Gasek | 2010-08-25

Gigabyte 9800GT, czyli Gramy na maksa!

kategoria: karty graficzne

typ tekstu: recenzja

 

Karta graficzna GIGABYTE 9800GT GV-N98TGR-512I to kolejna już wersja dobrze znanego
i cenionego przez graczy układu G92. Najnowszy model firmy Gigabyte charakteryzuje się przede wszystkim cichym i jednocześnie wydajnym chłodzeniem. O tym, że architektura, która ma już prawie trzy lata jest nadal bardzo dobrym rozwiązaniem dla graczy z mniejszą zasobnością portfela zaświadczy porównanie ów karty z dużo słabszym modelem poprzedniej generacji 8500GT. Warto wspomnieć, że model 8500GT również jest niereferencyjny. Szczegółowe informacje na jej temat można znaleźć na stronie producenta.

Spis treści:


Dokładne informacje na temat modelu 9800GT znajdują się w tabeli poniżej:

 

 

Zawartość pudełka

 

Po zawartości pudełka można oczekiwać więcej niż w tym przypadku przygotował dla nas producent. Pudełko przeciętnej wielkości bardzo dobrze chroni kartę przed uszkodzeniem. Jednak jeśli chodzi o dodatki to w zestawie dostajemy tylko instrukcję, płytę CD ze sterownikami, kartę gwarancyjną i mało już dziś przydatny kabelek audio. Natomiast jakość wykonania samej karty graficznej stoi na bardzo wysokim poziomie. Producent zainstalował bardzo wytrzymałe kondensatory polimerowe, zadbał także o jakość wykonania sekcji zasilającej kartę. Płytka drukowana mierzy prawie 21cm i wymaga dodatkowego zasilania 6-pin. Jeśli chodzi o gabaryty układu to potrzebne będą nam w komputerze dwa wolne sloty ze względu na radiator z zainstalowanym wentylatorem. Na uwagę zasługuje również duża ilość wyjść wideo, w tym pozłacane wyjście HDMI.

Konfiguracja testowa

 

Czerwonym kolorem zaznaczone są parametry po overclockingu.

Procesor: Intel Celeron dual core E3200 2,41 @3,36GHz
Płyta główna: ASUS P5B P965
Pamięć RAM: Kingston ValueRam 2GB DDR2 667MHz @700MHz
Chłodzenie: Scythe Mugen II
Karta graficzna Gigabyte 9800GT 512MB 600 900 1500MHz @750 1100 1800MHz
Dysk twardy: Maxtor DiamondMax 21 160 GB
Zasilacz: OCZ ModXStream Pro 500W
System operacyjny Windows XP SP3 32-bit
Monitor LG FLATRON L1910B

 

Testy porównawcze

 Testy porównawcze mają na celu porównanie obu kart graficznych w czterech grach i programie 3dmark2006.
Wszystkie gry z wyjątkiem Grand Theft Auto IV były uruchamiane w maksymalnych detalach w rozdzielczości 1280x1024, tak aby obciążyć zarówno kartę graficzną oraz procesor.
 
----3dmark2006----
 
Po powyższym wykresie widać jak dużo dało podkręcenie procesora i karty graficznej.

 
----Crysis----
 
9800GT
 
8500GT
 
Warto zaznaczyć, że do komfortowej gry na modelu 9800GT wystarczy zredukować kilka ustawień mocno obciążających komputer np. antyaliasing.

 ----Assassin's Creed----

9800GT

8500GT

W przypadku gry Assassin's Creed karta 8500GT nie dawała rady jeśli chodzi o płynność rozgrywki, natomiast model 9800GT spisywał się świetnie.


----Wiedźmin----

9800GT

8500GT

Jeśli chodzi o grę Wiedźmin warto zaznaczyć, że test przebiegał w akcie IV w zaludnionej wiosce. Po wykresach można zauważyć, słabo zoptymalizowany silnik, który wykorzystuje dużo mocy obliczeniowej głównego procesora komputera.


----Grand Theft Auto IV---- 

9800GT

8500GT

Grand Theft Auto IV jest to jedyna gra w teście, która była uruchamiana na ustawieniach minimalnych, z przyczyn oczywistych. Jednak to nie stało na przeszkodzie, ponieważ jest to prawdopodobnie najgorzej zoptymalizowana gra, która w dodatku wymaga co najmniej czterordzeniowego procesora.


 Testy dodatkowe

----Risen----

 

 ----Need for Speed Shift----


----TrackMania Nations Forever----

Te trzy testy podkreślają po raz kolejny, że oveclocking podzespołów komputerowych ma znaczenie oraz, że 512MB pamięci na karcie graficznej spokojnie wystarcza do komfortowej gry w niskich rozdzielczościach. W kolejnej części artykułu przedstawię potencjał jaki drzemie w tytułowej karcie graficznej oraz wpływ obrotów wentylatora na temperaturę układu.

 

Podkręcanie

Testowany egzemplarz karty graficznej posiada standardowe zegary - 600MHz 900MHz 1500MHz, które nadają karcie transmisje danych na poziomie 56,3GB/s. Dzięki programowi RivaTuner udało mi się ustanowić stabilne częstotliwości na poziomie 750MHz 1100MHz 1800MHz, a różnice pomiędzy tymi zegarami widać bardzo wyraźnie w powyższych wykresach.

Przyszedł czas na temperatury. Postanowiłem sprawdzić czy tak wysokie korzyści, które płyną z podkręcania karty graficznej nie odbiją się negatywnie na temperaturze układu, która jak wiadomo może skrócić żywotność karty graficznej.

Jak widać karta graficzna Gigabyte 9800GT wykonana w procesie technologicznym 65nm jest bardzo chłodna. Dodatkowe korzyści może przynieść nam ustawienie wentylatora na maksymalne obroty, lecz wtedy słychać delikatny szum. Jeśli chodzi o pobór prądu to zgodnie z danymi  tej recenzji wynosi on 110W w spoczynku i 170W (maksymalnie 184W) w trybie 3D.
 

Na koniec chciałbym pokazać jakie karta 8500GT ustanawiała temperatury.

Przyczyny tak wysokich wartości są trzy: Układ wykonany w 80nm procesie technologicznym, bardzo mały wentylator oraz montaż chłodzenia na dwóch plastikowych kołkach.

Podsumowanie

Nowa, odświeżona karta graficzna 9800GT firmy Gigabyte jest produktem godnym polecenia wszystkim, którzy nie potrzebują najszybszych układów, albo po prostu nie dysponują dużą gotówką. Karta pozwala ustawić maksymalne detale graficzne w większości gier w rozdzielczości 1280x1024, a w połączeniu z mocniejszym procesorem nawet 1600x1050, nie wspominając
o technologii CUDA, która znacząco skraca czas konwersji filmów. Główne atuty tej karty takie jak podatność na podkręcanie, wysoka wydajność czy bardzo cicha praca umotywowały mnie do zakupu, z którego będę jeszcze przez długi czas zadowolony.

Ocena: 

Plusy

  • Dobra wydajność
  • Ciche i wydajne chłodzenie
  • Podatność na podkręcanie
  • Dość niski pobór prądu
  • Niska cena
  • PhysX, CUDA
  • Wyjścia wideo

Minusy

  • Stara architektura (G92)
  • Niewystarczająca w wysokich rozdzielczościach
  • Brak wsparcia directx 11

 

Ode mnie mocne 4+

 



odsłon: 7160

Komentarze

(27)

danieloslaw1

0 + - 2010-08-27 10:36

No niewiem czy 4+ ja bym raczej dał jak na teraz 3 a nawet z minusen

Pisschrist

0 + - 2010-08-27 10:36

'Ustawienia maksymalne' zawierają w obie AA i AF, czy tylko detale na max?

Gasek

0 + - 2010-08-27 11:11

Wszystkie funkcje obciążające komputer włączone na maks. Tak zawierają.

michalinio22

0 + - 2010-08-27 10:41

Za słaby czas w Trackmannii daje kciuka w dół :/ ;P nie ale tak na poważnie to recka w porządku tylko ocena za wysoka jak pisano wyżej wydajność nie jest już tak ,,wysoka" ale wystarczająca :)

PrzemasK

0 + - 2010-08-27 10:57

Mogłeś tutaj jeszcze dodać wyniki 3dmarka, zamiast dodawania odnośnika do rankingów, żeby wszystko było w jednym tekście bez niepotrzebnego szukania.
Poza tym ok, kciuk w górę ;)

Gasek

0 + - 2010-08-27 11:22

Zaszła pomyłka przy dodawaniu, już poprosiłem o edycję. Powinien niedługo być.

Sławek 242

0 + - 2010-08-27 11:23

A niech stracę 4 recka krótka, jak dla mnie to dobrze, trochę wykresy dziwne, ale ogólnie ok

regist88

0 + - 2010-08-27 11:26

Moje uwagi:
- jednostki piszemy oddzielnie
- "Jeśli chodzi o gabaryty układu to potrzebne będą nam w komputerze dwa wolne sloty ze względu na radiator z zainstalowanym wentylatorem." - to ze względu na układ, czy radiator potrzebne są te dwa sloty?
- "Gigabyte 9800GT 512MB 600 900 1500MHz @750 1100 1800MHz" - przydały by się jednostki, albo chociaż ukośnik
- w Crysis i Assasin Creed przy wykresie z 8500GT nie ma podanej dokładnej liczby fpsów
"[GTAIV] która w dodatku wymaga co najmniej czterordzeniowego procesora." - bez przesady
- "Testowany egzemplarz karty graficznej posiada standardowe zegary - 600MHz 900MHz 1500MHz" - trzeba zaznaczyć prawidłową odpowiedź? Przydał by się opis czego to są taktowania
- "które nadają karcie transmisje danych na poziomie 56,3GB/s." - ładnie to ująłeś, ale chodzi tu o przepustowość pamięci
- "Jeśli chodzi o pobór prądu to zgodnie z danymi tej recenzji wynosi on 110W w spoczynku i 170W (maksymalnie 184W) w trybie 3D." - masz inną konfigurację testową, wiec pobór prądu jest inny
- "Układ wykonany w 80nm procesie technologicznym" - na początku w specyfikacji jest 65 nm
- "montaż chłodzenia na dwóch plastikowych kołkach." - tego bym się nie spodziewał
- "podatność na podkręcanie, wysoka wydajność czy bardzo cicha praca umotywowały mnie do zakupu" - to najpierw tą kartę testowałeś, a potem kupiłeś?
- [PLUSY] "Wyjścia wideo" - wszystkie karty graficzne mają wyjścia wideo :P

Bakak

0 + - 2010-08-27 22:23

Zgadzam się ze wszystkim, dziękuję Ci bardzo że mnie wyręczyłeś :)

Pozdro

Gasek

0 + - 2010-08-27 11:32

- "Jeśli chodzi o gabaryty układu to potrzebne będą nam w komputerze dwa wolne sloty ze względu na radiator z zainstalowanym wentylatorem." - to ze względu na układ, czy radiator potrzebne są te dwa sloty?"

słowo "układ" potraktowałem jako Całą kartę.

"Układ wykonany w 80nm procesie technologicznym" - na początku w specyfikacji jest 65 nm" A tu Cię mam!;) 80nm to karta 8500GT

"wyjścia wideo" można potraktować jako mnogość tych wyjść.

regist88 nie przesadzasz aby? ;D

regist88

0 + - 2010-08-27 11:42

Co do procesu technologicznego to rzeczywiście masz racje :]

Gasek

0 + - 2010-08-27 11:46

BTW Ty jako bardziej doświadczony użytkownik powinieneś motywować, a nie dołować - to dopiero 1 mini-recka, więc błędy są nieuniknione;)

regist88

0 + - 2010-08-27 13:33

Co mi się podobało w tej recenzji to fajne obrazki z gier - ładnie uchwycone momenty. Również zaimponowałeś mi jednostkami przy wykresach - nie jeden bardziej doświadczony recenzent o nich zapomina.
Pamiętaj, że im więcej będziesz pisać, tym lepiej będziesz pisać - trening czyni mistrza. Zapewne kolejne twoje recenzje będą bardziej dopracowane, dzięki temu, że zwrócisz uwagę na to co Ci napisałem.

PrzemasK

0 + - 2010-08-27 12:46

A czym dołuje. Zwraca uwagę na błędy jakich się doszukał byś przy pisaniu kolejnych wiedział na co zwrócić uwagę. Kto jak kto, ale regist na pewno nie pisał tego złośliwie ;)

ddeante

0 + - 2010-08-27 15:22

Kolejny raz podoba mi się zastosowanie zaimka "ów" :)

"O tym, że architektura, która ma już prawie trzy lata jest nadal bardzo dobrym rozwiązaniem dla graczy z mniejszą zasobnością portfela zaświadczy porównanie ów karty z dużo słabszym modelem poprzedniej generacji 8500GT."

Może warto by się czasami przyłożyć i napisać coś po polsku ;)

Gasek

0 + - 2010-08-27 15:25

Chętnie przeczytam twoje mrecenzje

Szymon331

0 + - 2010-08-27 15:52

Mini recenzja może być ale nie zostanie raczej minirecenzją miesiąca. Gdzieś tam wyczytałem że wyżej punktowane są recenzje nowinek. GF 9800GT jest już delikatnie mówiąc leciwy.

Ogólnie recenzję przeczytałem szybko bo sam będąc w swoim czasie owej karty posiadaczem znam ją na pamięć. Moje OC także zakończyło się na 750mhz dla rdzenia.

Jest tu trochę błędu albo estetycznych niedociągnięć ale jak najbardziej paluch w górę :)

paw2345

0 + - 2010-08-27 18:25

Szczerze mówiąc to mi sie ta mini recenzja srednio spodobała bo jak można grac na maksa przy tak słabej już grafice ?

Bakak

0 + - 2010-08-27 22:22

generalnie kolega @regist88 wytkną Ci wszystkie rażące błędy więc nie będę się powtarzać. Musisz jeszcze trochę popracować nad tą recką lub w kolejnej bardziej się postarać.

Niestety kciuk w dół :/

Pozdro

Szymon331

0 + - 2010-08-31 23:48

Są błędy, to oczywiste. Nawet ja jakoś tak dziwnie recenzję odebrałem ale autor naprawdę się napracował. Oceniając go negatywnie za taki wkład pracy raczej demotywujesz niż motywujesz do poprawy.

Spójrz na swoją recenzję...Avatara. Za to że to nie sprzęt mam ocenić negatywnie? Minusy każdy potrafi znaleźć, za pozytywy niewielu pochwali.

Bakak

0 + - 2010-09-03 20:06

tylko tu nie ma pozytywów w moim mniemaniu :/ wiem że recenzja Avatara to nie szczyt moich możliwości, ale to był raczej felieton, a raczej przelanie na "papier" pewnych emocji niż prawdziwa recenzja.

Natomiast w tej recenzji braku niemal wszystkiego. Gdyby oceniać każdą recenzję tylko pod względem wkładu pracy to mieli byśmy najlepszy dział MR na całym świecie. Średnia ocen była by 100%, a to jest nierealne.

pozdrawiam

adi9225

0 + - 2010-08-31 00:24

tez mam 9800 gt i GTA IV mam ustawione na wyokich detalach wszystko oprocz tekstr ( ustawione medium) i gram przy 40,76 sredni fps przetestowane benchmarkiem wbudowanym w te gre wiec nie rozumiem czemu tutaj wszysko na minimum. Rozumiem 8500 by nie ucxiagnal ale 9800 to jest dobrej klasy karta

Gasek

0 + - 2010-08-31 12:39

Tutaj testowałem na minimum żeby porównać obie karty, osobiście też gram na średnio/wysokich, ale taki wykres tutaj by nic nie znaczył bo GTA wymaga szybkiego procesora itp.

Czaszka

0 + - 2010-08-31 21:06

A mi się fajnie czytało, i ogólnie recka OK. Dziwi się że aż tak dużo paluchów w dół...

SpawNiaK

0 + - 2010-09-03 21:17

Bardzo fajna karta jak na te czasy w sam raz starcza i spokojnie 4+ sie należy, da sie grać we wszystko spokojnie.

PL-ayeR

0 + - 2010-09-05 13:00

Po co wciskałeś tam gf8500, jak widać bardzo niekonsekwentnie? Raz jest, raz go nie ma:) Wolałbym trochę inny dobór gier do testów, przydałby się GRID, Unreal Tournament3 bądź coś na jego silniku...
Trochę mało napisałeś o hałasie;] Więc pytanie odemnie- ostatnie karty od Gigabyte, z którymi miałem styczność cierpią na 'piszczenie', a to cewek a to łożysk wentylatora. Jak zachowywał się ten wentylator?

Gasek

0 + - 2010-09-05 13:39

Jest wszystko napisane "dodatkowe testy"

A karta jest cicha, nic nie piszczy.

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

O autorze miniRecenzji

Nick: Gasek

Imię: Marcin

Nazwisko: ukryte

Wiek: 20

Status: zwykły

Punkty: 22

Specjalizacje usera:

  • gry
  • karty graficzne
  • procesory

Ulubieni producenci usera:

  • Intel
  • Kingston
  • LG

  pokaż więcej

Zobacz komputer usera:

  • Mój komputer
  • Stary
  • Domowy
  • Ostatnie miniRecenzje
deamonix1 | 2012-05-22

Niedoceniany przez fora GIGABYTE GeForce GT430OC

kategoria: karty graficzne

Firma GIGABYTE wypuściła GeForce GT 430OC który bazuje na chipie - GF 108 - karta graficzna, która łączy w sobie wysokie osiągi i niską cenę.

 

ocena

1211

odsłon: 2682

HemaN | 2012-05-22

Wycieczka na Cape Verde, czyli Radeon HD7770 okiem użytkownika

kategoria: karty graficzne

Dla każdego entuzjasty sprzętu komputerowego wymiana elementów wychuchanej maszyny do niemalże święto.

 

ocena

219

odsłon: 1705

Diego_90 | 2012-05-21

PC Audio - JBL by Harman Jembe vs Logitech Z-520

kategoria: głośniki

Jak na tle najmocniejszego stereofonicznego zestawu Logitecha wypada najnowszy tego typu produkt JBL-a?

 

ocena

010

odsłon: 1137