Jakub Szuppe | 2010-08-25

Xbox 360 z hybrydowym mikroprocesorem Vejle

Zobacz więcej w kategorii: karty graficzne | konsole do gier | procesory

producenci: ATi | IBM | Microsoft

 

Według najświeższych informacji, nowe konsole Xbox 360 zostały wyposażone w hybrydowy mikroprocesor Vejle, łączący w sobie zarówno procesor właściwy, jak i procesor graficzny. Układ został skonstruowany w ścisłej współpracy z IBM.

  Warto przeczytać:
 

Według pierwszych szczegółów dotyczących konsoli Xbox 360 S, o której na łamach naszego serwisu pojawił się artykuł, w środku miał znaleźć się układ "Valhalla", a w nim procesor wraz ze zintegrowaną grafiką. Okazuje się, że nie jest to zupełnie tak, jak przedstawiano na początku. Po pierwsze, mikroprocesor typu System-on-chip (SoC) nosi nazwę "Vejle". Po drugie zaś, nie mamy tutaj do czynienia ze zintegrowaną kartą graficzną na wzór procesorów Intel i3, ale z jednym układem scalonym łączącym bezpośrednio CPU i GPU. Oddzielnie umieszczona jest pamięć eDRAM. Te informacje zostały ujawnione przez Microsoft podczas konferencji Hot Chips.


Na samym początku Xbox 360 dysponował kartą graficzną Xenos produkcji ATi oraz trzyrdzeniowym procesorem opracowanym przez IBM - wszystko produkowane w skali 90 nm. Później proces produkcyjny tych układów "zmniejszono" do 65 nm. Teraz IBM wraz z GlobalFoundries po długiej i mozolnej pracy stworzył z tego pojedynczy hybrydowy układ CPU/GPU. Jednocześnie produkcję przeniesiono na jeszcze niższy poziom 45 nm. Owe zabiegi zaowocowały 50% mniejszym zużyciem energii, a także dużą oszczędnością powierzchni.


Niemniej jednak największą ciekawostką jest fakt wbudowania w to "APU" magistrali Front Side Bus (FSB Replacement), której jedynym zadaniem jest spowolnienia działania Xboxa 360 S poprzez zmniejszenie przepustowość danych między GPU a CPU. Każdy normalny użytkownik zada proste pytanie: Po co celowo zmniejszać wydajność?

Jak się okazuje, Microsoft nie chciał, aby nabywcy odświeżonej wersji konsoli dysponowali większą mocą niż użytkownicy starszych modeli. Mogłoby to doprowadzić do produkcji gier, które "udźwignąłby" tylko Xbox 360 S, a tego - według Microsoftu - należało uniknąć. Magistrala FSB wyrównuje "szanse" i zapobiega takiej możliwości. Jest to "zabezpieczenie" na poziomie sprzętowym, zatem niemożliwe będzie jego ominięcie.

Źródło: Venture Beat

Polecamy artykuły:    
Klonujemy komputer - maszyny wirtualne 100 porad i sztuczek do Windows 7 Test 4 kart GeForce GTX 460

odsłon: 11766

Komentarze

(45)

b4rt3k

0 + - 2010-08-25 22:42

"Niemniej jednak największą ciekawostką jest fakt wbudowania w to "APU""

LOL, nigdy bym takiego produktu nie kupil

docnadir

0 + - 2010-08-25 22:43

no tak, microsoft nie mogl na to pozwolic, ale efekty uwolnienia tej mocy moglyby byc ciekawe, czekamy na hacka :)
ciekawe, teoretycznie zle napisane tytuly chodzilyby np. za szybko i bylyby przez to niegrywalne?

Promilus

0 + - 2010-08-25 22:54

Nie bardzo... takie rzeczy to były w czasach pierwszego i ewentualnie drugiego kłejka

Bandyto3xx

0 + - 2010-08-30 10:54

GTA SA i VC właśnie po wymianie PC działały szybciej szybciej :-) Po zmianie trybu zgodności na XP problem się naprawił

koczkodan

0 + - 2010-08-25 22:53

stary news jest stary.

Mixtape

0 + - 2010-08-25 23:34

W końcu szanse Xbox PS3 będą wyrównane :D

SoundsGreat

0 + - 2010-08-25 23:36

Nie da się jednak ukryć, że ta dodatkowa moc przydała by się np w GTA IV. A wykorzystanie jej w nowszych grach można by uniemożliwić w inny prosty sposób - dogadać się z producentami gier :)

Mixtape

0 + - 2010-08-25 23:40

No właśnie będzie ciekawie jak uwolnią 100% mocy konsoli.Wtedy się jeszcze qrde okaże, że uwolniona moc jest mocniejsza od PS3 :D:D

jan Kowalski

0 + - 2010-08-25 23:55

Nic nie uwolnią, bo niby jak?

Mixtape

0 + - 2010-08-25 23:57

Jak większość ludzi będzie miało wersję SLIM, a kiedy to będzie,nikt nie wie ;)

jan Kowalski

0 + - 2010-08-26 17:43

"Jest to "zabezpieczenie" na poziomie sprzętowym, zatem niemożliwe będzie jego ominięcie." ;)

jan Kowalski

0 + - 2010-08-25 23:59

"dużą oszczędnością powierzchni"

Faktycznie, zmniejszenie rdzenia o kilka mm2 daje dużą oszczędność powierzchni.

Promilus

0 + - 2010-08-26 07:23

Yy...ty to samo oglądałeś co ja? dwa duże układy -> 1 podobnej wielkości... toż to o połowę mniejsza powierzchnia!

Grinch

0 + - 2010-08-26 07:43

no a ile kasy mniej do wydania? a konsola w sklepie tyle samo kosztuje :P

Promilus

0 + - 2010-08-26 08:44

Wrzucony w cenę koszt przeprojektowania 2 układów w jeden?

hideo

0 + - 2010-08-26 00:01

pomysł połączenia chipów świetny, a to że nie uwolnili całej mocy normalne, przecież to nie ma być nowa konsola, tylko nadal xbox360 kompatybilny ze starymi grami i starymi konsolami, nawet jak ktoś zrobiłby haka i odblokował prędkość to co z tego, to nic nie da, gry te same dla wszystkich

b4rt3k

0 + - 2010-08-26 01:25

ano to ze takie gta nie chodzilo by mu w 20fps tylko np 30fps
z punktu widzenia nowych uzytkownikow to glupota

hideo

0 + - 2010-08-26 08:42

masz xboxa360, że tak piszesz? 20fps gta4 na xboxa? na konsoli nie ma 20fps, robi się gry tak zeby bylo te 30 minimum (spadki są nieliczne)

b1tzz

0 + - 2010-08-26 11:37

Nie żartuj sobie, byle rozróba i mamy

hideo

0 + - 2010-08-26 12:46

nie wiem dziwne, widziałem wiele razy i nie myślałem że to 20fps, natomiast na ps3 i na pc (grałem w obie wersjie) to na ps3 nie zauważyłem spadków

hideo

0 + - 2010-08-26 12:46

miało być "wersje" szkoda że na benchmarku nie ma edycji postów

b4rt3k

0 + - 2010-08-26 17:02

to sa opinie wielu jego uzytkownikow
rozumiem ze masz konsole sie z niej cieszysz i chcesz widziec ja w jak najlepszym swietle, ale to co innego niz przekonywac innych do swoich nieslusznych racji (np co do wydajnosci)
troche obiektywizmu

hideo

0 + - 2010-08-26 23:35

nie wiem mówię na x360 tylko widziałem gta4, natomiast na ps3 i na pc grałem, i się zdawało że spadków na ps3 nie widać (albo jeżeli są to niewiele), w przypadku x360 to nie wiedziałem

Warmonger

0 + - 2010-08-26 07:38

Stary, dobry Microsoft i jego wciąż udoskonalane produkty... zobaczycie, ludzie kupią to na pniu :D

tom_1984

0 + - 2010-08-26 09:28

Ciekawe kiedy to "zabezpieczenie na poziomie sprzętowym" zostanie złamane:)

Yorus Pierwszy

0 + - 2010-08-26 10:10

Bardzo mnie śmieszą komenty gta4 - 20fps. To, że np quake4 na x-a chodzi słabo, to nie oznacza, że takich gierek jest więcej.

Pisschrist

0 + - 2010-08-26 11:11

Hm... A ja to bym miał inny pomysł. W grach można by ustawić 2 poziomy detali, np. normal i enchanced. Normal działałby na wszystkich iksach, natomiast enchanced tylko na tych nowych. W taki sposób wsyscy użytkownicy byliby zadowoleni- starszych, boi gry chodzą bez problemu i ładnie wyglądają, i nowych, bo gry chodzą też bez problemu, ale wyglądają lepiej.

Szymon331

0 + - 2010-08-26 11:29

Tak, ale Ci posiadający starsze konsole zaczęliby narzekać że płacą tyle samo a dostają gorszą grafikę.

_Doman_

0 + - 2010-08-26 12:34

Trochę podwójna robota dla producentów gier. Musieliby wykonywać 2 niezależne optymalizacje kodu.

Poza tym posiadając starsza konsole również czułbym się oszukany. Już widzę te komentarze ze M$ podstępnie skłania nas do wymiany sprzętu na nowszy ;)

exon681

0 + - 2010-08-26 12:54

Zawsze będą skłaniać by kupić nowszy sprzęt- Pieniądze każdy ma ich mało

Co do konsoli powinni poprawić je technicznie np Bluray do XBOXA.
A tą blokadę sprzętową nie potrzebnie dali (sami tracą) bo zwykły Xbox kosztuje ok 800zł a Xbox S (podrasowany a zablokowany) ok 1200zł to co to różnica czy ja kupię z blokadą czy bez?

saddam

0 + - 2010-08-31 15:51

Jakie 2 niezalezne optymalizacje kodu? Przeciez to ciagle dokladnie ten sam sprzet. Wyzsza wydajnosc mozna przelozyc na podbicie rozdzialki, AA albo dokladniejsze modele. Kodu gry nikt nie musi nawet dotykac.

raffal81

0 + - 2010-08-26 11:34

GTA 20 fps ??? aha wez pod uwage ze tam nie ma stalych 30 fps, w niektorych miejscach spokojnie spada do 20fps, jezeli ktos o tym nie wiem widocznie nie gral na konsoli w GTA4.

Adios6293

0 + - 2010-08-26 14:01

Ja gralem na Xboxie 360 i PS3 i musze powiedziedz ze FPS spada szczegulnie jak pali sie auto i sniperka sie zooma na to auto zrobi, ale to nie wazne gra sie fajnie na Xboxie jak i PS3.

Moze mi ktos powiedziec dlaczego IBM nie robi prockow x86??

_Doman_

0 + - 2010-08-26 14:24

Bo od lat pracowali and swoja wlasna (konkurencyjna) architektura PowerPC.

Promilus

0 + - 2010-08-26 14:55

Nie, ich konstrukcja to POWER, a PowerPC to pochodna tej konstrukcji stworzona przez IBM, Motorola, Apple (AIM) dla komputerów domowych/biurowych tej ostatniej firmy właśnie.

sevae

0 + - 2010-08-27 10:25

A teraz produkują Power7.

_Doman_

0 + - 2010-08-26 15:16

Masz racje, nie chciałem się wdawać w szczegóły ;) Jak się powie PowerPC to światek IT wie o co chodzi, jak się powie Power to tak nie bardzo ;) Większość pomyśli że chodzi o przycisk na obudowie :D

brigand

0 + - 2010-08-26 17:41

Pod jakim względem te informacje są "najświeższe"? :P

leon691

0 + - 2010-08-27 09:59

to trzeba miec nieźle zwolnione reakcje żeby w gta4 na xboxa i ps3 nie widziec zwolnień, tam jest jedna wielka zamuła, nocą w deszczu max 20fps jak nie mniej.

sevae

0 + - 2010-08-27 10:20

Się pytałem w wątku z testem tego X-sa na benchmarku czy XCGPU to nie czasem pierwsze APU.... nikt nie odpowiedział.

grab56

0 + - 2010-08-27 23:06

LOL. To nie lepiej byłoby po prostu zmniejszyć zegar tego procka?

saddam

0 + - 2010-08-31 15:56

W przypadku nizszego zegara duzo latwiej zrobic moda na OC i charakterystyka sprzetu bedzie nieco inna. Im chodzilo o maksymalne wyrownanie charakterystyki wszystkich wersji.

saddam

0 + - 2010-08-31 15:56

W przypadku nizszego zegara duzo latwiej zrobic moda na OC i charakterystyka sprzetu bedzie nieco inna. Im chodzilo o maksymalne wyrownanie charakterystyki wszystkich wersji.

fermigf

0 + - 2010-08-29 12:32

znów musze widzieć tego klocka nie brałbym tego nawet jak by mi microsoft chciał dać za darmo

NubMayCry

0 + - 2010-09-02 10:13

Chyba jednak byś wziął ^^

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie