Fotografujemy mecz piłki nożnej Canonem EOS 7D Mark II Foto

Fotografujemy mecz piłki nożnej Canonem EOS 7D Mark II

opublikowano przez Karol Żebruń w dniu 2014-12-10

Podczas ligowego spotkania Legia - Cracovia mieliśmy okazję wypróbować szybkość topowej lustrzanki APS-C

marketplace
Ocena benchmark.pl

Od razu zapytacie się: a dlaczego nie EOSem 1D X lub innym pełnoklatkowym aparatem? Otóż w fotografii sportowej liczy się nie tylko rozmiar sensora (choć nie proponujemy stawania naprzeciw dynamicznej akcji z małą matrycą), ale również sprawność układu AF, a także szczęście. Temu możemy dopomóc na różne sposoby - znajomością dyscypliny, zawodników, tak, by przewidzieć ich zachowanie, ale i odpowiednim skonfigurowaniem aparatu przed meczem i zapewnieniem dobrej miejscówki w trakcie gry.

Canon EOS 7D Mark II wizjer - aktywne wszystkie punkty AF

Zdjęcia w trakcie meczu można robić oczywiście z dowolnego miejsca, także z trybun, ale kto choć raz posmakował przyjemności fotografowania z poziomu murawy, ten już nigdy nie będzie chciał inaczej fotografować. By to lepiej wyjaśnić, przyjrzyjcie się tym zdjęciom, które pokazują grę z wysokich trybun i sfotografowaną przez fotografa na boisku. Prawda, że jest duża różnica?

Mecz fotografowany z trybun

Mecz fotografowany zza linii bramkowej

Okazję do fotografowania Canonem EOS 7D Mark II zapewnił sam producent, oddając w nasze ręce nie tylko aparaty, ale i solidne obiektywy. Począwszy od doskonałego Canon EF 70-200 f/2.8 L IS II USM, poprzez Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM i Canon EF 200-400 mm f/4 L IS USM z wbudowanym konwerterem 1,4x,  a skończywszy na potężnym Canon EF 400 f/2.8 L IS II USM. Fotografowaliśmy wraz z innymi fotoreporterami ze stanowisk za linią końcową boiska. Oto efekty naszych zmagań i wnioski z rozmów z Kubą Atysem z agencji gazeta.pl, który był tego dnia naszym ekspertem. Pełni on także rolę Canon Explorera.

Kuba Atys i bohater dnia z obiektywem 300 mm

Canon EOS 7D Mark II

Najpierw kilka słów o aparacie. Canon EOS 7D Mark II, długo wyczekiwany następca modelu 7D, został zaprezentowany podczas targów Photokina 2014. Do cech, które sprawiają, że na tle innych aparatów 7D Mark II prezentuje się wybitnie, należy układ AF wykorzystujący 65 punktów detekcji fazowej i to wszystkich pracujących jako punkty krzyżowe (o wysokiej precyzji w pionie i poziomie). Punkt środkowy dodatkowo jest podwójnie krzyżowy, co oznacza, że reaguje dokładnie nie tylko na motywy poziome i pionowe, ale również te o konturach skośnych.

Dlaczego punkt krzyżowy jest tak ważny? Fotografowanie dynamicznego sportu, a takim niewątpliwie jest piłka nożna, wymaga bardzo szybkiej, ale i precyzyjnej reakcji AF. Nie przyda się nam na nic AF, który szybko reaguje, ale nie zawsze precyzyjnie. Z taką sytuacją spotkamy się w podstawowych modelach lustrzanek w danej kategorii, gdzie tylko środkowy punkt jest krzyżowy, a pozostałe reagują tylko w jednej z osi - pion lub poziom. Dlatego Canon EOS 7D Mark II ma wszystkie punkty krzyżowe i jest ich tak dużo, by wyeliminować prawdopodobieństwo jakiejkolwiek pomyłki.

Rozkład pól ostrości w aparacie

Na dodatek punkty mogą ze sobą współpracować, być wykorzystywane w grupach, co również jest pożądane, gdyż piłkarze rzadko zechcą nam zrobić przyjemność i zastygnąć do zdjęcia (oczywiście w efektownej pozie). Nawet bramkarz, który często ma niewiele do roboty, w momentach najciekawszych fotograficznie porusza się bardzo szybko.

Sam układ AF to jeszcze nie wszystko. Konieczne są rozbudowane ustawienia w menu, które pozwalają dostosować jego czułość, sposób reagowania na różne zachowania sportowców, a także sposób przełączania pomiędzy grupami punktów AF. Dla amatora fotografii, który rzadko zagłębia się w menu, opcje czułości AF, szybkości reakcji na zmianę, czy wsparcia przez poboczne punkty, mogą wydać się mało przydatne. Jednak to faktycznie działa, na przykład gdy nie chcemy, by przebiegający nam na pierwszym planie piłkarz zaburzył ostrość ustawioną na dalszy plan, trzeba odpowiednio dobrać szybkość reakcji na zmiany w kadrze. Takie opcje mogą przydać się nie tylko w trakcie meczu piłki nożnej, ale nawet gdy zechcemy fotografować naszych milusińskich.

Menu AF
Menu w Canon EOS 7D Mark II pozwala na równie zaawansowaną konfigurację co menu w pełnoklatkowej lustrzance EOS 1D X

Oprócz AF bardzo istotnym elementem w Canon EOS 7D Mark II jest duża szybkość trybu seryjnego. W tym przypadku jest to 10 kl/s. Ważne jest także to, że aparat sprawnie opróżniał bufor (zdjęcia zapisywane były na karcie SanDisk Extreme o pojemności 16 GB), przez co nie było większych przestojów w pracy. Migawka zastosowana w 7D Mark II wystarczy co najmniej na 200 000 cykli, co pozwoli na tysiące bardzo długich serii. W praktyce jednak lepiej fotografować świadomie i starać się robić tylko ujęcia, które dają szansę na ciekawe zdjęcie. Oczywiście nie oznacza to rezygnacji z serii, wręcz przeciwnie w sporcie jest ona wręcz niezbędna, ale nie ma sensu korzystać z niej gdzie popadnie.

Szybkosztrzelność aparatów

W opisie aparatu Canon wspomina o zaawansowanym trybie pomiaru światła (czujnik RGB+IR 150 kpix) z detekcją migotania światła fluorescencyjnego. Faktycznie tryb ten czasem aktywował się, co widzieliśmy w wizjerze jako dodatkową ikonę z napisem Flicker!. Ta funkcja, która zapewnia prawidłowe naświetlenie klatki, przydatna jest nie tylko fotografującym w trybie automatycznym lub półautomatycznym. Specyfika meczu wymagała dobrania odpowiednich manualnych ustawień przed rozpoczęciem gry. Przydatne są wtedy też tryby C1 i C2, czyli ustawienia własne - można zapisać odpowiednie opcje dla fotografowania planu gry i na przykład ławki rezerwowych, gdzie oświetlenie jest nieco słabsze.

Miejsce prezentacji - Pepsi Arena w Warszawie - wybrano nieprzypadkowo, po prezentacji kluczowych cech aparatu przyszła pora na przejście do czynów. Najpierw jednak Kuba Atys udzielił nam kilku porad i zaznajomił ze specyfiką fotografowania piłki nożnej.