Gry

Gaming to sport - mamy mocne argumenty

przeczytasz w 2 min.

Dowiedz się jaka była pierwsza gra komputerowa i jak dużą rolę odegrał w świecie gier internet. Plus: wywiad z  zapalonym graczem i argumenty na to, że gry to najprawdziwszy sport.

Kilka lat temu dla potrzeb akademickich postawiłem tezę, że gry komputerowe ewoluują w kierunku oficjalnej dyscypliny sportu. Teraz, po czasie, stwierdzam nawet więcej. Gry komputerowe to sport w pełnym tego słowa znaczeniu.

Dlaczego gracz komputerowy miałby być gorzej traktowany niż szachista? Czy są ku temu racjonalne przesłanki? Granie na komputerze wymaga więcej wysiłku niż przenoszenie figur po szachownicy. Ba, gry są na pewno nie mniej wysiłkowe niż dart, bilard czy rozgrywki karciane, na przykład brydż. Znane są nawet przypadki zgonów z przemęczenia podczas gry na konsoli Wii Fit lub po maratonie w World of WarCraft.

Długotrwała koncentracja w połączeniu z emocjami to bardzo wyczerpująca – czasem nawet śmiertelna – mieszanka. Pragnę jednak zaznaczyć, że gracze stawiający gry na równi ze sportem to nie nałogowcy. Wbrew pozorom oni szanują własne zdrowie. Poważne uzależnienia pojawiają się raczej gdzie indziej – ale to temat na osobną publikację.

Zmarli podczas gry…

  • 30-letni obywatel Chin (tożsamość nieujawniona) – zmarł po 3-dniowej przygodzie w kafejce internetowej.
  • Xu Yan, chiński nauczyciel – dwutygodniowe szaleństwa przed monitorem okupił odwodnieniem, a następnie atakiem serca.
  • Snowly i Nan Ren Gu Shi – śmierć z wyczerpania w trakcie gry w World of WarCraft
  • 28-letni Koreańczyk (tożsamość nieujawniona)– 50 godzin nieprzerwanej rozgrywki przypłacił śmiercią. Nie wytrzymało serce.

Uwaga – artykuł zawiera argumenty dużego kalibru

W artykule piszę - w uproszczeniu - jaką drogę przebyły gry zanim gdzieniegdzie zaczęto traktować je na równi ze sportem: od pierwszej gry, przez tryb multiplayer, ligi internetowe i LAN party, wreszcie aż po turnieje globalne i Pro Gaming.

Dla czytelników, dla których gry komputerowe są czymś obcym, przygotowałem trzy rozdziały wprowadzające. Są tam następujące materiały: kiedy powstała pierwsza gra, jak dzieli się gry i czym jest tryb multiplayer.

Z kolei fani znający temat od podszewki mogą zacząć od tego, jak internet pomógł rozwinąć skrzydła grom komputerowym. Niemniej jednak najistotniejsze są ostatnie części publikacji. By przekonać was do swoich poglądów, skonfrontowałem gry komputerowe z definicjami sportu – musiałem! Zdaję sobie sprawę, że w wakacje trudno zmierzyć się z naukowym fragmentem. Myślę jednak, że warto. Na końcu wskazałem, gdzie gry mają już status dyscypliny sportu.