Jaki procesor i karta graficzna dla e-sportowca? Komputery

Jaki procesor i karta graficzna dla e-sportowca?

opublikowano przez Marcin Jaskólski w dniu 2019-06-29

Złożenie komputera dla e-sportowego gracza to temat rzeka. Dziś sprawdzamy jak dwie ciekawe konfiguracje sprzętowe poradzą sobie z APEX: Legends, Fortnite i CS:GO - Danger Zone.

E-sport i gry e-sportowe cieszą się coraz większą popularnością, więc nie brakuje śmiałków, którzy sami chcieliby się sprawdzić w e-sportowych bojach. Nawet jeśli myślimy tylko o "karierze" amatorskiej, to warto jednak zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Przy okazji zerknijcie do naszego zestawienie najlepszych kart graficznych do gier oraz topu najlepszych monitorów do gier.

Oczywiście część gier e-sportowych ma niskie wymaganie, a mowa tu o takich tytułach jak League Of Legends, czy DOTA 2. Zakładamy tu jednak, że chcemy komputer do bardziej wymagająch gier - takich jak Fortnite, APEX: Legends czy CS:GO. Naturalnie pisząc "bardziej wymagające", mówimy o bardziej wymagających grach e-sportowych, bo nawet wymienione tytuły nie mają kosmicznych wymagań, a wręcz przeciwnie.

Tym niemniej, jeśli chcemy grać w 120 lub większej ilości klatek na sekundę, nie obniżając równocześnie detali - a być może planujemy nawet grać w rozdzielczościach wyższych niż Full HD (1920 x 1080) - to komputer musi mieć swoją moc.

Jak złożyć komputer dla e-sportowca?

Jeśli szukacie porad technicznych jak co podłączyć - szczegółowe informacje znajdziecie w poradniku Jak złożyć komputer. Dziś skupimy się na podzespołach - procesorze i karcie graficznej. Kwestie wyboru monitorów 120/144/160/240 Hz, mechanicznych klawiatur, gamingowych myszek czy innych akcesoriów zostawiamy na inną okazję. Dziś odpowiadamy na pytanie, jaka konfiguracja zapewni nam odpowiednią szybkość działania w Fortnite, APEX, czy CS:GO.


Wpływ podświetlenia LED na wydajność również omówimy innym razem ;-)

Cel - 120 lub 240 klatek na sekundę

O ile monitory 60 Hz i 60 klatek na sekundę sprawdzą się w większości przypadków, to e-sportowcy mają nieco inne wymagania. W dynamicznych sieciowych strzelankach liczy się przede wszystkim duża liczba klatek na sekundę i wysokie odświeżanie monitora. By osiągnąć 144 klatki na sekundę na 144 hercowym monitorze trzeba nieraz poświęcić ustawienia graficzne, bowiem nie one są tu najważniejsze. Liczy się szybkość działania, wysokie odświeżanie i niski input lag.

Wybór podzespołów pod gry e-sportowe

Jaka karta graficzna do e-sportu?

Postanowiliśmy więc sprawdzić w akcji dwie konfiguracje. Dla osób które chcą sięgnąć po dobrą kartę ze średniego segmentu wybraliśmy GeForce RTX 2060. Z kolei dla graczy, którzy chcą mieć kartę z wyższej półki, ale odstraszają ich ceny RTX 2080 Ti, wybraliśmy... RTX 2080 bez Ti.

Jaki procesor do e-sportu?

Do generowania dużej ilości klatek na sekundę i szybkich sieciowych strzelanek kluczowym elementem jest odpowiednio wydajny procesor z silnym pojedynczym wątkiem. W chwili gdy to piszemy, do takich zastosowań najlepszym wyborem pozostają procesory Intela 8-mej i 9-tej generacji. Czy modele Zen 2 faktycznie pozwolą je doścignąć w grach e-sportowych? Na dziś dzień (a piszemy to przed premierą) nie sposób tego powiedzieć.

RTX 2060 połączyliśmy więc z procesorem Intel Core i5 9600K (6 rdzeni/6 wątków), a RTX 2080 z procesorem Core i7 9700K (8 rdzeni/8 wątków). Oba procesory są odblokowane (litera K w nazwie), a więc można je dodatkowo podkręcić - oczywiście przy użyciu odpowiedniej płyty głównej (z chipsetem Z370 lub Z390).

Nie można zapomnieć o zapewnieniu odpowiednich osiągów dzięki szybkiej pamięci RAM - my wykorzystaliśmy zestaw 2 x 8 GB o taktowaniu 3200 MHz, który uznajemy za optymalny jeśli chodzi o stosunek ceny do wydajności.

APEX: Legends, Fortnite i CS:GO Danger Zone - słowo o ustawieniach


Gotowi na pojedynek? (CS:GO Danger Zone)

Jeśli chodzi o Danger Zone sytuacja jest jasna - są to praktycznie te same ustawienia co w "prawdziwym" CS:GO i nie sprawiają one żadnych trudności. Jeśli chodzi o Fortnite, to warto zauważyć, że gra ma bardzo przydatną opcję blokady klatek na sekundę na określonej granicy (np. 120, 144 czy 160). Oczywiście można ją całkowicie wyłączyć.

No i APEX: Legends - gra ma standardowo ograniczenie do 144 klatek na sekundę, ale bardzo łatwo je zdjąć. Wystarczy w ustawieniach (Advanced Launch Options) Origin gry dodać linię: +fps_max unlimited. Teoretycznie można również użyć opcji synchronizacji "Adaptive 1/2", ale ta z kolei zwiększa nam input lag, a tego byśmy nie chcieli prawda?