Gry

Sztuczna inteligencja nie daje szans graczom w Starcraft II

opublikowano przez Mateusz Tomczak w dniu 2019-01-26

Sztuczna inteligencja rozwijana przez należącą do Google firmę DeepMind pokonała Dario "TLO" Wünscha oraz Grzegorza “MaNa” Komincza aż 10:1.

Sztuczna inteligencja systematycznie się rozwija i pojawia na wielu płaszczyznach. Także w grach. Zastanawialiście się, jak mogłyby wyglądać jej pojedynki z prawdziwymi graczami? Najświeższy przykład pokazuje, iż mowa o dość jednostronnych zmaganiach.

Blizzard oraz Google zorganizowały bardzo ciekawą imprezę, na której do rywalizacji w Starcraft II stanęła AlphaStar (sztuczna inteligencja rozwijana przez należącą do Google firmę DeepMind). Aby całość miała jakikolwiek sens trzeba było postawić na profesjonalnych raczy. W tym przypadku byli to Dario "TLO" Wünsch oraz Grzegorz “MaNa” Komincz, obydwaj kierowali Protossami.

Efekty? 10 rozegranych pojedynków zakończyło się 10 zwycięstwami AlphaStar, którego poczynania komentatorzy określali jako „fenomenalne” i „nadludzkie”. Nie jest to bez znaczenia, ponieważ zmagania w Starcraft II są sztucznej inteligencji trudniejsze niż gry planszowe. Warto jednak zaznaczyć, iż AlphaStar miało pogląd na całą mapę, co bez wątpienia było ułatwieniem, i wcale nie imponowało AMP (actions per minute), które wynosiło około 280 i tym samym okazało się niższe niż u ludzi.

Tym bardziej wypada docenić fakt, iż w kolejnym pojedynku Grzegorz “MaNa” Komincz zdołał pokonać sztuczną inteligencję od DeepMind. Wynik 10:1 to jednak wciąż prawdziwy pogrom.


Źródło: DeepMind, theverge

marketplace

Komentarze

13
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    APM AI w czasie walki wynosiło 1500 (stalkery)

    Do tego APM=EPM, u ludzi EPM było o połowe niższe.

    AlphaStar miał nie tylko podgląd na całą mapę. NIE MUSIAŁ przesuwać ekranu - widział całość jednocześnie.

    Do tego ludzie walczyli za każdym razem z innym AI. Nie tym samym - jak myśleli. Każde AI miało opracowaną tylko jedną strategię i nie potrafiło i nie mogło grać inną. Było zaprogramowane na jeden build-up.

    Mana jest 34, TLO 74, do czołówki z korei to jak stąd do nieba co zawsze było widać.

    A teraz ważne słowa, wspaniałego gracza i człowieka, który jest niepodważalną legendą sceny Starcrafta:

    "I don't know how smart [AlphaGo] is, but even if it can win in Baduk(Go), it can't beat humans in StarCraft."
    "It would be a mistake to think artificial intelligence could beat humans in StarCraft. StarCraft is a game where situational strategy is far more important than in Baduk, so it's an area where AI cannot catch up."
    "There are many variables in StarCraft, such as scouting, obviously, as well as maps, racial balance, micro, mind-games, etc."
    "Even if countless data is inputted and studied by the AI so it has some degree of instinct, it won't reach pro level."
    "Even if it has studied all of the many strategies I've used, I'll go at it with an unstoppable strategy I've prepared."
    "Competing in a few StarCraft tournaments nowadays, I felt that this is where my roots are. It's exciting just thinking about facing a machine as mankind's representative."
    - BoxeR
  • avatar
    Czyli jak mamy to rozumiec? W 10 grach SI widzialo cala mape i dlatego wygrala, a przegrala w grze w ktorej tej mapy nie widziala? Przeciez to bez sensu... a co byloby gdyby to czlowiek mogl widziec cala mape a SI - nie?
  • avatar
    Nie da się ograć SI nastawionego w taki tryb, gdy się traci czas na skróty klawiszowe, przełączanie się po mapie, i robienie rzeczy po kolei, taka walka jest bezcelowa bo komputer może jednocześnie zarządzać dwoma bitwami tak samo skutecznie, może w tym samym czasie ogarniać ekonomię każdej ekspansji jednocześnie i do tego prowadzić działania na mapie, Człowiek to człowiek
  • avatar
    TLO gra zergiem a Mana mimo, ze protos to są lepsi od niego. Ciekawe byłyby mecze z: Serralem (Z), Classikiem (P) czy Gumiho (T)
  • avatar
    A może zamiast wpinać SI w grę to dajmy jej kontrolę nad myszką i klawiaturą, a zamiast wglądu na całą mapę to tylko możliwość jej przemieszczania.
    Oni już nie mają na co pieniędzy wywalać chyba.
    Zaloguj się
  • avatar
    Chwila.
    Od 1:42 mówią jak działa AlphaStar.
    On nie widzi całej mapy - w sensie nie widzi co robi przeciwnik.

    Ma nawet swoją kamere - widzi dokładnie to samo co gracz w Starcrafta. Jedynie kursora myszki nie ma.

    Tutaj link od miejsca, gdzie to jest tłumaczone:
    https://www.youtube.com/watch?v=cUTMhmVh1qs&t=6110
    Zaloguj się
  • avatar
    AI widziało całą mapę no i wszystko jasne, dobry scouting w tej grze ma ogromne znaczenie, AI nie musiało tego robić. A już myślałem, że to jakiś przełom w sztucznej inteligencji.
  • avatar
    A mnie to moj komputer w Single Player pokona. Widac super AI.
  • avatar
    Jako ciekawostkę. W Starcraft Broodwar od wielu lat (myśle że od 2006/2007) pracuje się nad AI i zabawę biorą w tym uniwersytety techniczne. Boty, czy też AI ma własny ladder, turnieje, mecze są rozgrywane 24h/7

    https://sscaitournament.com/

    Jak to wygląda z perspektywy AI:

    https://www.youtube.com/watch?v=xH-zJX1v6Gg

    Mecz z finału 2010 roku (!), AI vs AI:

    https://www.youtube.com/watch?v=LjSXj4cb_Yo

    AI bez problemu zwycięża z wieloma dobrymi graczami, przy pierwszych potyczkach.