Darmowa rzeczywistość wirtualna z VR Oculus Rift - takie plany mają jej twórcy

| 2013-07-18

Kategoria: Gry Tematyka: Valve Producenci: Epic Games Id Software SONY

vr oculus rift okulary wirtualna rzeczywistość team fortress 2

Okulary VR Oculus Rift może i w ostatnim czasie wielkiej furory nie zrobiły, jednak ich twórcy wierzą w ich końcowy sukces, a nawet chcieliby, aby ich produkt w przyszłości był dostępny za darmo. Czy to możliwe?

Otóż gogle VR Oculus Rift są w zasadzie okularami wirtualnej rzeczywistości, dzięki, którym rozgrywka w ulubione gry ma dostarczać niezapomnianych wrażeń. Twórcy VR Oculus Rift już kilkukrotnie próbowali zawojować rynek swoim produktem, niestety bezskutecznie. Początkowo okulary były wielkie, ciężkie, nie dostarczały należytego komfortu z grania, a przede wszystkim były drogie w produkcji. Stąd też niewielu twórców gier deklarowało nimi zainteresowanie.

Teraz sytuacja zmieniała się diametralnie. Nowe wersje VR są mniejsze, bardziej funkcjonalne, a w dodatku ich cena końcowa wynosi 300 dolarów. Za tyle można bowiem nabyć obecnie deweloperską wersję tego ustrojstwa – a jak informują twórcy, chętnych nie brakuje.

vr ocukus rift okulary wygląd render

Obecnie wiele znanych nam elementów VR, to już przeszłość. W nowym modelu zostały one zastąpione ulepszonymi wersjami. Jak się okazuje, w najnowszej wersji deweloperskiej znalazł się 7-calowy wyświetlacz LCD, pozbawiony smużenia i opóźnień przy wykonywaniu ruchów głową. Nowy ekran pozwolił wyeliminować twórcom problem widocznych z bliska pikseli, a głębia kolorów zwiększona do 24 bitów, poprawiła jakość prezentowane obrazu.

Okulary są w stanie prezentować obraz w rozdzielczości 640 x 800 pikseli (dla każdego oka) w trybie 3D, co łącznie daje obraz 1280 x 800 pikseli. Warto dodać, że w finałowej wersji rozdzielczość łączna ma wynosić 1920 x 1080 pikseli, przy kątach widzenia wynoszących 90°  i 110° w pionie.

vr oculus rift wygląd test wirtualna rzeczywistość

Pierwotna wersja urządzenia z pewnością nie zachwycała wykrywaniem odpowiedniego ustawienia głowy. Jak się okazuje, to już przeszłość, bowiem twórcy zastosowani zupełnie nowy czujnik Adjacent Reality Tracker z odświeżaniem na poziomie 1000 Hz. Również i osoby z wadami wzroku, będą mogły korzystać z urządzenia, wszystko to dzięki zawarciu opcji korekcji dioptrii, co umożliwi dopasowanie urządzenia do własnych potrzeb. Samo urządzenie w obecnej wersji nie jest zbyt ciężkie, według twórców jego waga wynosi 379 g.

vr oculus rift okulary testy

Przechodząc jednak do głównego tematu, prezes firmy Oculus - Brandon Iribe jest zdania, że teraz ich urządzenie ma niepowtarzalną szansę na sukces. W jego firmie mają trwać obecnie różne analizy, których zadaniem jest wypracowanie najlepszych możliwości, które pozwolą na obniżenie ceny urządzenia. Zdaniem prezesa, im niższa cena VR, tym większe grono jego nabywców.


Prezesowi Iribe marzy się przyszłość, w której Oculus Rift byłby dostępny za darmo. Oczywiście nie wszystko od razu. Początkowo okulary, które trafią do sprzedaży (VR Oculus Rift 2.0) będą sprzedawane po cenie nieprzekraczającej 300 dolarów – czyli za tyle, za ile obecnie można nabyć wersję deweloperską. W miarę upływu czasu i popularyzacji VR zdaniem Iribe mogłoby dojść do sytuacji, w której jego firma na mocy umowy zawartej np. z jakimś producentem gry mogłaby dołączać Oculus Rift za darmo do tej gry. Myśl prosta – twórcy Oculus czerpaliby zyski z każdej sprzedanej gry, a w zamian dołączaliby do niej darmowe gogle.


Obecnie o zainteresowanie twórców gier raczej nie muszą się martwić. Poparcie i plany obsługi VR wyrazili już n.in. John Carmack z id Software (obsługa dla Doom 3: BFG oraz Doom 4), Chris Roberts z RSI (obsługa dla Star Citizen), Gabe Newell z Valve (obsługa dla gier z silnikiem Source jak: Team Fortress 2, Half-Life 2, Left 4 Dead 2 oraz wielu innych i przyszłych produkcji). Obecnie okulary są obsługiwane w systemach Windows, Linux i Mac OS X, co jednak z konsolami? Otóż poparcie dla VR zapewnił także Shuhei Yoshida z firmy Sony – co może w przyszłości zaowocować, obsługą Oculus Rift także w konsolach nowej generacji, na co w firmie Oculus bardzo liczą.


Czy to wszystko? Otóż nie, obsługę VR zapowiedzieli także twórcy z Epic Games, a także producenci silnika Unity 4 oraz Unigine Engine. Warto dodać, że już teraz można grać na specjalnych modach w okularach VR chociażby w Portal czy też The Elder Scrolls V: Skyrim.

Premiera VR Oculus Rift 2.0 została zapowiedziana na 2014 rok, na sklepowe półki trafią wówczas w cenie nieprzekraczającej 300 dolarów.

Źródło: Oculus, TechSpot, gatheryourparty, the verge, digitaltrends, pcworld

Zobacz nowe produkty SONY w marketplace

Nie przegap

Komentarze (28)

  1. gantrithor
    Oceń komentarz:

    64    

    Opublikowano: 2013-07-18 15:17

    Jesli pojawia sie pornosy na ten sprzet to sukces ma murowany.

    Skomentuj

  2. Próba
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2013-07-18 15:24

    W Wiedźmina z FPP bym na tym pograł.

    Skomentuj

  3. Maciej Lewczuk
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2013-07-18 15:26

    Pewnie szybko wejdą mody - wystarczy jakoś przerobić to co jest choćby dla 3D Nvidii. Jeśli jeszcze do konsol dałoby się podłączyć to byłaby sielanka ;D

    Skomentuj

    1. zerosouL
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2013-07-18 15:40

      To jest zupelnie inna technologia, ktora bazuje na niezaleznych matrycach i programowalnej inwersji shaderow, a nie jakies zwykle okulary 3D.

      Skomentuj

  4. wall4
    Oceń komentarz:

    5    

    Opublikowano: 2013-07-18 15:38

    Genialne ! Zagrałbym na tym w Skyrim ;D

    Skomentuj

  5. Atak-Snajpera
    Oceń komentarz:

    11    

    Opublikowano: 2013-07-18 15:42

    Project Cars + Oculus Rift 2.0 + kierownica = next genowe doznania :)

    Skomentuj

    1. krzysiek
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2013-07-18 20:37

      to prawda SMS zapowiedzieli wsparcie dla Oculusa. Ale prawdziwy bajer to dopiero symulatory lotniczne :)
      W samochodówkach w zasadzie i tak prtrzy sie głównie do przodu ale w lotniczych trzeba mieć oczy na około głowy.

      Skomentuj

  6. pawsal1984
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2013-07-18 15:45

    "Twórcy VR Oculus Rift już kilkukrotnie próbowali zawojować rynek swoim produktem, niestety bezskutecznie."

    Słucham? Przecież wersja konsumencka jeszcze nie wyszła. To jak mogli próbować. Na razie istnieje wersja deweloperska i jej celem nie jest zawojowanie rynku.

    Natomiast sukces Oculusa jest murowany. Będzie to prawdziwa rewolucja. Wszyscy testerzy, których opinie czytałem, byli pod wielkim wrażeniem imersji jaka jest możliwa dzięki tym goglom.

    I wolę by nie kombinowali z obniżaniem ceny. Wolę produkt lepszy ale droższy, niż taki, z którym potem byłyby same problemy.

    Skomentuj

    1. Damian Szymański
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2013-07-18 16:05

      Poprzednie wersje deweloperskie były drogie, awaryjne i mało funkcjonalne. Nie cieszyły się też zainteresowaniem użytkowników, ani branży. Mało, to chciał w nie inwestować oraz dodawać ich obsługę. Dopiero ostatnią wersją zainteresowano się "na poważnie".

      Sam muszę przyznać, że wygląda to nieźle. O ile producenci gier postarają się, to może wyjść bardzo dobry produkt.

      Skomentuj

      1. bvcxz
        Oceń komentarz:

        3    

        Opublikowano: 2013-07-18 16:39

        Jakie poprzednie wersje? Toć Rifta opracowano ledwie rok temu.

        Skomentuj

      2. bvcxz
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2013-07-18 16:47

        No i jak nie cieszą się zainteresowaniem, jak nie mogą wyrobić się z produkcją.

        http://www.reddit.com/r/oculus ma 10 000 subskrybentów, tyle co r/linux_gaming

        Oficjalne forum http://www.mtbs3d.com/phpbb/viewforum.php?f=140 ma 1500 wątków i 50 000 postów. Co oznacza, że dziennie przybywa ~140 postów.

        Jeśli to jest brak zainteresowania, to taki benchmark.pl powinien być już dawno zamknięty, bo nikt go nie czyta.

        Skomentuj

        1. Damian Szymański
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2013-07-18 17:30

          Ale ja mówiłem o poprzednich wersjach dev, a nie bieżącej.

          Skomentuj

      3. pawsal1984
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2013-07-18 17:33

        Jasne, że poprzednie devy były słabsze, ale nie były to wersje przeznaczone na rynek. Każda kolejna wersja była po prostu jednym z wielu etapów, na których końcu znajduje się wersja konsumencka.

        A co do wersji Full HD, to takowa została już zaprezentowana na tegorocznych targach E3.

        Skomentuj

  7. shenker67
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2013-07-18 17:24

    Jak to jest, że mając tak blisko ekran przed oczami nic się nie rozmazuje? Jak przyłożę głowę do monitora to wszystko się zamazuje. Jak to działa w takim przypadku albo w google glass?

    Skomentuj

    1. pawsal1984
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2013-07-18 17:31

      Od nierozmazywania się są soczewki.

      Skomentuj

  8. StartX_pl
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2013-07-18 17:56

    Nie wiem co takiego w tym niezwykłego, od 20 lat są jakieś rewelacje dotyczące kasków 3D i jeszcze żaden nie spopularyzował się.

    Może sama opcja rozglądania się na wszystkie boki w grze jest fajne, ale patrząc na takiego gracza z boku - musi wyglądać jak down z rozdziawioną gębą machający głową na wszystkie strony :D

    Skomentuj

    1. Atak-Snajpera
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2013-07-18 19:04

      Problemem były wyświetlacze (marna rozdziałka , smużenie itd) oraz ciężar czy cena.

      Skomentuj

  9. Mizuiro
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2013-07-18 20:55

    Ja tam wole poczekać na odpowiednik "Nerve Gear". To będzie dopiero prawdziwe VR a nie ekrany przed oczami.

    Skomentuj

    1. hina_
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2013-07-18 23:11

      Nerve Gear co ? Z dodatkowym Ficzerem ktory usmazy Ci mozg ja sprobujesz go zdjac ? :) Albo jeszcze ciekawiej, z opcja sciagniecia Twojej pamieci/zamiany wposmnien ?
      Juz wujek Obama sie cieszy i zaciera rece :)

      Ale na powaznie...Faktycznie to moze sie udac i dobrze bo na prawdziwe VR czekamy juz naprade dlugo...

      Skomentuj

  10. Buuren
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2013-07-18 21:57

    za niedługo to już całkiem ludzie przestaną się ruszać

    Skomentuj

  11. shogo23
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2013-07-19 10:32

    grajac w FPS-a ruchy myszki przelozyc na ruch glowa i juz efekt ekstra to regi jakas rekojesc pistoletu i game jak sie patrzy.

    Skomentuj

  12. BuR'NeT
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2013-07-19 15:08

    Ma może ktoś w Poznaniu wersję deweloperską. Stawiam piwo za przetestowanie... ;D

    Skomentuj

  13. Nikod3m1
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2013-07-20 12:11

    e tam sciganki, War Thunder(samoloty) wspierają ten prjekt, to będzie frajda polatać w czyms takim.

    Skomentuj

  14. Jubno
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2013-07-20 21:02

    Ciekawe, jak chcesz coś na pisać na klawiaturze to może być problem, dla tych co nie siedzą 24/7 :).

    Skomentuj

    1. Fugens
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2013-07-21 21:48

      Nauka dziesiątkowego systemu pisania.

      Skomentuj

  15. rednacz
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2013-07-21 19:14

    "Okulary VR Oculus Rift może i w ostatnim czasie wielkiej furory nie zrobiły..."

    W du... Byles, go... Widziales synku.

    Skomentuj

  16. shogo23
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2013-07-22 16:30

    chcesz cos napisac to siadz przed monitorem i uzyj klawiatury chcesz dobrze pograc to rozwijajacy sie projekt takich okular bedzie w stanie to zapewnic.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Od komentujących wymagamy przestrzegania netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!

28 komentarzy