Karty graficzne

Testy: gry

z dnia 2011-02-14

Mass Effect

Produkcja, której twórcy "zapomnieli" o takim drobiazgu jak antyaliasing. Wiemy już, że trzecia część przygód komandora Sheparda jest już opracowywana. Do tego czasu możemy sobie uprzyjemniać czas, jeszcze raz przechodząc zarówno pierwszą, jak i drugą część gry - oczywiście wraz ze wszystkimi dodatkami. Jak do tej pory twórcy gry nie zaimplementowali technologii wygładzania krawędzi ani w pierwszej, ani w drugiej części gry. AA możemy wymusić w sterownikach, ale i w tym przypadku jego działanie jest niedoskonałe. Obraz wygładzany jest jedynie częściowo.

Standardowo bez AA - nie wygląda za ładnie

 

AA x8 - pokrycie niedoskonałe

 

MLAA - znacznie bliżej ideału

 

MLAA + AA x8 - lepiej być nie może

 

Mass Effect (Radeon HD 6850 OC)
1680 x 1050, ustawienia maksymalne 

Bez AA 61
28
MLAA 61
28
AA x8 61
27
MLAA + AAx8 54
22
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Mass Effect (Radeon HD 5770)
1680 x 1050, ustawienia maksymalne

Bez AA 61
27
MLAA 49
20
AA x8 47
18
MLAA + AAx8 33
13
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Niezależnie od wykorzystanej metody AA, lekko podkręcony Radeon HD 6850 radzi sobie śpiewająco. Starszy Radeon HD 5770 ma już dość ciężki orzech do zgryzienia. Niemniej wykorzystanie samego MLAA daje bardzo dobre efekty i jest nieco szybsze od AA x8.

Ocena: Filtrowanie morfologicznego w Mass Effect działa szybciej i lepiej niż MSAA, jednak najlepszy efekt uzyskamy łącząc obie technologie. W przypadku Radeona HD 5770 może to spowolnić grę niemal dwukrotnie.

 

Batman: Arkham Asylum

Pierwsza wersja gry Batman: Arkham Asylum miała w swoich ustawieniach niemiłą niespodziankę dla posiadaczy Radeonów.

 

Po instalacji patcha (1.1) można dostrzec "wsparcie" dla użytkowników kart AMD Jest to po prostu informacja, że jeśli chcemy wykorzystać wygładzanie krawędzi, musimy skorzystać z CCC (Catalyst Control Center), czyli mówiąc wprost wymusić je w sterownikach.

 

Wymuszanie MSAA w Batmanie działa i to całkiem sprawnie. Włączenie samego MLAA również daje dobry efekt. Najlepszy efekt jednak uzyskamy łącząc ze sobą obie technologie. Poniższy materiał wideo prezentuje, jak gra wygląda bez wygładzania krawędzi, a jak z włączonymi opcjami MLAA oraz MSAA x8.

Porównanie działania gry z wygładzenim krawędzi i bez - zalecamy oglądanie w rozdzielczości HD

 

Batman: Arkham Asylum: Benchmark (Radeon HD 6850 OC)
1680 x 1050, Maksymalne ustawienia

Bez AA (standardowo) 168
80
AA x8 108
68
MLAA 83
60
MLAA + AA x2 67
48
MLAA + AA x8 65
45
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Niestety w tym przypadku filtrowanie morfologiczne poważnie obciąża układ graficzny. Wygładzanie AA x8 daje bardzo dobre efekty i mimo, że nie jest tak dokładne jak MLAA, to jednak powoduje znacznie mniejsze obciążenie sprzętu, a w konsekwencji szybsze działanie. Widać też, że przy włączonym MLAA ilość próbek MSAA praktycznie nie ma żadnego znaczenia dla wydajności. Jeśli posiadasz mocny sprzęt i taki spadek FPS nie robi na tobie wrażenia, możesz śmiało wykorzystać MLAA + MSAA. W innym przypadku wykorzystaj standardowe wygładzanie krawędzi - efekt będzie dobry, a działanie szybsze.

 

 

 

Batman: Arkham Asylum: Benchmark (Radeon HD 5770)
1680 x 1050, Maksymalne ustawienia

Bez AA (standardowo) 113
61
AA x8 66
40
MLAA 54
40
MLAA + AA x2 42
29
MLAA + AA x8 41
26
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Przy wykorzystaniu AA x8 i samego MLAA spadek szybkości działania jest porównywalny. Połączenie obu tych metod wygładzania krawędzi powoduje, że gra zaczyna działać nieco za wolno.

Ocena: Pomimo większej dokładności wygładzania, w tej grze MLAA znacznie mocniej obciąża sprzęt od MSAA. Jeśli twoja karta graficzna ma odpowiedni zapas mocy, możesz skorzystać z obu technik. W innym przypadku wystarczy zwykłe MSAA. Filtrowanie morfologiczne w tej grze nie ma dużego pola do popisu.

 

StarCraft 2 - Wings of Liberty

W StarCraft 2 można wymusić wygładzanie krawędzi (w panelu sterowania CCC), ale AA nie obejmuje wszystkich obiektów w grze (m.in. roślinności). MLAA na pewno znajdzie tu zastosowanie. Filtrowanie morfologiczne nieco bardziej rozmywa niektóre szczegóły niż ma to miejsce w przypadku 8 próbek MSAA. W praktyce jest to jednak widoczne tylko na powiększeniach obrazu.

 

StarCraft 2: Wings of Liberty (Radeon HD 6850 OC)
1680 x 1050, ustawienia ultra

Bez AA (standardowo) 82
63
AA x8 67
45
MLAA 65
52
MLAA + AAx8 64
52
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Także i tutaj najlepsze efekty daje połączenie obu metod wygładzania. W przypadku Radeona HD 6850 i testowej rozdzielczości możemy śmiało je wykorzystywać. Szybkość działania gry się nieco zmniejsza, ale jedynie do akceptowalnego poziomu. Na wykresie widać jedną anomalię - przy wykorzystaniu AA x8 drastycznie maleje minimalna liczba klatek na sekundę. Równoczesne wykorzystanie MLAA i MSAA nie powoduje już takiego spadku. Sprawdźmy czy analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku Radeona HD 5770.

StarCraft 2 - dzięki MLAA grafika jeszcze bardziej cieszy oko

 

StarCraft 2: Wings of Liberty (Radeon HD 5770)
1680 x 1050, ustawienia ultra

Bez AA (standardowo) 77
53
MLAA 44
35
AA x8 39
26
MLAA + AAx8 28
20
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

MLAA jednak jest szybszy od AA x8 i to wyraźnie. Równoczesne wykorzystanie MLAA i MSAA tym razem nie daje żadnych profitów w postaci większej szybkości działania. W przypadku tej gry filtrowanie morfologiczne powinno być wyjściem idealnym, ale niestety... MLAA rozmywa też czcionkę, przez co staje się ona lekko nieczytelna. Może to nieco przeszkadzać w rozgrywce. Z wykresów można też wywnioskować, że 6850 po lekkim OC może być też ponad dwukrotnie szybszy od 5770 przy wykorzystaniu technik wygładzania krawędzi.

Ocena: działanie MLAA w grze jest dobre, ale problemem może być lekkie rozmycie napisów.