jan Kowalski | 2009-11-01

Risen - recenzja okiem fana

kategoria: gry, RPG

typ tekstu: recenzja

 

Na wstępie wypadało by wspomnieć o początkach gry, tak więc jest grudzień 2006, po wielu latach oczekiwania, w olbrzymiej wrzawie wychodzi Gothic 3. Gra Przeraża koszmarną optymalizacją, mnóstwem bugów i niezbyt ciekawą rozgrywką. Z drugiej jednak strony mamy świetną grafikę, mnóstwo zadań i gigantyczny świat. Fani są jednak bardzo zawiedzeni, niedługo potem, JoWood żegna się z Piranha Bytes- wydawcą poprzednich "Gotików". Ci ostatni zajmują się nową grą, Risenem.

Fabuła

Sama gra wita nas typowym menu, z dość charakterystyczną postacią, jest to, jak się za chwilę dowiemy, inkwizytor Mendoza, główny mentor naszego bohatera przez większość gry. Na dole mamy przyciski służące m.in. do wczytania, zapisu oraz zmiany ustawień. Sama gra rozpoczyna się krótkim filmikiem; naszego bohatera poznajemy podczas podróży statkiem, niestety w wyniku burzy łódź tonie, a nasz bohater zostaje wyrzucony na brzeg nieznanego lądu. Nie jesteśmy jednak jedynymi ocalałymi, na początku zabawy towarzyszyć nam będzie Sara. Pozostaje nam już tylko zabrać broń i możemy ruszać w głąb wyspy.

Świat

 


Kraina po której przyjdzie się nam poruszać w trakcie naszej przygody- Faranga jest dość mała, na oko jest to 1/4 świata trzeciego Gothica. Wydaje się to niewiele, jednak dzięki świetnemu zagospodarowaniu, nie sprawia wrażenia ciasnego i nudnego, wręcz przeciwnie. Risen powala genialnym wręcz zagospodarowaniem każdego skrawka powierzchni, tu nie ma zapchaj dziur w stylu gigantycznych pustyń, czy lasów. Na wyspie znajdziemy tylko jedno miasto, oprócz tego jest jeszcze obóz bandytów, bardzo podobny do obozu Śniącego z G1, oraz wulkaniczna twierdza- siedziba magów i inkwizycji. W tym momencie przechodzimy do następnej ważnej sprawy, mianowicie frakcji. 

Frakcje

W Risenie mamy 3 gildie do których można dołączyć: bandyci, magowie i inkwizycja. Od tej decyzji w dużym stopniu będzie zależeć przyszła rozgrywka, więc lepiej przemyśleć to dwa razy, niż w połowie gry zaczynać od nowa. Z samymi gildiami zaś ściśle związana jest broń z jakiej będziemy korzystać. Bandyci z reguły walczą bronią białą, łukami i kuszami, ich kontakt z magią ogranicza się w zasadzie do zwojów i run teleportacyjnych. Dołączając do inkwizycji zyskujemy możliwość korzystania z kryształów. Magowie natomiast używają wszystkich rodzajów magi: zwojów, kryształów i magi runicznej. Mają oni jednak ograniczone możliwości rozwoju jeśli chodzi o tradycyjny oręż. Tak więc bandyty walczącego dwuręcznym toporem jak piórkiem, rzucającego przy tym ognistymi kulami nie stworzymy, a szkoda. Sporym problem jest natomiast przyłączenie się do magów. Żeby do nich dołączyć, należy najpierw wykonać wszystkie zadania w mieście, a dopiero potem udać się do klasztoru, jeśli zrobimy odwrotnie, automatycznie dołączymy do inkwizycji. Jeśli już zdecydujemy po czyjej stronie staniemy, niektóre osoby z innych obozów nie będą z nami chciały rozmawiać, ale nie będą nas też atakować. Tak więc magiem możemy bez przeszkód chodzić po obozie bandytów i odwrotnie.

Rozgrywka

 


Mechanika gry jest żywcem wzięta z pierwszych Gothiców, kto je kochał, ten pokocha Risena, kto nie, niech poszuka czegoś innego. Jest to typowy RPG, tak więc zajmujemy się zadaniami zlecanymi nam przez NPC oraz mordujemy rozmaite stworzenia. Zdobywamy przy tym poziomy doświadczenia, dzięki którym uczymy się coraz to nowych umiejętności, przy okazji zdobywamy również pieniądze za które kupujemy coraz lepszy ekwipunek. Całość, jest podzielona na rozdziały, niestety tylko cztery, z tym że od trzeciego cała gra staje się całkowicie liniowa i nie mamy żadnego wpływy na rozwój fabuły. O wolności w stylu G3 możemy zapomnieć, jednak dzięki temu całość sprawia wrażenie zwartej i sensownej. Sama gra jest bardzo krótka, osobiście ukończyłem ją (wykonując niemal wszystkie questy), w 20 godzin.

System umiejętności


System umiejętności jest kalką z Gothiców. Kto grał ten będzie się czuł jak w domu. Cały system jak na RPGa przystało, opiera się na poziomach i zdobywanych wraz z nimi punktach nauki. Te ostatnie wydać możemy na polepszenie jednego z czterech współczynników (siła, zręczność, mądrość, mana), zwiększenie poziomu opanowania broni (miecze, topory, kostury, łuki, kusze), lub zwiększając moc jednego z kryształów (magiczny pocisk, kula ognia, lodowa lanca). Jeśli dodamy do tego kilkanaście umiejętności typu skradanie, czy akrobatyka, otrzymujemy naprawdę przemyślany i ciekawy system rozwoju postaci.

Walka


O systemie walki w poprzednich grach "pirani" można powiedzieć wiele, ale z pewnością nie można powiedzieć, że był do końca przemyślany. Tutaj jest zdecydowanie lepiej, walcząc wręcz trzeba naprawdę sporo się nakombinować. Bez uników, odskoków i bloków daleko nie zajdziemy. Jest to bardzo miłe zaskoczenie biorąc pod uwagę fakt, że do tej pory walka polegała na pozbawionym większego sensu klikaniu ataku. Potyczka z kilkoma przeciwnikami naraz jest dość trudna i daje sporo satysfakcji. Walka magiem również jest przemyślanie zrobiona, pod koniec gry jest to naprawdę potężna postać, potrafiąca w kilka sekund spalić przeciwników na popiół. Bardzo ciekawym zaklęciem jest lewitacja, możemy dzięki niej unosić się w powietrzu, co pozwoli nam pokonać niewielkie przepaści. Zaskoczeniem jest również świetna inteligencja przeciwników. Dla kogoś kto w G3 męczył się z blokującymi postaciami, nie potrafiącymi przeskoczyć przez kamień, będzie to olbrzymia zaleta. Ciekawostką jest również "Fred", szkielet którego możemy przyzwać runą lub zwojem. Działa bardzo dobrze i naprawdę bywa pomocny w walce.

Bugi

Wbrew powszechnym opiniom, bugów jest całkiem sporo, zwłaszcza że wiele z nich uniemożliwia dalszą grę. Sam padłem ofiarą błędu, przez który musiałem powtarzać około 5 godzin gry. Gdyby nie sejw sprzed kilku godzin, musiałbym grać od nowa. Również na rozmaitych forach dużo osób ma problemy z zablokowanymi przejściami, przechodzeniem przez ściany itp. W sumie jest jednak o niebo lepiej niż w Gothic 3.

Grafika

Ustawienia najniższe

Ustawienia średnie

Ustawienia najwyższe

 

Ustawienia najniższe

Ustawienia średnie

Ustawienia najwyższe

Ocena grafiki nie jest zbyt łatwa, z jednej strony mamy dość ładne modele postaci, świetną wodę i oszałamiające wręcz widoczki. Te ostatnie są jedną z największą zalet gry, są po prostu cudowne, nie raz zatrzymywałem się podziwiając majaczące w oddali mosty, rzeczki i doliny. Level designerzy odwalili naprawdę świetną robotę. Z drugiej strony, mamy niestety fatalną roślinność. Z daleka nie jest to widoczne, ale gdy podejdziemy do większości drzew (poza palmami), okazuje się że liście to tak na prawdę płaska tekstura ..ruszająca się wraz z ruchem kamery. Ustawia się ona zawsze prostopadle do kamery, wygląda to  dość komicznie. Również tekstury nie zachwycają, a ziemia nie pokryta roślinnością razi swoją kanciastością. Na pocieszenie dodam że bardzo ładnie prezentują się efekty pogodowe, deszcz, burze, czy ślepiące światło (dzięki wykorzystaniu techniki HDR), również wschody i zachody słońca są bardzo malownicze. Silnik wykorzystany w Risenie to mocno podrasowany engine z Gothic 3, na szczęście tutaj jest naprawdę dobrze zoptymalizowany. Na moim niezbyt wypasionym sprzęcie, całość śmiga na pełnych detalach około 30 klatek na sekundę w najbardziej wymagających miejscach, w jaskiniach dochodzi nawet do 200. W stosunku do G3 jest to gigantyczny skok wydajności. 

Spolszczenie

W przeciwieństwie do serii Gothic którą spolszczał CDP, Risenem zajęła się Cenega. Otrzymujemy więc spolszczenie kinowe, które jednak jest jednak dość dobrze przygotowane, poza kilkoma wyjątkami. Po pierwsze, rozmowy między NPC nie są tłumaczone. Po drugie, jako osobą niezbyt dobrze władająca angielskim, byłem w lekkim szoku gdy zorientowałem się że wydawca nie spolszczył zakończenia gry. Jest to spory minus.

Podsumowanie 

Podsumowując, Risen jest wspaniałą grą, dla fanów serii jest to absolutny "must have". W dużym skrócie grę można podsumować jako "mało, dobrze i w starym gothicowym stylu". Po uwzględnieniu kilku wad wystawiam czwórkę, jeśli jednak jesteś fanem gier Pirani możesz dodać jeden punkt, jeśli nie, Risen raczej cię nie zainteresuje. 

Zalety

  • Powrót do sprawdzonych rozwiązań
  • Wciągająca fabuła
  • Świetny klimat
  • Dobra optymalizacja
  • Przepiękny świat

Wady

  • Liniowość od III rozdziału
  • Braki w spolszczeniu
  • Zdarzają się bugi

 



odsłon: 7606

Komentarze

(31)

jan Kowalski

0 + - 2009-10-29 23:18

Huh. Zapraszam do czytania, oceniania i dyskutowania :)

Brandar

0 + - 2009-10-29 23:41

Recka dobra. Tylko dobra dlatego, że natknąłem się na dużo "byczków", a poza tym przydałby się filmik z jakimś gameplay'em. Widoki są na serio porażające ;].

Cr4sH

0 + - 2009-10-30 08:21

dokładnie, bo przecież warunkiem zostawienia gry jest to, że musi w recenzji znajdować się video.

Damian Szymański

0 + - 2009-10-30 09:29

No ale przecież user "jan KOwalski" nie otrzymał gry do testów od redakcji, więc o co biega ?

R.I.P

0 + - 2009-10-30 09:45

Cr4sH nie wiem czemu miał służyć twój komentarz, ale powiem Ci, że redakcyjny Risen jest testowany przez kogoś innego, więc zasada ładna galeria + video w tym przypadku nie obowiązuje :p

Co do samej recki to jest całkiem niezła ;)


Cr4sH

0 + - 2009-11-02 19:31

a to sory, pomyliłem się.
wiedziałem ze ktoś dostał gre i myślałem że to on:)
Wybacz Janie :D

Gasek

0 + - 2009-10-30 00:05

jest trochę błędów, ale widać, że się napracowałeś;] dałem 5 pozdro

ps KOCHAM GOTHIC w risen jeszcze nie grałem

_nick_

0 + - 2009-10-30 00:36

"jest to, jak się za chwilę dowiemy, jest to inkwizytor Mendoza"

o jedno "jest to" za dużo ;)
---------
"Naszego bohatera poznajemy gdy wraz z inkwizytorem płynie statkiem"

płynie --> płyniemy
---------
"na oko, jest to 1/4 świata trzecie Gothica"

nadmiarowy przecinek, trzecie --> trzeciego
---------
"Z samymu gildiami"

samymu --> samymi
---------
"Wielkim problem jest natomiast"

problem --> problemem
---------
"nie mamy żadnego wpływy"

wpływy --> wpływu
--------------------

takich błędów jest cała masa, wymieniłem tylko kilka, do tego sporo błędów interpunkcyjnych. Wiele zdań ma złą stylistykę i część z nich jest nielogiczna.

Gdyby nie te błędy byłoby 5- ale z taką ilością błędów daję 3+.

jan Kowalski

0 + - 2009-10-30 07:12

Sprawdzałem całość kilka razy, niewiem jak to się stało że tyle bykòw. Hmm. Dałoby się usunąć recenzję, poprawić i wrzucić jeszcze raz? :)

koziro

0 + - 2009-10-30 08:16

Najlepiej wszystko w Wordzie sprawdzić przed wrzuceniem. Możesz napisać do Pana Wojtka (kontakt na górze strony) i albo usunie recke i napiszesz od nowa, albo Ci poprawi (po wcześniejszym wskazaniu) błędy.
Ogólnie wystarczająca liczba screenów na +, brak gameplaya -, stylistyka i błędy -. No to będzie 3 ;)

BaMpEr

0 + - 2009-10-30 11:49

Powiem tak ze nie zgadzam sie z recka w kilku sprawach.
1) Kwestia bugow : te ktore przedstawiles ukazuja nie bug a przegrzewajaca sie twoja karte graf lub sterowniki szwankuja , gdyz w tych miejscach i wielu innych nigdy mi sie takie cos nie zdarzylo.
2) Mozna stworzyc maga i zarazem wojownika machajacego mieczem. Dla przykladu ja takiego mam. Mam na 10 poziomie walke mieczem i na 8 poziomie ognista kule. Jak to zrobilem ? otoz mam na 3 poziomie alchemie,kowalstwo,otwieranie zamkow i kradziez + poszukiwanie rudy i myslistwo. Wiele przydatnych rzeczy znalazlem lub ukradlem :P Zapewne sie zastanawiasz jak to zrobilem ? odp. jest bardzo prosta : majac kowalstwo sam zrobilem sobie amulet dodajacy po 2 statystyki do magiczny pocisk , ognista kula i lodowa lanca + ubralem 2 pierscienie tez wlasnej produkcji dodajace po 3 do ognistej kuli. Gra sie zdecydowanie zbyt latwo w takim mixie. Mam duzo sily i duzo many z racji tego ze zrobilem mase butelek podnoszacych atrybuty +5. W zwarciu walcze mieczem 2 recznym (wykutym +90obrazen) + tarcza a zanim ktos podbiegnie rzucam 3 kulki :-)
Jestem dopiero w trakcie zbierania zbroi ( dopiero mam helm i bron) i poziom 27 z racji tego ze tluke wszystko co popadnie :-P
Odemnie za recke -4 bo napracowales sie :)

jan Kowalski

0 + - 2009-10-30 13:41

No faktycznie. :/ Ta recenzja jest jak G3, wszystko fajnie gdyby nie błędy. Hm. Dałoby się usunąć ją, dopracować i wrzucić jeszcze raz? :>

pranky

0 + - 2009-10-30 15:33

Przyłączam się do prośby o poprawienie błędów ale sam zauważę jednak, iż zbyt malutko jest tekstu w tej mini-mini-recenzji. Jak dla mnie mogłeś napisać dużo więcej w końcu to Risen a nie jakaś minigierka. Za to ciekawe screeny ;)

jan Kowalski

0 + - 2009-11-02 15:14

OK, panowie dodałem gameplay, poprawiłem błędy, pozmieniałem część tekstu, myślę że teraz będzie ok. :>

ciupap

0 + - 2009-11-03 13:38

Dobra recenzja, ale nadal jest parę powtórzeń i błędów. Jako fan Gothica musiałem zagrać i przyznaję, że tym razem twórcy nie próżnowali. Daję 4+

MiltenGT

0 + - 2009-11-03 22:00

ciekawa recenzja, naprawde jestem pod wrazeniem. gra musi byc dobra, niestety nie moge w nia pograc bo mam za slaby sprzet :( musze zadowolic sie gothickiem 1-2-3 :)

CougarV6

0 + - 2009-11-03 22:09

Jeżeli twój sprzęt ciągnie G3, to na pewno poradzi sobie z Risen. Ta gra jest dużo lepiej zoptymalizowana.

jan Kowalski

0 + - 2009-11-03 23:29

Racja, jesli g3 chodzi, to z Risenem nie powinno byc problemu. Choc gra na najnizszych ustawieniach traci sporo uroku.

Dragon

0 + - 2009-11-04 16:35

Mi brakuje opisania momentu gdzie trzeba sobie zrobić save'a aby wrazie buga wgrać stan gry. Osobiście nie zwracałem większej uwagi na błędy może i są ale recka OK.
Według mnie to dużo lepsza gra niż G3. Jeszcze gdyby tylko połączyć tą grę z silnikiem CryEngine, na którym bazował FarCry to normalnie byłby hit roku - super fabuła, niezła optymalizacja i grafika (oczywiście z CryEngine) ;)

jan Kowalski

0 + - 2009-11-04 21:49

E tam CryEngine, wystarczyłoby jak by dali więcej questow :> Co do błędu,mi pojawił się na początku 3 rozdziału, brama ktora powinna byc zamknięta, u mnie była otwarta. Nie zwrociłem jednak na to uwagi i grałem dalej. Pomogł sejv z połowy 2 rozd.

jan Kowalski

0 + - 2009-11-04 21:51

E tam CryEngine, wystarczyłoby jak by dali więcej questow :> Co do błędu,mi pojawił się na początku 3 rozdziału, brama ktora powinna byc zamknięta, u mnie była otwarta. Nie zwrociłem jednak na to uwagi i grałem dalej. Pomogł sejv z połowy 2 rozd.

Istvan

0 + - 2009-11-06 09:40

Ja rowniez jestem fanem i nie uwazam, by ta gra miala otrzymac tak wysoka note.
Na poczatek polecam serdecznie poczytanie ksiazek s-f, zeby naprawde wiedziec co oznacza dobra fabula. Ja zas z wlasnej strony tlumaczyc tego nie bede, bo to ani miejsce i czas. Prosze siegnac po Eddingsa, czy Gemmela.
Silnik gry jest na sile podciagniety, pod to, co widzielismy w czesci I. Niestety nie wyszlo to na dobre grze. Animacje, system walki to zwykla porazka. Zas cala grafika i to co widzimy, to wymiociny.
Totalne zero, jesli chodzi o nowosci, o jakis swiezy powiew. Ciagle to samo, jeno opakowanie sie zmienia.
Seria Gothic zaczyna sie i konczy jednoczesnie na pierwszej odslonie. Ekipa, ktora pracowala nad fabula w czesci I, juz nigdy pozniej sie razem nie spotkala.

Pozdrawiam

jan Kowalski

0 + - 2009-11-06 14:12

Panie Istvan, całkowicie się z tobą nie zgadzam. Fabuła owszem, nie jest jakas rewelacyjna, ale wciągła mnie na tyle, ze grałem głownie po to by poznac dalsze jej losy. Z resztą argumentow nie zgadzam się całkowicie. Grafika jak wymiociny?? Pozostawię to bez komentarza, zerknij zresztą na screeny. Odnoszę wrazenie ze ty nawet w tą grę nie grałes. :>

Istvan

0 + - 2009-11-06 15:26

Jak kiedys zaglebisz sie w swiat ksiazek, a nie gier, sam zobaczysz, ze fabula jest, co najwyzej, mizerna.

System walk jest marny i wymaga od gracza wielu godzin praktyk, a takze duzej dawki cierpliwosci.

Animacje to kpina. Rozumiem, ze jeszcze w Gotnicu I, czy nawet II, na kilometrowe skoki mozna bylo przymrozyc oko, ale w 2009 roku nadal trzeba na to patrzec?

Owszem, uwazam, ze grafika to wymiociny. Cala ta konwencja "gothic'owa" + podrasowanie graficzne dalo odpychajacy efekt.

Pozdrawia rozczarowany fan pierwszej czesci.

pranky

0 + - 2009-11-06 19:26

Rozumiem że to Twoje zdanie ale polemika z takimi twierdzeniami jest czasem wskazana. Po pierwsze: fabuła jest taka dobra jak się komuś podoba. Mnie wciągnęła, jest wielowątkowa itd oczywiście porównania z książkami nie wytrzymuje ale toż to inne medium do czegoś innego przeznaczone. Nie porównujmy pralki do zmywarki... Grafika natomiast jest świetna jak na grę RPG roku 2009 na serio ciężko znaleźć RPG w którym byłaby zauważalnie lepsza.

Zresztą, właśnie kończe moją recenzję Risena (troszkę to potrwa ponieważ już mam 5 stron A4) tam zapraszam po więcej mojego zdania :)

Istvan

0 + - 2009-11-07 16:35

No to czekam. :)

SoundsGreat

0 + - 2009-11-08 00:33

Również nie rozumiem. Fabuła jak fabuła.. skoro gram po to aby dowiedzieć się co jest dalej, to chyba jest w sam raz. A grafika, animacja? Pokaż mi grę RPG w świecie a'la Gothic, która ma lepszą, grafikę i animację. Niestety, obecnie zaawansowane graficznie robi się tylko FPS, gry akcji no i może samochodówki, a reszta jest dwa lata do tyłu.

Jozio

0 + - 2009-11-08 18:26

a ja powiem tak, nie mam zapału do gier od 3 lat nie chce mi się grać po prostu, wszystko zaczęło się od G3 od tamtej pory wszystkie gry bazowały na grafice a nie fabule, uwielbiałem g1 i g2 noc kruka to było potęgą, Risen jest G1 z lepszą grafiką i lepszą mapką :) Gra jest dobra, ale ja już z tego wyrosłem :P

Terrorek

0 + - 2009-11-12 02:06

niepodoba mi sie za duze rozmycie na high jakosci ;]

recka oczywiszie ladna 5 ;D

jan Kowalski

0 + - 2009-11-12 18:02

Dzięki :>

A rozmycia wcale nie są takie złe, na screenach wyglada to może trochę sztucznie, ale w czasie gry jest całkiem fajnie.

Simon84

0 + - 2010-01-03 16:21

Ja się cieszę że jest Dragon Age Początek, znowu znalazłem radość z grania w RPGi. Szukałem ciekawych pozycji ale niestety nic nie było.Myślałem, że Drakensang będzie czymś cudownym, niestety nic, zero radości z grania, później czekałem na Risen bardzo długo, ale niestety kopia Gothica, nic nowego. Ale za Dragon Age jestem wdzięczny, bo znów poczułem się o wiele lat młodszy, przypomniało mi się jak się zakochałem w grach rpg, przypomniał mi się Baldurs Gate. I to było to. Najlepsza gra od czasów Baldura, nic tylko pogratulować twórcom.

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

O autorze miniRecenzji

Nick: jan Kowalski

Imię: Dawid

Nazwisko: ukryte

Wiek: 18

Status: zwykły

Punkty: 80

Specjalizacje usera:

  • różne

Ulubieni producenci usera:

  • Apple
  • ATi
  • Intel

  pokaż więcej

Zobacz komputer usera:

  • Komputer nowszy
  • Ostatnie miniRecenzje
deamonix1 | 2012-05-22

Niedoceniany przez fora GIGABYTE GeForce GT430OC

kategoria: karty graficzne

Firma GIGABYTE wypuściła GeForce GT 430OC który bazuje na chipie - GF 108 - karta graficzna, która łączy w sobie wysokie osiągi i niską cenę.

 

ocena

1212

odsłon: 2725

HemaN | 2012-05-22

Wycieczka na Cape Verde, czyli Radeon HD7770 okiem użytkownika

kategoria: karty graficzne

Dla każdego entuzjasty sprzętu komputerowego wymiana elementów wychuchanej maszyny do niemalże święto.

 

ocena

220

odsłon: 1799

Diego_90 | 2012-05-21

PC Audio - JBL by Harman Jembe vs Logitech Z-520

kategoria: głośniki

Jak na tle najmocniejszego stereofonicznego zestawu Logitecha wypada najnowszy tego typu produkt JBL-a?

 

ocena

011

odsłon: 1160