczom w Starcraft II

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Gry

Kategoria: Gry Gry komputerowe Ciekawostki Tematyka: sztuczna inteligencja Producenci: Blizzard Google

Sztuczna inteligencja rozwijana przez należącą do Google firmę DeepMind pokonała Dario "TLO" Wünscha oraz Grzegorza “MaNa” Komincza aż 10:1.

  • Sztuczna inteligencja nie daje szans graczom w Starcraft II
A A

Sztuczna inteligencja systematycznie się rozwija i pojawia na wielu płaszczyznach. Także w grach. Zastanawialiście się, jak mogłyby wyglądać jej pojedynki z prawdziwymi graczami? Najświeższy przykład pokazuje, iż mowa o dość jednostronnych zmaganiach.

Blizzard oraz Google zorganizowały bardzo ciekawą imprezę, na której do rywalizacji w Starcraft II stanęła AlphaStar (sztuczna inteligencja rozwijana przez należącą do Google firmę DeepMind). Aby całość miała jakikolwiek sens trzeba było postawić na profesjonalnych raczy. W tym przypadku byli to Dario "TLO" Wünsch oraz Grzegorz “MaNa” Komincz, obydwaj kierowali Protossami.

Efekty? 10 rozegranych pojedynków zakończyło się 10 zwycięstwami AlphaStar, którego poczynania komentatorzy określali jako „fenomenalne” i „nadludzkie”. Nie jest to bez znaczenia, ponieważ zmagania w Starcraft II są sztucznej inteligencji trudniejsze niż gry planszowe. Warto jednak zaznaczyć, iż AlphaStar miało pogląd na całą mapę, co bez wątpienia było ułatwieniem, i wcale nie imponowało AMP (actions per minute), które wynosiło około 280 i tym samym okazało się niższe niż u ludzi.

Tym bardziej wypada docenić fakt, iż w kolejnym pojedynku Grzegorz “MaNa” Komincz zdołał pokonać sztuczną inteligencję od DeepMind. Wynik 10:1 to jednak wciąż prawdziwy pogrom.


Źródło: DeepMind, theverge

Odsłon: 16596 Skomentuj newsa
Komentarze

12

Udostępnij
  1. BariGT
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-01-26 15:42

    TLO gra zergiem a Mana mimo, ze protos to są lepsi od niego. Ciekawe byłyby mecze z: Serralem (Z), Classikiem (P) czy Gumiho (T)

    Skomentuj

  2. K9Mifune
    Oceń komentarz:

    10    

    Opublikowano: 2019-01-26 15:50

    APM AI w czasie walki wynosiło 1500 (stalkery)

    Do tego APM=EPM, u ludzi EPM było o połowe niższe.

    AlphaStar miał nie tylko podgląd na całą mapę. NIE MUSIAŁ przesuwać ekranu - widział całość jednocześnie.

    Do tego ludzie walczyli za każdym razem z innym AI. Nie tym samym - jak myśleli. Każde AI miało opracowaną tylko jedną strategię i nie potrafiło i nie mogło grać inną. Było zaprogramowane na jeden build-up.

    Mana jest 34, TLO 74, do czołówki z korei to jak stąd do nieba co zawsze było widać.

    A teraz ważne słowa, wspaniałego gracza i człowieka, który jest niepodważalną legendą sceny Starcrafta:

    "I don't know how smart [AlphaGo] is, but even if it can win in Baduk(Go), it can't beat humans in StarCraft."
    "It would be a mistake to think artificial intelligence could beat humans in StarCraft. StarCraft is a game where situational strategy is far more important than in Baduk, so it's an area where AI cannot catch up."
    "There are many variables in StarCraft, such as scouting, obviously, as well as maps, racial balance, micro, mind-games, etc."
    "Even if countless data is inputted and studied by the AI so it has some degree of instinct, it won't reach pro level."
    "Even if it has studied all of the many strategies I've used, I'll go at it with an unstoppable strategy I've prepared."
    "Competing in a few StarCraft tournaments nowadays, I felt that this is where my roots are. It's exciting just thinking about facing a machine as mankind's representative."
    - BoxeR

    Skomentuj Historia edycji

  3. eninede
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2019-01-26 16:40

    Czyli jak mamy to rozumiec? W 10 grach SI widzialo cala mape i dlatego wygrala, a przegrala w grze w ktorej tej mapy nie widziala? Przeciez to bez sensu... a co byloby gdyby to czlowiek mogl widziec cala mape a SI - nie?

    Skomentuj Historia edycji

  4. PL_SBX
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-01-27 09:21

    A może zamiast wpinać SI w grę to dajmy jej kontrolę nad myszką i klawiaturą, a zamiast wglądu na całą mapę to tylko możliwość jej przemieszczania.
    Oni już nie mają na co pieniędzy wywalać chyba.

    Skomentuj

    1. bury-pies
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2019-01-27 13:00

      Ale po co kontrolować myszką/klawiaturą? Chodzi właśnie o to by wyeliminować ułomne elementy interfejsu, w tym i samego człowieka. To co AI tu wyprawia, tylko utwierdza w przekonaniu, że sporo zawodów odejdzie wkrótce do lamusa.

      Skomentuj

  5. patol1984
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-01-27 11:44

    AI widziało całą mapę no i wszystko jasne, dobry scouting w tej grze ma ogromne znaczenie, AI nie musiało tego robić. A już myślałem, że to jakiś przełom w sztucznej inteligencji.

    Skomentuj

  6. MokryN
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-01-27 14:29

    A mnie to moj komputer w Single Player pokona. Widac super AI.

    Skomentuj

  7. mgkiler
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-01-27 16:03

    Chwila.
    Od 1:42 mówią jak działa AlphaStar.
    On nie widzi całej mapy - w sensie nie widzi co robi przeciwnik.

    Ma nawet swoją kamere - widzi dokładnie to samo co gracz w Starcrafta. Jedynie kursora myszki nie ma.

    Tutaj link od miejsca, gdzie to jest tłumaczone:
    https://www.youtube.com/watch?v=cUTMhmVh1qs&t=6110

    Skomentuj

    1. JanuszJestem
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-01-27 17:43

      Nie ma co wymagać, że ktoś będzie znał angielski na takim poziomie, żeby zrozumieć to co tam tłumaczyli. Ale pisać głupie komentarze to z wielką chęcią.

      Skomentuj

      1. mgkiler
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-01-27 22:12

        Nie widzi jednostek gracza.
        Musi skautować.

        Większość komentujących artykuł zrozumiało tak, że AlphaStar nie musi skautować.

        A on widzi zgodnie z Fog Of War. A jedynie kamere ma tak jakby z zoomem na całą mapę. Ale nie widzi co przeciwnik robi.
        A sporo osób tak to zrozumiało.

        Skomentuj

    2. K9Mifune
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-01-27 21:10

      Widzi całą mapę z ograniczeniem mgły wojny. "Swoją" kamerę ma dla widzów. Dopiero w szóstym meczu który Mana wygrał, zmieniono zasady i zmuszono AlphaStar do przesuwania ekranu

      Jak to wyglądało z perspektywy AI

      https://www.youtube.com/watch?v=cUTMhmVh1qs&feature=youtu.be&t=3319

      Widzi zatem dużo więcej niż gracz w Starcrafta.

      Co do słów "cała mapa" są mylące. Może oznaczać dwie różne rzeczy.

      Skomentuj

  8. K9Mifune
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-01-27 21:37

    Jako ciekawostkę. W Starcraft Broodwar od wielu lat (myśle że od 2006/2007) pracuje się nad AI i zabawę biorą w tym uniwersytety techniczne. Boty, czy też AI ma własny ladder, turnieje, mecze są rozgrywane 24h/7

    https://sscaitournament.com/

    Jak to wygląda z perspektywy AI:

    https://www.youtube.com/watch?v=xH-zJX1v6Gg

    Mecz z finału 2010 roku (!), AI vs AI:

    https://www.youtube.com/watch?v=LjSXj4cb_Yo

    AI bez problemu zwycięża z wieloma dobrymi graczami, przy pierwszych potyczkach.

    Skomentuj Historia edycji

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!