Na topie

Awaria totalna - e-administracja w kraju nie działa [AKT. - awaria usunięta]

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki Tematyka: Na Topie

Ze względu na awarię Systemu Rejestrów Państwowych wielu spraw nie da się aktualnie załatwić ani przez Internet, ani w urzędzie. Systemy CEPiK, SRP i ePUAP nie działają z niewiadomych przyczyn.

  • Awaria totalna - e-administracja w kraju nie działa [AKT. - awaria usunięta]
A A

Aktualizacja II: Po 14.00 Centralny Ośrodek Informatyki poinformował, że awaria została całkowicie wyeliminowana także z Internetu. „Wszystkie systemy dziedzinowe i serwisy www oraz e-usługi działają prawidłowo”.

Aktualizacja: Po 13.00 udało się odzyskać sprawność systemów ePUAP, CEPiK i SRP. Oznacza to, że urzędy mogą już normalnie funkcjonować. Platformy internetowe natomiast nadal nie działają. 

News: Totalna katastrofa – tak można podsumować to, z czym mamy do czynienia od rana. E-administracja w kraju „padła” i wielu spraw nie da się załatwić nie tylko przez Internet, ale nawet w urzędach.

Przede wszystkim nie da się skorzystać z Profilu Zaufanego i nie działa platforma Obywatel.gov.pl, służąca do załatwiania spraw urzędowych przez Internet. Od rana niedostępne są również systemy CEPiK, SRP i ePUAP. Dla osób, które chciały dziś do południa załatwić zaległe sprawy jest to katastrofa.

Zgłoszenie narodzin dziecka, zarejestrowanie samochodu, uzyskanie rozmaitych aktów i odpisów, zgłoszenie kradzieży dowodu osobistego – między innymi tego nie da się aktualnie załatwić w żaden sposób ze względu na awarię Systemu Rejestrów Państwowych. 

Część kluczowych systemów informatycznych w naszym kraju przestała działać i Ministerstwo Cyfryzacji za pośrednictwem Twittera „przeprasza za utrudnienia”. Nieznane są jednak powody wystąpienia awarii, wiadomo za to, że „trwają intensywne prace” nad ich usunięciem.

Źródło: RMF FM, Ministerstwo Cyfryzacji. Ilustracja: OpenClipart-Vectors/Pixabay (CC0)

Odsłon: 6728 Skomentuj newsa
Komentarze

24

Udostępnij

Ciekawostki w marketplace

  1. sn00p
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2018-06-12 11:17

    Ruski nas testują

    Skomentuj

    1. Sharimsejn
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2018-06-12 11:33

      Jakby było co xd Swoją drogą nieźle złodziejski kraj jak na cyfryzację wydaję tony forsy, a i tak niedomaga xd

      Skomentuj

      1. MrAve
        Oceń komentarz:

        5    

        Opublikowano: 2018-06-12 13:54

        Niedomaga? Skorzystałeś realnie choć raz z którejkolwiek platformy? Idę o zakład, że nie masz nawet Profilu Zaufanego...Nie rozumiem więc po co się ciskasz skoro nie masz pojęcia o czym piszesz...

        Awarie się zdarzają i w pewnym stopniu są raczej nieuniknione - nawet jeśli chodzi o serwisy rządowe. Miałem przyjemność korzystania w przeciągu ostatniego 1,5 miesiąca z dwóch naszych platform i byłem mile zaskoczony. Do tego jeden telefon i zamknąłem wszystko w niespełna jednym dniu, ba, w kilka godzin. Jest dobrze i powinno być jeszcze lepiej.

        Ale w tym kraju tak to jest - jak ktoś próbuje coś zrobić, to hucznie jest tylko wtedy, kiedy coś pójdzie nie tak. Wtedy nagle wszyscy mają opinię i wytykają błędy, których sami nawet nie doświadczyli, a jedynie cisną jakieś domysły lub bawią się w głuchy telefon opisując historie wyssane z tyłka, a dokładniej - z internetu.

        Skomentuj

        1. Kenjiro
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-06-12 14:48

          To się wkrótce zdziwisz, bo z powodu RODO (ochrony przed wyciekiem informacji osobowych) przez telefon urzędnik może Ci odmówić informacji, ponieważ nie jest w stanie jednoznacznie potwierdzić twojej tożsamości (imię, nazwisko i PESEL nie wystarczy). Bardzo mocno ogłupiała na tym punkcie skarbówka, ale i inne urzędy mają "mokro" z tego powodu.

          Skomentuj

          1. MrAve
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2018-06-12 15:37

            To prawda, ale nie ukrywajmy - nawet przed wejściem w życie zmian z RODO i tak nie byłeś w stanie załatwić większości spraw urzędowych przez telefon. Zwyczajnie nie da się tego przeskoczyć. Mogłeś jedynie uzyskać informacje, a więc z RODO czy bez, petent miał dwie możliwości - wizyta w urzędzie, lub założenie Profilu Zaufanego i skorzystanie z serwisów rządowych.

            Którejś niedzieli podzieliłem się z ojcem moimi doświadczeniami związanymi z korzystaniem z serwisów rządowych i odpowiedział mi jednym zdaniem: "Za moich czasów musiałbyś się nalatać, wystać swoje przy okienku i czekać na łaskawą decyzję".

            Jest lepiej :)

            Skomentuj Historia edycji

          2. Kenjiro
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-06-13 09:10

            Owszem, jest lepiej, poza tym przypadkami kiedy jest gorzej ;-).

            Po prostu postępująca informatyzacja wymaga szerszego spojrzenia na problem, a władza (póki co każda z byłych i obecnych) zamiata problem pod dywan, a jedyna osoba, która mogła coś zmienić, czyli p. Streżyńska została odsunięta.

            Cała reszta "na stołkach" ma zerowe lub mniejsze pojęcie o prowadzeniu projektów informatycznych, programowaniu, już nie mówiąc o bezpieczeństwie...

            Skomentuj

        2. Sharimsejn
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-06-13 02:52

          Dobrze, że piszesz o wiedzy innych nie mając o tym pojęcia. Co tu się .....? :D

          Skomentuj

        3. argo50
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-06-13 06:40

          Z całym szacunkiem, ale nie zgadzam się. To są podstawowe usługi, które powinny działać zawsze. Redundancja sprzętowa jak i geograficzna. Teraz wydarzyło się to w czasie pokoju, ale inni wiedzą, że aby "położyć" Polskę cyfrową należy "przeciąć jeden światłowód". To jest dramat i nie da się tego usprawiedliwić.

          Skomentuj

          1. Sharimsejn
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-06-13 15:30

            Ja to tylko to zostawię jak państwówki rozporządzają pieniędzmi na cyfryzację

            To jest ciągle w toku:
            https://finanse.wp.pl/zus-wydaje-miliardy-nie-tylko-na-emerytury-6114657773959297a

            Następnie można wpisać ZUS afery i poczytać bo tego jest tony. Był również temat z tamtego roku związany jakoś z obliczeniem czegoś tam przez system i nie dał rady bo się wysypał. W związku z tym odsyłam ponownie do powyższego linku. To jest z kolei ZUS i podejrzewam, że nie wiele różnią się inne instytucje.

            Skomentuj

  2. xbk123
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2018-06-12 11:40

    Oj tam wielkie halo. Prezes ma problemy z kolanem i nogą o kabel niechcący zahaczył i wyciągnął wtyczkę z kontaktu w chałupie.

    Skomentuj

  3. kabanosek
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-06-12 11:50

    Vat złodzieje nie płaco to nie ma na serwery. Trzeba podatki jakieś dorzucić w pakiecie do internetów i sieci komórkowych.

    Skomentuj

    1. plebann
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2018-06-12 12:05

      Mimo wszystko - nie podpowiadaj!

      Skomentuj

  4. Kenjiro
    Oceń komentarz:

    -3    

    Opublikowano: 2018-06-12 12:47

    W końcu ktoś zechciał udowodnić baranom na górze, którzy wyrzucili Streżyńską, że to był błąd i wsadzenie pociotków bez umiejętności na wysokie stanowiska kończy się kompletnym padem całości. A im dalej w las (czyli więcej informatyzacji), tym będzie więcej takich "drzew".

    Skomentuj

    1. Hans Olo
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2018-06-12 13:39

      Problem jest niezależny od ministra. Problemem jest firma sygnity, której właściciel układa się z każdą władzą i nawet żaden Ziobro mu nie podskoczy.

      Skomentuj

      1. Kenjiro
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-06-12 14:16

        Ależ jest jak najbardziej zależny. Bo jako przedstawiciel publiczny powinien wymagać przekazania pełnych źródeł, wraz z wdrożeniem pracowników ministerialnych w owe źródła, aby następnie owi pracownicy mogli albo sami rozwijać projekt, albo nadzorować zmiany zewnętrzne.
        W tej chwili w sferze publicznej zarządzanie projektami informatycznymi jest gorsze niż w firmach prywatnych, bo nikt nawet się nie pochyli nad powyższymi zagadnieniami, a kończy się tak, jak widać.

        Oczywiście ta sytuacja ciągnie się od lat, a każda kolejna władza podchodzi do tematu, jak pies do jeża, czyli najchętniej wcale.

        Skomentuj

        1. Kenjiro
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-06-12 14:43

          PS. Dodam, że każdy projekt publiczny powinien być, jak sama nazwa opisuje "publiczny", więc każdy obywatel powinien mieć wgląd w źródła takiego projektu, aby chociażby móc sprawdzić, czy został utworzony zgodnie z dobrymi praktykami, czy jednak nie kryje się za nim security-by-obscurity.

          Skomentuj

        2. Hans Olo
          Oceń komentarz:

          -1    

          Opublikowano: 2018-06-12 19:51

          Chopie. Minister to jest marionetka w obliczu Sielickiego, który zgarnia wszystkie te kontrakty niezależnie czy PO, czy PiS. Myślisz, że jak Krauze klepie biedę, to nikt nie wypełnił tej pustki po nim?

          Skomentuj

          1. Kenjiro
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-06-13 09:16

            Nie ma takiego mocnego, aby nie znalazł się większy mocarz.
            Jak IBM rozstawiał kontrakty na sprzęt, to też tak się mówiło, a tu nagle polecieli z hukiem, a przy okazji pociągnęli konkurencję za sobą.

            Skomentuj

  5. Hans Olo
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-06-12 13:37

    Niech się pan Sielicki wypowie co sądzi o swoich systemach. Firma, która nie jest w stanie zapewnić działania systemu przez 8 godzin z całego dnia powinna się pakować, bo nawet w Afryce by jej usług nie chcieli, tymczasem sam dom właściciela jest wart więcej niż większość firm IT w Polsce.

    Skomentuj

  6. darry dooman
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2018-06-12 15:26

    heh, wszystkie Wasze domysły padły...dzisiaj przewidziana była aktualizacja ich systemu do nowszej wersji i im nie poszło...;)

    Skomentuj

    1. darry dooman
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-06-13 10:14

      ciekawe kto mnie zminusował jak to prawda, tylko z oficjalnego źródła się tego nie dowiecie...;)

      Skomentuj

  7. sabaru
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-06-12 15:40

    Wyobraźcie sobie co będzie jak wprowadzą obieg bezgotówkowy. Padnie taki system i nic nie da się kupić, nie zapłaci się żadnego rachunku. Ogólnie mówiąc nie da się załatwić żadnej sprawy która jest związana jest z pieniądzem.

    Skomentuj

    1. kokosnh
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-06-12 16:46

      Jest trochę inaczej z kartami, transakcje nadal są, nawet jak nie masz połączenia z bankiem odpowiedzialnym za prowadzenie konta, tylko biorą salda z swojej bazy która jest aktualizowana w czasie rzeczywistym, zamiast czekać na odpowiedź banku, a po usunięciu awarii, wszystko jest aktualizowane...
      No chyba że padnie sam system kart.

      Skomentuj

  8. Koyotek
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-06-13 09:20

    Nabrali kasy z UE ale podstawowe zasady bezpieczeństwa olali. Gdyby posiadali zapasowe serwery przełączenie ruchu na te jednostki to byłaby formalność, podatność wykazana przy okazji tej awarii, o ile była to awaria (prawdopodobnie chcieli poprawić a wyszło jak zwykle) powinna ich czegoś nauczyć.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!