| 2014-03-18

Nowe sterowniki AMD Catalyst dodają Mantle i TrueAudio do gry Thief

AMD ATI Radeon Catalyst driver sterowniki pobierz download

Firma AMD udostępnił testowe wersję sterowników graficznych Catalyst, które wprowadzają nowe funkcjonalności oraz rozwiązują dostrzeżone błędy.

Nowości w sterownikach graficznych AMD Catalyst 14.3 Beta 1.0:

  • Thief:
    • dodano obsługę Mantle API i TrueAudio
    • poprawiono mikroprzycięcia w trybie CrossFire
  • Call of Duty: Ghosts:
    • zaktualizowano profil dla konfiguracji Quad CrossFire, co pozwoliło skrócić czas ładowania poziomów
  • rozwiązano problemy z dźwiękiem w konfiguracjach CrossFire z włączonym V-sync
  • rozwiązano problem z V-sync w grze Battlefield 4 w konfiguracjach CrossFire z aktywnym Mantle API 

Nowości w sterownikach graficznych AMD Catalyst 14.1 Beta - Linux:

  • dodano obsługę VCE (Video Compression Engine) do wszystkich kart graficznych i układów APU, które bazują na architekturze GCN. Kodowanie do formatów 1080p60 w kodeku H.264 otrzymało zatem już akcelerację sprzętową
  • dekodowanie wideo przez UVD jest również wyraźnie sprawniejsze na kartach AMD Radeon R7 260X i R9 290/290X oraz na procesorach z rodzin Kaveri i Kabini
  • dodano obsługę sprzętowej akceleracji wideo X-Video przez bibliotekę GLAMOR
  • obecnie domyślnie włączona jest akceleracja GLAMOR w trybie 2D
  • istotnie poprawiono wydajność transkodowania wideo w aplikacjach, które korzystają z akceleracji sprzętowej
  • dodano obsługę "tiling" dla wszystkich produktów wykorzystujących architekturę GCN
  • dodano obsługę najnowszego OpenGL 4.3
  • sprzęt z architekturą GCN otrzymał też usprawnienia dla Linux kernel 3.14 w obrębie dynamicznego zarządzania energią i działania wideo poprzez DisplayPort
  • udostępniono również nowe poradniki programistyczne i specyfikacje dla kart graficznych AMD Radeon HD Serii 5000, 6000, 7000 oraz R9/R7, aby społeczność mogła rozwijać sama sterowniki X.ORG OSS, i żeby ułatwić przeniesienie na platformy non-Linux

Nowości w sterownikach graficznych AMD Catalyst 13.12 WHQL:

  • dodano obsługę kart graficznych z serii Radeon R7 240, 250 i 260
  • dodano obsługę kart graficznych z serii Radeon R9 270, 280 i 290
  • poprawiono skalowanie konfiguracji CrossFire w następujących grach:
    • Call of Duty: Ghosts (multiplayer)
    • Splinter Cell Blacklist
    • Saints Row 4
    • Metro Last Light
  • dodano profile AMD Enduro dla następujących gier:
    • XCOM: Enemy Unknown
    • Need for Speed Rivals
    • Total War​: Rome 2
    • Battlefield 4
    • Saints Row 4
    • Splinter Cell Blacklist
    • FIFA 14
  • dodano obsługę technologii AMD CrossFire frame pacing - dla aplikacji korzystających z DirectX 10 lub 11 uruchomionych w rozdzielczości do 2560x1600 dla jednego monitora

Rozwiązane problemy w sterownikach graficznych AMD Catalyst 13.12 WHQL:

  • ze sporadycznym wyświetlaniem czarnych ekranów na kartach Radeon R9 290 i 290X
  • ze sporadycznymi awariami aplikacji korzystających z DirectX 9
  • z prędkością obrotową wentylatorów w kartach Radeon R9 290 i 290X
  • ze zmniejszeniem przepustowości PCI-Express do x1 dla dodatkowej karty w konfiguracji CrossFire
  • z nieprawidłowymi informacjami o HDMI Audio Driver w panelu AMD Catalyst Control Center
  • z nieaktywną funkcją AMD Steady Video w panelu AMD Catalyst Control Center
  • z migotaniem obrazu na kartach Radeon R9 270X
  • z przekłamaniami w wyświetlanym obrazie w grze Starcraft
  • z przekłamaniami w wyświetlanym obrazie w aplikacji Autodesk Investor 2014
  • z migotaniem wodny w grze World of Warcraft
  • z czarnym ekranem po odłączeniu monitora i wyjściu komputera ze stanu uśpienia S3/S4 (w konfiguracjach obsługujących technologię AMD Enduro)
  • ze sporadycznymi problemami w grze Battlefield 4 na systemach operacyjnych Windows 8
  • z zielonym obrazem po próbie odtworzenia materiałów HD .avi w aplikacji Windows Media Player w rozszerzonej konfiguracji ekranów
  • z płynnością aplikacji Metro po odtworzeniu materiału wideo z przeplotem
  • z przekłamaniami w wyświetlanym obrazie materiałów .wmv w aplikacji Windows Media Player

Nowości w sterownikach graficznych AMD Catalyst 13.9 WHQL - Radeon HD 2000 - 4000:

  • rozwiązano dostrzeżone problemy
  • wprowadzono krytyczne poprawki
  • zoptymalizowano wydajność

AMD Catalyst download pobierz drivers sterowniki

Pobierz:

AMD Catalyst download pobierz sterowniki drivers

Rozmiar pliku:

1 - 292 MB


Najnowsze sterowniki AMD Catalyst 13.12 WHQL przeznaczone są dla mobilnych oraz desktopowych kart graficznych Radeon z serii HD 5000 - 8000 oraz R7/R9 200. Producent wprowadził w nich nowe funkcjonalności, zoptymalizował wydajność w nowszych grach oraz rozwiązał dostrzeżone problemy.

Testowa wersja 14.3 Beta powinna zainteresować posiadaczy akceleratorów bazujących na architekturze GCN, bowiem wprowadza ona obsługę Mantle API i funkcji frame pacing w konfiguracjach Ultra HD 4K/Eyefinity bez obsługi standardu XDMA, a także poprawia kilka dostrzeżonych błędów.

Sterowniki Catalyst 13.12 WHQL dostępne są dla użytkowników systemów operacyjnych Windows 7 i 8 (32-/64-bit), natomiast 13.12 dla użytkowników systemów operacyjnych z rodziny Linux (32-/64-bit). Dokładne opisy wprowadzonych zmian znajdziecie tutaj (14.3 Beta), tutaj (13.12 WHQL) i tutaj (13.12 Linux).

Posiadacze starszych kart graficznych - Radeon HD 2000, HD 3000, HD 4000 oraz Radeon HD pod złącze AGP - powinni skorzystać ze specjalnej wersji sterowników 13.9 WHQL (Windows) lub Catalyst 13.1 (Linux), które zostały zoptymalizowane z myślą o maksymalnej wydajności i funkcjonalności. Dokładną listę zmian znajdziecie tutaj.

AMD Catalyst download pobierz drivers sterowniki

Źródło: AMD

Nie przegap

Komentarze (18)

  1. Fiona
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2014-02-26 09:26

    Jak do chwili obecnej jedna gra korzystająca z tej technologii B4 - i to bez szału i kolejna Tief która łapie poślizg, bo coś żle działa, lub raczej nie działa.
    Tief wyjdzie normalnie, ale łatka pod Mantle za czas jakiś.

    Taki start nowej technologii to 100% kompromitacja AmD.
    Sorry, ale jeśli chce się przekonać świat iż właśnie odkryliśmy koło to wypada się do tego przygotować i pokazać chociaż działające taczki.

    Zanim fanboye AmD rzuca mi się do gardła - mam kartę radeon i procesor Amd. I mimo to póki co Mantla to póki co dla mniej raczej temat do kabaretu

    Skomentuj

    1. Fiona
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-02-26 09:38

      sorry za składnie ostatniego zdania :(

      Skomentuj

      1. Shadov
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2014-02-26 10:09

        Fiona nie uwazasz ze to typowy malkontentyzm co uprawiasz?

        Po pierwsze to nie AMD wydaje patch, ale twórca Thief - Eidos.
        Po drugie dostajesz lepszą wydajność i nowe funkcje ZA DARMO.

        Definicje za darmo chyba znasz i masz jeszcze pretensje do AMD o to? Nie rozumiem tej logiki, ale u nas niestety marudzenie jest modne, bo jako naród przeważnie wolimy krytykować samemu nic nie oferując w zamian.

        Skomentuj

        1. 123tomek
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2014-03-11 21:06

          Ja nie mogę Shadov!!! Specjalnie konto tu założyłem bo tak mnie ruszył twój komentarz. Właśnie przez takich jak ty powstały DLC do gier kosztujące tyle co sama gra a niedługo za sterowniki sobie każą zapłacić bo jednak są tacy jak ty myślący, że łaskawie "AMD wydało za darmo sterownik".
          Człowieku AMD wydaje SPRZĘT do którego ma OBOWIĄZEK napisać działające STEROWNIKI, wykorzystujące w PEŁNI tenże sprzęt. Niestety AMD to marketing bez pokrycia. Sterowniki do obsługi OpenCL czyli ponoć ich głównego elementu konkurującego z CUDA są napisane szczątkowo. Rendery w Blenderze liczone na Radeonie 7970 wykonują się WOLNIEJ niż na procesorze C2D E8600 tylko i wyłącznie dlatego bo AMD ma głęboko w nosie prawidłowe napisanie sterowników. I to nie trwa tydzień czy miesiąc ale temat Cycles (OpenCL) ciągnie się już ponad DWA LATA.

          Skomentuj

        2. Franz
          Oceń komentarz:

          -2    

          Opublikowano: 2014-03-18 09:16

          Shadov wg ciebie jak ktoś dostrzega, że producenci sprzętu często najzwyczajniej olewają klienta to znaczy, że jest mnalkontentem.
          Fiona ma rację - jak chcieli pokazać jak świetną mają technologię to powinni staranne przygotować premierę - dopracować sterowniki i pokazać kilka lub nawet kilkanaście gier, które to wykorzystują (nawet mogli zapłacić producentom gier za dostosowanie gry jak było trzeba).
          A nie pokazali coś co przy średnio mocnym komputerze (i5 2500K + HD7870) daje parę klatek zysku na jednej tylko grze!!! i ja jako klient mam sikać z zachwytu i wychwalać AMD bo nie karzą za to dodatkowo płacić.
          Technologia jest i może obiecująca, ale na razie to tylko ciekawostka i nic więcej.
          I żeby nie było od lat mam u siebie karty AMD w komputerze.

          Skomentuj

          1. berodon
            Oceń komentarz:

            4    

            Opublikowano: 2014-03-18 12:02

            A może by spojrzeć na to trochę szerzej? Ta technologia dopiero co się pojawiła - nawet nie ma finalnej wersji. Jest w jednej grze - ma pojawić się w drugiej. Daje realny przyrost wydajności na wielu platformach. Może w najwydajniejszym segmencie nie wiele zmienia, ale znacznie więcej jest klientów z komputerami średniej klasy - które odnotowują duże wzrosty wydajności. Bo nie każdy ma i5 z dopiskiem "k" w komputerze. C2D jeszcze żyje, a dzięki tej technologii ma szanse jeszcze pożyć. W przyszłości na pewno pojawi się więcej gier. A i może Nvidia się tym zainteresuje? To jest jeden aspekt. A co z resztą?

            Mantle to zagrożenie dla DX. Co naturalnie będzie prowadziło do konkurowania tych technologii. A konkurencja jest dobra. Do tego Mantle można wprowadzić na linuxa. Może też na konsolach poprawi to wydajność?


            Takie same głosy zresztą można było usłyszeć kiedy wchodził DX10 - po co to komu? Przecież nie ma kart graficznych to obsługujących.... Przecież żadna gra tego nie obsługuje... itp. itd. Przy DX11 to samo. A ile jest teraz gier które obsługują DX11? Większość nowych.

            Skomentuj

  2. mkdante381
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-02-27 23:42

    Mam Gigabyte Radeon R9270X. Dodali do niego w końcu w 14.2 Mantle?

    Skomentuj

  3. deel77
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2014-03-18 09:17

    Trochę dziwne jest to wprowadzanie Mantle. Mam wrażenie że AMD musi zmuszać ($$$) producentów gier do wprowadzania Mantle. Nie widać chęci masowego wdrażania tej technologi przez producentów gier. Przecież jest już tyle produkcji (dostępnych na rynku) które mogłyby korzystać z Mantle, ale wydawcy mają to gdzieś (ciekawe dlaczego?).

    Skomentuj

    1. mjwhite
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-18 09:29

      udział kart graficznych obsługujących mantle, w całkowitej liczbie komputerów graczy jest znikomy więc producentom nie opłaca się tego implementować, bo praktycznie nie ma dla kogo.

      Skomentuj

  4. Sopel86
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2014-03-18 09:32

    mantle srantle... czekam na Maxwella po kilku latach korzystania z amd, choc z 7870 jestem bardzo zadowolony,.

    Skomentuj

  5. Omagicescu
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2014-03-18 09:39

    Mam wrażenie, że te wszystkie komentarze "anty"-mantle są od posiadaczy kart nvidii...
    Jak dla mnie wzrost wydajności w BF4 jest BARDZO DUŻY.(na 280x/8320)
    Jest to dane graczom ZA DARMO. Dostaliście kiedyś coś od Nvidii lub Intela za darmo?
    Owszem okoliczności wprowadzania na rynek nie są najlepsze ...
    A co do pisania, że tylko malutki procent korzysta z odpowiednich kart to głupota do kwadratu. Mówimy tu o GRACZACH bo to oni są docelową grupą dla mantle a wsród graczy jednak całkiem spora grupa posiada w miarę nowe karty AMD.

    Skomentuj

    1. Franz
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-18 09:57

      Ja od 9 lat nie miałem innej karty niż ATI -AMD, a uważam, że Mantle nic na razie nie wnosi - śledząc trochę rynek gier nie widzę po prostu aby wydane juz tytuły miały być dostosowane do mantle, a i nowe premiery nie słychać by miały korzystać z tej technologii - jak się mylę proszę o poprawkę.
      Z tego powodu uważam, że to na razie nic ciekawego - to AMD powinno zachęcać producentów gier do stosowania tej technologii.
      A do tego jak ktoś ma średniej klasy komputer do gier (a takich pewnie jest najwiecej) to niewiele uzyska dzięki tej technologii.

      Skomentuj

    2. mikrobi
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-18 12:08

      To niestety masz złe wrażenie co do posiadaczy Nvidii. Wydałem furę pieniędzy na R9 290 kuszony obietnicami wodotrysków od AMD i DICE (gram dużo w BF-a). Do tej pory ich wszelkie obietnice to ściema - karty w promocji z BF-em były droższe niż oddzielne kupno obu produktów. Mantle powoduje na mojej konfiguracji (pełna w profilu) regularny crash gry, przeglądarki, bądź komputera. Więc jak niby mam to pochwalać. Bardzo żałuję, że ponownie zaufałem Czerwonym. On Nvidii miałbym przynajmniej realnie darmowe trzy gry :(

      Skomentuj

  6. kerry_sd
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-18 10:30

    Posiadam kartę 7850, włączyłem mantle w BF 4 i pod względem płynności grafika wymiata, wrzuciłem ponownie pierwszą misję i wynik lepszy o 50%, nei wiem skąd tyle negatywnych opinii, w moim przypadku jest tak samo dobrze jeśli nie lepiej

    amd dodało mantle do thiefa, pytanie tylko czy thief ma już odpowiednią łatkę...

    Skomentuj

  7. Preston2009
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-18 10:53

    Jeśli Mantle omija directx to czy można odpalić BF4 na XP? Byłby to naprawdę solidny cios w Microsoft i ich politykę co do dx. Tak z ciekawości pytam bo ustawienia do wyboru dx/mantle są dopiero po uruchomieniu gry.

    Skomentuj

    1. Preston2009
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2014-03-18 10:56

      ps.
      Posiada ktoś Asusa R7 260X Direct CuII lub innego 260X i nie posiada losowych zwiech na yt/oglądaniu filmów itp.? A może ktoś ma rozwiązanie lub wie dlaczego tak się dzieje??

      Skomentuj

  8. kruk200
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-18 22:34

    Ciekawi mnie jak Mantle spisuje się w CrossFire....

    Skomentuj

  9. Preston2009
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2014-03-21 14:28

    Na tych sterownikach wyskakuje Blue Sreen z błędem na HyperTransport. Jest jakaś oficjalna data wydania wersji stabilnej?

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Od komentujących wymagamy przestrzegania netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!

18 komentarzy