Karty graficzne

Wydajność s.2

przeczytasz w 2 min.

3dmark nie ułatwia nam jak widać dokładniejszej oceny. Przejdźmy zatem do oszacowania średniej wydajności dzisiejszych kart, zmierzonej w najpopularniejszych tytułach. Trzeba tu jednak zaznaczyć, iż taki podział również pozostawi nieco do życzenia (możliwość niedoszacowania kilku starszych modeli), jednak w momencie składania tych wykresów także i to brałem pod uwagę (starsze sterowniki, platforma testowa).

Zestawienie tego typu nie przypadnie zapewne do gustu użytkownikom bardziej zaawansowanym, ale też po prawdzie, nie jest ono do nich skierowane.

Testy podzieliłem tu na trzy główne, najczęściej obecnie wykorzystywane rozdzielczości, gdzie punktem odniesienia (100%) były kolejno: GeForce 8600GT, GeForce 9600GT oraz GeForce 8800/9800GT.

Wykresy interpretujemy w ten sam sposób, jak w przypadku pomiarów których wynik podaje się w klatkach na sekundę (tzw. średni fps). Dla odmiany prezentowane tu różnice, względem przyjętego z góry modelu karty (tzw. bazowej), wyrażone są w procentach.

Warto zauważyć iż w przypadku najmocniejszych kart, obliczone różnice będą mieć nieco mniejsze znaczenie, aniżeli w przypadku tych z dołu tabeli – generowanie wyższego framerate'u, a co za tym idzie efektywnie podobna grywalność. Samo określenie wzajemnych relacji wydajności jednak nie wystarcza, dlatego na koniec przyjrzymy się przekrojowej opłacalności.

Wracając do interpretacji wyników można przyjąć, iż karta która posiada do 10% wyższą wydajność, choć ogólnie rzecz ujmując będzie nieco szybsza, to jak nie trudno się domyśleć (zastosowane uśrednienie), w niektórych, wybranych tytułach może prezentować stosunkowo porównywalny a nawet i nieco lepszy poziom.

Wniosek – raczej nie warto kupować karty, która od obecnie posiadanej będzie szybsza o zaledwie 10%. Odczuwalne wartości, wg. przyjętego tu kryterium to przynajmniej 20, a najlepiej 25-30%. W przypadku kart starszych generacji, oraz słabszych wersji dzisiejszych „grafik” (tzw. budżetówek), różnica wydajności  pomiędzy nimi, a niewiele droższymi kartami niższej średniej półki (Radeon HD4670 / GeForce 9600) osiąga nawet powyżej 100%!

Jak łatwo sobie obliczyć, najtańsze karty które dziś „chwalą” się obsługą najnowszych standardów generowania obrazu, są praktycznie nieopłacalne jeżeli chodzi o komputerowy „gaming”. Co więcej, karty z najwyższej półki (a więc absolutny rynkowy top), także prezentują się na tym polu dosyć mizernie. Tutaj mamy jednak do czynienia z czynnikiem który jest chyba bardzo oczywisty – wysoką ceną.