Konsole do gier

Panie to teraz już pociągnie 4K?

z dnia 2017-03-05

Nie jest żadną tajemnicą, że największe zmiany w przypadku Playstation 4 Pro dokonały się na froncie sprzętowym. Aby rozkminić wszystkie te modyfikacje i ulepszenia poprosiłem Maćka Słaboszewskiego, by dokładniej opisał o co tak naprawdę chodzi w tym 4K na Playstation 4 Pro. Oto co miał do powiedzenia.

W założeniu i wedle zapewnień Sony konfiguracja "nowej" konsoli pozwoli na zabawę w rozdzielczości 4K. I choć faktycznie jest to możliwe, to mowa tutaj raczej o skalowanym UHD, a nie natywnym i to najczęściej przy maksymalnie 30 kl/s.

Playstation 4 Pro

Jaguar refresh

Wbudowany procesor w zasadzie nie różni się niczym względem swojego poprzednika nie licząc podniesionego taktowania. Mamy więc tutaj do czynienia z dobrze znaną 8-rdzeniową konstrukcją opartą na architekturze AMD Jaguar. Względem jednostki napędzającej zwykle PS4 podbito jego zegar z 1,6 do 2,1 GHz.

Prawdopodobnie jest to jedyna różnica jeśli chodzi o wbudowany procesor, choć trudno to stwierdzić z absolutną pewnością bowiem Sony nie udostępniło publicznie dokładnej specyfikacji. Warto w tym miejscu jeszcze wspomnieć, że APU będące sercem PS4 Pro zostało wykonane w nowym - 16 nm procesie technologicznym (FinFET).

Playstation 4 Pro - specyfikacja

Radeon RX 480?

Patrząc na specyfikację GPU Playstation 4 Pro można dojść do wniosku, że gdzieś już to widzieliśmy. Do złudzenia przypomina ona bowiem najmocniejszą obecnie kartę AMD opartą na architekturze Polaris - Radeona RX 480. Mamy więc tutaj 2304 procesory strumieniowe oraz wiele technologi, która zostały zaprezentowane przy okazji premiery wspomnianego układu.

Kolejną istotną różnicą względem GPU zastosowanego w Playstation 4 jest podniesiony zegar rdzenia z 800 do 911 MHz. Czysto teoretycznie więc układ graficzny PS 4 Pro dysponuje ponad dwukrotnie większa mocą niż jego poprzednik. Ponownie jednak ani Sony, ani AMD nie ujawniło wszystkich szczegółów technicznych nowej konstrukcji, a więc nie mamy pewności czy na tym różnice pomiędzy nimi się kończą.

Playstation 4 i Playstation 4 Pro

Wsteczna kompatybliność

Podstawowym założeniem przy projektowaniu nowej konsoli była pełna i nie wymagająca od użytkownika wykonywania żadnych czynności kompatybilność ze wszystkimi tytułami do tej pory wypuszczonymi na Playstation 4. Wersja Pro ma więc wewnętrzny tryb zgodności, który w momencie aktywacji zmniejsza taktowanie CPU i GPU oraz wyłącza połowe jednostek wykonawczych karty graficznej. 

Prawie jak 4K

Nie jest żadną tajemnicą, że na prawdziwe 4K nie ma co liczyć i to nawet patrząc jedynie na czysto teoretyczną moc obliczeniową nowej konsoli. Można natomiast spodziewać się różnych sztuczek programistycznych aby teoretycznie takową rozdzielczość uzyskać. Mowa tutaj oczywiście o rekonstrukcji temporalnej.

W przypadku Playstation 4 Pro obecnie najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest tzw. szachownica lub przeplot szachowy. W dużym uproszczeniu ta technologia sprowadza się do generowania, co drugiego piksela w każdej klatce animacji (naprzemiennie, dlatego właśnie przyrównanie do wspomnianej szachownicy). 

Playstation 4 Pro - rekonstrukcja temporalna obrazu (szachownica)

Do tego dochodzi oczywiście dynamiczne skalowanie rozdzielczości, a następnie "rozciąganie jej" do natywnej. Daje to niezły efekt, szczególnie w przypadku statycznej sceny, ale oczywiście w ruchu powoduje sporą degradację jakości obrazu. Najczęściej widoczne są artefakty będące właśnie skutkiem skalowania obrazu. Mowa tutaj o powidokach, migotaniu krawędzi i kilku innych.

Efekt końcowy bywa różny w zależności od tytułu. Nie da się jednak ukryć, że jest on wyraźnie gorszy (szczególnie w ruchu) od gry działającej w pełnym 4K na mocnym PC. Oczywiście to nie powinno nikogo dziwić, wszak ten ostatni jest przeciętnie kilkukrotnie droższy od Playstation 4 Pro.