Muzyka w samochodzie bez głośników - Continental ma pomysł

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
10 komentarzy Dyskutuj z nami

Ac2ated Sound – tak nazywa się technologia opracowania przez Continental, która ma wyeliminować głośniki z wnętrza samochodu.

Opony – to głównie z nimi kojarzona jest firma Continental. Z jednej strony słusznie, z drugiej – niezupełnie, bo niemiecki producent ma znacznie szersze portfolio rozwiązań, które z powodzeniem stosuje się w motoryzacji. Większość z nich to dość standardowe elementy, ale nie oznacza to, że nie próbuje on dokonać jakiejś rewolucji. Jego Ac2ated Sound może ją przynieść.

Ac2ated Sound. Nie bez powodu nazwa jest… nietypowa, bo i rozwiązanie zdecydowanie do takich należy. Jest to mianowicie system audio, który – to właśnie największa innowacja – zamiast typowych głośników wykorzystuje przetworniki wibracyjne, które uwalniają dźwięk poprzez wibracje powierzchni wewnątrz samochodu.

Firma Continental opracowała tę technologię, inspirując się zasadą działania instrumentów smyczkowych. Wykorzystywane przez nią przetworniki wibracyjne konstrukcyjnie są właściwie bardzo podobne do zwykłych głośników, ale nie mają drgających membran – zamiast tego do emisji dźwięku wykorzystują powierzchnie w samochodzie. 

„Ac2ated Sound można porównać do skrzypiec. Smyczkiem i strunami są w nim przetworniki wibracyjne, mostek skrzypcowy to miejsce umieszczenia przetworników, a pudłem rezonansowym jest wnętrze samochodu. Słupki w aucie są przystosowane do generowania dużych częstotliwości, a panele drzwiowe mają odpowiednie właściwości do tworzenia średnich częstotliwości. Podobnie jak w przypadku technologii głośnikowej, aby wygenerować niskie częstotliwości wykorzystujemy duże elementy, takie jak wykładzina dachowa czy półka tylna” – tłumaczy Dimitrios Patsouras z firmy Continental.

Po co nam taki wynalazek? Celem jest zmniejszenie wagi samochodów. Obecnie 20-głośnikowy system audio może ważyć około 15 kilogramów. Dający zbliżony dźwięk system Ac2ated Sound waży o 14 kilogramów mniej. To może wydawać się niewiele, ale jedna taka technologia do drugiej i efekt może być imponujący. 

Źródło: Continental

Komentarze

10
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    axelbest
    3
    Ciekawe jak będzie wyglądało tłumienie drgań na polskiej drodze.....

    Czy jest ktoś komu przeszkadzały głośniki? Co było powodem?
  • avatar
    Q'bot
    2
    A po kilku latach... gdy wszystkie panele i fotele w aucie zaczną skrzypieć będzie +10dB do basu ;P
  • avatar
    AndreoKomp
    2
    Montowaliby w samochodzie porządne głośniki to wystarczyłyby dwa w wygłuszonych drzwiach, dwa w słupkach A i jeden basowy w bagażniku. Montują badziewne to potrzeba ich 20 żeby w miarę głośno było, a i tak efekt jest beznadziejny, bo w samochodzie robi się harmider, a nie scena muzyczna.
  • avatar
    JSTMB
    2
    Wymyślają głupoty na siłę
  • avatar
    vegasnight9
    1
    Nawet Mercedes (w GLE!!) montuje głośniki które mają magnesy wielkości pięciozłotówki. Jeśli chcesz coś więcej dopłać 30tys do ceny samochodu za jakiś firmowy system. Chore czasy.
  • avatar
    Adixxx
    -2
    Ciekawy patent, ale zastanawia mnie jak rozwiążą odwieczny problem spasowania elementów w samochodzie. W większości aut po czasie zawsze będą wychodziły jakieś drgania i trzaski elementów wykończenia. Takie luzy negatywnie wpłyną na dźwięk.