Konsole do gier

Po kieszeni i po uszach

z dnia 2017-03-05

Po kieszeni i po uszach

Rozważając atuty Playstation 4 Pro i ewentualne „za” bądź „przeciw” jej przyszłemu zakupowi nie sposób nie przyjrzeć się jej apetytowi na energię elektryczną. Szczególnie, że mówimy tu ponoć o najbardziej zaawansowanej konsoli dostępnej aktualnie na rynku. By jednak takie testy cokolwiek mogły powiedzieć koniecznie trzeba zestawić je z wynikami innych wersji konsoli.

W naszym przypadku było to Playstation 4 zakupione w dniu premiery (model CUH-1000) oraz nowa „slimka” (model CUH-2016A). Obie pod kontrolą oprogramowania układowego w wersji 4.07. Później, w związku z trwającymi testami nowego oprogramowania układowego 4.50, do zestawienia  dodaliśmy również pomiary (w najważniejszych tytułach) dokonane na Playstation 4 Pro wyposażonym w tenże firmware (wersja Beta 4) z włączoną funkcją Boost (mającą w zamierzeniach "przyspieszać" nieco działanie gier na PS4 Pro). Uprzedzam jednak, że wyniki tych testów należy traktować jako ciekawostkę, bo zmian może jeszcze nastąpić kilka.

Podobnie, jako ciekawostka uwzględniona została w kilku miejscach zestawienia premierowa edycja Xbox One. Niestety nie dysponowaliśmy dostępem do nowej wersji tej konsoli – Xbox One S.

Playstation 4 Pro - konsola z nowym gamepadem

Nim przejdziemy dalej, do właściwych wyników pomiarów i ich analizy, jedna rzecz wymaga wyjaśnienia – podane wartości zostały uśrednione, ale tylko w zakresie w jakim najczęściej oscylował pomiar podczas rozgrywki. Trzeba też wyraźnie powiedzieć, mając na uwadze inne dostępne w sieci testy, że sporo zależy tu od egzemplarza konsoli.

Nie znaczy to oczywiście, że różnice w pomiarach są drastyczne, ale pewne rozbieżności mogą wystąpić. Szczególnie, jeśli dla przykładu dana konsola nigdy nie była czyszczona z kurzu.

Pobór prądu

W trybie czuwania (bez pobierania w tle)

mniej = lepiej [W]

Xbox One (wersja premierowa) 1
PlayStation 4 (wersja premierowa) 3,6
Playstation 4 „Slim” 1,2
Playstation 4 Pro 2,1
Playstation 4 Pro (fw 4.50 Beta 4/Boost) 2,3

Jak widać, postęp w okiełznaniu apetytu Playstation 4 na energię elektryczną jaki dokonał się przy okazji prac nad „slimką” przydał się również podczas tworzenia ulepszonej wersji konsoli. Co prawda, pobór prądu w trybie uśpienia konsoli jest nieco wyższy, ale to wciąż poziom akceptowalny.

Dziwić może trochę niewielki wzrost na nowym oprogramowaniu układowym choć w tym przypadku do jego oficjalnej premiery wiele się jeszcze może zmienić.

Konsola uruchomiona, w systemie

mniej = lepiej [W]

Xbox One (wersja premierowa) 50,5
Playstation 4 (wersja premierowa) 76
Playstation 4 „Slim” 50
Playstation 4 Pro (4K) 78
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 74

Choć system operacyjny Playstation 4 nie jest przesadnie rozbudowany, przynajmniej w zestawieniu z tym znanym z Xbox One, zużycie prądu tu całkiem spore. I to niezależnie czy mówimy o wersji premierowej konsoli czy PS4 Pro. W porównaniu z nimi „Slimka” to istny raj dla maniaków oszczędzania. Co zresztą zaraz i tak zobaczycie na przykładzie testowanych gier.

Co zaś tyczy się kwestii zużycia prądu pod testowym oprogramowaniem – nie przesądzałbym jeszcze czy zmniejszony apetyt to kwestia wprowadzonych w nim poprawek. O tym przekonamy się w finalnej wersji.

Rise of the Tomb Raider

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 138
Playstation 4 „Slim” 83
Playstation 4 Pro (4K) 148
Playstation 4 Pro (wysoka płynność) 144
Playstation 4 Pro (wzbogacone efekty wizualne) 119
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 156
Playstation 4 Pro (wysoka płynność/fw 4.50 Beta 4/Boost) 149
Playstation 4 Pro (wzbogacone efekty wizualne/fw 4.50 Beta 4/Boost) 128

Rise of Tomb Raider to sztandarowy przykład kilku opcji dedykowanych specjalnie Playstation 4 Pro. Rozdzielczość 4K, wzbogacone efekty wizualne bądź wysoka płynność – do wyboru do koloru. Oczywiście każda z opcji wykazuje inne zapotrzebowanie na energię elektryczną, i patrząc po wynikach nie jest ono wcale takie małe.

Co ciekawe, testowy firmware 4.50 z włączonym trybem Boost dał mu bardzo wyraźny wzrost zużycia prądu bez odczuwalnej poprawy wydajności bądź ulepszenia oprawy graficznej.

Playstation 4 Pro - Raide of the Tomb Raider w trybie 4K
Tryb 4K
Playstation 4 Pro - Rise of the Tomb Raider w trybie wysoka płynność
Tryb "wysoka płynność"
Playstation 4 Pro - Rise of the Tomb Raider w trybie wzbogacone efekty
Tryb "wzbogacone efekty" z dynamicznymi cieniami

 

Ratchet & Clank

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 133
Playstation 4 „SLIM” (HDR) 76
Playstation 4 Pro (4K/HDR) 155
Playstation 4 Pro (4K/HDR/fw 4.50 Beta 4/Boost/zewn. HDD) 159

Jeśli trzeba byłoby wskazać grę, która naprawdę zyskała na urodzie dzięki Playstation 4 Pro to bez cienia wątpliwości mógłby być to właśnie Ratchet & Clank. I nie chodzi tu jedynie o 4K czy wsparcie dla HDR, ale także szereg pomniejszych poprawek z wygładzaniem krawędzi TAA i lepszą głębią ostrości na czele. Wszystkie te zmiany musiały pociągnąć za sobą wzrost zużycia prądu, choć w porównaniu do wersji premierowej PS4 nie jest on aż tak znaczny. 

Playstation 4 Pro - Ratchet & Clank

Battlefield 1

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 142
Playstation 4 „SLIM” 83
Playstation 4 Pro 153
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 155

Pomimo braku obsługi HDR Battlefield 1 na Playstation 4 Pro wykazuje dość spore zapotrzebowanie na energię elektryczną. Cóż, udoskonalenia graficzne i poprawiona wydajność gry robią swoje.

InFamous: First Light

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 148
Playstation 4 „SLIM” (BEZ HDR) 87
Playstation 4 „SLIM” (Z HDR) 89
Playstation 4 Pro (4K+HDR) 154
Playstation 4 Pro
(HDR/większa liczba klatek)
148
Playstation 4 Pro (4K/HDR/fw 4.50 Beta 4/Boost/zewn. HDD) 162
Playstation 4 Pro (większa liczba klatek/HDR/fw 4.50 Beta 4/Boost/zewn. HDD) 152

Jako jeden z tytułów z najbardziej widowiskowym HDR’em InFamous: First Light potrafi naprawdę mocno obciążyć konsole. Co za tym idzie, zużycie prądu też bywa niemałe. Oczywiście, zdarzają się momenty gdy pobór energii spada, ale wystarczy kilkanaście sekund intensywnej rozróby z mnóstwem efektów świetlnych i już Playstation 4 Pro „chłonie jak smok”. 

Playstation 4 Pro - inFamous First Light

Co ciekawe, także w tym przypadku testowy firmware z odpalonym Boost Mode przyniósł pewien wzrost zużycia. Wpływ na to mógł mieć jednak fakt, iż gra uruchamiana była z zewnętrznego dysku twardego.

Uncharted 4: Kres Złodzieja (HDR), Kampania

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 142
Playstation 4 „SLIM” 88
Playstation 4 Pro (4K) 154
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 156

Uncharted 4: Kres Złodzieja (HDR), Gra sieciowa

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 133
Playstation 4 „SLIM” 81
Playstation 4 Pro (4K/HDR) 135

Jeśli chodzi o apetyt na energię elektryczną to jak widać Uncharted 4 sporo sobie życzy. A przynajmniej w dwóch jej wersjach - premierowej i Pro. Wynik tej ostatniej to akurat żadna niespodzianka, wszak mamy tu wyższą rozdzielczość (4K skalowane z 1440p). Jednak samo zestawienie pierwszego PS4 z PS4 „Slim” znów leciutko „szokuje”. 

Playstation 4 Pro - Uncharted 4 z efektem HDR

Co zaś tyczy się testowego firmware’u – to w tym przypadku owo większe zużycie prądu jest dyskusyjne. Bo choć dało się zaobserwować momenty, w których konsola prosiła aż o 162W to jednak najczęściej wartość ta oscylowała między 152 a 156W. 

Last of Us (HDR)

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 134
Playstation 4 „SLIM” 80
Playstation 4 Pro (4K) 138
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 149

Last of Us: Left Behind (HDR)

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 139
Playstation 4 „SLIM” 80
Playstation 4 Pro (4K) 148
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 148

Niby Left Behind to jedynie dodatek do świetnego Last of Us, ale zrobiony z takim pietyzmem, że trudno się dziwić jego nieco większemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną niż w „podstawce”. Lokacje aż kipią szczegółami i bogactwem efektów świetlnych. Do tego dochodzi tu też znacznie częstsze wykorzystanie HDR.  Co ciekawe, „slimka” w obu przypadkach trzyma swój apetyt w ryzach.

Z kolei, lekko dziwić mogą wyniki pod testową wersją oprogramowania. W podstawowym Last of Us skok zużycia wydaje się znaczący, podczas gdy w Left Behind jest niemal niezauważalny.

Horizon: Zero Dawn (HDR)

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 „Slim” 84
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 156
Playstation 4 Pro (Lepsza wydajność/fw 4.50 Beta 4/Boost) 146

Wspomniana na wstępie Horizon: Zero Dawn nieprzypadkowo nazwane zostało przeze mnie diamentem w koronie PS4 Pro. Gra faktycznie wygląda olśniewająco. Oczywiście, domyślam się, że dla zatwardziałych pecetowców będzie to trudne do przełknięcia, ale wyczyny Aloy w świecie maszyn na telewizorze „z górnej półki” naprawdę potrafią zrobić kolosalne wrażenie. Nie trudno domyślić się jednak, że otwarty świat, cała masa dynamicznego oświetlenia plus HDR-owe smaczki będą potrzebować sporo energii.

Playstation 4 Pro - szachownicowe 4K w Horizon Zero Dawn

Co ciekawe, także i ten tytuł doczekał się bardziej rozbudowanych opcji graficznych dedykowanych Playstation 4 Pro. Wprowadzony premierową aktualizacją podział na „Wyższą rozdzielczość” i „Lepszą wydajność” wykazuje spore różnice w apetycie na energię. Różnica niemal zawsze sięga 10W.

Jedna ważna uwaga – choć podczas testów pobór prądu przy 4K oscylował wokół 156W to czasami (rzadko bo rzadko, ale jednak) potrafił sięgnąć  aż 173W. Nie ująłem tego w wykresie nie dlatego, że wynik ten pojawia się sporadycznie, ale dlatego, że działo się tak najczęściej podczas zabawy w trybie foto i lekko trójwymiarowej mapie gry.

Playstation 4 Pro - efekt HDR w Horizon Zero Dawn

Gry VR

Jako że moc Playstation 4 Pro przekłada się również w pewnym stopniu na gry dedykowane Playstation VR nie sposób było całkowicie pominąć ich testach. Na warsztat trafiło więc kilka najbardziej rozpoznawanych tytułów, choć tym razem z pominięciem testowego firmware’u 4.50. Zobaczcie jak prezentują się wyniki.

Batman Arkham VR

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 140
Playstation 4 „SLIM” 79,7
Playstation 4 Pro 149

Robinson: The Last Journey

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 144
Playstation 4 „SLIM” 85
Playstation 4 Pro 160

EVE: Valkyrie VR

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 140
Playstation 4 „SLIM” 83
Playstation 4 Pro 99

Playstation VR Worlds (London Heist)

mniej = lepiej [W]

Playstation 4 (wersja premierowa) 135
Playstation 4 „SLIM” 83,5
Playstation 4 Pro 155

Wielkich niespodzianek tu również nie było. No może poza EVE: Valkyrie, która jako jedyna wykazała mniejszy apetyt na prąd pod Playstation 4 Pro niż na premierowym PS4. Za to „Slimka” znów wygrywa tytuł najbardziej oszczędnej platformy Sony.

Poziom natężenia dźwięku

Od momentu premiery Playstation 4 Pro nie milkną narzekania, że nowa konsola przy większym obciążeniu brzmi jak odkurzacz. I to pomimo znacznie wydajniejszego chłodzenia. Cóż, jest w tym sporo prawdy, choć daleki jestem od demonizowania nowej PS4. Szczególnie po zestawieniu wyników pomiarów z moją premierową konsolą.

Gwoli wyjaśnienia, w  czasie testów wszystkie konsole ustawione były dokładnie w tym samym miejscu na blacie niewielkiego stolika, tak by nic dookoła nie zakłócało ewentualnego przepływu powietrza wyrzucanego z konsoli. 

Playstation 4 Pro z Playstation 4 Slim

Konsola uruchomiona, w systemie

mniej = lepiej [dB]

Xbox One (wersja premierowa) 38
PlayStation 4 (wersja premierowa) 41
Playstation 4 „Slim” 37
Playstation 4 Pro (4K) 41
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 41,4

Rise of the Tomb Raider

mniej = lepiej [dB]

PlayStation 4 (wersja premierowa) 59
Playstation 4 „Slim” 41
Playstation 4 Pro (4K) 46
Playstation 4 Pro (wysoka płynność) 49
Playstation 4 Pro (wzbogacone efekty wizualne) 42
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 56
Playstation 4 Pro (wysoka płynność/fw 4.50 Beta 4/Boost) 53
Playstation 4 Pro (wzbogacone efekty wizualne/fw 4.50 Beta 4/Boost) 49

Ratchet & Clank

mniej = lepiej [dB]

Playstation 4 (wersja premierowa) 58
Playstation 4 „SLIM” 41
Playstation 4 Pro (4K/HDR) 47
Playstation 4 Pro (4K/HDR/fw 4.50 Beta 4/Boost/zewn.HDD) 55

Battlefield 1

mniej = lepiej [dB]

Playstation 4 (wersja premierowa) 61
Playstation 4 „SLIM” 43
Playstation 4 Pro (4K) 50
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 53

Infamous: First Light

mniej = lepiej [dB]

Playstation 4 (wersja premierowa) 63
Playstation 4 „SLIM” 45
Playstation 4 Pro
(4K/HDR oraz HDR/większa liczba klatek)
54
Playstation 4 Pro (4K/HDR/fw 4.50 Beta 4/Boost) 57,5
Playstation 4 Pro (4K/HDR oraz HDR/większa liczba klatek) 57,5
Playstation 4 Pro (większa liczba klatek/HDR/fw 4.50 Beta 4/Boost) 56
Playstation 4 Pro (4K/HDR oraz HDR/większa liczba klatek) 56

Uncharted 4: Kres Złodzieja (HDR), Kampania

mniej = lepiej [dB]

Playstation 4 (wersja premierowa) 61
Playstation 4 „SLIM” 42
Playstation 4 Pro (4K) 52
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 58,5

Uncharted 4: Kres Złodzieja (HDR), Gra sieciowa

Playstation 4 (wersja premierowa) 54
Playstation 4 „SLIM” 43
Playstation 4 Pro 45

Last of Us (HDR)

mniej = lepiej [dB]

Playstation 4 (wersja premierowa) 62
Playstation 4 „SLIM” 42
Playstation 4 Pro (4K) 46
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 55

Last of Us: Left Behind (HDR)

mniej = lepiej [dB]

Playstation 4 (wersja premierowa) 62
Playstation 4 „SLIM” 43
Playstation 4 Pro (4K) 50
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 55

Horizon: Zero Dawn (HDR)

mniej = lepiej [dB]

Playstation 4 „Slim” 43
Playstation 4 Pro (4K/fw 4.50 Beta 4/Boost) 57
Playstation 4 Pro (lepsza wydajność/fw 4.50 Beta 4/Boost) 57

Jak widać powyżej, z wszystkich dokonanych pomiarów rysuje się obraz całkiem wydajnego systemu chodzenia zastosowanego w Playstation 4 Pro. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że choć w porównaniu do edycji premierowej nowe PS4 jest niemal zawsze o te parę decybeli cichsze, to jednak  wciąż stanowi ono źródło sporego hałasu.

A trzeba dodać, że podane wartości są uśrednione i czasami zdarzało się, szczególnie w tytułach pokroju Last of Us, Uncharted 4 czy Horizon: Zero Dawn, że miarka sonometru zbliżała się do 70 dB. No ale taki już urok wizualnych ulepszeń. Jeśli ktoś zamiast nich bardziej ceni sobie ciszę powinien bezapelacyjnie sięgnąć po PS4 „slim”. Podobnie jest zresztą w przypadku gier na Playstation VR, choć tutaj nie ma aż tak nagłych skoków głośności. 

Gry VR

Batman Arkham VR

mniej = lepiej [dB]

Playstation 4 (wersja premierowa) 57
Playstation 4 „SLIM” 43
Playstation 4 Pro 51

Robinson: The Last Journey

mniej = lepiej [dB]

Playstation 4 (wersja premierowa) 61
Playstation 4 „SLIM” 43
Playstation 4 Pro 49

EVE: Valkyrie VR

mniej = lepiej [dB]

Playstation 4 (wersja premierowa) 60
Playstation 4 „SLIM” 43
Playstation 4 Pro 52

Playstation VR Worlds (London Heist)

mniej = lepiej [dB]

Playstation 4 (wersja premierowa) 61
Playstation 4 „SLIM” 44
Playstation 4 Pro 52