Karty graficzne

Testy wydajności SLI

opublikowano przez Maciej Słaboszewski w dniu 2016-05-17

2x GeForce GTX 1080 (SLI)

SLI nowe otwarcie?

Jeszcze przed premierą GTX 1080 dochodziły do nas różne niepokojące plotki na temat wsparcia SLI w ramach nowej architektury. Była mowa o tym, że jedynie konfiguracje składające się z 2-kart będą wspierane, a do tego potrzebny będzie specjalny mostek tzw. high bandwidth. Ostatecznie Nvidia zdementowała pierwszą plotkę przekazując prasie informację, że konfiguracje składające się z 3 i 4 kart będą nadal możliwe - choć nie są zalecane.

Jeśli chodzi o nowy mostek również i tutaj sprawa wygląda o wiele prościej. Takowy jest mocno wskazany bowiem zapewnia większą przepustowość, która może być potrzebna w grach, gdzie karty wymieniają między sobą bardzo duże ilości danych. Głównie chodzi tutaj oczywiście o rozdzielczość 4K i maksymalne ustawienia w danym tytule.

Jednak po naszych krótkich testach SLI z użyciem nowego jak i starego mostka wyglądana na to, że jest dokładnie tak jak przewidział to producent. W niższych rozdzielczościach wyniki są prawie identyczne, natomiast w 4K, w wybranych tytułach (np. Rise of the Tomb Raider) zastosowanie mostka HB daje wyraźną korzyść. Do tego tematu jeszcze wrócimy w przyszłości. 

Wiedźmin 3: Dziki Gon
2560x1440, Ustawienia Uber (Bez Nvidia Hairworks)

  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
 2x GeForce GTX 1080 (1607/1250)  121
 106
2x GeForce GTX 980 (1126/1750)  77
 68
GeForce GTX 1080 (1607/1250)  75
 65
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) 60
 50
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) 51
42
GeForce GTX 980 (1126/1750) 42
37

Wiedźmin 3: Dziki Gon
3840 x 2160, Ustawienia Uber (Bez Nvidia Hairworks)

  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250)  86
 77
2x GeForce GTX 980 (1126/1750)  46
 40
GeForce GTX 1080 (1607/1250)  45
 38
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750)  38
33
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) 37
30
GeForce GTX 980 (1126/1750) 29
24

Skalowanie w przypadku Wiedzmina 3 jest dość interesujące. W niższej rozdzielczości (QHD) duet złożony z dwóch GTX 1080 zapewnie około 60% wzrost wydajności względem pojędyńczej karty. Jednak zaraz po przeskoczeniu do 4K SLI pokazuje pazura. Dwa GTX 1080 zapewniają nieco ponad 90% więcej kl/s względem jednej karty. Blisko 90 klatek na sekundę w rozdzielczości 4K robi wrażenie.

GTA V
2560x1440, Vinewood, Ustawienia maksymalne

  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250)  111
 87
GeForce GTX 1080 (1607/1250)  65
 51
2x GeForce GTX 980 (1126/1750)  64
 50
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) 50
42
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) 44
34
GeForce GTX 980 (1126/1750) 38
27

 

GTA V
3820 x 2160, Vinewood, Ustawienia maksymalne

  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250)  82
 75
GeForce GTX 1080 (1607/1250)  48
 42
2x GeForce GTX 980 (1126/1750)  44
 5
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750)  37
 33
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) 31
5
GeForce GTX 980 (1126/1750) 25
5

W GTA V korzyści płynące z dołożenia drugiego GTX 1080 są wyraźnie widoczne, szczególnie w rozdzielczości 4K, w której to możemy liczmy na absolutnie komfortową rozgrywkę. A dzięki 8 GB pamięci nie ma już problemu z brakiem VRAM, który wyraźnie ogranicza GTX 980 zarówno pojedyńczego jak i w SLI. Ciekawostką jest fakt, że w rozdzielczości QHD GTX 1080 (po podkręceniu) w SLI umożliwi optymalną zabawę na monitorach 120 Hz.

Rise of the Tomb Raider (DirectX 11)
2560x1440, Ustawienia bardzo wysokie, FXAA

nazwa karty średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250)  125
 110
GeForce GTX 1080 (1607/1250)  74
 66
2x GeForce GTX 980  (1126/1750)  69
 60
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) 58
50
GeForce GTX 980  (1126/1750) 46
41
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) 44
38

Rise of the Tomb Raider (DirectX 11)
3840x2160, Ustawienia bardzo wysokie, FXAA

nazwa karty średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
2x GeForce GTX 1080 (1607/1250)  83
 70
GeForce GTX 1080 (1607/1250)  47
 40
2x GeForce GTX 980 (1126/1750)  45
 38
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) 37
29
GeForce GTX 980 (1126/1750) 29
24
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) 22
19

Rise of the Tomb Raider jest grą dość specyficzną. W momencie włączenia DirectX 12 SLI przestawało działać, a wyniki poszczególnych kart były mocno zastanawiające. Widać jak na dłoni, że obsługa DX 12 została tutaj doklejona nieco na siłę. Na całe szczęście w przypadku DirectX 11 obyło się bez większych problemów. GTX 1080 (SLI) uzyskał ponad 80 kl/s w maksymalnych ustawieniach, w rozdzielczości 4K. Czy można chcieć czegoś więcej? ;-)

Skalowanie wydajności - rozdzielczość 2560x1440 (średnia %)

2x GeForce GTX 1080 (1607/1250)  168%
GeForce GTX 1080 (1607/1250)  100%
2x GeForce GTX 980 (1126/1750)  162%
GeForce GTX 980 (1126/1750)  100%

W przypadku rozdzielczości QHD drugi GTX 1080 zapewnił średnio wzrost wydajności o 68% względem pojedynczej konstrukcji. Jest to o kilka procent więcej od kart poprzedniej generacji w analogicznym scenariuszu. I choć procenty nie pobudzają wyobraźni to warto pamiętać, że mówimy tutaj o ponad 100 kl/s w przypadku GTX 1080 SLI, w każdej grze.

Skalowanie wydajności - rozdzielczość 3820x2160 (średnia %)

2x GeForce GTX 1080 (1607/1250)  179%
GeForce GTX 1080 (1607/1250)  100%
2x GeForce GTX 980 (1126/1750)  167%
GeForce GTX 980 (1126/1750)  100%

Rozdzielczość 4K to prawdziwy pokaz mocy dla GTX 1080 w SLI. Taki duet zyskuje blisko 80% względem jednej karty. Wszystkie testowane gry były w pełni grywalne przy maksymalnych ustawieniach i to jeszcze ze sporym zapasem (średnio powyżej 80 kl/s). Na obecną chwilę połączenie dwóch GTX 1080 to optymalny wybór do grania w rozdzielczości 4K dla wszystkich entuzjastów z zasobnym portfelem.