Karty graficzne

Radeon 9550 (128-bit) vs GeForce 6200A (64-bit)

Wojciech Kiełt | Redaktor serwisu benchmark.pl
8 komentarzy Dyskutuj z nami

Jeszcze do dziś najlepszym wyborem w przedziale do 290 zł, dla posiadaczy płyt ze złączem AGP, były tylko karty graficzne z serii Radeon 9550. Nowoczesny silnik graficzny zgodny z DirectX9, rdzeń RV35

Jeszcze do dziś najlepszym wyborem w przedziale do 290 zł, dla posiadaczy płyt ze złączem AGP, były karty graficzne z serii Radeon 9550. Nowoczesny silnik graficzny zgodny z DirectX9, rdzeń RV350 lub RV360 w zależności od 'partii', 4-potoki renderujące, 128-bitowa szyna do pamięci.

Radeon 9550 jak już niejednokrotnie wspominaliśmy to nic innego jak seria 9600 z obniżonymi częstotliwościami GPU i pamięci. Niektóre z kart nie mają blokady przed podkręcaniem i przy użyciu programu RivaTuner można bez większych problemów przemienić swojego Radeonka 9550 w normalny model 9600 - podnosząc zegary do 325/400MHz, albo nawet zbliżyć się do 9600 Pro, dociskając do 400/550 MHz.

Zobacz kilka naszych testów 9550:
Gigabyte R9550 /128bit
HIS Radeon 9550 /128bit
Gigacube 9550XT
Sapphire 9550 /128bit

Podatność na podkręcanie - szczególnie dotyczy to tego ostatniego przypadku - zależy od wydajnego chłodzenia GPU i kości pamięci - najlepiej jeśli karta miała kości z czasem 4ns lub niższym. W przypadku pamięci 5ns raczej nie ma co liczyć na uzyskanie częstotliwości wyższych niż 490 MHz.

I tak wydając około 250 zł można sobie sprawić całkiem niezłą grafikę, na której spokojnie można pograć w większość nowoczesnych gier. Oczywiście nie zawsze w włączonymi wszystkimi detalami na HIGH i z reguły w rozdzielczości 800x600, ale rozmawiamy przecież o najtańszej grafice.

Galaxy GeForce 6200A - 128MB 64-bit, pamięci 4ns

Przeglądając ofertę nVidii - w tym samym przedziale cenowym - natrafiamy jedynie na słabiutkiego GeForce FX 5200 (250/400MHz) i jego mocniejszą odmianę FX 5500 (300/500MHz). Jednak obie te karty w naszych ostatnich testach nie zdołały pokonać Radeona 9550 - zobacz wyniki testów 3D Mark 2003 i Aquamark 3.
Jest jeszcze GeForce 6200A, najtańszy kosztujący około 280 zł, jednak informacja o 64-bitowej szynie do pamięci z pewnością odstraszyła już wiele osób. I nie bez powodu, przecież od dłuższego czasu bębniliśmy przy każdej okazji, żeby od kart z 64-bitową szyną trzymać się z daleka.

Mimo to, jak zawsze kierowani ciekawością postanowiliśmy poświęcić tej karcie 5 minut, aby mieć pewność co do zaklasyfikowania jej w naszym 'zestawieniu GPU'. Jakie było nasze zdziwienie, gdy okazało się, że ten 64-bitowy stwór radzi sobie niegorzej od Radeona 9550, miejscami nawet przeganiając go.

GeForce 6200A ma nowoczesny silnik graficzny CineFX 3.0 - czyli ten sam, którym dysponują GeForce 6600 i 6800, wyposażony w jednostki Vertex i PixelShader 3.0. Jest w pełni zgodny z DirectX 9c i Shader Model 3.0. Do dyspozycji ma też technologię UltraShadow II, wspomagającą obliczenia związane z wyświetlaniem cieni. Jest to więc bardzo nowoczesna grafika, a jedyną jej 'słabością' jest 64-bitowa szyna danych do pamięci. Trochę nadrabia to wyższą częstotliwością pamięci, mimo to w porównaniu do Radeona 9550 jej przepustowość do pamięci jest aż o 2.4 GB/s mniejsza.

 

GeForce 6200A
Radeon 9550
rdzeń
NV44
RV350
zegary GPU/DDR
350/500 MHz
250/400 MHz
wydajność
1400 MT/s
1000 MT/s
szyna do pamięci
64-bit
128-bit
przepustowość
3.9 GB/s
6.3 GB/s
Silnik graficzny (nazwa marketingowa)
CineFX 3.0
Smartshader 2.0
architektura GPU
256 bitowa
256 bitowa
Vertex i Pixel Shader
3.0
2.0
zgodność z API
DirectX 9.0c
OpenGL 1.4
DirectX 9.0b
OpenGL 1.4
potoki renderujące [TMU w potoku]
4 [1]
4 [1]
jednostki geometryczne
3
2
nazwa marketingowa :
Intellisample 3.0
SMOOTHVISION 2.1
pełno-ekranowe wygładzanie
2x/2xQ/4x/8x
metodą multipróbkowania
2x/4x/6x
metodą multipróbkowania
filtrowanie anizotropowe
2x/4x/8x/16x
2x/4x/8x/16x
kontroler pamięci
2 x 32-bitowe kontrolery
4 x 32-bitowe kontrolery
nazwa marketingowa :
Lightspeed Memory Architecture III
HYPER Z III+
kompresja koloru
tak
tak
szybkie czyszczenie Bufora Z
tak
tak
kompresja Bufora Z
tak
tak
usuwanie niewidocznych pikseli
tak
tak
dodatkowe technologie
UltraShadow II
obliczenia związane z wyświetlaniem cieni
TRUFORM 2.0
tessellacja wielokątów,
mapowanie przemieszczeń
złącze AGP
AGP 8X/4X
AGP 8X/4X
RAMDAC
podwójny 400 MHz
podwójny 400 MHz
transmitter DVI
zintegrowany 165MHz
(DVI 1.0)
zintegrowany 165MHz
(DVI 1.0)
obsługa wyjścia TV
zintegrowany w GPU
VIDEOSHADER
zintegrowany z GPU
Wspomaganie DVD
kompensacja ruchu MC
+ iDCT
kompensacja ruchu MC
+ iDCT