• benchmark.pl
  • Motoryzacja
  • Koncepcyjny SUV Land Rover Discovery Vision: samochód przyszłości czy już przegięcie?
Ciekawostki

Koncepcyjny SUV Land Rover Discovery Vision: samochód przyszłości czy już przegięcie?

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
14 komentarzy Dyskutuj z nami

Imponująca koncepcja - zbiór najnowszych rozwiązań technologicznych zamknięty w zdecydowanie niebrzydkiej „budzie”.

Land Rover Discovery Vision Concept wygląd

Marka Land Rover od dłuższego już czasu utrzymuje się w czołówce producentów samochodów terenowych – między innymi dzięki stosowaniu nowinek technicznych i dbałości o szczegóły. Teraz jednak brytyjska firma chce wyznaczać nowe standardy i stać się numerem jeden.

Land Rover Discovery Vision Concept to jedna z najbardziej odważnych, ale też najbardziej imponujących koncepcji samochodu ostatnich lat. To jeden wielki zbiór najnowszych rozwiązań technologicznych zamknięty w zdecydowanie niebrzydkiej „budzie”. 

Luksusowy SUV z napędem 4x4 został wyposażony w lasery, ma porozmieszczane po całym wnętrzu panele dotykowe, stara się zrozumieć zachowania kierowcy i dopasować do nich ustawienia, może być prowadzony zdalnie… a to dopiero początek.

Kilka dni temu pisaliśmy o koncepcji „przezroczystej maski”, w której kamery i wyświetlacz HUD sprawiają, że możemy zobaczyć co dzieje się pod maską. To szczególnie przydatne w terenie, ale też na ciasnym parkingu. Rozwiązanie to znajdzie się również w Land Rover Discovery Vision Concept. To jednak tylko wstęp – okazuje się, że obrazy mogą być nanoszone nie tylko na przednią szybę, ale na każdy pojedynczy element, wliczając w to panoramiczny dach. 

Smart Glass – bo tak nazywa się ta technologia – pozwala na wyświetlanie wyraźnego obrazu na w pełni przezroczystym szkle. Zastosowań może być wiele. Jeden z najciekawszych odsłania się wówczas, gdy połączymy Smart Glass z technologią śledzenia wzroku kierowcy. Możliwe jest dzięki temu wyświetlanie najważniejszych informacji (na przykład wskazówek nawigacyjnych) w odpowiednim dla użytkownika miejscu.

Rozwiązanie Smart Glass może być również wykorzystane w celu rozjaśnienia lub przyciemnienia wnętrza, jak również nadania mu określonego koloru, całkowitego zaciemnienia albo włączenia nastrojowego oświetlenia. Wystarczy odrobina wyobraźni, aby znaleźć interesujące sposoby wykorzystania tej technologii.

Land Rover Discovery Vision Concept dach

Samochód koncepcyjny Land Rover Discovery Vision został też wyposażony w niemałą liczbę ekranów i paneli dotykowych. Pierwsze dwa – umieszczone na środku – wyświetlają menu systemowe. Z ich poziomu mamy dostęp do najważniejszych ustawień (nie znajdziemy tutaj żadnych przycisków fizycznych lub pokręteł), multimediów, jak również zapoznamy się z aktualną datą i godziną, temperaturą, itp.

Land Rover Discovery Vision Concept panel

Na kierownicy umieszczone zostały dwa kolejne, malutkie ekraniki OLED, które mogą pełnić funkcję swego rodzaju skrótów. Za kółkiem znajduje się natomiast wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości zawierający zestaw cyfrowych wskaźników. 

Land Rover Discovery Vision Concept kierownica

Całości w tej kwestii dopełniają cztery umieszczone z tyłu oparć siedzeń 10-calowe ekrany dotykowe, które mogą posłużyć na przykład do wyświetlania multimediów, by pasażerowie się nie nudzili.

Land Rover Discovery Vision Concept ekrany

Firma Land Rover zapewnia jednak, że przy projektowaniu wnętrza Discovery Vision Concept nie koncentrowano się wyłącznie na technologii, ale też na komforcie i ładnym wyglądzie. Stąd też dwa pierwsze rzędy siedzeń zostały pokryte wodoodporną białą skórą, a trzeci granatową skórą. Całości dopełniają aluminiowe wykończenia.

Jako że zostało to już wspomniane, warto dopowiedzieć. Samochodem Land Rover Discovery Vision podróżować może łącznie siedem osób – rzędy podzielone są w sposób 2-3-2. 

Land Rover Discovery Vision Concept siedzenia

Wyjdźmy na zewnątrz. Samochód Land Rover Discovery Vision Concept został wyposażony w reflektory laserowe, które cechują się rzucaniem znacznie jaśniejszej wiązki światła o białej barwie. Ich zasięg to około 300 metrów. Nie musimy się jednak obawiać o kierowców jadących z naprzeciwka – umieszczone z przodu kamery automatycznie przyciemniają światła tak, by ich nie oślepić. 

Nie zabrakło także standardowych, LED-owych świateł do jazdy dziennej. 

Land Rover Discovery Vision Concept przód

Gdy warunki stają się trudniejsze, kierowcy Land Rover Discovery Vision mogą uruchomić znacznie bardziej zaawansowane – jak zapewniają twórcy – światła przeciwmgłowe, jak również… laserowe skanery terenu. Wykorzystujące podczerwień rozwiązanie mapuje teren i może wyświetlać wyniki działania na ekranie.

Kolejnym nietypowym rozwiązaniem zastosowanym w Land Rover Discovery Vision Concept jest możliwość zdalnego kierowania samochodem. Użytkownik może wyjść z pojazdu i wykorzystując do tego pokładowy system WiFi poprowadzić go przy niskich prędkościach. Zbędne? Brytyjski producent twierdzi, że nie, a za przykłady zastosowania podaje: ominięcie nietypowej przeszkody w terenie, przejazd przed wąską bramę oraz sprzęganie przyczepy.

Land Rover Discovery Vision Concept bok

Firma Land Rover zaprezentowała więc naprawdę interesującą wizję samochodu przyszłości. Jak dalekiej? Biorąc pod uwagę prędkość rozwoju motoryzacji i nowych technologii – być może niezbyt. Wszystko wygląda pięknie, czy to jednak właśnie w takim kierunku powinni podążać producenci? Napiszcie w komentarzach co o tym sądzicie.

Źródło: DigitalTrends, Land Rover

Komentarze

14
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    mesjan
    6
    W nocy blue screeny mogą oślepić ;)
  • avatar
    deel77
    5
    WOW Ale fajna bryka. Jak wpisze się prototypy aut w wyszukiwarkę google też wyjdą fajne auta. A już myślałem że przeczytam coś z IT a tak? No dla mnie bomba.
  • avatar
    Konto usunięte
    4
    Jak nie wrzucą tam androida to będzie ok.
  • avatar
    Konto usunięte
    2
    A mnie ciekawi jak wygląda okablowanie w tym samochodzie... W 2000 roku w samochodzie szła gruba żyła i to wszystko, a tutaj? W przyszłości samochody nie będą potrzebowały karoserii, bo z powodzeniem tę funkcję przejmie okablowanie samochodu :D
  • avatar
    K.L.F
    1
    Nikt nie zaprzeczy że wygląda fajnie a zastosowania są przydatne. Problem polega na tym iż to jest "elektroniczne pudło" w którym wszystko może paść samo (samo z siebie/przez zużycie/...). Kolejna rzecz że te udogodnienia mogą przeszkadzać w jezdzie.


    http://www.benchmark.pl/aktualnosci/toyota-prius-hakerzy-wlamali-sie-i-sterowali-samochodem-wideo.html


    A to jest bardziej naszpikowane elektroniką.
  • avatar
    Konto usunięte
    1
    Wyglada super, a;e czy tyle bajerow nie odciaga uwagi od jazdy?? Bo te wyswietlacze i reszta robie niezle wrazenie w nocy i nawet nie wiesz kiedy .,,, :/
  • avatar
    Konto usunięte
    1
    piekny! :)
  • avatar
    XaRaDaS
    -1
    Wszystko piękne i cacy puki się nie zepsuje, teraz to już nie do mechanika będziemy jeździć, a do elektronika-informatyka, a już z tym panelem dotykowym, co zastępuje mechaniczne przełączniki to będzie dopiero porażka, się to zepsuje i już nic nie zmienimy.

    No cóż, po to są koncepty tworzone, ostatnio oglądałem, jak chyba RangeRover pokazywał pseudo przezroczystą maskę, aby kierowca widział co pod autem się dzieje w terenie, takie rozwiązania są na duży +
  • avatar
    vegasnight9
    0
    Fajny concept. Mi się podoba.
  • avatar
    Konto usunięte
    0
    Najcześciej psuje się dotyk, nie?
  • avatar
    scoobydoo19911
    0
    Mam wrażenie że land rover zapomina na czym zdobył sławę a to w terenie pewnie mniej potrafi niż moja stara felicja. Technologia to fajna sprawa ale kupując Land Rovera nie chcę się martwić zjeżdżaniem z utartej drogi w jakieś bagnisko.