Jakub Kralka | 2009-05-11

Gry które zmieniły nasze komputery. Cz.1

kategoria: gry

producenci:

 

Quake II

Obecność aż dwóch Quake’ów w tym zestawieniu może nieco dziwić, ale... 1,5 roku, które upłynęły pomiędzy poszczególnymi częściami z serii okazało się rewolucyjne w szczególności dla rozwiązań graficznych. W 1996 roku firma 3Dfx Interactive wypuszcza na rynek akcelerator graficzny o nazwie Voodoo Graphics (Voodoo 1). To cudowne wówczas urządzenie nie stanowiło nowej wersji karty graficznej, a jedynie dodatkowy komponent, stojący na drodze przesyłania obrazu właśnie z karty graficznej do monitora.

Nie będzie przesadą stwierdzenie, iż akcelerator firmy 3Dfx Interactive wykosił całą konkurencją, której nazw dziś już zdecydowana większość graczy nawet nie pamięta. Każdy chciał mieć w swoim domu urządzenie, które sprawi, iż Quake 2 zacznie wyglądać dużo lepiej. Na dodatek wybór akceleratorów z serii Voodoo stawał się coraz bardziej obfity. 1997 roku przyniósł Voodoo Rush, które przy próbie połączenia standardowej karty grafiki z akceleratorem zakończył się niestety fiaskiem i spadkiem wydajności o prawie 1/4. Zupełnie inny los spotkał wydaną na początku 1998 roku Voodoo 2. Karta oferowała do 12 MB pamięci, a na dodatek obsługiwała rozdzielczość 800x600, co naturalnie w tamtych czasach było rewolucją.

Fabularnie Quake II kontynuował wątek rozpoczęty przez poprzedniczkę. Ziemianie nadal bronili się przed potworną kosmiczną rasą, choć tym razem defensywa ta przyjęła dziwny charakter... ataku. Oczywiście, jak to w życiu bywa, zginęła cała armia oprócz głównego bohatera, a ten w pojedynkę... Właściwie, by w pełni poznać jego późniejsze losy należało zagrać w Quake IV. A to przecież gra już zupełnie innej generacji! Twórcy nie zapomnieli też o dostarczeniu niezwykle grywalnego trybu multiplayer.

Quake II - gameplay

Aby pograć sobie w Quake II należało posiadać Pentium 233 z 32 MB ram, czyli w zasadzie koniec roku 1997 dla wielu graczy wiązał się z kolejnym w ich życiu upgradem. Ponieważ jedno zdjęcie mówi więcej niż 1000 słów, zobaczcie sobie jak wiele się zmieniło w grach dzięki akceleracji grafiki:

 

Zmiany na lepsze? A to dopiero początek graficznej rewolucji. W przyszłości będzie działo się jeszcze bardzo wiele w tym temacie. Dlatego czekajcie z na drugą część naszego artykułu, w której opiszemy kolejne gry mające wielki wpływ na Wasze komputery, a także... gry, które być może sprawią, że już wkrótce wcale nie będziecie potrzebować komputera! Do przeczytania!



odsłon: 107103

Komentarze

(120)

prosiacek

0 + - 2009-05-11 13:25

Całkiem ciekawy pomysł na art., każdy powód dobry, żeby powspominać. :)
Doczepił bym się do:
1. Voodoo 2 12Mb nie była kartą graficzną a akceleratorem (miałem to cudo :D) i nadal wymagała karty graficznej, dopiero Voodoo 2 Banshee 16Mb była mniej więcej tym, co dziś znamy jako karta graficzna,
2. Quake II nie kontynuował "fabuły" Quake'a (ew. można mówić o podobnym założeniu:]).

Malcolm Feth

0 + - 2009-05-11 19:17

mozna powiedzec ze VOODOO2 to byla pierwsza karta z SLI !!! :)
tez mialem takiego rodzynka,. niestety tylko 8MB :)

srednio wspominam Adrenaline Voodoo Rush.. sypalo sie na kazdym rogu :)

co do gier... Q1, nie.. ale Q2... pol zycia spedzilem nad tym nawet orgniazujac turnieje w Gorzow Wlkp. :) mielismy wlasny serwer i w ogole byl wypas :D hyhy

ahhhhhh :)

kermeet

0 + - 2009-05-13 21:22

a tak w ogole, to rewolucja 3dfx zaczela sie w quake1, a w zasadzie glQuake.
Pamietacie pierwsze artyuly w Secret Service o Voodoo1 i screeny porownawcze z Quake, MDK i Tomb Ridera :-)

razorjack

0 + - 2009-05-11 13:30

a co z kultowymi grami (które działały nawet na herculesie) ?
Sopwith
jbird
digdug
alleycat
stunt
f15
f19
simcity1
wings of furry
tetris
breakout 3d

CougarV6

0 + - 2009-05-11 13:41

Pomysł na art doskonały, ja jako człowiek zaczynający na 8mio bitowcach jestem zachwycony.
Trochę szkoda jednak,że autor przeskoczył od razu do quake II pomijając całe tony rewolucyjnych gier.

Alone in the dark
Need For Speed 1
Another World
Syndicate



Czy o grach o których wspomniał razorjack.

Ewa Stiller

0 + - 2009-05-12 11:18

Jeejku Another World to ja do tej pory wspominam z łezką w oku. Zwłaszcza niesamowicie piękne jak na tamte czasy filmiki, prostą ale genialna rozgrywkę no i przerażające sceny śmierci głównego bohatera :P. Aż się nie chce wierzyć, że stworzył to jeden człowiek.

Zresztą od kiedy Chahi zdecydował się wydać Another World 15th Anniversary Edition dalej zagrywam się w tą grę jak głupek :P.

Szymon331

0 + - 2009-05-11 13:41

Naprawdę fajny artykuł. Oglądam gameplay z quake1 i szokuje mnie fakt że kiedyś grano w Wofensteina 3D ale pomiędzy quake1 a quake2 to jest dopiero rewolucja ;) Niesamowite jak kiedyś rozwój szedł szybko...

morthi

0 + - 2009-05-11 13:44

jbird, alley cat dig dug.... ilez to czasu nad tymi grami spedzilem :)

dodalbym jeszcze przygodowke - castle

psyforge

0 + - 2009-05-11 13:49

Hmm, poczatek wydaje sie podobny (a moze nawet sciagniety) z filmu ktory lecial na Discovery pod tytulem "I, videogame", zwlaszcza fragmenty o pongu i tenis for two.
Jedna rzecz ktora mnie strasznie wzburzyla i nawet zmusila do zarejestrowania sie w tym serwisie to brak gry Doom. Pomimo, ze Doom byl nastepca wolfa to wniosl do gatunku o wiele wiecej niz wolf. Ponadto Doom byl pierwsza strzelanka 3D oferujaca tryb deathmatch i osobiscie uwazam ze Doom powinien sie znalezc w tym zestawieniu.
Wolf - 1szy popularny fpp (1szym fpp byl Catacomb Abyss napisany dla Softdisk przez wlasnie Id Software - byla to gra w 16tu kolorach)
Doom - 1szy fpp z silnikiem 2,5d oraz trybem deathmatch
Quake - 1szy prawdziwy 3d fpp
Quake 2 - to ulepszony silnik q1 byla to gra ktora niejako "wymusila" na wszystkich posiadanie akceleratora 3d.

pershing6

0 + - 2009-05-11 17:37

Wolf 3D, byl pierwszym znanym (!), o wiele, wiele mniej ludzi zna Catacomb Abyss.
A co do dooma to dla gracza byl 3D, tylko dla programistow byl 2,5D

wwwojtek1

0 + - 2009-05-11 13:50

Moje propozycje:

Duke Nukem 3D
Warcraft 2 i 3
Half Life
Heroes 3
Dungeon Master
Lotus
NFS

Nad większością tych gier spędziłem godziny w LAN :)
I miałem APAC VooDoo Banshee 16MB :)

suntzu

0 + - 2009-05-11 14:02

Co miał W2 i Heroes 3 rewolucyjnego?

psyforge

0 + - 2009-05-11 14:20

No wlasnie :)
Wszyscy wspominaja gry przy ktorych to oni spedzili duzo czasu i oni je najlepiej pamietaja, ale nie o to chodzi przeciez.
Jesli juz to powinien byc Dune 2 (jako pierwszy (?) rts) a nie Warcraft2.

Yelayah

0 + - 2009-05-11 23:07

Nether Earth na ZX Spectrum, to był pierwszy RTS.

hans15336

0 + - 2009-05-11 13:56

Zaraz zaraz :-)

Trzeba wogóle zacząć od jakiej platformie piszemy ??


Nie da się opisać "Gry które zmieniły nasze komputery"

Najpierw trzeba by było zacząć od ilości kolorów , potem o grafice 2d , vectorowej , 3d , a dopiero potem pokazać pierwsze tytuły dopasowane do w/w kryteriów.


Daniel hEll_Mariachi Poręba

0 + - 2009-05-11 14:06

A gdzie u licha DOOM????

Wiadomo, wolfik był zacny, ale to dopiero Doom zapoczątkował rewolucję! Heheh pamiętam jak na 286 16MHz, z 1MB ram, legendarnym Herculesem i bez dysku musiałem zmniejszać obszar ekranu do 75% żeby gra nie ścinała :D

Poza tym, wkradło się kilka poważnych nieścisłości: Quake spokojnie działał na P90 i 8MB ram, nie wspominając o tym, że w 1996 roku zestaw z P166 kosztował mniej więcej tyle, co dwa "maluchy" :P

"..wyświetlając trójwymiarowy, zbudowany z tekstur obraz" - to zdanie jest nie do końca prawdziwe. Trójwymiarowi, obłożeni teksturami, to byli przeciwnicy, jako pierwsi w grze fps (wówczas zwykło mawiać się fpp) w historii. Obraz zbudowany był z polygonów z nałożonymi teksturami, a nie tekstur.
Autor zapomniał także napomknąć, że jako pierwsza gra PC w historii, Quake wymagał do działania procesora pentium.

Ale GDZIE JEST DOOM??

Do redakcji: już od dłuższego czasu czytam, komentuje Wasze artykuły i niestety najczęściej wytykam błędy. Jasne, że najprościej jest krytykować, a o wiele trudniej zrobić coś samemu. Dlatego też z miłą chęcią przyjąłbym propozycję napisania własnego artykułu, związanego z grami, przemysłem lub branżą komputerową.

romisz

0 + - 2009-05-11 14:35

"Dlatego też z miłą chęcią przyjąłbym propozycję napisania własnego artykułu, związanego z grami, przemysłem lub branżą komputerową."

Napisz mini-recenzje, na to nie musisz mieć przyzwolenia redakcji...

Daniel hEll_Mariachi Poręba

0 + - 2009-05-11 16:07

Napisane jest "Do redakcji", Pan z redakcji mam rozumieć ? Ale dzięki za spostrzeżenie, kto wie, kto wie..

prosiacek

0 + - 2009-05-11 15:55

Akurat pierwsi przeciwnicy 3D w historii gier pojawili się w grze Terminator: Future Shock (jak również w pełna możliwość mouse free-look), IMHO, to pewne TOP10 niedocenionych i niesłusznie zapomnianych gier w historii.

Daniel hEll_Mariachi Poręba

0 + - 2009-05-11 16:15

No fakt, terminator był troszkę wcześniej. Mój błąd.

razorjack

0 + - 2009-05-12 13:45

pierwsze prawdziwe freelook i 3d przeciwnicy do DESCENT :)
(powerupy nadal były sprite'ami)

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-05-11 20:20

Proszę bardzo :)
Szczegóły uzgodnimy na maila,
A od ręki dla każdego kto ma ochotę samodzielnie zamieścić fajny artykuł na benchmark czeka dział mini-recenzje.

Tam naprawdę dzieje się ostatnio wiele ciekawego :) Osobiście czuwam nad tym działem. Właśnie wysłaliśmy chłopakom sporo fajnego sprzętu do testów.

Przygotowujemy odpowiednie zmiany na stronie głównej, które bardziej wyeksponują ten dział w serwisie.

BECOO

0 + - 2009-05-12 12:43

Legendarny Hercules to HGC (monochromatyczny) z 1982 roku. Karta ta emulowała w niektórych przypadkach tryb CGA. Nie była w stanie zadziałać z Doomem. Doom działał na kartach w standardzie VGA i wymagał procesora 386. Kartę musiałeś pomylić z jakaś późniejszą, np. HCC, ale te już nie były "legendarne" procesor podobnie - pewnie miałeś na myśli 386 DX.
Pozdrawiam!

Daniel hEll_Mariachi Poręba

0 + - 2009-05-16 17:48

Kolega mnie źle zrozumiał. Wzmianka o Doomie, to tylko taka mała dygresja, i nic mi się nie pomyliło, to był TEN Hercules w parze z 286, na których Wolf 3d na pełnym ekranie łapał czkawkę po pojawieniu się większej grupy "niemiaszków".

jewgienij

0 + - 2009-05-11 14:09

"W powszechnej opinii przyjęło się uważać, że to wojna najbardziej napędza rozwój technologiczny. My na szczęście żyjemy w czasach względnego pokoju, a co za tym idzie – technologie muszą szukać sobie innego rodzaju motorów napędowych."

Ten wstep napisal chyba jakis licealista-polglowek...
Moze na terenie ZSRE nie ma od jakiegos czasu wojen, jednakze w skali globalnej jest ich wiecej niz kiedykolwiek. Afryka to jedna wielka wojna domowa, ameryka wprowadza wolnosc wiadomo gdzie (samych irackich cywilow zamordowali juz ponad milion). Chiny i indie zbroja sie jak szalone. Zdaje sie, ze obecnie swiat wydaje na zbrojenia wiecej niz w apogeum zimnej wojny, ale musze sprawdzic.

psyforge

0 + - 2009-05-11 14:21

Dokladnie poczatek wydaje sie sciagniety z filmu "I, videogame", ktory lecial na Discovery.

Jakub Kralka

0 + - 2009-05-11 21:05

Szanowny Czytelniku,
nie mam w zwyczaju nigdy niczego "ściągać", także jest to na pewno zbieg okoliczności. Zresztą o podświadomej inspiracji też nie może być mowy, bo w telewizji od kilku lat oglądam tylko TVN 24 i ciekawsze mecze :).

W każdym razie czym się tu przejmować, jesteśmy w pełni zgodni z naukowcami prezentowanymi Discovery, to przecież tylko powód do radości. :)

jamcijest

0 + - 2009-05-16 10:16

No no. "Wyborca" wykształcony przez jedynie słuszny organ prawdziwie polskiej telewizji na pewno niczego nie ściąga. A nawet jeśli na pierwszy rzut oka tak to wygląda to jest to na pewno kłamstwo.

Jakub Kralka

0 + - 2009-05-16 20:23

Ciężko o to, byśmy pisali na Benchmarku, że pierwszą grą były Simsy, Discovery mówiło o FIFIE, a CD-Action o GTA IV. To przecież rozmowa o faktach, trudno tutaj o tworzenie własnych teorii, trochę "pomyślunku"! :)

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-05-11 20:54

IMO to, iż dziś wydaje nam się że na Świecie jest więcej Wojen wynika też z szybszego i lepszego obiegu informacji na Świecie. Faktem jest, że wojny pomiędzy plemieniami w Afryce są krwawsze, bo zamiast maczet i dzid maja teraz kałasznikowa.

Jakub Kralka

0 + - 2009-05-11 21:08

Sam nie wiem jak mogłem zapomnieć o tym jak wielki wpływ na rozwój technologii od lat mają wojny w Afryce ;). Poza tym wszystko o czym piszesz mieści się w ramach "względnego pokoju". Nie życzę nikomu by doświadczył "niewzględnego" :/!

limes_inferior

0 + - 2009-05-11 14:29

hmm... krytykowac kazdy moze ;)
No to i ja sie dorzuce, bo skoro tytul jest "gry, ktore odmienily nasze komputery", to zamieszczenie Wolfenstein 3D a pominiecie Doom to spora niekonsekwencja.

Wolfenstein 3D nie odmienil komputerow - ot - pojawila sie gra, w ktorej wykorzystano fakt, ze PC AT mial sporo wieksza moc obliczniowa niz populrne wtedy komputery innych firm.
Rownie dobrze mozna by podac jako przyklad gre X-Wing.

Dopiero Doom spowodowal, ze zapotrzebowanie na moc obliczeniowa (i pamiec) wzroslo znaczaco. Doom spowodowal, ze gracze zaczeli sie masowo przesiadac z 386 SX 25 i 33MHz (procesory bez koprocesora matematycznego) - na 386 DX oraz 486. To Doom spowodowal, ze posiadanie 4MB (megabajtow!) pamieci RAM stalo sie koniecznoscia.
To Doom odmienil komputery domowe - po nim pojawily sie Duke Nukem 3D, Descent - tytuly, ktore skorzystaly na ancznie wiekszej mocy obliczeniowej - oraz , ktore posrednio przyczynily sie do upadku komputerow Amiga i Atari ST (przynajmniej jesli chodzi o urzadzenia domowe - do gier) ktore mimo posiadania spejalizowanych ukladow dzwiekowych i graficznych nie byly juz w stanie konkurowac z PC, ktory posiadal znacznie wieksza moc obliczeniowa...

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-05-11 20:30

No tak, ale to W3D zapoczątkował styl grafiki, kontynuowany w Doomie. Doom jedynie podniósł ostro wymagania sprzętowe.

Private_92

0 + - 2009-05-11 14:40

No wiecie za 10 lat to nasze komputery to będzie przeszłość :D tak jak kiedyś ;)

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-05-11 20:32

Obawiam się, że dużo dużo wcześniej ;)

pit2001

0 + - 2009-05-11 14:42

A ja bym się doczepił do nazwy i potraktowaniu tematu "po łebkach".

Od kiedy to tylko PC był komputerem ? Widzę tam, zdjęcie MACa, zajawkę naprawdę początków rozrywki wirtualnej, a potem monotematyczne peplanie o PC. Zero Amigi, zero Atari z ich ST i Falconem, mało tego zero ZX SPECTRUM , COMMODORE C64. No Panowie to na tych maszynach tworzyła się wirtualna rozrywka nie na PC.

Kiedy Amiga miała tysiące tytułów, PC miał tryb tekstowy 40x25 i 16 kolorów (phi!) i gier tyle co palców na jednej ręce

Część 1?
To o czym macie zamiar pisać potem, o HALO na PC, o TOMB RAIDERZE ??
A gdzie BEAST, CANNON FOLDDER, PIRATES, VROOM, LEMMINGI, WORMSY, UTOPIA, DUNE, SINDICATE, LOTUS, o symulatorach które zawojowały lata 90, których teraz nie ma ?

Zmieńcie temat z
"Gry które zmieniły nasze komputery"
na
"Gry które zmieniły nasze PCety"

DeRuleX

0 + - 2009-05-11 14:45

Ugh! to była super gierka. Kurna stare gry są the best.

ZyGmUnTXXL

0 + - 2009-05-11 14:53

A ja się nie zgadzam co do tego, że quake2 spopularyzował akceleratory 3dfx. Mimo wszystko do tego przyczyniły się glquake i pierwszy tomb raider, na których przykładach demonstrowano poprawę grafiki i wzrost wydajności. Poza tym Quake2 chodził bardzo dobrze też na słabszych kompach niż p233Mhz i dopiero w najnowszych patchach coś spierniczyli z wydajnością, ale wtedy gdy one wychodziły sporo ludzi już siedziało na p2 a nawet p3.

Ashiren

0 + - 2009-05-11 15:00

Kilka ciekawych rzeczy się dowiedziałem z artykułu, nie powiem, ale jednak za mało zostało w nim powiedziane. Skoro to część pierwsza to mam nadzieję, że następne nie będą obejmować kolejnych okresów czasu, a raczej kolejne gatunki - zalążki RPG, pierwsze strategie, przygodowe itp. I nie tylko na PC, ale i na inne komputery (Atari, ZX Spectrum...) oraz bąknąć nieco o konsolach.

m4rcin

0 + - 2009-05-11 15:00

Ze swojej strony do w/w tytułów dorzuciłbym jeszcze Prince of Persia. Kultowa gierka!

pabllo

0 + - 2009-05-11 15:01

Witam!

Spoko artykulik :-)

Mówiąc o grach zapominamy o jednym - kiedyś choć sprzęt kosztował fortunę wystarczał na kilka lat do super zabawy.

Za ok. 7tys w 1998r miałem Optimus "Prestige" - PII 266, 64RAM, 4GB, DVD (!) :) i Ati Rage Fury 4MB (jak dobrze pamiętam)
Po roku wymiana na voodoo3 2000 16MB, który czarował mi spokojnie przez ponad trzy lata.
Tylko: wówczas były UT, Q2,3, Colin, najlepsze części Fify (np World Cup) i NFS - Hot Persuit, czy Porsche, Driver, GTA itp...
Dziś poza perełkami większość to niestety gnioty produkowane co rok na to samo kopyto z coraz większymi wymaganiami aby akcelatory i CPU dobrze się sprzedawały.

radzio_z

0 + - 2009-05-11 21:42

Też miałem Voodoo 3 ale niestety trzeba przyznać że Voodoo 3 to byl już początek końca 3dfx. Voodoo 3 owszem, nadal było królem wydajności i takie wynalazki jak Riva TNT2 Ultra najsłabsze Voodoo 3 2000 zjadało na śniadanie, to nie nadążało już z jakością grafiki której ludzie coraz bardziej pragnęli.

Już Voodoo2 odstawał na tym polu od największego konkurenta czyli pierwszej Rivy TNT, oferującej 32 bitowy kolor w trybie 3D. Nie wiedzieć czemu 3dfx zdecydował się kontynuować technologie Voodoo2 i Voodoo 3 nadal oferował tylko 16 bitowy kolor 3D, obsługiwal małe tekstury 256x256 pikseli (Riva do 2048x2048) i nie potrafił teksturować z pamięci RAM.

Pokazane potem po dłuuugich opóźnieniach Voodoo5 było już własciwie gwoździem do trumny 3dfx, ktore znajdowało się na skraju bankructwa. Do dziś krążą pogłoski o tym że Voodoo5 miało być tylko ogniwem pośrednim przed wypuszczeniem następcy (będącym ponoć na ukończeniu Rampage) który miał wykorzystywać nowatorskie technologie z T-bufor na czele i zmieść całą konkurencję.

Stało się inaczej. O ile dobrze pamiętal 2 grudnia 2000 roku świat graczy obiegła smutna wiadomośc o wykupieniu bankruta za 80 mln USD, przez nVidia. Większość inżynierów i technologii 3dfx wykorzystano do stworzenia GeForce FX 5900

germo

0 + - 2009-05-12 16:22

Na przelomie 99/2000 kiedy pojawil sie GeForce 256 (ktory obslugiwal Hardware T&L) wiadomo juz bylo, ze 3dfx zdechnie. Generalnie zle decyzje i pojawienie sie GeForcow pchnelo 3dfx do grobu. Dobrze ze zostali wykupieni, bo w przypadku bankructwa cale ich zaplecze technologiczne zostalo by stracone, a tak mamy GeForce FX stworzone w oparciu o rozwiazania planowane w Voodoo Rampage no i SLI.

radzio_z

0 + - 2009-05-12 17:59

Siła 3dfx to były nie tylko technologie Rampage, ale własne środowisko Glide. VooDoo Rampage to dziś legenda, o której jak mocnaby była już nigdy się nie dowiemy. Ponoc Ramapge mial posiadać T&L, wsparcie dla dużych tekstur (obecne już w Voodoo5), pełną obsługę AGP i wiele wiele innych technoligii ktore mialy dać mu znaczną przewagę.

Coż, znając wcześniejsze dokonania 3dfx byla duża szansa że Rampage odsadzi całą konkurencję na rok jak nie więcej, tak samo jak czyniły to poprzednie modele. Mógł równie dobrze okazać się gniotem mocnym na tylko papierze, bo w sumie FX 5800 (nie 5900 jak napisałem wcześniej) żadną potęgą nie był, a ATI 9700 Pro robił z nim co chciał.

zibi457

0 + - 2009-05-11 15:11

Hehe... trochę tego było: Socoban,Pacman-y, Test Drive, MotoGP, ugh, Prehistoric, OP Wolf, Wolfenstein, Doom, Red Alert, Panzer General, lemingi... i długo by wymieniać:D A wiecie czemu stare gry są the best? Dlatego że to były pierwsze gry w które graliśmy i pomimo beznadziejnej grafy wspominamy je z dużym sentymentem:D

A co do drobnego upgrade-a przy przesiadce z Wolfensteina na Dooma, to może dla posiadaczy 486 SX, bo dla mnie posiadacza 386 SX, a potem DX 33 i 40 MHz oznaczało by to wymianę płyty głównej, proca i ramu, czyli kompleksowego upgrade-u! Bo na 386DX40,8MB RAM i karcie SVGA 0,5MB nie dało się grać komfortowo w Dooma, a na 486 nie było mnie stać:(

MaNiAc

0 + - 2009-05-11 15:21

Popieram pit2001, ZX Spectrum rozpoczął erę elektronicznej rozrywki nazywanej grami…

Pierwsze nieprzespane noce przy dumnie nazywanym „komputerem osobistym” ZX Spectrum, Lord Sinclair zapoczątkował szaleństwo elektronicznej rozrywki :) Gry takie jak Psssss, JetPac, Cookie, ManicMiner etc. „zmieniły świadomość oraz życie” wielu ludzi na świecie. To było jeszcze przed tym jak Gates rozpoczął prace nad Windows 1 :)

A jeśli tak naprawdę się przypiąć do tematu to pierwsze gry które zmieniły nasze komputery to gry z słynnych automatów Invaders, Donkey Kong, Galaxian, Elevator etc.
A pierwsze "akceleratory" grafiki 3D to (czy chcemy czy nie) 3D Virge firmy S3

Pozdro dla wszystkich starych "Dinozaurów" rozrywki komputerowej...

ADHDready

0 + - 2009-05-11 15:31

Ech, a gdzie Impossible Mission i Zeppelin z C64? A River Raid? To były gierki, aż łezka się w oku kręci. Zeppelin to chyba pierwsza gra z trybem cooperative w jaką grałem - jednym joyem gracz sterował balonem, a drugi w tym czasie kierował ogniem. Rewelka...

lokator_18

0 + - 2009-05-11 16:08

w moim 386sx 20MHz miałem 256 MB RAM i wydałem chyba z 200zł żeby mieć 512 MB. a to głównie pod jedną grę - Syndicate. przyznam się że zdarza mi się ją i dziś uruchomić i pograć 1-2 h.

jewgienij

0 + - 2009-05-11 16:31

Oooooo... A jak ja bylem w podstawowce i kolezka z klasy mial 386 DX 40MHz z 4 MB ram to wymiatal. Znalem jeszcze dwoch co mieli 2MB ram. DUNE 2 i pinball fantasy to byly giery!! Ja podowczas smecilem na komodorku...

BECOO

0 + - 2009-05-12 12:52

Niemożliwe - 386 sx używało pojedyńczych pamięci DRAM - nie sitaniały wtedy takie kości. Do 486 weszły pamięci SIMM 30pinowe.
Pomyliłeś 256MB z 256kb i nie RAM tylko pamięci karty graficznej.
Syndicate wymagało karty graficznej z 512kb pamięci.

radzio_z

0 + - 2009-05-12 22:04

Nie wiem jak to zrobiłeś, bo max co mozna było wsadzić na płytę 386 to 30 pinowe pamięci SIMM, które były dostępne w wersji 256 kb, 1 MB oraz bardzo drogie 4 MB. Były to pamięci 8 bitowe, więc (w modelu 386 DX, nie pamiętam jak było w SX) trzeba było je montować czwórkami (maksymalnie 8 mogułów). Dawało to maksymalną możliwośc instalacji do 32 MB RAM, co na początku lat 90' kiedy 386 był w użyciu było tak samo potrzebne jakbyś dziś chciał koniecznie mieć 32 GB RAM.

Bartek Żak

0 + - 2009-05-11 16:31

Quake 2 to jedna z pierwszych gier w jakie grałem na Celeronie 266MHz i Voodoo Banshee. Wtedy jeszcze liczyła się dla mnie nawalanka, więc grałem na kodach, tą zaległość postanowiłem zmienić i chyba w zeszłym roku przeszedłem grę od początku do końca :).
Half Life 1 też przeszedłem po wielu latach (no wiecie, w wieku 10 lat bałem się zombie :P). Obie gry potrafiły wciągnąć, obie są bardzo dobre.

PS. Na przejście czeka też Red Alert ;)

germo

0 + - 2009-05-12 16:25

Quacke 2 i Half-life przechodzilem po 10 razy kazda. Na kodach, na czas, na wszystkich poziomach trudnosci. Niestety do dzisiaj nie wiem gdzie sa 2 secrety w Q2. Probowalem nawet noclip zeby je znalezc, ale sie nie udalo :(

Treyzrazer

0 + - 2009-05-11 17:17

Popieram takie artykuły.
Grałem w Quake2 na Pentium 200 MHz, akcelerator Diamond Monster (4 MB ) i 32 MB RAM w komputerze i to na pełnym ekranie! Tego Monstera przechowuję do dziś...to był power.

repro

0 + - 2009-05-11 17:47

ogolnie fajnie

w czasach gdy TPSA dojiŁa nas internautow ile wlezie
(6zl za 1h polaczenia przez modem z netem w dzien, w nocy 3 ZŁote)Quake I/II oferowal cos czego jeszcze nie bylo czyli swietny tryb multiplayer ktory zmienil sposob myslenia o grach komuterowych miliony ludzi:D Oczywiscie mielismy wczesniej przyjemosc zagrania np w duke nuken po kabelu lub za posrednictwem karty siecowej (za swoja dalem tyle co teraz ludzie za komputery cale) ale Quake to jzu bylo cos kompletnie innego. Mimo olbrzymiej probocji w stanach seri Quake turniejow z setkami tys $ itd Id software nie znalazlo pomyslu na utrzymania swojej pozycji i wciska nam od dluzszego czasu juz tylko szajs ale kiedys mieli swoje 5 min.
W recenzji przydalo by sie tez diablo/warcraft support Blizzarda do tych produktow byl pelen nawet po 10 latach od wydania tych tytulow ale blizzard powolo tez zaczyna patrzyc juz tylko cyferki na koncie.
Jak sobie przypomniec mojego celeronka 366 na 550 zrobionego + jakis s3 vigre + 2x voodooII specjalnie do quake 2 ca ciezko uciulane zlotowki zlozonego to az mi sie lezka w oku potrafi zakrecic

leon691

0 + - 2009-05-11 17:55

skoro już tak wszyscy to ja tez musze cos wyznać - quake2 to była moja pierwsza gra na świezo kupionego PC (latem 98). Pierwszy połowę gry przeszedłem w trybie sofware (mając rive tnt 16mb (diamond viper 550 dokładnie), celerona333 i 64mb ramu, pamiętam jakiego szoku doznałem gdy niechcący udało mi sie właczyć open gl w ustawieniach. Pamietam że wystarczały mi 3godziny snu po dobie grania i znów mogłem. Dziś tę grę znam na pamieć, a sama gra odpala się bez problemu na c2d i radeonie 4850, tylko nie czuć już tego...tego czegoś co się czuje jak się ma naście lat i gra się w pierwsza grę na swoim pierwszym kompie.
Ależ w tej grze jest świetna muza!Teraz juz tak nie robią gier, nawet briefing (readme)był bardzo solidnie dopracowany.

derekpl

0 + - 2009-05-11 18:42

Ech art. troche nie dopracowany ale co tam
Wlaczyla mi sie retrospekcja rok bodaj 96
Pentium MMX 166 32 MB Ram Grafika S3 2MB dysk 1,6 GB Monitor 14'
Ech Quake I / II Duke Nuke :)

derekpl

0 + - 2009-05-11 18:43

A no i cenka za taka konfiguracje jakies 4200 :) az lezka w oku

Roman_the

0 + - 2009-05-11 21:23

Ja taki zestaw do tej pory "dopieszczam" i utrzymuję w stanie gotowości, z sentymentu właśnie ;)

I jest zabawa z szukaniem części na śmietniku historii...

Nie ma ktoś Voodoo 2 do oddania? xD

derekpl

0 + - 2009-05-11 23:47

Na allegro pojawiaja sie po 10 zl :)
A kiedys to chyba po jakies 1200 byly

Marucins

0 + - 2009-05-11 18:53

Quake II lepiej wyglądał bez Direct3D czy Open GL - ale aby grac na sofcie był potrzebny mocny sprzęt

pawluto

0 + - 2009-05-11 18:55

Całkowita klapa bo era gier zaczyna się od komputera ZX Spectrum i gier typu Atic Atac czy Knigh Lore !
To były gierki które zapoczątkowały bummm na granie !

madman15

0 + - 2009-05-11 19:01

Wprawne oko dostrzeże, że pierwszy screen King's Questa jest z wersji na Amigę - widać gadżety przesuwania okna na wierzch i pod spód.

samtech84

0 + - 2009-05-11 19:21

Ja pamiętam jak w quake w sieci grałem z bratem przez kabelek szeregowy.

pilz-e

0 + - 2009-05-11 19:39

przypomnieliście mi Cat'a i teraz się zastanawiam po co było wydawać te kilka kawałków na 2 rdzeniowy proc i Radeona, jak teraz bardzo często powracam do klasyki ;)

cekword

0 + - 2009-05-11 19:43

w 1986 roku chodziło się na "kółko" komputerowe gdzie był ZX Spectrum i magnetofon Grundig :), a pierwszy hmm.. komp to Atari 130XE w 88` roku chociaż dalej tęsknię za Amigą 500 z 1MB ram :) to był szał.... :)

rdaneel

0 + - 2009-05-11 20:01

Znak czasu...
A gdzie Civilization???

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-05-11 20:49

ten art to raczej kamienie milowe w rozwoju PC,
w przypadku Civilization mówimy już o wspominaniu dobrych gier ;)

mnie tu osobiście brakuje pierwszego Unreal ;) ale on był super grą, a nie czymś co popchnęło PC'ety do przodu.

jewgienij

0 + - 2009-05-12 11:30

Skoro zeszlismy na wapominki - dysponuje ktos np. PDFami z s.p. TOP SECRET?

jewgienij

0 + - 2009-05-12 11:31

Skoro zeszlismy na wapominki - dysponuje ktos np. PDFami z s.p. TOP SECRET?

soulburner

0 + - 2009-05-11 20:28

Oj, podpadliście.

Quake 1 nie ma nic wspólnego z kosmosem, tym bardziej z kosmicznymi najeźdźcami.

Quake 2 nie jest kontynuacją Q1 (id nie udało się zarejestrować wymyślonej na potrzeby gry nazwy, a za kilka dni zbliżały się targi E3 i trzeba było grę pokazać... i nazwali ją Quake 2).

Zanim zaczniecie o czymś pisać, przejrzyjcie chociaż wikipedię (anglojęzyczną).

Jako fan całej serii spod znaku wielkiego Q, jestem oburzony i oczekuję sprostowania ;)

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-05-11 20:40

Eh ta młoda kadra redaktorska ;))

Oczywiście że Q1 nie jest kontynuacją Q2

odpowiednie poprawki zostaną poczynione :)

leon691

0 + - 2009-05-11 20:36

Dokładnie odwrotnie Marucins. W trybie software piksele mogły zabić i gra wyglądała strasznie ale q2 chodził bez akceleratora, open gl/d3d + bardzo przyzwoite rozdzielczości i można dziś bez oczopląsu pograć, trybu 3dfx(woodoo) nigdy nie miałem okazji zobaczyć

repro

0 + - 2009-05-11 20:54

tryb 3dfx niczym sie nie roznil od gl (wizualnie)

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-05-11 20:57

o nie prawda. było sporo porównań pokazujących ładniejsze efekty na Glide, niż na OpenGL. Leży to jeszcze gdzieś w archiwum na benchmark.pl z 1998 roku

germo

0 + - 2009-05-12 16:34

Swieta prawda. Gralem ze wszystkimi mozliwymi rendererami i na Voodoo gra wygladala naprawde swietnie. Bardziej mi sie tylko podobala na napisanym kilka lat temu d3dx9 z wymuszonymi AA i anizo :)

Jakub Kralka

0 + - 2009-05-11 21:02

Autor artykułu na linii :).

Witam wszystkich, dzięki za ciepłe słowa i przy okazji przepraszam wytknięte błędy. Przede wszystkim z fabułą Quake'a 2 . Zagłębianie się w fabułę Wstrząsów to niebezpieczny teren, taka jest w końcu rozbudowana :). Oczywiście czym prędzej zostaną poprawione. Redaktor nie jest alfą i omegą (choć bardzo się staram).

Co do bardzo licznych propozycji gier - jasne. Civilization, Pirates, Pac-Man, Sensible Soccer - to wszystko KAPITALNE gry. Ale ten tekst jest o swego rodzaju kamieniach milowych, które wcale nie są najlepszymi grami, ale za to odegrały GIGANTYCZNĄ rolę w kwestii obecności komputerów w Waszych domach. I takie jest założenie tego tekstu. Doom to mocno ulepszony Wolfenstein, ale to ten drugi był pierwszy. Koła do bolidu F1 wynaleźli kilkadziesiąt lat temu, ale kamieniem milowym było koło wynalezione 4000 lat p.n.e. w Mezopotamii, rozumiecie? :)

Pozdrawiam,
Kuba

Blackout

0 + - 2009-05-11 21:19

Jak inni wytkne brak dooma.
Oprocz tej gry, w podobnym momencie wyszedl jeszcze jeden tytul ktory zachecal ludzi do zmiany kompow.
Mowa o Comache od novalogic.

Carmageddon rowniez byl bardzo ciekawa i ladna gra, a jej uruchomienie z dopiskiem -hires powodowalo, ze na pentiumie 133 nie dalo sie grac.

Bardzo ladne efekty graficzne zapoczatkowal unreal.
To jemu sie nalezy wypomnienie, a nie mizernemu quakowi 2( w ktorego notabene potrafie grac nawet dzisiaj)

NFS 3 jedna z ladniej wygladajacych samochodowek, nawet w śp. Secret service napisali, że patrzac na jakosc grafiki w nfs juz calkiem blisko jest do foto realizmu :)


Pewnie znajdzie sie jeszcze kilka tytulow pamiec bywa zawodna i zawsze cos mozna sobie przypomniec.
Art ciekawy, jednak za slabo rozwiniety i za duzo ma przemilczen.

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-05-11 22:01

Jak w cz.2 nie będzie Half Life, to jako redaktor naczelny będę bardzo rozczarowany ;))
Pamiętam że HL miał piękne, długie grywalne demo, po którym sporo ludzi zmieniało sprzęt żeby pograć płynnie. I wtedy to była dobra inwestycja :)

germo

0 + - 2009-05-12 16:41

Ehhh... Half-life:) Ostatnio zakupilem ekstra kopie ze Steam'a za 98 centow w promocji!=D Co ciekawe gra nadal jest wspierana przez Valve - najnowszy patch silnika pochodzi z koncowki ubieglego roku! Moze ta gra nie wymagala az tak wiele od hardware, ale z pewnoscia gry FPS mozna podzielic na te, ktore powstaly przed HL i te ktore powstaly po nim - takie jest znaczenie tej gry w historii gatunku.

Otheim

0 + - 2009-05-11 21:44

Ja wychowywałem sie na C64 i Amisi 500, nie zapomnę wieczorów spędzonych przy takich grach jak Dune 1, Dune 2, Stunt Car Racer, Barbarian, Street Rod 1, Street Rod 2 i inne cudowne gry na których sie człowiek wychowywał. Aż łeska sie kręci na samą myśl o chwilach spędzonych na tych grach jak i nawalania sie w Q2 po sieci osiedlowej. :D

Pixel

0 + - 2009-05-11 21:46

Nie wiem kiedy to było, pewnie moja podstawówka z 5 klasa albo 8 jak się grało w Q1 lub BlooD, Carmagedon :P klawo bylo, KKND u kumpla mogłem do późna zasiedzieć.

jeomax.co.uk

0 + - 2009-05-11 22:21

Heh, a ja wlasnie dzis skonczylem mini-klipa do glosowania na mnie na czwarta edycje "ulepszaczy":

http://www.youtube.com/watch?v=y6VZReA6Gpo

i tam jest troche takich gierek ;-) Filmik chyba juz nieaktualny, bo na Amidze nie dam rady do jutra wykombinowac, jak odpalic trzy benchmarki, ale filmik mozna obejrzec :)

sevae

0 + - 2009-05-12 00:02

Krótka lista gier które MNIE zmusiły do wymiany części lub całego PC:
1. Doom
2. Quake
3. QuakeII
3. QuakeIII
4. TES III: Morrowind
5. TES IV: Oblivion
6. GTA 4
7. Teraz pewnie będzie Rage - ale chyba kupię Play Station :P

germo

0 + - 2009-05-12 16:42

Nie wylamuj nam sie z szerego. Na PC i tak bedzie wygladac lepiej ;)

Metatron

0 + - 2009-05-12 00:27

U mnie to głównie gta 2 zmusiło do wymiany komputera kiedyś z pentiuma 200mmx na athlona xp 2500+ . A obecną konfigurację wymusiła awaria kompa . Ale wg mnie gra która zawojowała świat to był heroes głównie 3 część .W ewolucję gier symulatorów duży wkład miały simsy. A z fps to powinien się znaleźć quake 3 w którego do tej pory jeszcze gram online :)

superguy

0 + - 2009-05-12 00:39

Jak czytam takie artykuły i wasze komentarze ze wspomnieniami to się rozczulam :')
Pierwszy Pecet (nie komputer): 386 DX 40MHz 4MB RAM + później na gwiazdkę pierwszy CD-ROM MITSUMI 4x
i w Dooma grałem u kolegi na 486, bo u mnie kiepsko chodził i miał SoundBlastera :D
Dla DOOM'a była pierwsza wymiana kompa na 486 DX2 66MHz i 8MB RAM + Gravis Ultrasound :D
Ulubionych gier nie będę wymieniał, bo tylko zaśmiece kilkadziesiąt linii komentarza ;), ale 2 tygodnie pracowałem u taty, żeby kupić C&C i później 2 tygodnie nie było mnie w szkole :)
Ja czekam na wzmiankę o serii Dark Forces ;)

superguy

0 + - 2009-05-12 00:41

I jeszcze jedno, pamiętam swoją szczękę, która leżała na podłodze, jak zobaczyłem u kumpla Quake'a1 na woodoo. :D

ElFi_

0 + - 2009-05-12 02:01

Ja tam zaczynałem od ZX-81. Napisałem grę Golf (linia na dole ekranu w której była przerwa - podawało się parametr siły uderzenia, trochę siły dochodziło losowo, no i trzeba było jak najbliżej dziury trafić) w Basicu i zagrywaliśmy się tym z kumplem do rana. Był to gdzieś 1988 rok. Potem był ZX spectrum i pierwsze grzebanie w maszynówce. Potem Atari 65XE i programy z maszynowymi wstawkami w basicu. Potem Amiga 500 i tu stało się dla mnie to o czym jest artykuł. Gra, która wywarła ogromne wrażenie i zmusiła do wyjazdu na giełdę do oddalonego o 300km Wrocławia. Chodzi o The Settlers, które w podstawowej wersji Amigi (512k) miało (nie pomnę dokładnie) 9% efektów dźwiękowych, natomiast ja miałem to szczęście, że kupiłem Ami500+ czyli 1MB chip i miałem 17% efektów - sporo czasu wyszukiwaliśmy róźnic. Ale wspomniany wyjazd do Wrocka zaowocował przywiezieniem 2MB Fastu. 100% efektów dźwiękowych - szok! świnki zaczęły kwikać! I to była gra przełom dla mnie. Rok 1993.
Ale było kilka gier na Spectrum i Atari które bardzo lubiłem, choć do rana nie siadywałem;)

pershing6

0 + - 2009-05-12 08:00

przyznam ze jeszcze jakies 2lata temu wrocilem do czytania Bajtka i stralem sobie przypomniec jakie to gry dzialaly na moim ZX Spectrum z 128KB ram. Niestety żółciutki odtwarzacz na kasety mnie zawiodl to zaczalem programowac :D
Stworzenie gry milionerow to pikus xD
"A$ = "Y" then A$ = True"

Aik82

0 + - 2009-05-12 08:07

Ehh to były czasy jak kupiłem swojego pierwszego PC-ta to był wtedy Pentium II 266 Mhz, VooDoo 1 z 8 Mb na pokładzie i Virge DX2 z 8 Mb, dysk był 4 Gb i 128 Ram, Quake 2 to był full wypas. A za takiego PC-ta trzeba było wtedy dać niezłą kasę bo przeszło 4000 zł, dziś to był by dopiero za tą kasę sprzęt hehe no ale cóż takie były czasy.

Czajnik

0 + - 2009-05-12 10:16

no ja tez czekam :-D ql generalnie

cybervampir

0 + - 2009-05-12 11:36

Mała korekta techniczna - Voodoo Rush może i miał obniżoną w stosunku do standardowego 3dfx Voodoo wydajność ale w ówczesnych produkcjach nie miało to większego znaczenia gdyż karta ta była i tak jedną z najszybszych na rynku. Poza tym jej użytkownik miał na jednym kawałku PCB i grafę i akcelerator ( kawał miejsca w pudle to zajmowało ). Nie musiał się więc martwić o dodatkowe PCI, kabelek, który sterczał z tyłu obudowy itd. Poza tym należy zaznaczyć, że zwykłe Voodoo pozwalało jedynie na grę w 640x480 a Rush działał także w wyższych rozdzielczościach, w niektórych grach nawet 1024x768, co wtedy było szokiem wizualnym. Dzięki tej karcie do płynnej rozgrywki w QII starczył komp z P 200MMX i 32MB RAM. Pamiętam, że w 1997 r. zakupiłem Rusha za ponad 750zł, co było dla mnie straszną kasą ale ani przez chwilę nie żałowałem decyzji. Pozdrawiam

cybervampir

0 + - 2009-05-12 11:38

Do Aik82: V1 miało 4mega RAM, dopiero V2 było w wersjach 8 i 12 MB :)

Towarzysz Komisarz

0 + - 2009-05-12 12:09

Ugh, Ugh, więcej Ugh :) Jakby zrobili teraz jakąś konwersję, to by człowiek znowu woził pasażerów po jaskiniach.

A także Lemmingi... gdzie są Lemmingi :) ta gra rządziła, ostatnio kupiłem sobie wersje na PSP, i nawet Riddick poszedł w odstawkę :)

MetalSlug

0 + - 2009-05-12 12:37

Temat ciekawy, lecz z pewnością skromnie potraktowany. Wiem, ze za oknem ładna pogoda i nie chce się pisać, lecz liczą na rozwinięcie w drugiej części. :P

amidar

0 + - 2009-05-12 12:43

Zestawienie mocno subiektywne. I od Wolfa zaczyna przypominac zestawienia jak to z FPS-ami bylo i nieco historie rozwoju kart graficznych i akceleratorow.
Osobiscie szukal bym gier ktore wprowadzily cos nowego do swiata roztywki, a nie tych ktore podniosly wyganania sprzetowe.
Brakuje w zestawieniu conajmniej kilkudziesieciu pozycji.
Ponizej kilka moich propozycji (kolejnosc nikoniecznie chronologiczna):
Tetris (i polska odmiana BlockOut)
Prince of Percia
Defender of the crown
SimCity
Lotus I,II,III
Test Drive I
Another World
Mario (i rewelacyjny klon tej gry Giana Sisters)
Arkanoid
Pinball Dreams
Lemmings
Worms
Cannon Fodder
Alien Breed
Need for Speed
The Sims
Silent Hill
Ace Combat III
Silent Hunter
F14 TomCat
Civilization
The last ninja
Doom
Gran Turismo
Medal of Honour
i pewnie wiele innych ktorych w tej chwili nie pamietam.

Jakub Kralka

0 + - 2009-05-12 13:23

Krytyka niezbyt konstruktywna, bo ta lista to temat na zupełnie inny artykuł. To tak jakby w tekście o kryzysie gospodarczym narzekać, że autor nic nie napisał o wynikach Ligi Mistrzów :).

jamcijest

0 + - 2009-05-16 10:18

Lista listą. To jest mało ważne. Ale do zarzutu odnośnie opisywania historii krwawych strzelanek dla przygłupów jako głównego nurtu gier komputerowych to szanowny autor mógłby się odnieść.

Jakub Kralka

0 + - 2009-05-16 20:21

Autor nie ma wpływu na to, że to właśnie krwawe strzelanki są najbardziej innowacyjnymi grami w kwestii wymagań sprzętowych.

Aik82

0 + - 2009-05-12 14:24

Do cybervampir: Hmm faktycznie dzięki za sprostowanie, czasem pamięć płata już figle :D

Treyzrazer

0 + - 2009-05-12 14:34

Stoję po stronie autora artykułu. Wielu nie zrozumiało jego zamysłu. Ale liczba komentarzy świadczy o emocjach jakie budzi taki temat - i to jest sukces autora!

germo

0 + - 2009-05-12 16:50

Przylaczam sie. W zasadzie mozna by to zrobic jeszcze mniejszymi kroczkami, ale to juz by byl art na kilkadziesiat stron.
BTW. Ktos zauwazyl, ze ID jak narazie wiodlo prym przy podnoszeniu poprzeczki wydajnosciowej? Nastepne w kolejnosci byly Q3 i Doom III, ktore zmuszaly do wymiany kompow. Dopiero pozniej paleczke przejal EPIC, a nastepnie Crytek =)

WRoG1

0 + - 2009-05-13 03:07

Z tym Crytec'kiem bym sie nie zgodził. Vietcong2 przytnie każdy sprzęt ;) żarcik.
Na następną grę typowałbym DooM3. Tu już nie wystarczyła jakaś tam rivka jak do Q3 ino gf6800 cza było nabyć.
Po rivie przesiadłem sie na voodoo5 z dwoma małymi wiatraczkami po 5000 obrotów każdy. Flashpoint w końcu się przestał ciąć.
Zaczynałem od 486sx20mhz2mbram+gravisultrasoundmax

ITpassion

0 + - 2009-05-12 18:23

świetny pomysł na artykuł eh to były czasy, ATARI, AMIGA...:)
z gier które pamiętam a które zmieniły moje dzieciństwo raczej niż mój komputer to:

Tetris:) River Ride:)
Prince of Percia - niesamowita na tamte czasy,
Doom, Quake oczywiście!
Streetfighter - fenomenalna gra na Amigę, wtedy to był kosmos, graliśmy pamiętam z kolegami dniami, godzinami:)

i wiele innych, fajnie powspominać, dzięki za arta;)

radzio_z

0 + - 2009-05-12 22:23

Lezka mi się w oku kręci jak czytam takie wspomnienia, bo sam mam identyczne. Kampa w domu mialem w sumie od 92 roku (386 DX 40, 4 MB RAM, HDD 100 MB), ale długo nie bardzo mnie to interesowało, a rodzice wykorzystywali kompa głownie do celów biurowych, więc komputer w nie zmienionej postaci przetrwał do 98 roku, gdzie został zmieniony na Pentium II 233 MHz, a 386 trafił do mojego pokoju na którym mogłem się bawić.

I się zaczęło. W kompie czybko pojawił się używany Conner 850 MB, przybyło RAM-u do 8 MB, wkrótce został zmieniony na odkupioną płytę z 486 DX 40 MHz Cyrix. Radochą dla mnie bylo że dało się na tym odtworzyć jakieś filmy (mpg skakały). Za kolejne uciułane grosze komp zmienił się w 486 DX 4 100 MHz AMD, nadal 8 MB Ram ale już SIMM PS/2... no i mogłem już odtwarzać płynnie MPEG:). MP3 płynnie działały w ograniczonej jakości.

Kolejne uciulane grosze i komp zmienił się w Cyrix PR 150+ którego odrazu podkręcilem do PR 166+, z tego co pamiętam miałem 16 MB RAM, ale już EDO a nie FPP.

Zmiana plyty i obudowy, pojawiło się 32 MB RAM w szybkim module DIM SDR (PC100) i pierwsza zmiana mojej leciwej VGA 0,5 MB. Riva 128 ZX nie dawała się zainstalować na płycie SuperStar z VIA MVP3. Kupiony S3 Savage 3D nie dawal rady odpalić 3D (czarny ekran). Po kilku miesiącach grania w trybie soft odkryłem że (nie wiem dlaczego) problem występował w przypadku zainstalowane procesora bez MMX. Tego samego dnia zagościł u mnie K6-2 450....

przekolo

0 + - 2009-05-12 22:26

Niech więc i ja też coś napiszę :)

Otóż u mnie było tak że duże wrażenie zrobiły gry:
Another world, FlashBack (obie z wektorową grafiką)
Pierwszy Tomb Raider (reszta znacznie ponizej oczekiwań)
Half Life
Unreal
Jedi Knight II

A ostatnio Racedriver GRID :) - pierwsza legalnie przeze mnie kupiona gra :). O ile kiedyś, w szkole średniej grałem dużo, potem na studiach już mniej, o tyle teraz bardzo żadko. I dlatego jak już grać to w coś rewelacyjnego.

Ubolewam nad tym że większość (99%) obecnie powstających gier to eksploatowanie wciąż tego samego pomysłu - gdzie superbohater ma arsenał broni (w plecaku ?) i walczy z nieporadnymi, ale utuczonymi osiłkami, często wyglądającymi jak roboty, żeby nie powiedzieć transformersy. Przecież to jest auto-pariodia ! Większość gier jest kompletnie zrobiona bez pomysłu. Zwykle chodzi o to żeby nakierować mysz na przeciwnika i nacisnąć guzik.

Gry nie mają już takiej hipnotyzującej "magii" jak kiedyś. Nie wyobrażam sobie żebym przesiedział pół nocy np nad takim Crysisem. No ładne to, ale co z tego?. Taka gra może zadowolić jedynie tych co zaczynają dopiero przygodę z komputerami (a często jest i nieodpowiednia ze względu na język czy fotorealistyczną brutalność). Liczę na to że pojawi się jeszcze jakaś super gra, gdzie trzeba będzie pomyśleć, trochę poobserwowac, pogadać,.. Ale na miły Bóg! - drodzy producenci, nie każcie nam strzelać bo mamy już odciski na rękach od tych coraz wymyślniejszych karabinów i jest to nużące

wladcamuch

0 + - 2009-05-13 01:50

w 1996 P133, 16MB RAM, 2GB HDD i grafa 2MB + kolorowy monitor 15', Windows 95 i drukarka (kolorowa) kosztowały dokładnie tyle co nowy maluch ~12k - w przeliczeniu 'wartościowym' i 'inflacyjnym' na dzisiejsze to by wyszło pewnie z kilkadiesiąt k.
Datami chyba losowo autor sypał ;]
Później może nastąpił boom i szybki rozwój, ale no nie wiem.
Ojciec szczęśliwie kupił do firmy wtedy kompa, jakieś spore ulgi były, a poza tym interes ładnie się kręcił. Dodatkowo mam jeszcze stary tablet (gigant) i starusieńkiego AutoCad'a z tamtych czasów (to kosztowało tyle co kolejny maluch ;-)).
Powiem tyle - na moim osiedlu dopiero pod koniec 97 pojawił się drugi komp i było to 486. Naprawdę być może moje miasto było zacofane (Lublin), ale z tego co pamiętam to było troszkę inaczej. P2 i odpowiadające im wydajnościowo Celerony przeciętni ludzie (z dzieciakami) nabywali ~98/99 rok. Pamiętam, w szkole, w mojej klasie na początku 2 osoby miały kompy - znajomy, którego ojciec był programistą (on miał nawet 2 kompy - P166, 32RAM i 4GB (to był taki hi-end, że ja pierdziele) + 386, które kumple miał na wyłączność w pokoju) no i ja. Co więcej - kiedyś przyniosłem wydrukowane obrazki z Painta drukarką i było takie poruszenie, że lepiej nie mówić. Większość osób nawet nie słyszała wtedy o komputerach.
Nieco chaotycznie, zresztą szczyl byłem, co tu ukrywać.
Pozdrowienia:)

Daniel hEll_Mariachi Poręba

0 + - 2009-05-16 18:57

Zgoda, ale ja mówię o P166. Za zestaw z P166, dyskiem bodajże 3,2gb i monitorem 17" marki Belinea wyświetlającym astronomiczną rozdzielczość 1280x1024, przyszło zapłacić niemal 20 tysięcy, mowa o pełnej cenie z VAT-em. Pozostałe komponenty to karta S3, dźwięk Gravis Ultrasound, i cdrom 8x. Dziś pomiędzy i7 920, a i7 940 także jest "niewielka" różnica w cenie :)

Daniel hEll_Mariachi Poręba

0 + - 2009-05-16 23:14

aha, zapomniałem dodać, że monitorek wyświetlał 1280x1024 przy 75Hz, a to wtedy było COŚ.

Matwar

0 + - 2009-05-13 10:16

Świetny artykuł, aż łezka się w oku kręci... To były czasy :)
Szkoda, że został pominięty Unreal - w swoich czasach był absolutnym killerem sprzętu! :D

grande

0 + - 2009-05-13 12:50

To były stare dobre czasy... aż się łezka w oku zakręciła, bo wróciły wspomnienia. :D

terkad

0 + - 2009-05-13 16:35

Ciekawy artykół i temat, choć troche ubogi, ale i ciekawe uzupełnienie w postaci komentujących.

W sumie w gry prawie nie gram, nawet w Quake nie grałem. ;)
Ale chetnie bym sobie pograł kiedyś w różnorakie tytuły.

Ad33k

0 + - 2009-05-14 16:57

Ja tam pamiętam, jak z zapałem zbierałem na moje Playstation, do którego dołączony był Quake 2. Ile godzin razem z bratem spędziliśmy nad tym tytułem, to już przesada ^^

A artykuł świetny. Mimo, iż nie jestem na tyle stary - bez obrazy :D -,żeby znać te tytuły, to Wolfensteina 3D pamiętam doskonale :] Szkoda, że Mario się tu nie znalazło, bo kiedyś był to wg. mnie jeden z najlepszych tytułów.

Mam nadzieję, że w cz.2 znajdzie się Return to Castle : Wolfenstein, bo to też była kosa jak na tamte czasy ;)

marian_monika

0 + - 2009-05-14 23:03

To fakt, to były czasy. Co ciekwae każdy z nas ma inne gry, w które zagrywał się głównie nie z powodu tego, że była fantastyczna, ale dlatego, że pozwalał na to sprzęt. Zwróćcie uwagę, że praktycznie każdego z nas "ominęły" pewne bardzo ważne gry (Unreal, Q2, Q3 itp) ze względu na ograniczony budżet. Kiedy wchodziłą gra i okazywało się, że nasz sprzęt jest za słaby, to zaczynało się zbieranie kasy na nowy procek, RAM, kartę. Jak już się kasę zebrało i poleciało na giełdę to już wchodziła nowa gra. która była piękniejsza, lepsza (czasy 98-2002). Mnie ominęły:

Unreal
Q3
Oblivion

Z ciekawości: zaczynałem na wielkim pudle ojca kupionym do firmy- 286 AT 16 hz. Teraz śmigam na laptopie Core2Duo 2,4MHZ i GF8600GT. Wracam często do starych gierek ale niestety już nie wzbudzają tego efektu co kiedyś.
Odpowiedź jest prosta:
Gry już nie pobudzają wyobraźni (Street Rod-odpalcie sobie teraz tą grę) ale starają się jak najbardziej odzwierciedlić rzeczywistość. Nie myślimy po nocach jak rozwikłać zagadkę w Ishtar, ale widzimy oczami wyobraźni te piękne obrazy z Farcry2.
Teraz wyobraźnia to reprodukcja fotorealistycznego obrazu ze Stalker, kiedyś to było kreowanie idealnego świata na podstawie kilku pikseli w Blood.
Wracając do rzeczywistości proponuję odwrócić sens artykułu i rzucić na tapetę gry w które nie udało nam się ugrać na śmierć ze względu na potrzebę upgrade.

P.S. żaden artykuł jeszcze nie spowodował, że dopisałem posta. Dzięki za przypomnienie lat młodzieńczych

Mikolaj612

0 + - 2009-05-16 12:14

Ja rozumiem artykuł jest ograniczony długością ale gdzie gry pokroju Prince of Persia, Test Drive, Lotus, Duke Nukem 3D, Blood, Shadow Warrior, Redneck Rampage, Tomb Raider, MDK, w przyszłej części chciałbym aby znalazł się Half-Life, Unreal, Red Faction choć wzmianka, Hitman, Silent Hill, Resident Evil, zresztą klasyków można wymieniać Alone In The Dark, Command & Conquer, Dune, Warcraft, Diablo, Heroes of Might & Magic, Descent, Thief, później to Far Cry, Half-Life 2, spędził człowiek przy tym tym trochę czasu mimo że mam 19 latek to się grało w to wszystko :D

Jakub Kralka

0 + - 2009-05-16 13:36

Przy okazji, gdzie prognoza pogody, wyniki F1, przepis na potrawkę z kurczaka i sałatkę owocową, dlaczego nie ma ani słowa o dyskryminacji kobiet w Nigerii oraz konflikcie na Bliskim Wschodzie ja się pytam!

grrrin

0 + - 2009-05-16 22:59

E tam, ludzie tu wrzucają listy na 100 pozycji, a ja uważam, że autor się rozdrabnia: wolf, może unreal i następny skok, który cokolwiek zmienił to Far Cry, a może nawet kiepski graficznie Flashpoint. Reszta to małe kroczki. A więc raczej bez lania wody - 3, 4 tytuły i przepis na potrawkę z nigeryjskiej kobiety ewentualnie.

Jakub Kralka

0 + - 2009-05-25 19:00

Jest już druga część :)
http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/Gry_ktore_zmienily_nasze_komputery._Cz.2-1973.html

żeby nikt nie przegapił! :)

soulburner

0 + - 2009-05-28 23:50

A tu dalej napisane, że w Quake 1 są obcy, a Quake 2 to kontynuacja :P

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy

Konsole przenośne - jaką wybrać
Jeśli lubisz mobilną rozrywkę, konsola przenośna zapewni więcej frajdy ...
kategoria: konsole do gier producent: Sony Ocena: 8 57
AMD Llano - do czego nadaje się APU?
Sprawdzamy w działaniu większość modeli APU AMD, w tym topowy model ...
kategoria: procesory producent: AMD Ocena: 27 68
XFX Radeon HD 7970 BE Double Dissipation - test i cena
Testujemy autorską kartę XFX Radeon HD 7970, która została fabrycznie ...
kategoria: karty graficzne producent: XFX Ocena: 22 72
Lenovo IdeaPad U300s - test, cena i opinie
Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy zakupie ultrabooka oraz testujemy ...
kategoria: laptopy producent: Lenovo Ocena: - 22
Motorola RAZR - test, cena i opinie
RAZR ma 4,3-calowy ekran Super AMOLED i jest jednym z najcieńszych smartfonów ...
kategoria: smartfony, telefony producent: Motorola Ocena: 12 54